براساس اعلام دستگاه هاي نظارتي هنوز افراد دو تابعيتي در دستگاه ها حضور دارند.
کد خبر: ۳۸۲۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱ 22 February 2017
به گزارش تابناک : حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه اي در حاشيه همايش مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائيه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره واکنش وزير اطلاعات به اظهارات دادستان کل کشور مبني بر حضور دو تابعيتي ها در مسئوليت هاي کشور افزود: طبق قانون، دو تابعيتي نمي تواند مسئوليت دولتي داشته باشد و ما قطعا دو تابعيتي داشته ايم و برخي از آنها برکنار شده اند و برخي نيز به علت ارتباط با بيگانه و داشتن اتهاماتي دستگير شده اند.
وي گفت: قطعا ما همچنان دو تابعيتي در دستگاه ها داريم و آقاي منتظري اطلاعاتشان را به آقاي علوي خواهند داد.
سخنگوي قوه قضائيه گفت: البته وزارت اطلاعات بايد اطلاع داشته باشد و اگر وزير اطلاعات دراين خصوص اطلاع ندارد نقص از وزير است چرا که بايد خبر داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه اي در همايش مرکز امور مشاوران حقوقي، وکلا و کارشناسان با بيان اينکه امر قضا در تحقق عدالت نقش ويژه اي دارد، افزود: قضاوت به حق که مورد عنايت دين اسلام است دو رکن اساسي دارد، يکي قانون خوب و قوانين مناسب و ديگري قاضي خوب است.
وي ادامه داد: در آيات قرآن کريم نيز حکم بر مبناي حق و پيروي نکردن از هواي نفس در قضاوت تاکيد شده است.
معاون اول قوه قضاييه گفت: در امر قضا، نقش وکيل و کارشناس در بسياري از امور قضايي و پرونده هاي قضايي يک نقش بي بديل است يعني اگر وکيل و کارشناس نباشد در مواردي قاضي نمي تواند قضاي به حق داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه اي افزود: البته افعال و اعمالي که انجام مي دهيم بعضا فقط داراي اثر فردي است اما گاهي اوقات برخي از افعال و اعمال آثار گوناگوني دارند که در واقع آثار فردي و اجتماعي و بعضا آثار سياسي دارد.
وي ادامه داد: عمل قانوني وکيل و کارشناس جزو اعمالي است که داراي آثار گوناگون است.
محسني اژه اي گفت: يک وکيل وقتي تلاش مي کند تا حقيقت را کشف و روشن کند و حق را به ذيحق برساند وقتي به نتيجه مي رسد نخستين اثرش را در وجود خودش احساس مي کند که حقي را به حقدار رسانده است.
وي افزود: دومين اثرش براي فرد مقابل و فرد ذيحق است که اين فرد گاهي به دليل پيچيدگي مجموعه احساس مي کند که چه بسا نتواند با مراجعه به قاضي و محکمه به حق خود برسد اما وقتي به حق خود مي رسد احساس خوش بيني به طرف دست مي دهد.
معاون اول قوه قضاييه گفت: کار وکيل و قاضي به اين دو اثر ختم نمي شود ، اگر قاضي و وکيل بدرستي انجام وظيفه کنند سبب امنيت در کشور و اعتماد در بين مردم مي شود و موجب مي شود مردم به آينده اميدوارتر فکر کنند.
محسني اژه اي افزود: وقتي يک قضاوت به حق انجام گرفت و مظلومان و ستمديدگان و ناتوانان از نگاه قانون به حق خود رسيدند ، اميدواري و اعتماد و اطمينانشان بيشتر مي شود چرا که يک وکيل به کمک او مي آيد و حق او را استيفا مي کند و ظالمان ، متجاوزان و کلاهبرداران نيز امنيتشان به مخاطره مي افتد.
وي گفت: در واقع اگر يک مظلوم به دست ظالماني مورد ظلم قرار گرفت ، اميدوار است که اين ظالم به جزاي عملش برسد بنابراين به مرکز وکلا و يا کارشناسان مراجعه مي کند و مي تواند احقاق حق کند که اين عمل آثار گوناگوني دارد.
معاون اول قوه قضاييه با بيان اينکه ما بايد قدر ارزش کار خود را بدانيم که چه نقشي در ايجاد امنيت و تحقق عدالت و بالابردن اعتماد مردم داريم، افزود: اگر مردم اميدوار شوند، نسبت به نظام و مسئولان نگاه ديگري پيدا خواهند کرد و اگر خداي ناکرده احساس ناامني کنند بايد ديد که در آن صورت چه حالتي خواهند داشت.
محسني اژه اي گفت: اگر خداي ناکرده اين قاضي و وکيلي که به دو بال فرشته عدالت تعبير شده است برخلاف آن مسئوليت و سوگندي که ياد کرده عمل کرده اند مسلما اثر معکوس دارد و اگر خداي ناکرده يک قاضي و يا يک وکيل به خطا رفت ، اعتماد مردم به جامعه شريف وکلا از بين مي رود و نخبگان و حقوقدانان جامعه که صادق ترين و امانت دارترين افراد هستند خدشه ايجاد مي کند و باعث ياس و تزلزل مي شود.
مومني در همايش نقش و تاثير مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائيه در حوزه وکالت افزود: از آغاز تاسيس اين مرکز ١١ دوره آزمون برگزار و در هر دوره از ١٢۰۰ تا ۴۵۰۰ وکيل پذيرفته شده است .
وي گفت: اين مرکز قريب به ٢۰ هزار وکيل دارد که ١٢ هزار و ۶۰۰ وکيل مرد و بقيه زن هستند و در همه مراکز استانها حضور دارند .
مومني افزود: کمترين تعداد وکلاي ما در استان خراسان جنوبي با ١۰٧ وکيل و بيشترين تعداد در تهران با ۴ هزار وکيل است .
رئيس مرکز امور مشاوران حقوقي ، وکلا و کارشناسان قوه قضائيه افزود: ما در تفاهم با سازمان بهزيستي و کميته امداد امام خميني(ره) خدمات رساني رايگان داريم .
وي گفت : بيش از ١١ ميليارد تومان براي خريد ساختمان در همه استانها هزينه شده است و در اين مدت ١٢٣ هزار مورد بازرسي از دفاتر وکلا صورت گرفته و ٢۵ هزار پرونده در دادسرا، رسيدگي شده است .
مومني افزود: هزاران کلاس آموزشي هم براي کارآموزان حوزه وکالت برگزار کرده ايم .
وي در بخش ديگري از سخنانش به مشکلات اين مرکز اشاره کرد و گفت: درلايحه استقلال کانون وکلا هيچ پيش بيني براي برگزاري آزمون از سوي کانون وکلا نشده است .
مومني افزود: ما بايد در برخي قوانين و آئين نامه ها، اصلاحيه هايي انجام دهيم .
وي گفت: تصميمات اين مرکز را اداري اعلام کرده اند در حاليکه اين مرکز هيچ بودجه اي از دولت نمي گيرد و اموراتش با دريافت حق عضويت از وکلا اداره مي شود.
همايش نقش و تاثير مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضاييه در حوزه وکالت با حضور معاون اول قوه قضاييه برگزار شد.
دبير همايش گفت: هم اکنون ٢۰ هزار وکيل و ١٢ هزار کارشناس در اين مرکز مشغول به فعاليت هستند.
رئيس مرکز امور مشاوران حقوقي، وکلا و کارشناسان قوه قضائيه گفت: انتقادهايي که به ما مي شود ناشي از اقدامات ما در شکستن انحصار وکالت است.



منبع : ایرانا
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار