کد خبر: ۳۸۲۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵ 22 February 2017
مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه 18 میلیارد دلار پروژه پتروشیمی در منطقه مکران و چابهار تعریف شده است، گفت: تمام این پروژه‌ها نیاز به بندر دارند و ما تامین مالی این طرح را در شرق کشور در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی صالح آبادی در نشست خبری امروز، به تشریح عملکرد این بانک در حوزه‌های مختلف پرداخت.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی بانک توسعه صادرات کمک به صادرات غیرنفتی کشور است، اظهارداشت: یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی رقابت‌پذیری و صادرات محوری محصولات ایرانی است.

صالح آبادی افزود: در چند روز گذشته اولین محموله برای تجهیز فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار با حضور معاون اول رئیس جمهوری وارد کشور شد. ساخت این بندر که در حال پیشروی است، یکی از بنادر مهم در شرق کشور است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ساخت بندر شهید بهشتی چابهار را کریدور شمال – جنوب عنوان کرد و گفت: کشور هند بسیار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بندر بوده و بخشی از تامین مالی آن را نیز برعهده گرفته است.از آنجایی که توسعه سواحل مکران یکی از بخش های مهم برنامه ششم توسعه کشور است، احداث این بندر می‌تواند کمک خوبی به این موضوع کند.

* پروژه 18 میلیارد دلاری پتروشیمی در منطقه مکران

وی با بیان اینکه 18 میلیارد دلار پروژه پتروشیمی در منطقه مکران و چابهار تعریف شده است، تصریح کرد: تمام این پروژه‌ها نیاز به بندر دارند و ما تامین مالی این طرح در شرق کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم.

* اعطای 388 میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط

صالح آبادی گفت: بانک توسعه صادرات در 10 ماهه نخست سال جاری 3 هزار و 884 میلیارد ریال به 198 بنگاه کوچک و متوسط صادرات محور تسهیلات پرداخت کرده است.

وی با اشاره به توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس این توافق در 10 ماهه نخست سال جاری 4 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های مختلف تولیدی صادراتی با یارانه 5 درصدی تسهیلات از سوی بانک توسعه صادرات پرداخت شده است.

به گفته وی براساس تفاهم نامه امضا شده 10 میلیارد ریال برای سرمایه در گردش و 20 میلیارد ریال برای طرح تسهیلات پرداخت می شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: در ماه‌های اخیر بانک توسعه صادرات با اگزیم‌بانک اندونزی و مجارستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است.

صالح آبادی از اعطای یک خط اعتباری 18 میلیون دلاری به یکی از بانک‌های عراقی خبر داد و گفت: اعطای این خط اعتباری با هدف گسترش صادرات ایران به عراق بوده و در صورتی‌که سایر بانک های عراقی نیز از کفایت سرمایه لازم برخوردار باشند، این آمادگی وجود دارد که خطوط اعتباری دیگری به این کشور داده شود.

وی توضیح داد که براین اساس صادرکنندگان ایرانی می توانند با استفاده از این خط اعتباری پول صادرات کالای خود را به شکل نقد دریافت کرده و بانک عراقی تا 2 سال این رقم را پرداخت خواهد کرد.

رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات افزود: تمامی صادرکنندگان ممتاز و 82 درصد از صادرکنندگان نمونه کشور مشتری بانک ما هستند.

صالح آبادی اعلام کرد: براساس ارزیابی موسسه اعتبارسنجی، رتبه اعتباری بانک توسعه صادرات با دو پله صعود نسبت به سال گذشته به «دابل ‌بی ماینس» ارتقا یافت که در تعاملات با بانک های خارجی و نرخ تسهیلاتی دریافتی از آنها اثر مثبت می‌گذارد.

وی گفت: بانک توسعه صادرات تنها بانک دولتی بود که صورت‌های مالی آن در مجمع بدون هیچگونه شرط بند حسابرسی تصویب شد.

* پرداخت 40 میلیارد ریال وام ازدواج در 10 ماهه امسال

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با توضیح اینکه تمام بانک های کشور مکلف به پرداخت وام ازدواج هستند، گفت: بانک توسعه صادرات در 10 ماهه نخست سال جاری 40 میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت کرده است.

صالح آبادی در ادامه گفت: بانک توسعه صادرات در تمامی اجلاس های کمیسیون مشترک اقتصادی ایران با کشورهای دیگر عضو ثابت بوده و در هرجایی که پروژه مشترک داشتیم یا مطالباتی داشته باشیم، حضور پیدا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مجموع تسهیلات پرداختی این بانک از ابتدای سال تا پایان دی ماه 38 هزار و 433 میلیارد ریال بوده است، اضافه کرد: پرداخت تسهیلات در بخش سرمایه در گردش 10 درصد رشد داشته اما تسهیلات پرداختی به طرح‌ها کاهش داشته زیرا یکی از سیاست‌های تصویب شده در مجمع بانک توسعه صادرات افزایش پرداخت تسهیلات به سرمایه در گردش است.

* رشد 39 درصدی مانده تسهیلات اعطایی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه مانده تسهیلات این بانک 147 هزار و 649 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 39 درصد رشد نشان می دهد، افزود: تعداد تسهیلات اعطایی در 10 ماهه نخست سال جاری یک هزار و 942 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: مانده سپرده های ارزی بانک توسعه صادرات یک میلیارد 320 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 150 درصد رشد داشته است، همچنین مانده سپرده های ریالی این بانک با 84 درصد رشد 16 هزار و 908 میلیارد ریال بوده است.

* رشد 587 درصدی گشایش ال سی ریالی

به گفته صالح آبادی، اعتبارات اسنادی ریالی بانک توسعه صادرات 2 هزار و 95 میلیارد ریال تا پایان دی ماه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 587 درصد رشد داشته است. همچنین مجموع ال سی های ارزی باز شده حدود 500 میلیون دلار بوده و حواله‌جات ارزی بانک 2.7 میلیارد دلار بوده است.

وی درخصوص بدهکاران ممنوع‌الخروج بانک توسعه صادرات گفت: این بدهکاران مربوط چند سال پیش می‌شود که ارز تنخواه صادراتی گرفتند اما تسویه نکردند،البته تعداد ممنوع‌الخروجی‌های این بانک زیان نیست.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات بر ضرورت افزایش سرمایه این بانک تاکید کرد و افزود: در مجموعه بانک توسعه صادرات 40 شعبه دارد و با توجه به ماهیت توسعه‌ای آن نمی‌تواند به سپرده اتکا کند، بنابراین افزایش سرمایه بانک بسیار ضروری است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار