الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مركزی حزب اعتماد ملی در نامه‌ای به محمدرضا عارف، رییس شورای سیاستگذاری انتخابات اصلاح‌طلبان برای تنظیم فهرست كاندیداهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر و روستا پیشنهاد کرده است "در انتخاب كاندیداها اولویت را به جوانان نخبه و كارشناس دهند."
کد خبر: ۳۸۲۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲ 22 February 2017
به گزارش تابناک : حضرتی در نامه خود نوشته است: «نامزدهای جدیدی كه برای شوراها پیشنهاد می‌شوند، از میان افراد جوان‌تر و كارشناس در یكی از حوزه‌های مسائل شهری بوده و به پاك‌دستی و خوش‌سابقه شهره باشند. در این راه وابستگی‌های سیاسی آنان در اهمیت اول قرار نگیرد.»

این پیشنهاد در حالی مطرح می شود که انتخابات شورای شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود. 

پیشنهادی که امروز الیاس حضرتی خطاب به محمد رضا عارف رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مطرح کرده است نشان دهنده نگرانی اصلاح طلبان از آینده است. 

اصلاح طلبان به دلیل دوری از قدرت در 12 سال  گذشته نتوانسته اند کادر جوان خود را وارد تجربه های مدیریتی کنند. 

این نگرانی در فرمول انتخاباتی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان برای انتخابات شورای شهر نیز بازتاب داشته است. براساس این فرمول 30 درصد نامزدهای لیست را اصلاح طلبان جوان، 20 درصد زنان و 50 درصد نیز فعالان سیاسی  و مدیران با تجربه اصلاح طلب تشکیل خواهند داد.

حسین نقاشی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و از فعالان سیاسی جوان اصلاح طلب درباره این نگرانی در جریان اصلاح طلب می گوید: «در بیش از یک دهه گذشته جوانان اصلاح طلب هیچ فضا و فرصتی برای حضور در عرصه های مدیریتی نداشته اند. مسیرهای انتخاباتی نیز با رد صلاحیت های شورای نگهبان بسته شده است.»

او می گوید: «هیچ جوان اصلاح طلبی که از فعالان سیاسی مشهور در احزاب این جریان باشد در ده سال گذشته در هیچ انتخاباتی تائید صلاحیت نشده است. همچنین این جوانان در دولت حسن روحانی نیز مورد استفاده قرار نگرفته اند. به این ترتیب بسیاری از فعالان جوان اصلاح طلب تا رنج سنی 40 سال تجربه مدیریت سیاسی و تجربه در معرض انتخاب قرار گرفتن را نداشته اند.»

نقاشی می گوید این وضعیت برای جریان اصلاح طلب یک بحران است. چرا که به آسیب جدی به کادر اصلاح طلبان خواهد زد.  تا یک دهه دیگر بسیاری از مدیران کنونی اصلاح طلب و میانه رو بازنشسته می شوند و اگر الان جوانان اصلاح طلب تجربه مدیریتی پیدا نکنند یک دهه دیگر اصلاح طلبی ابتر می شود و عقبه مدیریتی خود را از دست می دهد. 

در میان نگرانی ها برای افزایش تجربه "اصلاح طلبان جوان"، نگرانی های دیگر نیز وجود دارد که به نحوه برخورد جریان ها و افراد پر نفوذ اصلاح طلب برای میدان دادن به جوانان مطرح می شود. 

زمانی طیفی از جوانان اصلاح طلب حزب جدیدی پایه گذاری کردند به نام "ندای ایرانیان" حزبی که با همکاری صادق خرازی راه اندازی شد. اما پس از این اقدام انتقادات شدیدی به اعضای این حزب تازه تاسیس صورت گرفت. بسیاری معتقد بودند تشکیل ندای ایرانیان شورش جوانان علیه پیران اصلاح طلب است. 

حملات به ندای ایرانیان آنقدر تند بود که این حزب در همان گام اول ضربه شدید خورد و به هیچ وجه نتوانست جایگاه قابل توجهی پیدا کند. اکنون نیز شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان کمترین توجه را به "ندای ایرانیان" دارد. 

از طرفی دیگر برخی حاشیه ها در بستن لیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی شائبه هایی را ایجاد کرده است که احتمال رانتی شدن لیست های انتخاباتی خصوصا برای سهم جوانان  و زنان را تقویت می کند. 

در انتخابات پیشین برخی چهره های جوان به لیست انتخاباتی اصلاح طلبان راه یافتند که متهم شدند از رانت خانوادگی و یا رانتهای دیگر استفاده کرده بود. یکی از افرادی که بحث برانگیز شد، فاطمه حسینی دختر صفدر حسینی بود که گفته می شود با رانت پدرش به لیست انتخاباتی اصلاح طلبان راه یافته است. منتقدان می گویند افراد شاخصی بودند که نتوانستند به لیست اصلاح طلبان راه یابند. 

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در این باره می گوید: «این دغدغه ای جدی است. اما باید توجه داشت که در انتخابات مجلس با ردصلاحیت های گسترده ای که صورت گرفت شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان نتوانست دست به انتخاب بزند. در مورد نقش آقازادگی، پول و رانت نمی توانم به روشنی سخن بگویم.»

نقاشی معتقد است تا زمانیکه مسیر انتخابات حزبی نباشد همین وضعیت حاکم است. مشکل آقازادگی و رانت به سیستم کلی انتخابات ایران ربط دارد. کل لیست های انتخاباتی چه در جریان اصلاح طلب و چه در جریان اصولگرا حزبی نیست، اگر بود دیگر خبری از آقازادگی و رانت نبود. 



منبع : فرارو
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار