نامش در دولت روحانی با سمت‌های مختلفی همراه شد اما بیش از همه در قامت معاونت اجرایی رییس دولت ایفای نقش کرد. او این روزها قرار است پرچم ستاد انتخاباتی روحانی را بالا ببرد؛ از محمد شریعتمداری حرف می‌زنیم، سیاستمداری در میانه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان.
کد خبر: ۳۸۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱ 22 February 2017
محمدحسن خانی پور نوشت: نامش در دولت روحانی با سمت‌های مختلفی همراه شد اما بیش از همه در قامت معاونت اجرایی رییس دولت ایفای نقش کرد. او این روزها قرار است پرچم ستاد انتخاباتی روحانی را بالا ببرد؛ از محمد شریعتمداری حرف می‌زنیم، سیاستمداری در میانه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان.
 
محمد شریعتمداری باز در آستانه انتخابات زیر ذره بین قرار گرفته است. از قرار، تصمیم گرفته شده که او رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی باشد. معلوم نیست از ذات محافظه کاری است یا هوشمندی سیاسی‌اش ؛ هر چه هست او معمولا چراغ خاموش حرکت می کن. چندان ترجیح نمی دهد که در قاب رسانه ها بنشیند.
 
روابط خوبی با حسن روحانی دارد از جنس همان روابطی که با آیت الله هاشمی داشت. با اصلاح طلبان هم کانال های ارتباطی خوبی دارد. انتخاب او برای این مسئولیت گویا حرف و حدیث هایی به همراه داشته ؛ برخی از آنها رسانه ای شده و بخشی دیگر از آن فعلا در محافل و گعده های سیاسی دهان به دهان می چرخد. بحث بر سر این است که چه مسایلی به عنوان مصلحت در نظر گرفته شده که او به جای چهره هایی که تا کنون گمانه زنی می شد این مسئولیت را در اختیار بگیرند انتخاب شده است .

از انصراف تا معاونت


او در سال 92 عزم خود را جزم کرده بود تا یکی از حاضرین رقابت انتخابات در قامت کاندیدا باشد. شریعتمداری اما از همان ابتدای حضور راه انصراف را برای خود باز گذاشته بود. ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری در آن زمان گفته بود:« همه اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که اگر اجماعی بین آنان صورت گیرد به ائتلاف تن خواهند داد. من نیز بارها اعلام کرده‌ام در صورت حضور یکی از آقایان هاشمی، خاتمی، سیدحسن خمینی و ناطق نوری از عرصه کنار خواهم رفت و در غیر اینصورت تا نتیجه نهایی در عرصه باقی خواهم ماند.»

هاشمی که در انتخابات ثبت نام کرد او بر سر وعده خود ماند و انصرافش را از حضور در رقابت اعلام کرد . سخنگوی ستاد انتخاباتی او ماجرای این انصراف را اینگونه روایت کرده بود:«در پی این ملاقات و کسب تکلیف و انجام هماهنگی‌ها قرار شد همان‌طور که آقای شریعتمداری از پیش اعلام کرده بود، به‌نفع آیت‌الله هاشمی از صحنه انتخابات کناره‌گیری کند. از همه اعضای ستاد تهران و ستادهای استانی درخواست شد ‌در جهت تبیین برنامه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حمایت از کاندیداتوری وی فعالیت کنند. ستادهای انتخاباتی شریعتمداری در راستای حضور حداکثری مردم در انتخابات به‌نفع هاشمی رفسنجانی به کار خود ادامه خواهند داد.»

هاشمی اما در آن انتخابات مجوز حضور پیدا نکرد. این اما باعث دور و جدا شدن شریعتمداری از معادلات آن انتخابات نشد. شریعتمداری مانند بسیاری دیگر از نزدیکان هاشمی به سمت حسن روحانی شیفت کرد. رفاقت و همکاری این دو نفر به سال ها پیش باز می گشت. شریعتمداری یک بیانیه داد و در آن نوشت؛«دكتر عارف باوجود مقبولیت و محبوبیت مثال زدنی در فعالیت‌های انتخاباتی و ارایه برنامه‌های راهگشا، نهایت مسوولیت پذیری و از خودگذشتگی سیاسی را در این مرحله به نمایش گذاشت و برماست كه در حمایت از این اقدام، همانطور كه حجت الاسلام و المسلمین خاتمی اعلام داشتند از دكتر روحانی حمایت نماییم.».

آن انتخابات با پیروزی حسن روحانی به پایان رسید و سرمایه گذاری سیاسی محمد شریعتمداری هم به نتیجه مثبتی ختم شد . او در دولت جدید علاوه بر معاونت اجرایی ریاست جمهوری، به عنوان جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی ایرانیان، شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی شناخته می‌شود و تا کنون وزارت یا سرپرستی وزارت‌خانه‌هایی چون بازرگانی و ورزش و جوانان را بر دوش داشته است. حالا اما یک خبر تازه آمده که منابع متعددی نیز آن را نقل کرده اند . می گویند او. رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی شده است. مسئولیتی که شاید انتظار می رفت به یک چهره یکدست اصلاح طلب برسد تا حسن روحانی امید بیشتری برای جلب بدنه اجتماعی این جناح در انتخابات داشته باشد. 

شریعتمداری زیر ذره بین اصلاح طلبان

اما واکنش اصلاح طلبان در این مورد هم جالب است .یک رسانه نزدیک به محمد رضا عارف این اتفاق را در یک گزارش خبری اینگونه مورد بررسی قرار داده است :« شریعتمداری اگرچه بیشتر به عنوان چهره‌ای اقتصادی طی سالیان اخیر شناخته شده است اما سال‌ها پیش از وزارت بازرگانی، نه در حوزه اقتصاد که در کار امنیتی بود. شریعتمداری از جمله افرادی بود که در تأسیس وزارت اطلاعات در دهه ۶۰ مشارکت داشت؛ حضوری که در ادامۀ فعالیت‌هایش در کمیته‌های انقلاب و اطلاعات نخست‌وزیری تعریف می‌شد. نتیجه فعالیت‌های محمد شریعتمداری گواه آن است که او می‌تواند با هر دولتی به دلیل روحیه خاص و شخصیت جامع الاطرافش کار کند و این احتمالاً همان دلیلی است که اکثر دولت‌ها نیز سهمی برای او در دولتشان قائل شده‌اند. این موضوع را برخی فعالان عرصه سیاست هم باور دارند.» دو فکتی که اگر از بعد کنایه به آن نگاه نشود شاید بر آن باشد که یادآوری دو نکته متفاوت را به اهل سیاست و رسانه در مورد محمد شریعتمداری به عنوان هدف در نظر داشته باشد. 

خاصه آنکه یکی از چهره های نزدیک به محمد رضا عارف هم در یادداشتی اینگونه نوشته است : « انتصاب شریعتمداری به عنوان ریاست ستاد آقای روحانی هم این تحلیل را تقویت کرده است که آقای رئیس جمهور در انتخابات آینده می‌خواهد سبد رأی اصولگرایان را به سمت خود متمایل کند...آقای روحانی به خوبی می‌داند که پیروزی‌اش در انتخابات سال ۹۲ با همراهی، حمایت و ایثار اصلاح‌طلبان میسر شد. شاید برخی اطرافیان آقای روحانی که در برخی احزاب موسوم به حامی دولت هم عضویت دارند آنچنان باور به تاثیرگذاری اصلاح‌طلبان در رأی آوری ایشان نداشته باشند و معتقدند همان حزبی که آقای روحانی پدر معنوی‌اش است باعث رأی آوریش شده است که این باور به اعتقاد نگارنده بیشتر به توهم شباهت دارد تا واقعیت. »

اما مواضع دیگر اصلاح طلبان هم در این مورد جالب است. مرتضی حاجی به رسانه نزدیک به محمد رضا عارف گفته است : « آقای شریعتمداری چهره بینابینی دارند. به طوری که هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان او را قبول دارند. کارنامه فعالیت او هم نشان می‌دهد که هم سابقه فعالیت با اصولگرایان و هم اصلاح طلبان را داشته است. از این جهت انتخاب او می‌تواند وزنه تعادل را بین اصولگرایان و اصلاح طلبان برقرار کند.»

حالا در تحولی دیگر در این مورد «محمود واعظي»عضو ارشد حزب اعتدال و توسعه، كه خود يكي از اعضاي ستاد «حسن روحاني» در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در سال 92 بود درباره ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفته است:«بالاخره آقاي روحاني هم بايد ستادي داشته باشد. وقتي كه گروه هاي مردمي و جريانات سياسي مي ‌خواهند از ايشان حمايت كنند، بالاخره بايد يك جايي باشد كه اين ها را با هم هماهنگ كند.اين ستاد احتمالا به رياست آقاي شريعتمداري تشكيل خواهد شد. «محمد شريعتمداري»، با آغاز به كار ستاد انتخاباتي از سمت خود در دولت استعفا خواهد داد.

گویا دوران جدیدی برای شریعتمداری آغاز شده ؛ ماموریت های ویژه ای برای او در نظر گرفته شده؛ آیا او می تواند کار ویژه حسن روحانی برای همچسبی میان نیروهای سیاسی دو جناح برای باقی ماندن روحانی در پاستور را به سرانجام برساند.


منبع : نامه
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار