رئیس نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه:
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به تعداد بالای مهندسین ساختمان کشور، گفت: طی شش سال اخیر تعداد مهندس‌های ساختمان ایران چهار برابر شده است.
کد خبر: ۳۸۲۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹ 23 February 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،علی اصغر همتی به مناسبت روز مهندس با اشاره به تاریخچه تاسیس نظام مهندسی کرمانشاه، گفت: این تشکل از سال 68 یا 69 و قبل از اینکه نظام مهندسی قانون مصوب داشته باشد کار خود را آغاز کرد تا کانونی برای مهندسان شهر باشد و برنامه و نظمی به ساخت و سازهای شهر بدهد.


وی ادامه داد: فعالیت این تشکل تا سال 74 که قانون نظام مهندسی ساختمان تصویب شد به همین شکل ادامه داشت و پس از آن با همکاری مسکن و شهرسازی برای آن آیین‌نامه وشیوه‌نامه تنظیم شد تا در نهایت ساخت و ساز شهری در کرمانشاه با نظم بیشتری انجام شود.

12 هزار نفر عضو نظام مهندسی کرمانشاه هستند


رئیس نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه تعداد کنونی اعضای این تشکل را 12 هزار نفر اعلام کرد که در هفت گروه مهندسی عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه‌برداری، ترافیک و شهرسازی که مربوط به ساخت و ساز است، فعالیت دارند.


به گفته همتی، مهندسین عمران با بیش از پنج هزار نفر بیشترین اعضا را به خود اختصاص می‌دهند و پس از آن مهندسین برق با 2800 نفر، مهندسین معماری با 2300 نفر، مهندسین مکانیک با 1280 نفر، مهندسین نقشه‌برداری با 152 نفر، مهندسین شهرسازی با 96 نفر و مهندسین ترافیک با هشت نفر عضو این تشکل هستند.


وی یادآوری کرد: از این تعداد 5300 نفر دارای پروانه هستند و می‌توانند کار کنند و 6600 نفر نیز هنوز پروانه نگرفته و وارد حرفه نشده‌اند، اما عضو نظام مهندسی هستند.


رئیس نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه تصریح کرد: به علاوه 330 شرکت مجری حقوقی و 22 نفر مجری حقیقی نیز در ساخت و ساز ساختمان با ما کار می‌کنند.


همتی در خصوص شیوه کار گرفتن اعضا نیز گفت: 6600 نفری که هنوز پروانه ندارند امکان کار کردن ندارند، برای مابقی هم بستگی به تعداد ساخت و سازی که وجود داشته باشد کار هست و طبیعتا اکنون که ساخت و سازها کم شده برای بسیاری از آنها هم کار وجود ندارد.


وی با اشاره به سطح‌بندی مهندسین در سه بخش پایه یک، دو و سه در دو بخش طراحی و نظارت، اظهار کرد: مهندسین پایه یک می‌توانند همه نوع ساخت و سازی را طراحی کنند و انجام دهند، اما برای مهندسین پایه دو و سه محدودیت‌هایی وجود دارد و باعث می‌شود گاهی کار برای انها وجود نداشته باشد.


رئیس نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه معتقد است، افرادی که عضو نظام مهندسی ساختمان هستند به عنوان شغل عضو این تشکل نشده‌اند، بلکه بسیاری از آنها در خیلی از مشاغل دولتی در حال فعالیت هستند.


همتی یادآوری کرد: اما اگر بخواهیم در مورد بیشترین بیکاران در هفت گروه مهندسی صحبت کنیم، مهندسین عمران چون بیشترین تعداد را دارند با تعداد بیشتر بیکاران نیز مواجه هستند.


وی تاکید کرد: افراد سه سال پس از اینکه مدرک کارشناسی خود را بگیرند و عضو نظام مهندسی شوند، می‌توانند پروانه بگیرند.

تعداد مهندس‌های ساختمان کشور چهار برابر شده است


رئیس نظام مهندسی سپس به عدم هماهنگی عرضه و تقاضا در فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی ساختمان  در کشور اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه ارتباط مناسبی بین صنعت ساخت و ساز و فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی وجود ندارد و بدون توجه به تقاضایی که بازار دارد، شاهد سیل عظیم فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی ساختمان هستیم.


همتی معتقد است، تعداد مهندسین کشور طی شش سال اخیر تقریبا چهار برابر شده است، به گونه‌ای که از حدود 120 هزار مهندس در سال‌های 89 و 90 اکنون به حدود 500 هزار مهندس  ساختمان در کشور رسیده است.


وی اظهار کرد: در استان کرمانشاه نیز در هر سال دو بار آزمون ورود به حرفه برگزار می‌کنیم که هر بار تقریبا 400 تا 500 نفر وارد حرفه مهندسی ساختمان می‌شوند.


به گفته رئیس نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه، چون برای این افراد بازار کار وجود ندارد، دچار آسیب و سرخوردگی می‌شوند.

 

نظارت به شهرداری‌ها واگذار شود، چیزی برای نظام مهندسی نمی‌ماند


وی در ادامه اشاره‌ای همه به قانون نظام مهندسی ساختمان در کشور داشت که تصویب آن به سال 74 باز می‌گردد و اکنون این قانون 21 ساله در حال بازنگری در مجلس شورای اسلامی است.


همتی عنوان کرد: اگر این قانون بازنگری شود مشکلاتی که سر راه ساخت و ساز در کشور وجود دارد مرتفع خواهد شد.


رئیس نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه در خصوص صحبت‌هایی که از واگذاری نظارت به شهرداری‌ها مطرح بود هم یاد کرد و ادامه داد: این موضوع مطرح و با مخالفت‌های جدی مواجه شد و بعید است اجرا شود.


وی گفت: اگر نظارت را هم از نظام مهندسی ساختمان بگیرند، دیگر چیزی برای نظام مهندسی باقی نخواهد ماند.

امسال حدود 600 هزار مترمربع ساخت و ساز در کرمانشاه داشتیم


رئیس نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به رکودی که بازار ساخت و ساز مسکن را درگیر کرده اشاره کرد و افزود: این رکود منحصر به استان کرمانشاه نیست و تمام کشور را درگیر کرده، اما در برخی نقاط شدیدتر است.


همتی  گرانی مصالح، بالا بودن دستمزد، نبود نقدینگی بین مردم برای خرید مسکن، تعداد بالای خانه‌های خالی، تعداد زیاد مسکن مهرهای بدون متقاضی و... را از جمله دلایل رکود ساخت و ساز در کشور دانست.


وی معتقد است، رکود ساخت و ساز ابتدا معیشت مهندسین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سپس سایر صنایع و مشاغل وابسته از جمله مصالح ساختمانی، حمل و نقل، معیشت کارگران و ... را متاثر می کند.


رئیس نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه گفت: برای مثال اگر ما در سال 93 در استان کرمانشاه دو میلیون مترمربع ساخت و ساز داشتیم، در سال جاری تاکنون این عدد حدود 600 هزار مترمربع است و کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

میانگین عمر ساختمان در ایران کمتر از 50 سال است


همتی در ادامه به کیفیت ساخت و سازها در ایران هم اشاره کرد و با بیان اینکه عمر مفید ساختمان در ایران پایین‌تر از استانداردها است، خاطرنشان کرد: عمر مفید یک ساختمان باید 100 سال باشد که این عدد در ایران کمتر از 50 سال است.


وی معتقد است، طی چند سال اخیر با رعایت آیین‌نامه‌هایی مانند آیین‌نامه زلزله یا 2800، وضعیت ایمنی ساختمان‌ها بهتر شده، اما هنوز تا استانداردها راه زیادی وجود دارد که البته تلاش می‌شود عمر و کیفیت ساختمان‌های ایران به استانداردها نزدیک شود.


رئیس نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تمام کیفیت ساختمان‌ها وابسته به مهندسین نیست، تاکید کرد: کیفیت مصالح، تجربه و دانش کارگر، شیوه کار کارگران و البته نظارت مهندس بر روی همه این موارد، در کیفیت ساختمان موثر است.


همتی افزود: در گذشته هر فردی برای خود بساز و بفروش بود، اما اکنون مجریان پای کار آمده اند که توسط راه و شهرسازی ارزیابی می‌شوند و از طبقه و متراژ خاصی به بالا، کار ساخت و ساز باید به آنها سپرده شود.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار