طرح جامع عمران و توسعه شهر اهواز در شورای برنامه ریزی خوزستان به تصویب رسید و چهار منطقه به شهر الحاق شدند
کد خبر: ۳۸۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹ 23 February 2017
شورای برنامه ریزی خوزستان دوشنبه طرح جامع عمران و توسعه شهر اهواز را پس از بررسی به تصویب رساند که براساس این طرح مناطق عین دو، ملاشیه، بروال (علی آباد) و خبینه به شهر اهواز ملحق شدند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در این جلسه گفت: طرح جامع اهواز از سال 88 در دستور کار بوده اما تا کنون به نتیجه نرسیده بود و امسال به صورت جدی پیگیری شد.

امید حاجتی افزود: تصویب طرح جامع شهر اهواز از اولویت ها بوده و بهترین آینده در فضای شهری منوط به تصویب طرح های جامع است.

به گفته وی، هنوز هم امکان تغییر و رسیدگی به پیشنهادات درباره طرح جامع اهواز در دبیرخانه شورای برنامه ریزی وجود دارد.

براساس این گزارش ملاشیه، عین دو، بروال (علی آباد) و خبینه به عنوان مناطق روستایی و حاشیه اهواز تلقی می شد که شهرداری اهواز به سختی خدمات رسانی به آنها را تقبل کرده بود و این مساله نارضایتی شدید شهروندان ساکن این مناطق را در پی داشت.

مشاور طرح جامع اهواز، این چهار منطقه را به عنوان مناطق منفصل شهری پیشنهاد که با رویکرد حفاظت و ساماندهی به اهواز الحاق شده اند.

مطالعات مشاور همچنین نشان می دهد مهمترین چالش اهواز تعرض به حریم رودخانه کارون است.

*تعیین مرز اهواز وکارون

معاون اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز گفت: در طرح جامع اهواز مرز شهرستان های اهواز و کارون تعیین تکلیف شده و مبنا مصوبه دولت در نظر گرفته شده است.

حمید کیانفر افزود: تقسیمات سیاسی در طرح های جامع تغییر نمی کند و در صورتی که وزارت کشور مصوبه خود، درباره مرز شهرستان های اهواز و کارون را اصلاح کند، مصوبه جدید مدنظر قرار می گیرد.

وی همچنین گفت: حریم شهر اهواز برای رفع موانع قانونی و ضوابط زیست محیطی شهرک صنعتی شماره 5 تغییر کرده است.

کیانفر اظهار کرد: مصوبه شورای برنامه ریزی استان به شورای عالی شهرسازی ارسال می شود تا طرح جامع اهواز در آنجا نیز بررسی و تصویب شود.

وی اضافه کرد: حریم شهر اهواز توسط شهرستان های کارون، حمیدیه و باوی محدود شده و تنها از سمت شرق قابلیت توسعه دارد.

فرماندار اهواز اسماعیل ارزانی بیرگانی در ادامه این نشست خواستار تعیین تکلیف روستاهای دامغه و برومی شد و گفت: در طرح جامع جدید اهواز این روستاها در حریم شهر قرار می گیرند که از نظر خدمات رسانی بلاتکلیف خواهند بود.

در این نشست همچنین طرح جامع و تفضیلی شهر فتح المبین از توابع شوش طرح شد اما با توجه به ضرورت افزایش سرانه های شهری از فضاهای موجود و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تصویب نشد.

*300 میلیارد ریال برای سیل زدگان

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در این نشست گفت: 300 میلیارد ریال برای جبران خسارت مناطق سیل زده خوزستان اختصاص یافت.

مهرداد نیکو افزود: این اعتبار از محل ماده 12 به منظور جبران خسارت و بازسازی است که با هماهنگی سازمان مدیریت بحران و معاونت عمرانی بین دستگاه های اجرایی توزیع شده است.

وی اضافه کرد: این اعتبار به بازسازی سیل بندها و کانال ها، بازسازی کانال های دفع آب های سطحی شهرها، بازسازی تاسیسات آبرسانی روستایی، بازسازی تاسیسات آبرسانی عشایری، ایستگاه های رادیویی، انهار کشاورزی، تاسیسات برق رسانی، پایگاه های امدادی، هواشناسی و تاسیسات خسارت دیده اختصاص یافته است.

*طرح جامع برای مجتمع های رفاهی

در این نشست همچنین طرح جامع مجتمع های خدمات رفاهی به تصویب رسید.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای دراین باره گفت: در طرح جامع مجتمع های خدمات رفاهی جاده ای 70 نقطه در راه های استان برای ساخت مجتمع خدمات رفاهی شناسایی شده است.

مسعود مصدقی افزود: خوزستان با داشتن 36 واحد از نظر مجتمع های خدمات جاده ای در جایگاه چهارم قرار دارد.

وی با بیان اینکه هشت مجتمع در آستانه بهره برداری هستند اظهار کرد: با احتساب این مجتمع ها خوزستان به رتبه دوم کشوری صعود می کند.

مصدقی طول شبکه راه های استان را 14 هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: شبکه راه های استان تحمل 120 میلیون تردد را دارد و از این نظر قابل مقایسه با سایر استان ها نیست.

وی اظهار کرد: این اداره کل 200 تا 250 میلیون تومان کمک بلاعوض در قالب جاده های دسترسی و تابلوهای اطلاع رسانی اختصاص می دهد.

منبع: تابناک
برچسب ها: طرح جامع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار