دنیا «فیروزه» را به نام «آریزونا» می‌شناسد و آن طور که رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در تایلند می‌گوید اصلاً نمی‌دانند که بهترین فیروزه جهان متعلق به نیشابور است و حداقل 5هزار سال قدمت دارد. شهر مشهد در سال جاری به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی ثبت شد اما تا رسیدن به جایگاه واقعی راه بسیار زیادی در پیش دارد!
کد خبر: ۳۸۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰ 23 February 2017
به گزارش تابناک : یکی از فعالان حوزه طلا در شیراز هم می‌گوید: «الان ترک‌ها و ایتالیایی‌ها هنرمندان شیرازی را در حوزه طلا آموزش می‌دهند.» ترکیه قطب طلا وجواهر منطقه است و هرسال در قالب نمایشگاه‌هایی تور طلا و جواهر برگزار می‌کند و بسیاری از گردشگران را به این بهانه به «استانبول» می‌کشاند.
تایلند هم توانسته است اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی را به دست بیاورد. به گفته بسیاری آنچه در تایلند اتفاق می‌افتد در واقع تولیداتی است که از سوی کشورهای برند چون سوئیس انجام می‌گیرد.
پاک سرشت هم عمده سرمایه‌گذاران در حوزه جواهرات در تایلند را سوئیسی‌ها، امریکایی‌ها و ایتالیایی‌ها می‌داند و می‌گوید: «کار در تایلند ارزان است. دولت خدمات خوبی می دهد بنابراین عمده سرمایه گذارهای جهان به تایلند می‌آیند، به طور مثال نایک، بنز، بی‌ام و، آدیداس و....» یعنی تایلند برای تبدیل شدن به یکی از قطب های بزرگ دنیا در حوزه جواهرات سنگ‌های معدنی را از کشورهای آفریقایی گرفته، سرمایه را از اروپایی‌ها و امریکایی ها! 
او می‌گوید: «سرمایه‌گذاران امریکایی در تایلند یک مال(ساختمان تجاری) در خیابان سیلوم دارند که جواهر تولید می‌کند. برای همین الان بسیاری فکر می کنند که آریزونا بهترین فیروزه را دارد. درحالی که بهترین فیروزه جهان در نیشابور است اما کسی نمی‌شناسد.»
پاک سرشت از شهری در تایلند خبر می‌دهد که عمده ساکنین آن شهروندان کشورهای دارای معدن مثل ساحل عاج، تانزانیا، اوگاندا، آفریقا و کشور‌های امریکایی هستند. این شهر توسط سرمایه‌گذاران تایلندی اداره می‌شود. به گفته او ساکنان غیر بومی آن سنگ‌های راف را در حدی تراش می‌دهند که قابلیت تبدیل به طرح ظریف را دارد. کارگاه‌ها به برند گردشگری این شهر تبدیل شده‌اند و هدف بسیاری برای سفر توریستی به تایلند هستند.
سنگ‌ها بعد از آن که تراش می‌خورند در «بانکوک» به شکل بسیار متنوع و آن طور که پاک سرشت می‌گوید اروپایی پسند درمی آید. بازار تایلند که پاک سرشت آن را بازار سوئیس می‌داند آنقدر شناخته شده است که خریداران اروپایی طرح‌های مورد نظر را از قبل به هنرمندان سفارش می دهند. هنرمندان آن هم جهانی شده‌اند ودر نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند. طرح‌های آنها در بورس‌های جهانی و بازارهای جهانی ارائه می‌شود. به گفته پاک سرشت تایلند دو نمایشگاه ملی جواهرات و طلا هم دارد که بازدیدکنندگان از کشورهای مختلف «دعوت» می‌شوند: «البته هرکس می‌تواند از این نمایشگاه بازدید کند اما برای خرید اگر اسم شما از قبل ثبت نشده باشد ممکن است فروشنده با دیده تردید با شما معامله کند.» برای ورود به این نمایشگاه کارت ویژه برای خریداران صادر می‌شود.
بحثی میان کمیسیون مشترک ایران و تایلند درباره انتقال تکنولوژی از تایلند به ایران و تجاری‌سازی جواهرات ایران در جریان است که البته پاک سرشت خیلی امیدوار به اجرایی شدن آن نیست. او که جلسات متعددی با وزارت صنعت و معدن، گمرگ ودارایی داشته، می‌گوید: «انسجام اراده وجود ندارد. اگر مسئولان بدانند چه انقلاب مالی در این بخش وجود دارد هرگز به سراغ کارهای کوچک نمی‌روند.» منظور او از کارهای کوچک دادن وام برای راه‌اندازی صنایع خیلی کوچک است: «بسیاری این وام را می‌گیرند اما هرگز به ایجاد شغلی منجر نمی‌شود.» او یارانه را هم در همین ردیف می‌داند.
پیش از این هم «پویا محمودیان» مدیرکل صادرات صنایع دستی از تلاش برای تجاری‌سازی سنگ‌های قیمتی و...خبر داده بود. گفت‌و‌گوی معاونت صنایع دستی با وزارت صنعت و معدن هنوز به نقطه‌ای که تولیدکنندگان صنایع دستی حوزه سنگ‌های قیمتی را خوشحال کند، نرسیده است.
پاک سرشت اعتقاد دارد که اگر دولت وارد ماجرا شود راه برای ورود طلای قاچاق Contraband به کشور بسته می‌شود. او اعتقاد دارد که برخلاف آمارهای رسمی که از ورود 20 درصدی طلای قاچاق به کشور خبر می دهند 800 درصد طلای بازار ایران از طریق قاچاق تأمین می‌شود. او عمده مبدأ طلای قاچاق به کشور را تایلند می‌داند ومی گوید: «این طلاها از تایلند به دوبی می‌آیند آنجا 5 درصد می‌گیرند و به ایران وارد می‌کنند.»
این اتفاق درحالی می‌افتد که به گفته پاک سرشت هیچ وارد کننده‌ای حق ندارد که از مبادی رسمی طلا وارد کند: «این درحالی است که نیاز جواهر فروش‌ها، طلا فروش‌ها و بازار تهران از طریق قاچاق تولیدات کشورهای آسیای میانه تأمین می‌شود.»
او درپاسخ به این سؤال که چرا طلا در کشور ما «آزادسازی» نمی‌شود هم می‌گوید: «الان فقط سود در دست کارتل‌ها ومافیای جواهرات ایران است. آنها اجازه آزاد‌سازی را نمی‌دهند.»
ایران امن‌ترین کشور منطقه است. کارشناسان اعتقاند دارند که می‌توان با ایجاد یک سالن بزرگ حراج سنگ‌های قیمتی در کشور و دعوت از متقاضیان و مشتریان اروپایی به بازار سنگ ایران رونق بخشید. پاک سرشت هم می‌گوید: «می توان مشتریان اروپایی را ماهی یکبار به کشور فراخواند، سنگ‌های قیمتی ایران، افغانستان و آسیای میانه را شناسنامه دار کرد، مالیات گمرک و دارایی را هم از آنها گرفت و اجازه خروج داد.»
او اعتقاد دارد که همه چیز باید با «تابلو» و «شفاف» باشد. او در پاسخ به این سؤال که آیا بخش خصوصی می‌تواند وارد این ماجرا شود می‌گوید: «جا به جایی سنگ‌ها بسیار سخت است. هماهنگی با نیروی انتظامی لازم است. بنابراین باید با اراده و خواست حکومت باشد.» او این روند را، مسیری که در کشور ما اتفاق نمی‌افتد می‌داند و می‌گوید: «امروز اگر یک بخش خصوصی بخواهد سنگ الماس، برلیان و... را جا به جا کند باید به بادیگاردها پول بدهد.»
ایران در حوزه طلا و جواهرات بازارندارد، تنها زنجیرش است که به گفته پاک سرشت بند از دل روس‌ها و عرب‌های همسایه می‌برد. به اعتقاد او به دلیل عدم برنامه‌ریزی برای صادرات طلا و جواهر، ایران عملاً از بازار جهانی حذف شده است. او شک ندارد اگر همکاری تایلند وایران سرگرفته شود به تحول بزرگی در حوزه فلزات گران منجر می‌شود. او طرح‌های ضعیف را یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت ایران می داند و می‌گوید اگر فقط هنرمندان مستعد ایرانی تنها یک دوره سه ماهه را تایلند ببینند، متحول می شوند.
او می‌گوید: «اگر دولت اجازه خروج سنگ‌های راف(خام) را نمی‌دهد اجازه بدهد این سنگ‌ها در کشور تولید شوند.»
پاک سرشت اعتقاد دارد مسئولان تخصص لازم را ندارند برای همین مسأله با صادرات راف مخالفت می‌کنند: «من خودم معاون وزیر بودم اما چون با این بازار آشنا نبودم شرایط را هم به وجود نمی‌آوردم.» او تایلند را دومین کشور تولید کننده خودروی جهان می داند می‌گوید: «آنها سالانه دو میلیون خودرو صادر می‌کنند و یک میلیون هم مصرف داخلی دارند. دولت شرایط را مهیا کرده است امروز علاوه بر جواهر و خودرو در لباس و الکترونیک برند دنیا هستند.»


منبع :‌رکنا
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، طلا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار