دور جدید مذاکرات بین سوری‌ها در ژنو بعدازظهر امروز، پنج شنبه، بعد از دیدار «دی میستورا» با هیئت‌های نمایندگی طرفین مناقشه آغاز شده و اصلی ترین موضوعات هم پیش نویس قانون اساسی سوریه و برگزاری انتخابات است.
کد خبر: ۳۸۳۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲ 23 February 2017

به گزارش تابناک : مذاکرات بین سوری‌ها زیر نظر سازمان ملل، امروز، پنج شنبه در ژنو، بعد از حدود یک سال، از سر گرفته می شود. انتظار می رود که مهمترین موضوع این مذاکرات، امکان تشکیل دولت جدید در سوریه، پیش نویس قانون اساسی این کشور و برگزاری انتخابات باشد. همچنین انتظار می رود که در این مذاکرات هم نمایندگان دولت سوریه و هم گروههای مخالف مختلف شرکت داشته باشند.

انتظارات از چهارمین دور مذاکرات ژنو بسیار بالاست: بخصوص در مسکو روی این مسئله حساب می کنند که این گفتگوها باعث شود که وقفه بوجود آمده در مذاکرات بین سوری‌ها جبران شود. انگیزه این مسئله هم رایزنی‌های صورت گرفته در آستانه، پایتخت قزاقستان است که به ابتکارعمل مسکو، عرصه ای برای روند مذاکرات پیرامون سوریه شده است. نتیجه دور دوم رایزنیهای آستانه که 16-15 فوریه انجام گرفت، توافق نهایی در مورد ایجاد گروههای کنترل و نظارت بر آتش بس در سوریه با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه بود. البته مقامات مسکو تاکید کرده اند که آستانه جایگزینی برای مذاکرات ژنو نیست و تنها شرایط را برای ازسرگیری مذاکرات ژنو فراهم کرده است.   

چگونگی مذاکرات ژنو هنوز معلوم نیست

هنوز بطور رسمی مشخص نیست که مذاکرات ژنو در چه ترکیبی برگزار خواهد شد. هیئت‌های شرکت کننده در جریان نیستند که دقیقا با چه افرادی مذاکره خواهند نمود.

"استفان دی میستورا" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد که وی پس از دیدار جداگانه با هیئتهای نمایندگی طرفین مناقشه، شکل مذاکرات اصلی را مشخص خواهد کرد.

در عین حال منابع خبری این خبرگزاری در یکی از هیئتها گفته است که قرار است بعد از ظهر روز پنج شنبه نشستی برگزار شود که همه گروههای سوری در یک سالن جمع شوند. تصمیم گیری قطعی در این مورد بعد از دیدار دی میستورا نهایی می شود. گروههای مخالف سوری هم از انجام مذاکرات مستقیم طرفین مناقشه استقبال کرده اند.  

موضوعات مورد بررسی کدامند؟

اصلی ترین موضوع مذاکرات بر اساس قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل تعیین شده است. "یارا شریف" سخنگوی نماینده ویژه سازمان ملل گفته است: «انتظار می رود که مباحثات طرفین پیرامون سه مسئله‌ای است که در قطعنامه به آنها اشاره شده است: ایجاد اعتماد متقابل، درنظر گرفتن اعتقادات همه مذاهب و مشخص شدن چارچوب اصلی قانون اساسی و برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف بر اساس قانون اساسی جدید و زیر نظر سازمان ملل.»

دی میستورا تاکید کرده است که تدوین قانون اساسی سوریه باید بدست خود سوریها صورت بگیرد و کشور دیگری نباید در این امر دخالت کند، البته می توان نطریاتی در این مورد به آنها پیشنهاد کرد.

پیش از این روسیه پیش نویس نمونه‌ای برای قانون اساسی سوریه تهیه کرده بود. مقامات مسکو تاکید کردند که این تنها الگویی برای آغاز بررسی‌ها پیرامون این سند بدست خود مردم سوریه است.

ترکیب هیئت‌های نمایندگی چگونه است؟

در روسیه بر این عقیده هستند که ترکیب شرکت کنندگان در مذاکرات ژنو می توانست بسیار گسترده تر باشد و لازم بود تا کردهای سوریه نیز در آن شرکت داشته باشند، ولی شکل کنونی مذاکرات هم قابل قبول است.

بر اساس اظهارات دی میستورا، هر هیئت و گروهی که در قطعنامه شورای امنیت از آن نام برده شده ، به این نشست دعوت شده است. این در حالی است که برخی گروههای مخالف اعلام کرده اند که دعوتنامه برای حضور در ژنو را دریافت نکرده اند و یا در آخرین لحظه آن را دریافت کرده و نمی توانند خود را به مذاکرات برسانند. البته بیشترین سئوالات مربوط به حضور هیئتهای نمایندگی مخالفان بوده و هیئت نمایندگی دمشق که ریاست آن با "بشار الجعفری" نماینده دائم سوریه در سازمان ملل است، با این مسئله مشکلی نداشت.  

از طرف روسیه نیز در این مذاکرات "سرگئی ورشینین" مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه شرکت خواهد داشت که در مذاکرات آستانه نیز حضور داشت. البته مشخص نیست که دیگر مقامات وزارت خارجه روسیه نیز به ژنو اعزام خواهند شد یا نه.



منبع : نووستی

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار