حالا ديگر در باور همه خواهد نشست كه جمهوري اسلامي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را از دست داده است. اين باور ديروز در بغض‌هاي پياپي و اشك‌هاي ناطق‌نوري به خوبي نشسته بود، در چهره مردمي كه در حرم بنيانگذار جمهوري اسلامي با عكس‌هاي هاشمي و روحاني براي شركت در مراسم هفتمين روز درگذشت آيت‌الله حضور پيدا كرده بودند و در دست نوشته‌هايي كه به دست داشتند: «هاشمي، راهت ادامه دارد».
کد خبر: ۳۸۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱ 26 February 2017

به گزارش تابناک : اگرچه پسران آيت‌الله به رسم ميزباني مقابل در ايستاده بودند اما مراسم ميزبان ديگري هم داشت. ديروز سيد حسن خميني در قامت يك ميزبان در مراسم شب هفتم مردي كه در اسفند ماه گذشته بيشترين حمايت را از او كرد ظاهر شد. در جايگاه نشسته بود و هر يك از مقامات وارد جايگاه مي‌شد گويي صاحب عزا را ديده باشد به او هم تسليت مي‌گفت. بسياري از مقامات كشور و چهره‌هاي سياسي در مراسم ديروز حاضر بودند از جمله رييس‌جمهور كه حضوري كوتاه و چند دقيقه‌اي داشت. مراسم هفتمين روز در گذشت آيت‌الله هاشمي مانند مراسم تشييع‌اش گروه‌ها و چهره‌هاي ناهمگون را كنار هم جمع كرده بود. اين ناهمگوني به خوبي در عكس‌هايي كه مردم در دست داشتند و دست نوشته‌هاي‌شان مشخص بود؛ از پسر جواني كه عكس حسن روحاني را در دست داشت كه رويش نوشته بود: «هاشمي رفت اما ما تنهايت نمي‌گذاريم»، شعار وحدت بخش مراسم تنها دو واژه بود «الله اكبر». آيا مردي كه در اين چند سال اخير و در زنده بودنش همه تلاش خود را به كار بسته بود تا وحدت را پس از آن روزهاي سخت به كشور بازگرداند، مرگش مي‌تواند عامل وحدت شود؟ 

ناطق‌نوري: ديگر كجا مانند هاشمي خواهيم داشت؟ 

علي‌اكبر ناطق‌نوري بارها در ميان صحبت‌هايش بغض كرد و در نهايت نتوانست جلوي اشك‌هايش را بگيرد. در ميانه صحبت‌هايش بارها جلوي تكبير گفتن‌هاي مرسوم پاي منبر را گرفت و خطاب به يك مرد روحاني كه تكبير مي‌گفت، گفت: «حرف‌هاي امروز من بسيار جاي تكبير خواهد داشت اما فقط گوش كنيد و رشته كلام مرا پاره نكنيد.» از دورويي‌ها و تزويرهايي كه امروز دامنگير جامعه شده است گفت: «آيت‌الله هاشمي بيش از هر چيز از دورويي متنفر بود و امروز در كشور ما نه تنها دورو كه انسان‌هاي هزارچهره وجود دارد.» ناطق‌نوري صحبت‌هايش را با تسليت به عفت مرعشي، همسر آيت‌الله هاشمي و مردم ايران آغاز كرد. او به كساني تسليت گفت كه بي‌شك نبود آيت‌الله بيش از هر كسي براي آنها اندوه بار و سخت خواهد بود. اكنون ديگر به خوبي مشخص است دغدغه‌هاي آيت‌الله در ميان رفقاي قديمي‌اش هم جوانه زده و رشد كرده است، آنجايي كه ناطق‌نوري مي‌گويد: «از همه گروه‌هاي سياسي، از اصلاح‌طلبان، اصولگرايان و اعتداليون مي‌خواهم بنشينند و با هم صحبت كنند و حتي اگر يكديگر را قانع نكردند دست كم به يكديگر تهمت نزنند.» در هفتمين روز درگذشت مردي كه بارها از آشتي ملي و وحدت سخن گفته بود، رفيق ديرينش كه امروز در جايگاه رييس دفتر بازرسي رهبر انقلاب تكيه زده است گروه‌هاي سياسي را به گفت‌وگو دعوت كرد. 

هاشمي از دورويي متنفر بود 

ناطق‌نوري با استناد به حضور باشكوه مردم در مراسم‌هايي كه در گراميداشت رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد، آن را نشانگر عزيز بودن آن مرحوم در نزد مردم دانست. وي گفت: همه آنها را نمي‌شود گفت يكي از آنها سوره مريم آيه ٩٦ است. كساني كه به عمل صالح ايمان دارند نزد مردم عزيز هستند، اين اجتماع امروز، ختمي كه توسط مقام معظم رهبري گرفته شد، اجتماع قم و اجتماعات شهرهاي ديگر، اين موضوع را نشان نمي‌دهد؟ ناطق‌نوري با طرح اين سوال كه آيا آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با تاريخ درخشان زندگي‌اش مصداق السابقون و انصار نيست؟، گفت: هاشمي زنده است همانطور كه امام فرمود هاشمي زنده است تا نهضت زنده است. ايشان با زندگي، روش رفتار، منش حتي با فوتش آموزه‌هايي براي ما گذاشت. رييس دفتر بازرسي مقام معظم رهبري ادامه داد: من از سال ٤٢ تاكنون كه ٥٣ سال مي‌شود با آيت‌الله هاشمي بودم و در طول دوران مبارزه در قم، زندان و پيروزي انقلاب هم با ايشان بودم، پس آن صفاتي كه درباره ايشان مي‌گويم.  
 
مشاهدات يقيني من است. وي تاكيد كرد: آيت‌الله هاشمي از ريا، دوچهره و چند چهره بودن و دوگانه سخن گفتن تنفر داشت، اما در جامعه الان ما هزار چهره هم وجود دارد. هر طرف باد بيايد مي‌چرخند و اينها بد آدم‌هايي هستند. ناطق‌نوري همچنين يادآورشد: درس ديگر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني درس مقاومت و صبوري است، من گاهي مي‌ماندم كه با وجود تهمت‌ها ناملايمات و در حالي كه كوهي از مشكلات وجود داشت صبح مي‌آمد و در جلسه مجمع تشخيص آرام و با لبخند حضور پيدا مي‌كرد و اين را دوستاني كه در مجمع بودند نيز تصديق مي‌كنند. 
 
ناگفته‌هاي ناطق از آيت‌الله 

بي شك ناطق‌نوري ناگفته‌هاي زيادي از آيت‌الله هاشمي دارد و ديروز يكي از همين ناگفته‌ها را بر زبان آورد. خاطره‌اي از نخستين روز پس از رد صلاحيت آيت‌الله در انتخابات سال ٩٢، خاطره‌اي از شبي كه هاشمي با خيالي آسوده و آرام خوابيد. ناطق‌نوري گفت: زماني‌كه صلاحيت ايشان را براي انتخابات رياست‌جمهوري به هر دليلي رد كردند كه البته به مخيله ما هم خطور نمي‌كرد كه اين اتفاق بيفتد، در حال آماده شدن براي رفتن به سفر بودم كه با شنيدن اين خبر، سفرم را لغو كردم و بازگشتم، ديدم اين بي‌معرفتي است كه به سفر بروم. به ديدار ايشان به خانه‌اش رفتم و ديدم كه او با خنده به استقبال من آمد. به من گفت وقتي براي ثبت نام به وزارت كشور رفتم و استقبال و اشك شوق مردم را ديدم احساس كردم بار سنگيني بر دوش من است، اما وقتي خبر رد صلاحيتم اعلام شد، آرام‌ترين شب زندگي‌ام بود؛ چرا كه باري از دوش من برداشته شد و وظيفه‌ام را هم انجام دادم. من از آيت‌الله هاشمي پرسيدم حالا مي‌خواهي چه كني و ايشان پاسخ داد مردم را به پاي صندوق راي دعوت مي‌كنم زيرا انقلاب و نظام است كه اهميت دارد. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه مراسم تشييع پيكر مرحوم هاشمي درس‌هاي زيادي داشت، يادآور شد: ‌من وقتي براي مراسم تشييع رفتم، نزديك سردار بزرگ‌مان حاج قاسم سليماني نشسته بودم و گوش مي‌دادم كه در پاسخ خبرنگاري چه مي‌گويد. من به سردار سليماني ارادت داشتم، دارم و خواهم داشت و اين پاسخ او علاقه من را دو چندان كرد. سردار سليماني خيلي متين و پخته درباره هاشمي گفت كه هاشمي تا پايان همان بود كه از اول بود. او تا آخر بر اصول پايبند بود حتي اگر بعضي اوقات تاكتيك‌ها را تغيير مي‌داد. تاكتيك هاشمي تغيير مي‌كرد اما استراتژي‌اش همان بود. 
 
هاشمي وفادار به انقلاب و رهبري بود 

وي ادامه داد: مرحوم هاشمي وفادار به انقلاب و رهبري بود. در شرايط سختي كه در كشمكش‌هاي سال‌هاي اخير پيش مي‌آمد بعضي مي‌آمدند و مي‌گفتند اين همه تهمت به شما زده شده بچه‌هاي شما اينگونه شده به صبيه شما در شهرري توهين شده خب يك كاري بكنيد. او كه رحمت خدا بر او باد مي‌گفت كه سر دو چيز با شما معامله نمي‌كنم و خط قرمزهاي من است. يكي انقلاب و دومي شخص مقام معظم رهبري. اگر كسي توقع دارد در اين جاها كوتاه بيايم نيستم و هر كسي مي‌خواهد برود، برود. ناطق‌نوري با اشاره به درسي كه مي‌توان از تشييع پيكر هاشمي‌رفسنجاني گرفت گفت: ‌اين انقلاب، ايران، اسلام و نظام قطعا دشمن داشته، دارد و خواهد داشت. در هشت سال دفاع مقدس كه اين مرد بزرگ فرمانده جنگ بود همه اين دشمنان، غربي‌ها و بعضي كشورهاي عربي به صدام كمك كردند. پس حواس‌مان باشد كه دشمن دشمن است. من در مصاحبه‌اي گفتم كه نفوذ را قبول ندارم ولي بد تعبير شد. منظور من اين بود كه نه اينكه نفوذي نداريم بلكه بايد خودمان قبل از همه مواظب خودمان باشيم. وي در ادامه تصريح كرد: در اين مدت بعضي‌ها و برخي شبكه‌هاي خارجي مدام تبليغ كردند و حيا نكردند البته بايد از برادري كه به صورت تلفني پاسخ دندان شكني به آنها داد تشكر كنم. اين هاشمي فرمانده جنگ از اركان به وجود آورنده انقلاب، شوراي انقلاب، نخستين رييس مجلس و عضو مجلس خبرگان قانون اساسي بود و نقش اول را بعد از رحلت امام(ره) در انتخاب رهبر آينده داشت و تا آخر ايستاد و خط قرمزش هم انقلاب و رهبري بود. به دشمنان مي‌گويم بايد بدانيد هاشمي اپوزيسيون نبود بلكه ركن اين انقلاب بود و مراسم تشييع پيكرش را ببينيد و بدانيد مردم ايران فرزندان‌شان را اين‌گونه بدرقه مي‌كنند. اين حضور تمام معادلات دشمن را به هم ريخت. 
 
چپ و راست را به گفت‌وگو دعوت مي‌كنم 

رييس دفتر بازرسي مقام معظم رهبري در ادامه عنوان كرد: من از برادران وخواهران ايراني‌ام به عنوان يك طلبه كوچك خواهش مي‌كنم از چپ و راست تا اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدال‌گرا اين اجتماعي كه كرديد را همچنان داشته باشيد و اين اجتماع با تفكرات، عقيده‌ها و گروه‌هاي متفاوت منافات ندارد. در مشتركات با هم باشيد و در جايي كه اختلاف نظر وجود دارد بنشينيد و اختلافات را حل كنيد. اگر هم قانع نشديد تهمت نزنيد. همه بايد از اين وحدت به وجود آمده استفاده كنيم و قدر انقلاب و رهبري را بدانيم. آن هم در اين منطقه كه دورمان آتش است اما ايران يك كشور امن به حساب مي‌آيد كه اين معلول وجود مردم ايران و رهبر هوشمند و آگاهي است. به همين دليل همه بايد يك يد واحده بشويد و بايستيد. وي در ادامه بيان كرد: اين خيلي بد است كه ملتي با داشتن فرهنگ و تمدن ديرينه در اين تاريخ معاصر وقتي نام هر شخصيت بزرگش را مي‌آوري مي‌بيني در كنارش ظلم بزرگي به او شده است. به اميركبير جفا شد، شيخ فضل‌الله در زماني كه كالسكه‌اش راه مي‌رفت و مردم براي تبرك به چرخ‌هايش دست مي‌كشيدند در عصر تولد حضرت علي(ع) در ميدان توپخانه به‌دار كشيده شد و عده‌اي كف زدند. يا خود من يادم هست كه چه جسارت‌هايي به مرحوم كاشاني مي‌كردند يا مرحوم مصدق را ببينيد كه چگونه با او برخورد مي‌شد. ناطق‌نوري افزود: ‌خيلي بد است كه تا وقتي شخصيت‌ها هستند به آنها توهين كنيم و وقتي رفتند بر سر خود بزنيم. بعد از انقلاب هم كه با بهشتي آن‌گونه رفتار كردند به‌گونه‌اي به عنوان رييس ديوان عالي كشور از مشهد تا تهران هيچ جا به جز يك شهر راهش ندادند تا سخنراني كند ولي وقتي به شهادت رسيد، شهيد مظلوم شد. آخرين اين شخصيت‌ها هم مرحوم هاشمي است و حالا بايد ببينيد بعد از آن نوبت چه كسي مي‌رسد. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري خاطرات خود از مرحوم هاشمي‌رفسنجاني خاطرنشان كرد: پيش از انقلاب زماني كه خدمت حضرت امام(ره) در نجف مشرف شد شرايط تهران و ايران شرايط خفقان و دستگيري بود. امام(ره) به او فرمود كه حالا به تهران نرويد و بمانيد، ولي هاشمي به امام(ره) گفت كه نهضت، انقلاب و مبارزه الان به حضور من نياز دارد حتي اگر بروم و مرا دستگير كنند. وي اضافه كرد: ‌وقتي جنگ تمام شد آن هم در زماني كه فرماندهي جنگ در شرايط سخت و بحراني بود، در رابطه با قطعنامه امام(ره) با هوشمندي بالا تمام زوايا را براي ما مجلسي‌ها نوشت و حاج احمد آقا در جلسه غير علني آن را خواند. امام(ره) در آن نامه فرمود كه فرمانده سپاه آمده و گفته براي ادامه جنگ اين مقدار سلاح، ‌تانك و نيرو مي‌خواهيم و از رييس دولت خواسته شده كه بگويد چقدر مي‌تواند اينها را تامين كند. كه مي‌گويد خزانه با مشكلات روبه‌رو است. امام(ره) اين شرايط را در آن نامه به ما گفت. ناطق‌نوري ادامه داد: در چنين شرايطي هاشمي به حضرت امام(ره) مي‌گويد كه اگر احساس مي‌كنيد آسيب مي‌بينيد و شرايط كشور، جنگ و منطقه اقتضا مي‌كند آتش‌بس را بپذيريم اگر اين كار براي شما مشكل است من به‌عنوان فرمانده جنگ اعلام كنم و قطعنامه را بپذيرم و شما به عنوان فرمانده كل قوا دستور بدهيد مرا دستگير، محاكمه و اعدام كنند اما اين انقلاب بماند. 
 
گاهي وقت‌ها مي‌مانم چگونه فشارها را تحمل مي‌كرد 

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه مقاومت و صبوري منش ديگر مرحوم هاشمي بود، اظهار كرد: من گاهي اوقات مي‌ماندم كه او چگونه فشارها، مشكلات، ناملايمات، ‌برخوردها و تهمت‌ها را تحمل مي‌كند، اما بعد از همه فشارها صبح شنبه با كوهي از مشكلات وارد مجمع مي‌شد و آرام و با خنده پشت صندلي مي‌نشست و مديريت مي‌كرد. اعضاي مجمع مي‌دانند كه هر جا بحث مي‌شد مي‌گفت خدمت رهبري بودم و ايشان اينگونه فرمودند و بايد اين طور پيش برويم و حتي يك سانتي‌متر آن طرف‌تر نمي‌رفت. وي با اشاره به شكنجه‌هايي كه هاشمي در زندان‌هاي شاه متحمل شد گفت: او بعد از مدت‌ها كه از زندان آزاد شد به منزل مرحوم فلسفي آمد. آقاي فلسفي به او گفت كه شنيده‌ام شما را خيلي شكنجه كرده‌اند كه او در جواب گفت كه من آدم مقاومي هستم و بنيه‌ام خوب است. از من كه گذشت اما آمدم بگويم به فكر زندانياني كه گرفتارند باشيد. اين درس از هاشمي براي ما مقاومت، صبوري و تحمل ناملايمات بود. رييس اسبق مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ما در آن زمان با هم دعوا نداشتيم البته ممكن است تفاوت سليقه باشد و استدلال‌ها فرق كند اما اين دعوا ندارد بلكه بايد بنشينيم و با هم حل كنيم. ناطق‌نوري در پايان گفت: هاشمي روي اصول اسلام و انقلاب پافشاري داشت. او ضمن روشن، آزاد و رك بودن هنر اين را داشت كه روي اصول انقلاب با هيچ كس معامله نمي‌كرد. متاسفانه بر اثر تبليغات مسموم يك عده نافهم برخي از مردم كمتر متوجه اين امور شده‌اند. در حالي كه روي اصول انقلاب، اسلام، ‌ايران تا زماني كه زنده بود و بعد از امام(ره) روي رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ايستاد. 

 
 
منبع : روزنامه اعتماد
برچسب ها: تابناک ، استانها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار