دبیر اجرایی اولین کنگره دیابت و رمضان در مشهد:
دومین کنگره ملی دیابت و رمضان ایران با حضور بیش از 200 پزشک متخصص از سراسر کشور در مشهد درحالی برگزار شد که دبیر اجرایی این کنگره از ابتلای حدود 400هزار نفر در خراسان رضوی به بیماری دیابت خبر داد.
کد خبر: ۳۸۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹ 26 February 2017
به گزارش تابناک رضوی، دکتر علی اکبر رئوف صائب در دومین کنگره ملی دیابت ورمضان در مشهد،افزود : وضعیت دیابت در کل کشور و از جمله خراسان رضوی بحرانی است البته هرجا که فقر، بیشتر باشد آموزش ها نیز کمتر ودیابت بیشتر است وباید گفت 77درصد دیابتی های دنیا در کشورهای کم درآمد ومتوسط درآمد هستند زیرا تغذیه مناسبی ندارند وکم تحرک و پراسترس هستند.
دبیر اجرایی کنگره ملی دیابت و رمضان ومدیرعامل مرکز دیابت پارسیان گفت: حدود 400هزار نفر در خراسان رضوی دچار بیماری دیابت هستند و به همین اندازه نیز دیابت دارند ولی خبر ندارند و معادل همین رقم نیز اختلالات قند خون دارند اما هنوز دیابتی نشده اند.
وی به رابطه مستقیم به فقر و دیابت اشاره کرد و گفت: بر این اساس می توان پیش بینی کرد که شیوع دیابت در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر مشهد بیشتر باشد.
وی افزود: بیش از 200 نفر از اساتید و پزشکان از سراسر در کنگره دیابت و رمضان ایران شرکت داشتند.  
رئوف با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از دیابت به زیر 60 سال افزایش چشمگیری  داشته، خاطرنشان کرد: معلولیت های ناشی از این بیماری نیز صدمات جبران ناپذیری به خانواده ها و جامعه می زند.
وی با اعلام این خبر که  آمارها نشان می دهد که 8 درصد از جامعه بزرگسال کشور دیابت دارند، افزود: این 8 درصد جامعه  یعنی حدود چهار و نیم میلیون نفر دیابتشان تشخیص داده شده و حدود همین تعداد تشخیص داده نشده و پنهان است.
 رئوف همچنین اعلام کرد: در کشور 12 میلیون نفر اختلالات سوخت و ساز قند دارند که در معرض  ابتلا به دیابت هستند اما دیابت ندارند و تعدادی هم از دیابت خود خبر ندارند.
وی افزود: داروهای دیابتی دراختیار ما هست ولی پوشش بیمه ای خوبی ندارد، اما سرمایه گذاری های خوبی برای تولید داروهای دیابتی انجام شده است.
دبیر اجرایی دومین کنگره دیابت و رمضان ایران بیان: انجمن دیابت در طول سال 300 پزشک عمومی را در کشور با آموزش های جدید در حوزه دیابت آشنا می کند زیرا امروزه این بیماری  از مهم ترین مباحث سلامت در دنیاست و خسارت اقتصادی و اجتماعی را برای جوامع در بر دارد.
صائب با اشاره به اهمیت آشنایی پزشکان و بیماران دیابتی با مباحث روزه داری و دیابت، تشریح کرد: بهترین رژیم غذایی برای یک فرد دیابتی مصرف بهترین و کم خطر ترین غذاها در وعده های غذایی است.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه میزان قند خون دیابتی های روزه دار در ساعات اولیه روز زیر 70باشد، بهتر است از ادامه روزه داری اجتناب نموده زیرا منجر به عوارض افت شدید میزان قند خون و کما و بیهوشی می شود.
همچنین دکتر محمد صادق علمی، استاد  فقه و مبانی حقوق اسلامی از دیدگاه مذهب دیابت و روزه داری  را مطرح کرد و افزود: : باید برداشت های نادرست  در مورد روزه داری بیماران دیابتی را بر طرف کرد، باید پزشکان به اعتقاد مذهبی بیماران توجه داشته باشند.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد  نیز در این همایش، گفتگو و نقش موثر رهبران دینی جامعه در افزایش آگاهی بخشی به بیماران دیابتی کشور تاکید کرد.
وی رعایت مصرف درست و به اندازه خوراکی‌ها برای آن گروه از دیابتی هایی که مجوز روزه گرفتن را از پزشک خود دریافت نموده اند، بسیار حایز اهمیت دانست.  
 این کنگره با بررسی موضوعات، فیزیولوژی نخوردن غذا در ماه رمضان، اپیدمولوژی دیابت و رمضان، طبقه‌بندی خطر افراد دیابتی قبل از ماه رمضان، دیابت و ماه رمضان؛ چشم انداز پزشکی مذهبی، تاثیر آموزش منسجم قبل از ماه رمضان در بهبود نتایج قند خون، درمان داروهای خوراکی استاندارد در ماه رمضان، مدیریت انسولین درمانی در ماه رمضان، هیپو گلایسمی در ماه رمضان، برنامه ریزی غذایی در ماه رمضان برگزار شد.
کنگره یک روزه دیابت و ماه رمضان در ایران با همکاری، مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کلینیک تخصصی دیابت پارسیان و شرکت سانوفی برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار