کد خبر: ۳۸۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶ 26 February 2017


اگر نوروز امسال از مسجد جامع یزد و ارگ بم کرمان دیدن کردید راهتان را به مقصد سیستان و بلوچستان ادامه دهید و یک هفته را نیز در این استان بمانید تا مقصد گردشگری نو، متفاوت و ناشناخته را تجربه کنید و از دیدن ساحلهای متفاوت چابهار، موج سواری در آبهای آزاد، رقص دلفین‌ها، کوه‌های مریخی، تمساح‌های پوزه کوتاه، شهر سوخته، کویر لوت، چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان، روستای قلعه نو و آتشفشان نیمه فعال لذت ببرید.

شاید تعداد هتل‌های پنج ستاره استان به تعداد انگشتان دست هم نرسد اما توریست پذیری مردم این خطه به وسعت دل آنهاست و مطمئن باشید که پشیمان می شوید از اینکه چرا تاکنون به این استان سفر نکرده‌اید زیرا خلق خاطراتی جدید را تجربه خواهید کرد و باید در یک کلام گفت "شنیدن کی بود مانند دیدن".

نگران نباشید، سیستان و بلوچستان امن است و حال و هوای استان متفاوت از گذشته شده و دیگر خبری از درگیریهای قاچاقچیان مواد مخدر نیست و نشانی از بحث‌های قومی نیست و ازدواج شیعه و سنی در این استان امری عادی است. وقتی نخستین بار استاندار سیستان و بلوچستان در سال 85 به این استان و بدون خانواده به دورترین نقطه استان یعنی سرباز برای دیدن تنها تمساح های پوزه کوتاه جهان رفت، خانواده اش از همراهی نکردن او پشیمان شدند و حالا ماههاست که به سیستان و بلوچستان تردد می‌کنند.

استان آرام است، آنقدر آرام که تاکنون حدود 85 هیات خارجی مهمان سیستان و بلوچستانی‌ها شده‌اند و به فکر سرمایه گذاری در استان افتاده‌اند. به برکت برجام نیز سیمای استان تغییر کرده و چرخ صنایع در استان به راه افتاده است؛ جرثقیل‌های غول پیکر در بندر شهید بهشتی همچون سرو بر فراز دریای عمان خودنمایی می‌کند و گاز به نزدیکی خانه‌های زاهدانی‌ها رسیده است. درست است که هنوز مردم این دیار باور ندارند که صاحب گاز می‌شوند  و آن‌ را وعده‌ای بیش و تکراری می‌دانند اما خبر خوش آنکه قرار است رئیس جمهور مشعل گاز را در زاهدان، 10 اسفند روشن کند تا عیدانه‌ای باشد برای بزرگترین استان پهناور کشور و کلیدی برای ایجاد حیاتی دیگر.

علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان عزم خود را جزم کرده تا عامل تحول و تغییری بزرگ باشد در استانی که بزرگترین حاشیه نشین کشور را دارد و برای این منظور از ابتدای ورودش 30 درصد اعتبارات استان را صرف ساماندهی مناطق حاشیه نشین کرده زیرا معتقد است که حاشیه نشینان باید از عزت و کرامت برخوردار شوند تا فرصت برابر برای مشارکت مردم فراهم شود.

او توانسته دخترها را در منطقه صفر مرزی به کلاس‌ها بیاورد، با وجود موانع خود ساخته‌ای که از سوی اولیا برای محروم کردن دخترها از تحصیل وجود داشته است و در تلاش است کودکان بازمانده از تحصیل را با رشد فضاهای آموزشی، آگاهی بخشی به خانواده‌ها و نیز افزایش درآمد خانوارهای استان به سر کلاس‌های درس بیاورد، علاوه بر آن عدالت برنامه‌ای در استان برقرار کند و زیرساختهای استان را شکل دهد و به غفلت موجود در استان و عقب ماندگی آن پایان دهد و برای همین منظور در تلاش برای توسعه منطقه ویژه اقتصادی، بنادر شهید بهشتی و کلانتری و توسعه تجارت و صیادی و ترانزیت بین آسیانه میانه و اروپاست تا شغل ایجاد کند و موجب آبادانی و رونق سیستان و بلوچستان شود، در این صورت است که به قول استاندار، سیستان و بلوچستان می شود "نورعلی نور".

روشن شدن مشعل گاز در شهر زاهدان با حضور رئیس جمهور در 10 اسفند

علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان با حضور در ایسنا از روشن شدن مشعل گاز در شهر زاهدان با حضور رئیس جمهور در 10 اسفند خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون 37 شهر این استان گاز نداشته و تنها شهر ایرانشهر به برکت وجود خط صلح از گاز برخوردار بوده است، در نتیجه این امر گاز رسانی به این استان را در سفر رئیس جمهور به استان هدف گذاری کردیم و در پی آن موفق شدیم از محل قانون بودجه سالهای 93 و 94  تا سقف 2.5 میلیارد دلار به روش بیع متقابل برای گاز رسانی به سیستان و بلوچستان در شورای اقتصاد مصوب کنیم. تاکنون تا حدود 800 میلیارد تومان برای فاز نخست گاز رسانی به استان سرمایه گذاری شده است. اوج حجم عملیاتی این پروژه در سال 95 انجام شده و بین 25 میلیارد تا 40 میلیارد تومان به صورت ماهیانه برای این پروژه اعتبار تزریق شده است. همزمان با روشن شدن مشعل گاز، کلنگ خط  انتقال گاز از چابهار به ایرانشهر برای تأمین خوراک پتروشیمی و صنایع و نیروگاه نیز زده می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه چسبندگی ما به نفت ما را از استفاده بسیاری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشور دور ساخته است، ادامه داد: تاکنون در مرکز استان یعنی زاهدان و نیز سیستان نیروگاهی که بتواند تأمین کننده انرژی صنایع بزرگ باشد، نداشته‌ایم، به همین منظور ایجاد نیروگاه 880 مگاواتی و 500 مگاواتی برای زاهدان و نیز ایجاد خط 400 کیلووات از بیرجند به سیستان تعریف شده است تا بتوان زیرساختهای مطمئن برای ایجاد صنایع بزرگ ایجاد کرد. ساخت این نیروگاه در زاهدان 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مراحل اجرایی اولیه طرح انجام شده است. تکمیل این پروژه 2 سال به طول می‌انجامد اما خط 400 کیلووات از بیرجند به سیستان حداکثر تا نیمه اول سال 96 به پایان می‌رسد. در حال حاضر نیروگاه چابهار روزانه 2 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می کند که در صورت تأمین شدن گاز در هزینه هنگفت تأمین انرژی صرفه جویی می‌شود.

افتتاح فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی تا پایان فروردین سال آینده

هاشمی، افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی و کلانتری در چابهار را از 2 میلیون و 500 هزار تن در سال 62 به 8 میلیون و 500 هزار تن تا پایان فروردین 96 را از دستاوردهای برجام دانست و خاطرنشان کرد: در اردیبهشت 95 ال سی برای واردات تجهیزات بندری از اروپا باز شده است. 9 دستگاه جرثقیل به عنوان بعضی از تجهیزات بندری خریداری شده و تجهیزات در 2 بهمن وارد بندر شهید بهشتی شده است. اصلاح فاز توسعه‌ای این بندر می‌تواند زمینه ترانزیت کالا و ارز را از اقیانوس هند تا آسیای میانه و اروپا فراهم کند و این بندر می‌تواند نقش مهمی در دستیابی کشورهای آسیای میانه محصور در خشکی به آبهای آزاد داشته باشد و در واقع این بندر، دروازه ورود به آبهای آزاد است و می‌توان از طریق آن تا شاخ آمریکا زمینه صیادی و کشتیرانی را فراهم کرد. معتقدیم شاخص‌ترین ثمره بکارگیری اقتصاد مقاومتی، احیای بندر شهید بهشتی و کلانتری و ایجاد یک فرصت برای ایران در جهت نقش آفرینی در آبهای آزاد و اقیانوس هند است و به نظر ما این مهمترین دستاورد دولت تدبیر و امید است.

وی از راه‌اندازی توسعه بندر شهید بهشتی تا پایان فروردین به عنوان عیدانه جمهوری اسلامی در منطقه، یاد و عنوان کرد: توسعه بندر شهید بهشتی انجام شده و عملیات آن تا پایان سال به پایان می رسد و ما در انتظار تعیین وقت مقامات برای افتتاح آن در فروردین سال آینده هستیم. حداکثر در سطح منطقه و در همسایگی ما حدود 2 میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت کشورهای عضو "آیورا" شامل حدود یک میلیارد نفر در هند و حدود 200 میلیون نفر در پاکستان وجود دارد که می‌توانند از فواید این بندر بهره ببرند بنابراین می‌توان گفت میزان نفعی که این بندر می‌تواند ایجاد کند بستگی به وسعت نگاه ما به استفاده از این بندر دارد. با راه اندازی این بندر زمینه تجارت بیشتر ساکنان این استان نیز فراهم می شود و ضامن اقتصاد خانوارهای استان می شود در شرایطی که این استان با خشکسالی و بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند.

افتتاح دومین دومین باند پهن پیکر فرودگاهی کشور در چابهار با حضور رئیس جمهور در 10 اسفند

استاندار با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تبدیل شدن سیستان و بلوچستان به مقصد گردشگری اظهار کرد: با حضور رئیس جمهور در روز 10 اسفند دومین باند پهن پیکر فرودگاهی کشور با عرض 65 متر و با برخورداری از اسفالت پلیمری در چابهار افتتاح می‌شود. در این روز همچنین ایرلاین تفتان ایر به مقصد تهران و مشهد به عنوان تنها ایرلاین استان آغاز به کار می‌کند. علاوه بر آن استان به عنوان مقصد اعزام گردشگری به عمان قرار داده شده است و خط کشتیرانی بین چابهار و مقسط فعال شده است. در نتیجه آن کشتی از چابهار با ظرفیت حمل 260 نفر و 40 خودرو، ظرف 3.5 ساعت به مقسط می رسد. علاوه بر آن بزرگترین پایانه مسافربری دریایی درخلیج فارس در چابهار ایجاد شده است و این درحالی است که سهم استان ما در مسافربری دریایی پایین است.

وی از توسعه شبکه ریلی استان یاد کرد و افزود: هر روز قطار مسافربری از مقصد زاهدان به تهران و از مقصد کرمان به زاهدان به صورت شبانه با کوپه‌های 4 نفره و 6 نفره حرکت می‌کند. همچنین ساخت 33 مجتمع بین راهی تعریف شده‌است که تا پایان سال 22 مجتمع به صورت کامل راه اندازی می شوند و در این صورت 100 درصد ظرفیت‌های مجتمع بین راهی افزایش می‌یابد.

تدوین اولین سند توسعه شیلات کشور در سیستان و بلوچستان

هاشمی از تدوین اولین سند توسعه شیلات کشور در سیستان و بلوچستان با زمینه سازی برای ایجاد 750 هزار شغل در کشور خبر داد و اظهار کرد: توسعه صیادی را در سواحل مکران در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین واحد تولید قوطی کنسرو را در استان افتتاح کردیم زیرا که نیاز استان ماست. 70 درصد تُن ماهی کشور در این استان تولید می‌شود و تاکنون برای تأمین قوطی کنسرو مجبور بودیم 3000 کیلومتر را طی کنیم تا قوطی کنسرو را از تبریز به این استان وارد کنیم. 900 لنج صیادی در استان وجود دارد و تا شاخ آفریقا امکان صیادی وجود دارد. حدود 560 تا 570 تن میگو از این استان صادر شده و در تلاشیم تا مزارع پرورش ماهی و میگو را در استان توسعه دهیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته برای توسعه زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: کارگروهی برای توسعه سواحل مکران با مشارکت دو استاندار سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و مشارکت 9 وزیر تشکیل شده و مصوبات آن در حد مصوبه هیات دولت محسوب می شود. این منطقه به عنوان هاب سوم پتروشیمی کشور نامگذاری شده که در نتیجه آن 6 مجوز ایجاد واحد پتروشیمی دریافت شده و در پی آن کارگاه‌ها تجهیز شده و عملیات اجرایی ساخت این واحدها آغاز شده است. علاوه بر آن سه مجوز برای ساخت فولاد سازی به ظرفیت مجموع یک میلیون و 600 هزار تن دریافت شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ما درصددیم منطقه ویژه اقتصادی را در سیستان احیا کنیم تا از ظرفیتهای کشورهای همسایه برای صادرات محصولاتمان استفاده کنیم. برای همین منظور به زودی کلنگ کارخانه لاستیک سازی با ظرفیت 55 هزار تن، دومین کارخانه تولید کاغذ از سنگ آهک کشور و کارخانه تولید کاشی و سرامیک در این منطقه به زمین زده می‌شود. برای تأمین زیرساختهای آن سه معبر در سیستان در کنار پایانه رسمی ایجاد شده است و علاوه بر آن در حال ایجاد زیرساخت‌های آن همچون برق و گاز هستیم.

وی گفت: وقتی تفاهم‌ها در استان قدرت پیدا کرد و اختلافات بزرگان قوم‌های استان به حداقل رسید تلاش کردیم سیمای واقعی استان را در معرض دیگران قرار دهیم. در این شرایط دیگر حنای کسانی که با گل آلود کردن فضا به دنبال به دست آوردن مال هستند رنگی ندارد. به برکت برجام فرصت های بسیاری فرا روی ما قرار گرفت و سیمای قشنگ ایران به نمایش گذاشته شد و ما هم از همین فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را بردیم به گونه‌ای که تاکنون 80 تا 85 هیات خارجی وارد استان ما شدند.

نام گذاری سیستان و بلوچستان در سال 96 به عنوان مقصد گردشگری ناشناخته ایران

او، سال 96 را به عنوان سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری ناشناخته برای ایران اعلام کرده است و در این زمینه توضیح داد:  پدیده‌های زیبایی همچون کوه‌های مریخی، گل افشان، تمساح‌های پوزه کوتاه، شهر سوخته، کویر لوت، چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان، روستای قلعه نو، دهانه غلامان و آتشفشان نیمه فعال در استان و نیز سواحل زیبا با رقص دلفین ها وجود دارد که در هیچ استان دیگری دیده نمی‌شود.

هاشمی با اشاره به جاذبه‌های استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در سال 85، مجردی به استان سیستان و بلوچستان سفر کردم و از جاذبه‌های دورترین نقطه استان همچون سرباز و تمساح‌های پوزه کوتاهش که تنها در این نقطه از جهان یافت می‌شود، دیدن کردم و سپس به زاهدان رفتم. زمانی که به خانه برگشتم خانواده از همراهی نکردن من پشیمان بودند. این استان تنها از شمال به جنوب اش حدود 1150 کیلومتر فاصله دارد و پهناورترین استان کشور محسوب می‌شود. به عنوان مثال وقتی از شیراز به سمت تهران حرکت می‌کنند چند استان مقصد گردشگری می‌شود در صورتی که استان سیستان بلوچستان به تنهایی تمام ظرفیتهای گردشگری چند استان را در خود دارد و یک مقصد گردشگری به حساب می‌آید.

وی، امنیت استان را خوب ارزیابی کرد و توضیح داد: ظرف سه سال اخیر خبری که افکار عمومی را جریحه دار کند در استان شنیده نشده است و بنده بدون استفاده از تیم های حفاظتی بسیار، 600 کیلومتر را از سرباز تا سیستان نیمه شب طی کردم، در حالیکه برخی استانداران پیشین در زمانی که شرایط به اصطلاح "گرگ و میش" می‌شد از حرکت باز می‌ایستادند که این به معنای امنیت ایجاد شده در استان است. به هموطنان پیشنهاد می‌کنیم اگر مسیر کرمان و یزد را برای گردشگری انتخاب کردید به استان سیستان و بلوچستان سفری یک هفته‌ای داشته باشید و از جاذبه‌های استان دیدن کنید. سقف های روستای قلعه نو به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری سیستان، گنبدی است و در حال حاضر یکی از قلعه‌های این شهر در حال تبدیل شدن به مرکز اقامتی است. علاوه بر آن تمام هتل‌های چابهار مرمت و بازسازی شده است. با این اقدامات می خواهیم یک مسیر گردشگری جدید را به مردم نشان دهیم. همه مردم، شمال، اصفهان و شیراز را به عنوان مقصد گردشگری می‌شناسند و به آن عادت دارند بنابراین ما باید تغییر ذائقه را هدفگذاری کنیم و مقصدهای نو را مورد توجه قرار دهیم.

ضرورت جدا شدن انگ بیشترین حاشیه نشین کشور از سیستان و بلوچستان

هاشمی با بیان اینکه در سطح 5800 هکتار از استان سیستان و بلوچستان و در 5 منطقه شامل 520 هزار نفر در شهرهای زابل، کنارک، چابهار، زاهدان و ایرانشهر و در 72 محله حاشیه نشین وجود دارد. در فاز نخست و در سال جاری هدف گذاری کردیم 25 محله حاشیه نشین ساماندهی شود. در سال 94 اعلام کردیم که سال 95 در استان سال حاشیه نشینی است و بر اساس آن مصوب شد که 30 درصد منابع استان باید صرف رفع مشکلات حاشیه نشینی شود و این انگ باید از استان جدا شود زیرا زیبنده جمهوری اسلامی نیست که 45 درصد جمعیت یک استان حاشیه نشین باشد. به عنوان مثال در مرکز استان و زاهدان 30 درصد مناطق شهر فاقد شبکه آبرسانی است و این غفلتی است که تاکنون وجود داشته است. برای رفع این مشکل در 21 بهمن امسال پروژه آبرسانی در طول 54 کیلومتر افتتاح شد و وعده داده‌ایم که کلنگ آبرسانی در طول 100 کیلومتر نیز طی دو ماه آینده به زمین زده شود تا این مناطق فاقد آب شرب زاهدان از نعمت آب آشامیدنی لوله کشی برخوردار شوند. تاکنون به این نقاط با تانکر آبرسانی شده است.

وی بیان کرد: محوطه سازی و زیبا سازی محله‌های حاشیه نشین در حال انجام است. ساخت مدرسه و ایجاد کارگاه برای کسب مهارت زنان سرپرست خانوار و تعیین مالکان زمین‌های این منطقه از جمله اقدامات انجام شده برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین است تا فاصله بین حاشیه نشینی و نقاط توسعه یافته نسبی شهرهای استان کاهش یابد. بیشتر شهرهای استان به روستا شهر شبیه هستند.

چرا سیستان و بلوچستان بیشترین حاشیه نشینی را در کشور دارد؟

استاندار در پاسخ به این موضوع که چرا این استان بیشترین حاشیه نشینی را در سطح کشور دارد، توضیح داد: این استان 18 سال با خشکسالی درگیر بوده است و در نتیجه آن به بیشتر از 1300 روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و بیش از 2500 روستا منابع آبی‌شان را از دست داده‌اند. وقتی 51 درصد جمعیت این استان روستایی است باید در مقابل پایدار نبودن زندگی روستایی آماده شد. دومین مسئله و عامل این موضوع وجود درگیری‌های حاصل از مواد مخدر بوده است و علاوه بر آن تمکن مالی در استان در اندازه‌ای نبوده است که سبب شود فرصت برابری بهره بردن از علم و دانش برای همه دانش آموزان فراهم شود و همین نگاه‌ها و عوامل سبب ایجاد حاشیه نشینی در این استان شده است. در این بین مردم نیز باید به حق خود آگاه باشند و برای این موضوع نیز انجمن خیرین مدرسه ساز  و "ان جی او" ها را فعال کردیم و موج مردمی و حکومتی برای رفع این مشکل ایجاد شده است.

ضعف عدالت و برنامه‌ای در سیستان بلوچستان در ادوار پیشین مدیریتی استان

وی تصریح کرد: متاسفانه تاکنون عدالت برنامه‌ای دولتی در استان وجود نداشته و ویژگی دولت پیشین نیز براساس قانون گریزی و فردمحوری بوده است و نه برنامه و نه قانون مورد قبول نبوده است. به عنوان مثال وقتی سازمان برنامه منحل می‌شود تصمیم گیری دست فرد قرار می‌گیرد و ساختار کشور به هم می ریزد. اگر استان، پیشرفتی به خصوص در حوزه گاز رسانی در دوره های گذشته نداشته است نخست به دلیل آن بوده که مقامات محلی در موضع فعالی نبودند که حق را بگیرند و یا احیا کنند و دیگر آنکه برنامه به گونه‌ای نبوده است که زیرساختهای استان را شکل بدهد.

او ادامه داد: البته نمی‌توان خدماتی که جمهوری اسلامی برای منطقه داشته است نادیده انگاشت. به عنوان مثال در اوایل انقلاب نرخ باسوادی در استان 25 درصد بوده در حالیکه هم اکنون این نرخ به 75 درصد رسیده است. در سه سال اخیر حدود 110 هزار کودک بازمانده از تحصیل با سن بالای 8 سال به کلاس های درس بازگردانده شده که دلایلی مانند فقدان فضای آموزشی و یا ناآگاهی خانواده در تمایل به تحصیل فرزندانشان و یا نبودن تمکن مالی خانواده‌ها عامل این موضوع بوده است. برای حل این مشکل یک ردیف اعتباری با حدود 600 میلیارد تومان اعتبار برای سال های 95، 96 و 97 تعریف شده تا فضاهای آموزشی فرسوده سامان داده و کمبود فضای آموزشی برطرف شود. علاوه بر آن توانستیم دختران را در منطقه صفر مرزی به سر کلاس‌ها بیاوریم، با وجود موانع خودساخته‌ای که از سوی اولیا برای محروم کردن دخترها از تحصیل وجود داشت.

نبود نشانی از بحث‌های مربوط به تعلقات قومی و مذهبی در سیستان و بلوچستان

هاشمی، امنیت را در حفظ حضور فعالانه و مسئولانه مردم در صحنه های مختلف تعریف کرد و خاطرنشان کرد: اگر توانستیم اشتیاق و نقش مردمی را شکل دهیم یکی از محصولات این رویکرد می‌تواند امنیت نرم و پایدار باشد. برخی تصور می کنند که امنیت باید بر پایه قدرت باشد ولی باید دانست که تأمین اینگونه امنیت باید در مقابل هجمه بیرونی باشد و جنس امنیت داخلی باید مردمی و همگانی باشد و اگر امنیت نباشد هیچ کس نمی تواند منطبق با علایق خویش و با آرامش به ایفای وظیفه‌اش بپردازد. اگر پایه امنیت را براساس رضایتمندی و اعتماد بدانیم باید در نوع مشارکت جویی تغییرات جدی حاصل شود و باید بدانیم که خودمان چقدر با این سطح همراهی مردم میل به مشارکت جویی داریم تا هیچ کس احساس حاشیه نشینی در کشور نکند. ما باید به حاشیه نشینی سیاسی توجه جدی داشته باشیم. زیرا خطر حاشیه نشینی سیاسی به مراتب شکننده‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود.

وی افزود: امام خمینی(ره) با ملت بودن را مبنای رویارویی برای تغییر قرار داد و در آغاز ملت ساخت که به قدرت منتج شد در مقابل قدرت شاه. بر پایه این مبنا کار را در استان سیستان بلوچستان آغاز کردم و نخست در مقابل آسیب‌ها، شکاف، گسستگی و چند قطبی شدن به برنامه ریزی در اداره استان پرداختیم که محصول آن تعامل اجتماعی، آرامش و تغییر فضای استان و واقع شدن بر مدار توسعه است. حال و هوای حاکم بر استان کاملا متفاوت از گذشته است که حاکی از جاری شدن در میان مردم، مشارکت جویی، روی آوردن به عدالت و کم رنگ کردن تبعیض و تلاش برای احیای حق و نیز تلاش برای توجه به نقش همه اقشار فارغ از رنگ، گرایش و اعتقاد است. من در خیلی از استانهای دارای اقوام زندگی کردم اما در این استان نشانی از بحث‌های مربوط به تعلقات قومی و مذهبی ندیدم. به عنوان مثال ازدواج بین بلوچ و سیستانی، بلوچ و فارس و یا بین شیعه و سنی امری عادی است.

نیمی ار فرمانداران سیستان و بلوچستان شیعه و نیمی سنی هستند

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه مبنای تصمیم گیری بنده برای آرایش سیاسی، هر انتصاب و تغییری در استان، شایستگی و انسانیت بوده است، بیان کرد: با تقسیم بندی‌های موجود حاکم بر کشور کاری نداشتم. 19 فرماندار در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که تقریبا نیمی از آنها سنی و نیمی شیعه هستند و ملاک انتخاب آنها شایستگی بوده است نه گرایش. معتقدم هر گزینشی که منتج به تبعیض و تضییع حق شود باید کنارگذاشته شود، زیرا برهم زننده امنیت ملی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه نباید بین شیعه و سنی مرزی قائل شد، تصریح کرد: اسلام و انسانیت مرز میان ماست و اگر بر پایه این دو عنصر که حلقه وصل است تدبیر کردیم، وحدت، ملت ساز می شود.

ناامنی ها در سیستان و بلوچستان پررنگ جلوه داده شده است

او خاطرنشان کرد: همواره دو ذهنیت که مانع از استفاده از ظرفیت ها و فرصتهای استان می‌شد، وجود داشت. نخست آنکه همیشه عنوان می‌شد که این استان ناامن است و همین عامل حتی مانع از استفاده از ظرفیتهای گردشگری این استان توسط هموطنان سایر استانها می‌شد. مطمئنا ناامنی‌ها در برخی نقاط کشور وجود داشته اما برای این استان پررنگ‌تر نشان داده شده است، در  صورتی که خشونت ها و اعتراض‌ها در استان عقبه فکری دنباله داری نداشته است و مطمئنا بر این عقیده هستیم که تیتر کردن این خشونت‌ها منجر به آن می‌شود که حتی کشورهای دیگر، این منطقه را منطقه پر خطر بدانند و همین امر مانع ارتباط سفیران و دیپلمات‌ها و سرمایه گذاران خارجی با مردمان این منطقه می‌شود.  دومین مسئله آن است که باید این تصاویر منفی که تضییع کننده حق مردم منطقه است با رویکرد توسعه‌ای، رفتاری و رسانه‌ای پاک کنیم و آگاهی مردم این منطقه را به رخ بکشانیم و قابلیتهای منطقه را برجسته کنیم، زیرا می تواند برای کشور نقش تحول زایی داشته باشد.

نبود مطالعه درباره بادهای 120 روزه سیستان

استاندار سیستان و بلوچستان با تصریح به اینکه تاکنون یک ورق مطالعه درباره بادهای 120 روزه سیستان وجود نداشته است عنوان کرد: ما ظرفیتهای دانشگاه مشهد، زابل و زاهدان را بکار گرفتیم و در نتیجه آن اولین سند را 12 بهمن در زهک رونمایی کردیم و کانونهای طوفان سیستان و بلوچستان مورد مطالعه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: ورود هرزآب از خارج کشور که اطلاع دقیقی از حجم آن نداریم خسارت زاست و لذا باید از ظرفیتهای تالاب هامون و چاه نیمه ها در جهت هدایت جریان آب در مسیر درست خود استفاده کنیم. با سرازیر شدن 6 میلیارد متر مکعب سطح تالاب هامون از آب پوشیده می شود و نگهداشت آن در مقابل امکان تبخیر 300 میلیون متر مکعب در سال به دلیل وجود گرمای شدید و باد شدید بسیار سخت است، بناباین ابتدا مطالعات پژوهشی برای حل این مشکل انجام دادیم دوم آنکه اقدام به ایجاد سیستم آبیاری نوین در سطح 46 هزار هکتار و لوله گذاری برای تأمین آب این سطح از مبدا چاه نیمه‌ها کردیم و برای این موضوع به ارزش 2200 میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری بسته شده است. با اجرای این پروژه 3200 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در 21 ناحیه مشغول به کار شده اند. برای تأمین لوله های آن دو خط تولید خط لوله با ایجاد 320 شغل ایجاد شده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
جناب ... در زمان جناب عالی که بیشترین بی تدبیری و امتیازات به یک قشر خاص داده شده است چرا بی خود شعار می دهید چشم و گوشتان باز کنید به بی تدبیری و بی عدالتی و تبعیضات همان طوری که جنابعالی در روز انتصاب به عنوان ... فرمودی ده جلسه کار گروه از جنوب استان داشتی کدام جلسه را با مردمان شمال استان داشتی خوب است انسان حقیقت را بگویید
پاسخ ها
رحمت الله کیخا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
چقدر چشم سفید و نمک نشناسی تو مردک، آخه اینهمه بازدید و جلسه در شما استان، بعد میای به محبوب قلوب ما توهین کی کنی آخه؟
سیستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
جناب رحمت الله اولا مردک خودتی دوما این عزیز حرف دل هزاران هزار مردم بی نوا سیستان را زده است اگر سخنان محبوب دلهات رو روزی که امدن به استان و جلسه معارفه ایشان بود دیده باشی و گوش کرده باشی خود محبوب دلهات فرمودن که آقایان تا اطلاع از انتخاب بنده پیدا کردن ده جلسه و ده گروه جلسه برگزار کردن جناب محبوب دلها فکر کنم یا ذی نغع هستی یا کارمند زیر دست محبوبت
پاسخ ها
رحمت الله کیخا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
دهان به ادب بگشای یا ببند دهنت را
مردک یعنی مرد کوچک، یعنی مردی که نامرد است.یعنی تو. تو که اینهمه زحمت این بزرگوار را نادیده می گیری و به سهولت به این مرد خدا توهین می کنی.من متاسفم که باید برای دفاع از مردانگی با تو هم صحبت شوم.خدا هدایتت کند و یا اگر قابل هدایت نیستی نسلت را منقرض کند که سیستان دیار شیر مردان است و سرزمین رستم دستان،نه سرزمین چشم سفیدان نمک نشناس ناشکر و کفران نعمت گوی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
جناب رحمت الله همان طوری که تو خودت فرمودی سیستان دیار مردا ن مرد است پس برای مردمان مرد و مردم بزرگ افت دارد که با تو هم صحبت بشن خوب است خودت به کوچکی و نبودن در حد مردمان سیستان اعتراف کردی نسل تو و رو از زمین که کوتاه نگر و نان به نرخ روز می خوری بردارد که مایع ننگ مردم استان سیستان و بلوچستانی چون سیستانی و بلوچستانی نان بازو و غیرت خودش می خوره تعریف و تمجید و چاپلوسی نمی کند بردار نامت از این استان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار