مسجد و حوض معجردار از آثار تاریخی بافت اطراف حرم مطهری رضوی در معرض تخریب قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۸۵۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱ 26 February 2017
به گزارش تابناک رضوی، مسجد و حوض معجردار،از آثار تاریخی بافت اطراف حرم مطهری در معرض تخریب قرار گرفته است،این ارزش ارزشمندی تاریخی را بیشتر بشناسیم.
 آب انبار این مجموعه در دوره صفویه و نخستین سال سلطنت شاه عباس یعنی 1052قمری به امر خواجه امیر بیک ساخته شده است.
 براساس آنجه در کتاب مکتب شاپور نوشته شده کتیبه این آب انبار که تاریخ 1052قمری را دارد به خط علیرضا عباسی خوشنویس نامی دوره صفویه نوشته شده است.
 آب انبار حوض معجردار در دوره های اولیه ساخت تامین کننده آب شرب کاروانسراهای منطقه پایین خیابان یعنی محل های استراحت اولیه کاروان های زیارتی و بازرگانی بود.
 آب انبار حوض معجردار در ردیف آب انبارهای بزرگ است. سیستم نگهداری آب در این مجموعه بسیار ویژه بود، به نوعی که در کف آب آنبار از سرب برای حفظ سرمای آن استفاده می شود.
 این آب انبار بزرگ در سال 1340خورشیدی و به هنگام اینکه مشهد دارای آب لوله کشی شد،با خاک نرم از سوی شهرداری پر شد تا هم این سازه تاریخی حفظ شود و هم خطرات محیط زیستی آن از بین برود.
 این آب انبار از ابتدای ساخت تا زمان پرشدن یعنی از اواسط صفوی تا اواسط پهلوی مهمترین منبع تامین آب ساکنان منطقه پایین خیابان مشهد بود.
 براساس اسناد موجود مسجد حوض معجر دار از 184سال پیش تاکنون مسجد بوده و به همین دلیل یکی از قدیمی ترین مساجد مشهد محسوب می شود.
 ملک این مسجد طلق است یعنی از روز اول برای مسجد درنظر گرفته و از هرگونه شبهه ای مصون است.
معماری  این مسجد در سطح کل خراسان خاص است. از جمله مجامع ورودی مسجد با یک پیشخوان شروع شده و نمای شمالی و جنوبی مسجد هردو با پنجره های بزرگ حاطه شده اند.
 این مسجد تنها مسجد دارای دو محراب در خراسان بزرگ است.
 حوض معجردار خواندن این مسجد به دلیل وجود  حوضی در سال های گذشته در آن با نرده های چوبی برای وضو گرفتن مردم بوده است.
 مسجد معجردار با توجه به مکان آن یکی از مهمترین ایستگاه های شروع آداب تشرف به حرم مطهر رضوی بوده است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار