ورزشی گره خورده با تاریخ و زندگی مردم منطقه
1342 بود و اولین مسابقه رسمی کشتی با چوخه در سالن 17 شهریور شیروان برگزار شد، سالنی که هنوز هم با تَرَک های دیوارهایش، میزبان نوجوانان و جوانان ورزشکار شیروانی در مرکز این شهر است.
کد خبر: ۳۸۵۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸ 27 February 2017
1342 بود و اولین مسابقه رسمی کشتی با چوخه در سالن 17 شهریور شیروان برگزار شد، سالنی که هنوز هم با تَرَک های دیوارهایش، میزبان نوجوانان و جوانان ورزشکار شیروانی در مرکز این شهر است. 
53 سال از آن‌ روز ها می گذرد و همچنان یکی از جذاب ترین رقابت ها برای شیروانی ها همچون بسیاری از شهرهای خراسان شمالی، کشتی با چوخه است. برای ورزشکاران این خطه فرقی نمی کند مسابقاتی که برگزار می شود شهرستانی باشد یا استانی یا کشوری همواره به این مسابقات با شور و شوق حضور خود گرما می بخشند. این علاقه شاید از مرام پهلوانی آنها بر می آید مرامی که در طول تاریخ خراسان شمالی در حفظ مرزها از خود نشان داده اند و این مرام جدا از ورزش کشتی با چوخه نیست. 
عصر جمعه گذشته شیروان میزبان یک دوره مسابقات منطقه ای بود، رقابت های کشتی با چوخه با حضور 10 تیم به همت اداره ورزش و جوانان و هیئت کشتی با چوخه شیروان و به یاد شهدای آتشنشان برگزار شد. نکته جالب این رقابت ها که نه در تقویم مسابقات سالانه قرار داشت و نه برای آن تبلیغات زیادی شده بود حضور پرشور تماشاگران در مسابقات بود تا جایی که علاوه بر سکوهای سالن شهید حمید پوررضای شیروان دور تا دور سالن نیز پر شده بود از تماشاگرانی که ایستاده سرشاخ شدن پهلوانان را تماشا می کردند و با اجرای فن های زیبای اصیلی مانند لنگ، کمر، یان باش، کمر پیچ و ... به وجد می آمدند. 
این علاقه و این ورزش به عنوان یک میراث معنوی گرانبها باید حفظ شود و در قوی تر شدنش کوشید چرا که کشتی چوخه به طور مستقیم با زندگی بسیاری از شیروانی ها گره خورده است. 
رئیس اداره ورزش و جوانان شیروان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این که اولین مسابقه چوخه به طور رسمی در سال ۱۳۴۲ در شیروان و در محل کنونی سالن ۱۷ شهریور (اول خیابان ورزش) به همت مرحوم منوچهر لطیف برگزار شد، گفت: از همان موقع به صورت مداوم هر ساله مسابقات بزرگ کشتی چوخه در شیروان برگزار می شود که از شهرها و استان های همجوار در این مسابقات حضور دارند ضمن این که در روستاها و بخش ها هم مسابقات متعددی در طول سال برگزار می شود. 
«علی خالق زاده» ادامه می دهد: مردم شیروان کشتی چوخه را واقعا دوست دارند و به این رشته عشق و علاقه خاصی دارند به طوری که همیشه این سوال را از بنده می پرسند که چه موقع مسابقه کشتی چوخه برگزار می شود و این رشته در ذات جوانان شیروانی است. وی شیروان را یکی از قطب های مهم ورزش چوخه برمی‌شمرد و تصریح می کند: پهلوانان زیادی در این رشته از شیروان به استان و کشور معرفی شده اند که در این جا امکان این که نام همه را ببرم نیست.
 پهلوانانی که با بزرگان کشتی کشور رقیب بوده و با کشتی گیران مطرح کشور سرشاخ شده اند. 
«خالق زاده» با بیان این که پهلوانان کشتی با چوخه همیشه در بین مردم شیروان محبوبیت خاصی دارند می افزاید: پهلوانان و ورزشکارانی که به این رشته وارد می شوند باید این محبوبیت را قدر بدانند و در حفظ شأن و جایگاه آن بکوشند. 
وی از کشتی با چوخه مانند موتور محرکه ای برای ورزش شیروان نام می برد و ادامه می دهد: تجربه نشان داده است که هرگاه کشتی چوخه در شیروان سرزنده بوده و میادین چوخه رونق داشته رشته های دیگر به ویژه رشته های مرتبط با آن مثل کشتی پهلوانی، جودو و کوراش نیز به حرکت درآمده و هیاهوی خاصی در ورزش شیروان صورت گرفته است. 
این قهرمان سابق جام تختی در رشته کشتی آزاد تصریح می کند: بسیاری از قهرمانان کشور و حتی عنوان داران آسیا و جهان در جودو و کوراش از کشتی گیران چوخه هستند چون چوخه شباهت زیادی به جودو و کوراش دارد و پهلوانان کشتی چوخه می توانند در این رشته ها بسیار موفق باشند.
 «خالق زاده» با اشاره به جایگاه کشتی چوخه در بین مردم شهرستان شیروان می گوید: کشتی چوخه به عنوان یک رشته ورزشی سنتی در بین مردم این منطقه شناخته شده است و در برخی  مراسم عروسی نیز کشتی چوخه برگزار می شود. 
وی ادامه می دهد: در مناسبتهای مختلف مذهبی و ملی مانند دهه فجر، ماه رمضان و عید فطر مسابقات مختلف کشتی چوخه در شیروان برگزار می شود که کشتی گیران زیادی دور هم جمع می شوند و زورآزمایی می کنند و همیشه حضور پرشور و زیاد تماشاگران عزیز رونق بخش این مسابقات بوده است. 
وی  می گوید: مسابقه بزرگ و اصلی شهرستان شیروان هرساله به شکل کشوری در روز ۱۲ فروردین و به نام جام جمهوری اسلامی در گود کشتی چوخه شیرکوه شیروان برگزار می شود که کشتی گیران و همچنین علاقمندان زیادی همراه با خانواده از نقاط مختلف کشور در این مسابقات حضور پیدا می کنند. /روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار