رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد، گفت: با برنامه‌ریزی مناسب فرهنگی می توان از مساجد به عنوان بهترین مکان برای ترویج فرهنگ شهروندی استفاده کرد.
کد خبر: ۳۸۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶ 27 February 2017
به گزارش تابناك رضوي، حجت الاسلام و المسلمین مجید فاطمی ارفع در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد، در حاشیه جشن اهداء لباس گروهای سرود جشنواره مسجدی‌ها، گفت: اولین موضوع در کار فرهنگی و دینی، انگیزه متولیان امر است که باید همواره برخواسته از روحیات انقلابی و فرهنگی باشد؛ تا اثرگذاری مناسب و چشمگیری در پی داشته باشد.
وی با اشاره به آیه 29  سوره فتح از قرآن کریم به ویژگی‌های جامعه مطلوب اسلامی اشاره  کرد و گفت: خداوند چهار ویژگی برای یک جامعه مطلوب اسلامی ذکرکرده که این چهار ویژگی ذکرشده در شهروندان مسجدی نمود پیدا می‌کند.
فاطمی ارفع  در ادامه با تاکيد بر نقش مساجد و مراکز ديني اظهار داشت: جذب و حضور جوانان در مساجد به ویژه به  وسیله اجرای سرود و تواشیح نقش بسیار مهم ومثبتی دارد. این  کارهای فرهنگی به دلیل نشات گرفته شدن از مساجد به عنوان پايگاه‌هاي مهم اسلامي دارای هویت و روح معنوی و مذهبی می‌شوند و در نهایت به مسجدی شدن هر چه بیشتر نسل جوان و نوجوان می‌انجامد.
وی با اشاره به اینکه مسجدی شدن جوانان به نوعی آن‌ها را در مقابل آسیب‌های اجتماعی مصون می‌کند؛ گفت: جوانی که مسجدی شد و با مسجد و مسجدی‌ها تعامل کرد و به تریبون  و پیام مسجد وابسته شد؛ در مقابل تریبون‌های بیگانه  و مهاجم غربی تسلیم نخواهد شد.
وی انجام اقدامات فرهنگي در مساجد را نيازمند تعامل با جوانان و نوجوانان  دانست و افزود: جذب جوانان به جشنواره مسجدی‌ها بيانگر ميزان موفقيت فعاليت‌هاي انجام شده است؛ البته لازمه استمرار این جذب  استفاده و ارائه برنامه‌هاي پرمحتوای فرهنگی و ایجاد ابتکار است.
فاطمی ارفع اظهارداشت: هم اکنون با وجود ساختار کميسيون فرهنگي در شوراي اسلامي شهر مشهد، ايده پردازي هاي فرهنگي در اين کميسيون انجام و توسط سازمان فرهنگی شهرداری مشهد   به خوبي اجرا می شود  و ما نيزدر  تلاش هستیم که نسل جوان بيشتر گروه هدفِ برنامه‌هاي فرهنگي باشند.                                                   
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد در پایان تاکید کرد: با توجه به اينکه هم اکنون تفکر مديريت شهري مشهد انجام کارهاي فرهنگي و ایجاد تحول در اين زمينه است؛ همکاري و تعامل با مساجد که در برگزاری جشنواره مسجدی‌ها فعال بودند مي تواند گام موثری در این راه باشد.
لباس‌هایی منقش به تصاویر360 تن از  شهدای دفاع مقدس بر تن نوجوانان مسجدی مشهد
طی مراسمی  از 20 گروه دختران و 30 گروه  سرود پسران شرکت‌کننده در «جشنواره مسجدی‌ها» تقدیرو لباس‌هایی منقش به تصاویر 360 تن از شهدای دفاع مقدس به آنان اهداء شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد، در این مراسم گروه سرود شهید فهمیده از پایگاه مسجد امام حسین (ع)سرود خاطره انگیز «مادر» مربوط به دوران دفاع مقدس و گروه باقریه از مسجد امام محمد باقر(ع) سرود «مادر تنها» بامحوریت تجلیل مقام بانو فاطمه زهرا(س) را اجرا کردند.
مدیر فرهنگسرای انتظار شهرداری مشهد در این مراسم گفت: این جشنواره در چهار بخش سرود، تئاتر، نمایش و فیلم کوتاه برگزارشد و در بخش محوری سرود، ازمیان 160 گروه سرود شرکت کننده 50 گروه  منتخب و تقدیر شدند.
وی در خصوص اهداف برگزاری «جشنواره مسجد ی‌ها» بیان کرد: مساجد محور و کانون فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی محله هستند و این جشنواره سعی دارد بر این نقش مساجد توجه کرده و این امر را توسعه بخشد. از سوی دیگر سعی کرده‌ایم توانمندی‌های مساجد را درخصوص کسب درآمد با سرمایه گذاری‌های انجام شده، ارتقاء بخشیم.
جلینی با اشاره به چگونگی کسب امتیاز مساجد درخصوص ادامه جشنواره مسجدی‌ها در بخش برادران گفت: درکانال تلگرامی  جشنواره مسجدی‌ها 10 گزینه  برای ارتقا امتیاز لحاظ شده، که اجرای سرودها در نمازهای جمعه و بهشت زهرا یا مکان‌های عمومی امتیازه ویژه‌ای خواهدداشت.
مدیر فرهنگسرای انتظاردر خصوص طرح« فاطمیه با فاطمیون» نیز خبرداد و گفت: از موارد امتیازات ویژه‌ی دیگردربخش برادارن اکران  فیلم‌های مستند شهدا مدافع حرم است که با لوح‌های های اهدائی توسط سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری باید توسط اعضای گروه  سرود در مساجد  و مدارس ومکان‌های عمومی اکران شود .
وی ادامه داد: دربخش  دختران  نیز برای ارتقاء امتیاز همزمان با مصادف بودن ایام آخرسال  با روز تکریم مادران شهدا، اعضاء گروه با رفتن به منازل شهدا و یاری رساندن در امور خانه تکانی عید به خانواده، امتیاز ویژه‌ای دریافت می‌کنند.
جلینی درخصوص لباس‌های اهدائی به گروه‌های سرود مسجدی عنوان کرد: تمثال شهدای انقلاب مساجدشرکت کننده در جشنواره  برروی لباس‌های تمامی اعضاء گروه سرود پسران، به طور کاملا مجزا واختصاصی چاپ شده و این طرح در کشور بی نظیر است. برای 20 گروه سرود دختران نیز مانتوهای یک رنگ و با طراحی مناسب اهدا شد.
مدیر فرهنگسرای انتظار با اشاره به اجرای حضوری گروه‌های سرودمنتخب، در ایام عید نوروز بیان کرد: تعدادی از گروه‌های سرود برای اجرا در طرح‌های استقبال از بهار و کاروان راهیان نوردعوت به حضور شده‌اند.  
 گفتنی است دراین جشنواره به صورت نمادین از چهارنفراز اعضای گروه سرود  توسط رییس کمیسیون شورای فرهنگی مجید فاطمی ارفع و سیدرضاموسوی مدیرعامل سازمان فرهنگی وتفریحی شهرداری مشهد با اهداءلباسهای منقش به تمثال شهدا قدرانی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار