مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در گفتگو با تابناک رضوی:
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی، گفت: برای قطار ترکیبی مشهد به کربلا در راه آهن مشهد زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم است و از همین ظرفیت و ناوگان موجود برای جابجایی زایران می توانیم استفاده کنیم.
کد خبر: ۳۸۵۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷ 07 March 2017
به گزارش تابناک رضوی، محمدهادی ضیایی مهر  درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک رضوی افزود: قطار تهران به کربلا اولین قطار ترکیبی بود که در اربعین سال گذشته به بهره برداری رسید که دراین مسیر از تهران به شلمچه با قطار و از شلمچه تا بصره به دلیل اینکه هنوزمسیرریلی به بهره برداری نشده، اتوبوسی و مسیربصره تا کربلا درمسیرریلی انجام شد.
 
ظرفیت قطار نوروزی مبادی 26 گانه مشهد به بیش از 90 رام می‌رسد / قطارمشهد به کربلا نیازمند اعلام حضور مسئولان است 
 
وی با بیان اینکه بقیه مسیر بصره تا کربلا مسیر ریلی است، خاطرنشان کرد، همین مسیرقطار مشهد به شلمچه در صفر مرزی را نیز می‌توان برای همین خطوط ریلی و با همین ناوگان و ظرفیت موجود برای زائران اجرایی کرد و راه آهن مشهد این آمادگی را اعلام می کند تا با همکاری متولیان امر زائرین، این طرح به بهره برداری برسد. 
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی،افزود: راه آهن ، متولی گردشگری و زیارت زایرین نیست و متولیان زائرین و شرکت های خصوصی در اجرایی شدن این امر می توانند با همکاری این برنامه را اجرایی کنند.
ضیایی مهر گفت:دربرنامه زمستانی  حدود 80 رام قطار در شبانه روز از 26 مبادی در تردد هستند که این تعداد در پیک نوروز به بیش از 90 رام  قطار خواهد رسید تا بتوانیم برای زائرین امام رضا(ع) خدمات بیشتری را ارائه دهیم.
وی پروژه های به بهره برداری رسیده راه آهن مشهد و خراسان رضوی را بعد از انقلاب اسلامی خوب و تاثیرگذار خواند و افزود: قطار ریلی مشهد به سرخس به تجن زمینه اتصال آسیای میانه را با آبهای گرم خلیج فارس و کشورهای ترکیه را از مرز ترکیه فراهم کرده است.
ضیایی مهر در ادامه به کریدورهای ریلی سرخس به بندر عباس و سرخس به رازی اشاره کرد که اتصال کشورهای ترکیه و اروپایی را فراهم 
می کند،گفت: کریدورهای سرخس به جلفا و سرخس به بندرامام خمینی (ره) ایجاد شده که فعال‌ترین آن  مسیر ریلی سرخس به بندرعباس است.
وی گفت: کریدور سرخس به بندرعباس و برعکس سهم بالایی از ترانزیت کشور را دارد که بعد از آن اجرای خط 2 تهران به مشهد به طول 926 کیلومتر قراردارد که پس از بازسازی این خط با ریلهای us60  زمینه ساز سرعت 160 کیلومتربرای مسیرمشهد به تهران ایجاد کرد و ظرفیت مسیر را افزایش داده است.
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با اشاره به بازسازی خط 2 تهران به مشهد اظهار کرد:در این بازسازی ، مسیر قطار از حدود 16 ساعت درمرحله اول به 13 و سی ساعت رسیده  و با تکمیل و اجرای پروژه به 10 و نیم ساعت برای قطارهای معمولی و برای قطارهای  سریع السیر به 8 ساعت رسیده است.
وی افزود: پروژه مهم دیگر راه آهن، قطار مشهد به بافق به طول  هزار و 800 کیلومتر در مسیر سرخس به بندرعباس بوده که آن‌را کاهش داده است، چون نقطه اتصال غنی مواد معدنی و معادن سنگ آهن خواف به خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی را ایجاد کرده است.
ضیایی مهر با اعلام این مطلب که کاهش این مسیر، سالیانه زمینه انتقال 10 میلیون تن بار برای این مسیر مهم فراهم کرده است، افزود: در مسیر تهران به مشهد پروژه های تاسیساتی مانند تجهیزات  علائمی و ارتباطی و رادیویی از نوع مدرن جهت رفاه حال مسافران ایجاد شده است.
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی درباره ارتقاء و توسعه ایستگاه‌ها گفت: درسالهای اخیر بحث ETS  و بلاک میانی را داشتیم که سال گذشته به بهره برداری رسید و توسعه در ایستگاه‌های سرخس، مشهد، شهید مطهری و ایستگاه تهران به مشهد باعث شد که ما طول خطوط ریلی را که 330 کیلومتر بود به  هزارو 500 کیلومترارتقاء دهیم که بیش از سه و نیم برابر افزایش داشتیم.
وی خاطر نشان کرد: ظرفیت باراین مسیر از 80 هزار تن به 5 میلیون تن و ظرفیت مسافر از یک میلیون و 600 به 14  میلیون مسافر برسد که در بخش بار بیش از 60 برابر و در بخش مسافر بیش از 8 برابر رشد داشتیم و حمل و نقل ریلی را توسعه دادیم.
ضیایی مهر با اعلام این مطلب که شاخص های حمل و نقل استان با توجه به مضجع شریف امام رضا(ع) و توسعه منطقه گردشگری مشهد و بهره مندی بیشتر زائران ارتقاء  یافته ، گفت: در همین راستا سرعت قطارها را در مسیر تهران به مشهد افزایش  داشته که با تعویض ریل چوبی به سوزنی، سرعت قطارها را از 80 کیلومتر به 140 کیلومتررساندیم که خیلی تاثیرگذار بوده است.
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی درباره برقی‌سازی قطار تهران به مشهد گفت: این طرح یکی از طرح های راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که سرعت قطارها دراین مسیر به 200 کیلومتر خواهد رساند.
وی افزود: زمان مسیرقطارهای تهران به مشهد درفاز اول به 8 ساعت می رسد  که این مدت در فاز دوم  به حدود 6 ساعت خواهد رسید، زیرا دراین موضوع ظرفیت سازی خوبی برای همه قطارها نیز انجام شده است.
ضیایی مهر درباره پروژه های احداثی مسیر تهران به مشهد گفت: تاکنون یک نمازخانه با حضور مسئولین در ایستگاه سلام به بهره برداری رسید و 4 نمازخانه دیگر در مرحله احداث است که تا قبل از نوروز 96 به بهره برداری می رسد و یک نمازخانه دیگر نیز درسال آینده بهره برداری  می شود.
وی افزود: همزمان با افزایش مسیر تهران به مشهد و پروژه های بلاک میانی که حدود 300 میلیارد تومان از محل بودجه راه آهن کشوری بوده که کاهش 80 درصدی تاخیرها را از مبدا مشهد به مراکز 26 گانه درسطح کشور از4 دقیقه به 30 ثانیه رسانده است.
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی  درپایان گفت: این سیر نزولی تاخیر مسیر قطارهای 26 گانه به مشهد کاهش 36 درصدی تاخیرها را در برداشته است و کماکان اقدامات زیادی  در مسیر خراسان رضوی در دستور کار راه آهن خراسان رضوی است که باتوجه به نیازمسافران انجام خواهد شد تا زمینه تردد روان مسافران و زائران امام رضا(ع) را فراهم کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار