مسئول سابق انجمن تئاتر بسیج شهرستان همدان افزود: اگر هنرمندان و صاحب‌نظران تئاتر ماقبل از جشنواره و در جلسه نقد و بررسی این نمایش حضور پیداکرده و نکات قوت و ضعف آن را اعلام می‌کردند، شاید می‌توانستیم در این جشنواره موفق ظاهر شویم.
کد خبر: ۳۸۹۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ 06 March 2017
یک کارگردان تئاتر در همدان گفت: با وجود پیشینه قوی تئاتر بسیج در همدان و ارائه کارهای باکیفیت در این ژانر، هنرمندان واقعی نمایش ما در حال حاضر از اين تئاتر دور شده‌اند که براي رفع اين مشكل بايد كار اصولي انجام شود.

به گزارش فارس، باوجود حضور چشم‌گیر هنرمندان تئاتر همدان در دوازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر بسیج کشور که اواخر بهمن ماه امسال در بندرعباس برگزار شد، تنها تقدیر بخش نمایشنامه‌نویسی به خاطر نمایش «پاس دوم» نوشته بهنام میرزایی سهم نمایش همدان شد و سایر نمایندگان همدان موفق به کسب هیچ رتبه و مقام در خور توجه دیگری در این جشنواره نشدند.

در همین راستا بهنام میرزایی در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه مشکل اصلی این جشنواره بیشتر کمیت و کیفیت کارهای منتخب بود، ادامه داد: به عقیده بنده مسوولان برگزاری بهتر بود به‌ جای افزایش تعداد و کمیت آثار، سطح کیفی این جشنواره را با اجرای نمایش‌های محدودتر ولی باکیفیت‌تر و همچنین اعزام اساتید راهنمای بخش کارگردانی (همانطور که از قبل اعلام شده بود) به نحو شایسته‌ای افزایش می‌دادند.

وی با بیان اینکه شرکت در جشنواره‌ها، آن هم جشنواره‌ای مثل بسیج و دفاع مقدس که در سال‌های گذشته و به خصوص در دهه‌های 70 و 80 موفق‌تر عمل کرده‌اند، می‌تواند در پیشرفت و شکوفایی بیشتر تئاتر همدان و حتی کشور بسیار موثر باشد، افزود: متاسفانه در این جشنواره جای خالی بزرگان و حرفه‌ای‌های هنر تئاتر به خوبی احساس شد که این امر باید مورد آسیب‌شناسی جدی قرار گیرد.

این کارگردان همدانی ادامه داد: متاسفانه وجود باندبازی و سفارشی عمل کردن مسوولان در کنار عدم برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نبود حمایت‌های مادی و معنوی از گروه‌های هنری باعث شده تا تئاتر بسیج و دفاع مقدس ما پیشرفت چندانی نداشته باشد.

وی با اشاره به دلایل عدم موفقیت هنرمندان همدانی در دوازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر بسیج اظهارکرد: عدم حضور استاد راهنمای کارگردانی و کم‌کاری استاد راهنمای نویسندگی در کنار نبود بازیگران حرفه‌ای به علاوه ضعف‌های مشهود متن از دلایل عدم موفقیت هنرمندان ما در این جشنواره بود.

میرزایی افزود: اگرچه برخی از بازیگران همدانی بازی‌های قابل قبولی از خود در این جشنواره ارائه کردند اما تازه‌کار بودن سایر عوامل به پاشنه آشیل کار تبدیل شده و موجب شد تا نتوانیم در این دوره از جشنواره جوایزی کسب کنیم.

وی با ابراز گلایه از عدم حضور هنرمندان نمایش در جلسات نقد و بررسی نمایش‌های همدان که معمولاً بعد از اجرای عمومی آنها برگزار می‌شود، گفت: وقتی نمایشی به‌ عنوان نماینده استان در جشنواره‌ای شرکت می‌کند‌ همه ما در مقابل آن مسوول هستیم.

مسوول سابق انجمن تئاتر بسیج شهرستان همدان افزود: اگر هنرمندان و صاحب‌نظران تئاتر ما قبل از جشنواره و در جلسه نقد و بررسی این نمایش حضور پیدا کرده و نکات قوت و ضعف آن را  اعلام می‌کردند، شاید می‌توانستیم در این جشنواره موفق ظاهر شویم.

وی با اشاره به موفقیت تئاتر بسیج همدان در سال‌های نه چندان دور خود گفت: با وجود پیشینه قوی تئاتر بسیج در همدان و ارائه کارهای باکیفیت در این ژانر متاسفانه هنرمندان واقعی نمایش ما در حال حاضر از تئاتر بسیج دور شده‌اند که امیدواریم با ریشه‌یابی، مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه شاهد حضور و فعالیت همه هنرمندان در این بخش و رسیدن این استان به جایگاه واقعی خود در تئاتر بسیج باشیم.

میرزایی در مورد دلایل عدم فعالیت خود در مسوولیت انجمن تئاتر بسیج گفت: عدم حمایت‌ مالی و بی‌توجهی به طرح‌هایی که برای برگزاری کارگاه‌ها و حمایت‌های فکری و مشاوره‌ای ارائه می‌شد باعث شد تا در این قسمت فعالیتی نداشته باشم.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد نتیجه آن بی‌توجهی‌ها و عدم مدیریت‌ها هستیم که امیدوارم مسوولان هرچه زودتر به خود آمده و با رها شدن از گزارش‌دهی و بیلان پرکردن، در راستای رشد و شکوفایی هنر والای تئاتر بسیج خدمت کنند.  

 این کارگردان همدانی در پاسخ به دلیل حضور خود در دوازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر بسیج اظهار کرد: امسال برای اولین بار در جشنواره سراسری تئاتر بسیج، هنرمندان می‌توانستند با ارسال طرح و از طریق استاد راهنما در بخش نوشتاری و کارگردانی کار تولید کنند بنابراین بنده هم چندین طرح در بخش خیابانی و صحنه‌ای ارائه کردم که یکی از طرح‌ها در بازخوانی همدان تایید و مابقی رد شدند.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های مجدد، طرح نمایش «پاس دوم» بنده هم در تهران مورد تایید قرار گرفت و بعد از کارگاه دوروزه منطقه‌ای با که با حضور مهدی نصیری برگزار شد، این متن نوشته شد.

میرزایی گفت: در ادامه و از بین 900 طرح و 120 متن نهایی تولید شده برای این جشنواره، نمایشنامه «پاس دوم» ما هم در کنار 11 متن دیگر کاندیدا شد و در نهایت هم موفق به کسب مقام چهارم و دریافت تقدیرنامه شد.

وی با اشاره به عدم تحقق وعده‌های مالی اولیه این جشنواره افزود: در زمان برگزاری کارگاه‌ها اعلام شد که برای نوشتن متون با پرداخت مبلغ 2 میلیون تومان از نویسندگان آنها حمایت خواهد شد اما بعد از تایید متن فقط 500 هزار تومان پرداخت شد و 1.5 میلیون تومان مابقی را به بخش کارگردانی اختصاص دادند.

میرزایی ادامه داد: با توجه به اینکه این مبلغ برای تامین هزینه‌های هفت اجرای عمومی کافی نبود و از طرفی نیت ما بر استفاده از بازیگران حرفه‌ای بود و پیگیری مجدد هم راه به جایی نبرد در نهایت نمایشنامه «پاس دوم» را کار نکرده و تنها در بخش نمایشنامه‌نویسی این جشنواره حضور پیدا کردم.

وی در پایان با اشاره به میزبانی مناسب بندرعباس از دوازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر بسیج، تصریح کرد: مسوولان و هنرمندان بندرعباس تمام تلاش خود را برای میزبانی بهتر و برگزاری مطلوب این جشنواره انجام دادند که البته با توجه به کمبود امکانات خود در این زمینه موفق هم بودند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار