در حاشیه مراسم پیوند آسمانی زوج های دانشجو در حرم مطهر رضوی؛
کد خبر: ۳۸۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷ 06 March 2017
تابناك رضوي: رو حدود دو دهه است که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، در قالب مراسم ازدواج دانشجویی(طرح ملی همسفر تا بهشت) و آموزش زوج های دانشجو، درصدد الگودهی به جامعه در زمینه ازدواج آسان، بهنگام، آگاهانه و پایدار است. این روزها مراسم ازدواج دانشجویی برای بیستمین سال متوالی در مشهد مقدس در حال برگزاری است و به همین بهانه پای صحبت تعدادی از زوج های شرکت کننده در این مراسم می نشینیم.
 پدیده ازدواج به ویژه ازدواج آسان و بدون تشریفات، یکی از محوری ترین نکاتی است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بیانات خود درباره جوانان بارها بر آن تاکید کرده اند اما چنان که باید در جامعه فرهنگسازی نشده است چرا که تحقق این مهم، پیشتازی گروه های الگو و فرهنگساز جامعه را می طلبد.
ساعت 15:30 دقیقه یک روز زمستانی، زمان آغاز مراسم پیوند آسمانی صدها زوج دانشجو در حرم مطهر رضوی اعلام شده است. کمی زودتر می رسم تا از همان آغاز نظاره گر لحظات پرشور این مراسم دیدنی باشم. زوج ها کم کم وارد رواق شیخ حر عاملی می شوند؛ برخی در حالی که خنده بر گونه هایشان نقش بسته و در چشمانشان شور و حال معنوی خاصی موج می زند، باهم در حال گپ و گفت هستند، عده ای همراه با همسرشان در مجاورت میله ها می نشینند تا همین یکی دوساعت را هم از هم دور نمانند. ناگفته پیداست در پوست خود نمی گنجند از اینکه در آغازین روزهای زندگی مشترکشان توفیق یافته اند با حضور در مشهد مقدس پیوندشان را بیمه کنند.
طرح همسفر تا بهشت؛ مقدمه ای برای پیشگیری از چالش های زندگی
دقایقی مانده به آغاز این مراسم باشکوه، با ستوده که از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران همراه با 27 زوج موفق دانشجو به مشهدالرضا(ع) مشرف شده است، همراه می شوم؛ وی طرح همسفر تا بهشت را کاربردی، هدفمند و فرصتی جهت فراگیری مهارت های زندگی می داند و می گوید: «برخی از زوجین در همان سال های ابتدایی زندگی به دلیل عدم شناخت کافی درگیر چالش هایی می شوند که می توان با آموزش برخی از مهارت های موثر، مقدمه ای را فراهم کرد که با مشاوره مشکلاتشان را رفع کنند».
در ازدواج های دانشجویی، همسران تفاهم بیشتری با هم دارند
در ادامه، یکی از دانشجویانی که تلفن همراهش در رواق آنتن نمی دهد و در هیاهوی جعیت به دنبال همسرش می گردد، نظرم را جلب می کند. مهرداد مرادی که از دانشگاه شاهد تهران در این طرح شرکت کرده، ازدواج های دانشجویی را به سبب توقعات پایین دوطرف و تفاهم بالا، دارای صمیمیت بیشتر می داند و می گوید: «زوج های دانشجو به سبب آشنایی با مسائل، مشکلات و چالش های پیش رویشان بهتر می توانند در حل آنها بکوشند.
سیما لطیفی هم در ادامه سخنان همسرش، سفر معنوی به مشهد مقدس را اولین سفر زندگیش نام می برد و اضافه می کند: حضور در حرم حضرت رضا(ع) شور و حال بی نظیری دارد که قابل وصف نیست.
آموزش رایگان مهارت های کاربردی در طرح همسفر تا بهشت
امید نوروزی، دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه شاهد نیز، مهارتهای ارائه شده در طرح همسفرتابهشت را به معنای واقعی کلمه کاربردی می داند و می گوید: مهارت هایی که زوجین باید با صرف هزینه های گزاف در مراکز مشاوره آموزش ببینند در این طرح به صورت رایگان در اختیار زوج های دانشجو قرار می گیرد. وی با اشاره به نقش کلیدی حمایت خانواده ها در ازدواج جوانان اضافه می کند: والدین باید از فرزندانشان که در دوران دانشجویی تصمیم به ازدواج و تشکیل پیوند می دهند حمایت روحی و معنوی کنند چرا که در محیط علمی و فرهنگی دانشگاه، شناخت زوجین از یکدیگر عمیق تر است.  
همسرش فاطمه عبدی، دانشجوی رشته مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور تهران نیز آرامش روحی، ارتقای اعتماد به نفس و حس خوش زندگی مشترک را از مهمترین مزیت های ازدواج دانشجویی معرفی و تصریح می کند: پس از ازدواج نسبت به سایر همدوره ای هایم آرامش روحی بالاتری را به دست آورده ام.
سخنان استاد مرا متوجه ضعف هایم در زندگی کرد/ ازدواج در رزق و روزی گشایش ایجاد می کند
فاطمه سربندی از دانشجویان ممتاز مکانیک دانشگاه تهران که همسرش سرباز است، از طریق دوستانش با طرح همسفر تا بهشت آشنا شده و ثبت نام در طرح را خواست امام رضا(ع) می داند. او می گوید: این اولین سفر معنوی من به مشهد و حضور در حرم ثامن الحجج(ع) یکی از بزرگترین افتخارات من در زندگی است. فاطمه، مهمترین ملاک انتخاب همسرش را ایمان او معرفی می کند و می گوید: سخنان اساتید این طرح سبب شد تا ضعف هایم را در زندگی بفهمم و ایثار و گذشت همسرم در شرایط سخت زندگی را درک کردم.
محمد هم در ادامه سخنان همسرش با تأکید بر اینکه دانشجویان نباید از مشکلات مادی ازدواج و زندگی واهمه داشته باشند، می گوید: طبیعتا هر دانشجویی در مقاطع اولیه زندگی با مشکلاتی از قبیل کمبودهای مالی رو به رو است اما ازدواج گشایشی در رزق و روزی آنان ایجاد می کند.
ارتقای عملکرد تحصیلی پس از ازدواج/ ازدواج بهنگام، شور و نشاط مضاعفی دارد
حمید رضا شکوهی، دانشجوی صنایع دانشگاه شریف هم ضمن تمجید از ارائه ریزترین نکات مهارتهای زندگی در بیان کارشناسان طرح همسفر تا بهشت می گوید: به نظرم بیان این نکات مشاوره ای از زبان یک روانشناس ضریب تاثیر بالاتری دارد. همسرش فرناز مالکی، دانشجوی کامپیوتر دانشگاه امیر کبیر نیز با بیان این که آغاز زندگیمان در جوار حرم رضوی را حاصل چیزی جز لطف امام رضا(ع) و ائمه اطهار نمی دانم، می گوید: امیدوارم نگاه آنان به زندگیمان همیشگی باشد. وی با بیان این که حضور همسرم در کنار من سبب شده تا عملکرد تحصیلی ام پس از ازدواج رشد داشته باشد، ادامه می دهد: بسیاری از مشکلاتی که در دانشگاه به دلیل فشار درسی وارد می شود را با تعامل همسرم حل می کنم.
حمید رضا در تایید صحبت های همسرش اضافه می کند: دانشجویان هرگز از ازدواج در دوران تحصیل ترس نداشته باشند چرا که لطف ائمه اطهار(ع) سبب می شود زندگیشان در اوایل جوانی، شور و نشاط مضاعفی به خود بگیرد.
امير خاكراه


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار