معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا بابیان اینکه مسلمان‌ها توانستند در قرن چهارم رنسانس علمی را انجام دهند در حالی که رنسانس در قرن ۱۶ در آمریکا اتفاق افتاده است، گفت: متأسفانه این تمدن اسلامی با تهاجم فرهنگی و تغییر سبک زندگی اسلامی در اقصی نقاط جهان اسلام رو به افول رفت و در قرن یازدهم و دوازدهم دیگر آن درخشش و پویایی را نداشت بنابراین یکی از مسائلی که باید دستور کار مجموعه‌های فرهنگی کشور قرار گیرد، موضوع تمدن نوین اسلامی است.
کد خبر: ۳۹۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶ 07 March 2017
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت:در طراحی دوخت باید وقت مهندسی گذاشته شود چرا که مهندسی لباس را در کشور باید پایه‌گذاری کنیم.

به گزارش ایسنا، اکبر عروتی‌موفق دوشنبه 16اسفند در سومین نمایشگاه و جشنواره مد و لباس اسلامی ایرانی استان همدان و چهل و دومین نمایشگاه مد و لباس اسلامی ایرانی کشور، عنوان کرد: به استراتژی جدید نظام سلطه‌گر اشاره کرد و گفت: بعد از حمله نظامی، کشورهای سلطه‌گر استراتژی جدیدی با عنوان تغییر فرهنگی را پیش گرفته و با هجمه‌های فرهنگی افکار و سبک زندگی کشورهای دیگر را تغییر داده و زیر سلطه خود قرار دادند.

وی اظهار کرد: در قرون گذشته یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که نظام سلطه از طریق نظامی سعی کرد در دنیا انجام دهد کشورگشایی بود به طوریکه کشورهایی که کمی از قدرت برخوردار بودند، سعی کردند نظام سلطه را در کشورها گسترش دهند.

وی افزود: این کشورها با هزینه‌های فراوان وارد کشورها می‌شدند تا نظام سلطه را در آن کشورها مستقر کنند اما این سلطه‌گری در سالیان گذشته عوض شد چرا که در حمله نظامی مقدار زیادی هزینه می‌شد و گاهی بعد از حمله به کشورها تغییر فرهنگ آن کشور به سختی انجام می‌شد.

عروتی‌موفق تصریح کرد: با به صرفه نبودن این هزینه‌های بسیار، کشورهای سلطه‌گر تغییرات فرهنگی را به حمله نظامی ترجیح دادند به طوریکه اینک این استعمار با شبکه‌های ماهواره‌ای در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی شبکه ماهواره‌ای عهده‌دار این مسأله است به طوریکه تهاجم فرهنگی به کشورها ورود پیدا کرده و هزینه نظامی نیز ندارد.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به مصاحبه وزیر فرهنگی فرانسه درباره هجمه‌های فرهنگی یادآور شد: چند سال قبل وزیر فرهنگی فرانسه در مصاحبه‌ای با ابراز تأسف و بیان ترس از هجمه فرهنگی از سوی آمریکا گفت ما از هجمه‌های فرهنگی وحشت داریم.

وی اضافه کرد: یک کشور اروپایی از مخاطره افتادن وضعیت فرهنگی خود احساس خطر می‌کند در حالیکه آنها خود یک زمانی نظام سلطه بودند و اکنون نیز به گونه‌های مختلف این کار را انجام می‌دهند.

عروتی‌موفق با بیان اینکه سبک زندگی فرانسه از سوی هجمه فرهنگی دچار مخاطره شده است، افزود: فرانسه از تغییر هویت و فرهنگ ملی خود احساس خطر می‌کند، حتی یکی از مقامات چین نیز از این موضوع نگران است طبیعتا وقتی این کشورها از این موضوع وحشت دارند، ما هم چنین ترسی را باید داشته باشیم.

وی تصریح کرد: 250 شبکه ماهواره‌ای در کشور ما قابل دریافت است و از این تعداد شبکه 74 شبکه تبلیغ مدولباس، بیش از 232 شبکه مبتذل و بخش دیگری نیز موسیقی است.

عروتی‌موفق گفت: کشورهای سلطه‌گر با در دست داشتن حمله نظامی روی میز خود موضوع هجمه فرهنگی را نیز در برنامه خود قرار داده و تمایل دارند از طریق جنگ نرم وارد شوند.

وی به تحت تأثیر قرار گرفتن زندگی با شبکه‌های ماهواره‌ای اشاره کرد و ادامه داد: سبک زندگی ما نیز از نوع چیدمان و دکوراسیون خانه گرفته تا لباس و میهمانی تحت تأثیر زندگی آمریکا قرار گرفته است اما باید برای کمرنگ شدن این هجمه‌ها به سوی هویت ایرانی- اسلامی روی آوریم.

عروتی‌موفق به محورهای سبک زندگی ایرانی- اسلامی مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: استارت این موضوع زده شده و باید دقت و توجه بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: کشور ما به دنبال احیای تمدن نوین اسلامی است چرا که اسلام توانسته با ظرفیت بسیار بالایی که در تعالیم و آموزه‌های قرآنی و نبوی دارد، تمدن عظیمی ایجاد کند که این تمدن در قرن چهارم هجری به اوج خود رسیده است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه مسلمان‌ها توانستند در قرن چهارم رنسانس علمی را انجام دهند در حالیکه رنسانس در قرن 16 در آمریکا اتفاق افتاده است، گفت:  متأسفانه این تمدن اسلامی با تهاجم فرهنگی و تغییر سبک زندگی اسلامی در اقصی نقاط جهان اسلام رو به افول رفت و در قرن یازدهم و دوازدهم دیگر آن درخشش و پویایی را نداشت بنابراین یکی از مسائلی که باید دستور کار مجموعه‌های فرهنگی کشور قرار گیرد، موضوع تمدن نوین اسلامی است.

وی با بیان اینکه رسیدن به این تمدن فقط یک راه مهم داشته و آن تغییر سبک زندگی است، یادآور شد: مجموعه‌های مختلفی در این زمینه تأثیرگذار است و از جمله آن می‌توان به خانواده اشاره کرد همچنین شاید رسانه‌ها نقش اول را در این مجموعه داشته باشند و با ساخت برنامه‌های مناسب کمک‌کننده این مسیر باشند.

عروتی‌موفق با اشاره به اینکه خانواده می‌تواند نقش بی‌بدیلی در تغییر این سبک داشته باشد، اظهار کرد: لازم است در طول سال برنامه‌های متعددی از سوی متولیان امر، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و ... طراحی شود و به اجرا درآید چرا که از این طریق سبک زندگی ایرانی- اسلامی در لایه‌های مختلف ترویج و تبلیغ می‌شود که بخشی از این طراحی‌ها، لباس است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد: در طراحی دوخت باید وقت مهندسیگذاشته شود چرا که مهندسی لباس را در کشور باید پایه‌گذاری کنیم.

وی موضوع لباس و مد را یکی از مباحث بسیار مهم دانست و افزود: متأسفانه در بازار لباس‌هایی که مظهر کم‌حجابی هستند، با قیمت‌های بسیار ارزان عرضه می‌شوند اما این لباس‌ها زینده یک زن مسلمان ایرانی نیست.

عروتی‌موفق با بیان اینکه تنوع و جذابیت در لباس‌ها کم است، اضافه کرد: در برابر این موارد قیمت‌ها نیز بالاست اما قیمت لباس‌های مظهر بدحجابی کمتر است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) و زهرا(س) را در این زمینه باید الگوی خود قرار دهیم، گفت: جشنواره‌های مد و لباس ایرانی- اسلامی می‌تواند فرصت تغییر سبک زندگی کنونی به ایرانی- اسلامی را فراهم کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار