رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«کنایه عضو خبرگان به دولت»،«واکنش انصاری به نقش جدید جهانگیری در جریان اصلاحات»،«روایت مطهری از گفتگو با یکی از مقامات قضایی درباره حصر»،«توصیه عضو جبهه پایداری به سعید جلیلی» رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۹۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱ 07 March 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

کنایه عضو خبرگان به دولت

آیت‌الله سید هاشم بطحائی درباره این دیدگاه که برخی مسئولان دولتی، مشکلات پیش‌آمده برای استان خوزستان را «عذاب الهی» دانستند، اظهار کرد: مردم خوزستان افراد بسیار باایمان، متدین و مذهبی هستند که در طول سالهای جنگ تحمیلی و سالهای شکوهمند انقلاب اسلامی مشکلات بسیاری را تحمل کرده‌اند و باید مسئولان در رفع آنها کوشا باشند. وی ادامه داد: در مورد مشکلات اخیری که در استان خوزستان پیش آمد و موجب قطعی برق و آب برخی از شهرهای این استان شد باید مسئولان قبل از وقوع مشکلات علاج واقعه را انجام می‌دادند. آیت‌الله بطحائی خاطرنشان کرد: شاید اگر قبل از اینکه این اتفاقات رخ می‌داد که ناراحتی رهبر معظم انقلاب را به دنبال داشت به فریاد خوزستانیها توجه می‌شد، مشکلات این استان خوب کشورمان کاهش می‌یافت. تسنیم این خبر را منتشر کرده است.

 

اعتراض به دیدار نمایندگان مجلس با رئیس دولت اصلاحات

تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به دیدار تعدادی از اعضای فراکسیون امید با رئیس دولت اصلاحات اعتراض کرده و خواستار دفاع لاریجانی از حیثیت مجلس شدند. این نمایندگان مجلس خواستار اقدام عملی رئیس مجلس در خصوص این نمایندگان شدند. چندی پیش نیز علی مطهری و مسعود پزشکیان با رئیس دولت اصلاحات دیدار کردند.

 

واکنش انصاری به نقش جدید جهانگیری در جریان اصلاحات

مجید انصاری در پاسخ به این سوال که اسحاق جهانگیری خبر از دیدار اخیرش با رهبر معظم انقلاب داده است آیا وی به عنوان کانال ارتباطی اصلاح طلبان با رهبری تعیین شده است، گفت: همه جریانات سیاسی می تواند از مجاری مختلف با مقام معظم رهبری ارتباط داشته باشند، نامه بنویسند یا ملاقات کنند الزاما یک فرد خاص یا یک کانال خاص مطلوب نیست البته هر یک از آنها که بتوانند ارتباط داشته باشند و مطالب را انتقال دهند با هر میزان که باشند موثر است.مهر این خبر را منتشر کرده است.

 

آل اسحاق: تکلیف نامزد نهایی جمنا مشخص نیست

عضو شورای مرکزی جمعیت مردمی نیروهای انقلاب بابیان این‌که در حال حاضر بعد از کناره‌گیری آقای رئیسی تکلیف نامزد نهایی این جبهه تا مجمع بعدی مشخص نخواهد بود، گفت: جمنا نه‌تنها با کسانی مانند آقای بقایی بلکه با هرکسی که خارج از این جبهه فعالیت می کند کاری ندارد و نگران تقسیم آرایمان نیستیم.یحیی آل اسحاق در پاسخ به این سؤال که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) نمایندگی چه بخشی از اصولگرا ها را در اختیار دارد گفت: این جبهه همان گونه که از نامش پیدا است حزب نیست و جبهه است و سعی‌اش بر این است که مجموعه جریانات و نیروهای مردمی با شاخص های انقلاب اسلامی را هم جهت و هماهنگ کند و ظرفی باشد برای مجموعه این عزیزان و با توجه به اقتضائات زمانی و مکانی، اولویت ها و مشکلات موجود بتواند از این پتانسیل عظیم در جهت اهداف نظام استفاده کند. پس بنابراین رویکرد این جبهه هماهنگی مجموعه مردمی انقلاب اسلامی است.

 

باهنر: «روحانی» با رأی لرزان رئیس‌جمهور شد

باهنر با بیان اینکه روحانی پارامترهای مثبت و لرزان برای رای آوری مجدد در انتخابات دارد، گفت: پارامتر مثبت این است که رؤسای جمهور معمولا به جز دوره اول که عزل شد و فرار کرد و بعد رجایی که به شهادت رسید، همه دو دوره ای بوده‌اند.وی افزود: اما پارامتر لرزان این است که آقای روحانی تنها رئیس جمهوری بوده که کمتر از 51 درصد آرا را نصیب خود کرد، ایشان جز معدود روسای جمهور است که با یک رای لرزان انتخاب شد.دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: از طرف دیگر هر کسی در جریان اجرایی کشور مستقر باشد، کارهایی را انجام می‌دهد که قابل محاسبه است اما توقعات غیرقابل محاسبه است.

 

واکنش وزیر اقتصاد به نامه احمدی‌نژاد

علی طیب‌نیا در حاشیه شصت و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در پاسخ به این سؤال که رئیس جمهور سابق در نامه‌ای نسبت به آنچه دولت مبنی بر خالی بودن خزانه عنوان کرده بود واکنش نشان داده است، گفت:‌ قرار نیست هر کسی هر چیزی می‌گوید پاسخ دهیم؛ می‌خواهیم سرمان را زیر انداخته و کارمان را انجام دهیم.وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که چرا براساس گفته‌ها آمار خزانه کل کشور فقط دست چهار یا پنج نفر است و این موضوع برای عموم جامعه روشن نیست، تصریح کرد: همه می‌دانند و گزارش‌های آن برای مسئولان کشور به صورت منظم و هفتگی ارائه می‌شود و هفتگی حداقل 30 تا 40 نامه در این رابطه را امضا می‌کنم.

 

استیضاح ربیعی منتفی شد

رنجبرزاده درباره طرح‌های استیضاح وزرا در خانه ملت گفت: طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با توجه به اعلام کمیسیون مربوطه مبنی بر کاهش تعداد امضاهای این طرح به زیر 10 نفر منتفی شد.وی اضافه کرد: طرح استیضاح محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم دارای حدود 15 امضاست اما با توجه به عدم تشکیل جلسات کمیسیون‌های تخصصی فعلاً‌ به جریان نیفتاده است و هیأت رئیسه فعلاً این طرح را به کمیسیون مربوطه ارجاع نداده است.رنجبرزاده در پایان خاطرنشان کرد: طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی وجود دارد اما فعلاً از سوی متقاضیان و امضاکنندگان آن به هیأت رئیسه تحویل داده نشده است و اطلاعی از تعداد امضاهای این طرح هم ندارم.

 

روایت مطهری از گفتگو با یکی از مقامات قضایی درباره حصر

مطهری تاکید کرد:‌ گاهی شورای عالی امنیت ملی در کار قوه قضاییه دخالت می‌کند و کار مجلس را محدود می‌کند؛ برای مثال در موضوع حصر خانگی رهبران اعتراضات سال ۸۸ استدلال می‌کنند که مصوبه شورای عالی امنیت ملی در موضوع حصر مطرح است. البته شورای عالی امنیت ملی در مواقع خاص بحران که کشور را آشوب فراگرفته است این حق را دارد که رهبران یک اعتراض یا آشوب را برای مدت زمان کوتاهی از بدنه اعتراضات جدا کند، اما در ادامه دیگر حق ندارد بدون حکم مقام قضایی رهبران اعتراضات را برای سالهای زیادی در حصر نگه دارد؛ بنابراین شورای عالی امنیت ملی گاهی جای قوه قضاییه را می‌گیرد چون به غیر از قوه قضاییه کسی حق ندارد مجازات تعیین کند.وی افزود:‌ در جلسه‌ای که با یکی از مقامات قضایی داشتیم موضوع حصر خانگی رهبران اعتراضات سال ۸۸ را مطرح کردم که این مقام قضایی به من گفت رهبران اعتراضات سال ۸۸ که مجازات نشده‌اند چرا که در یک خانه هستند. من در جواب گفتم اگر این گونه است خود شما بیایید ۱۰ روز در یک خانه که تمام اتاق‌هایش شنود کار گذاشته شده محبوس شوید و ببینید که چه طعمی دارد. آن وقت می‌گویید که این رهبران که شش سال در حبس هستند هنوز مجازات نشده‌اند.این مطلب در ایسنا منتشر شده است.

 

توصیه عضو جبهه پایداری به سعید جلیلی

سیدحسین نقوی‌حسینی درباره انتشار اخباری مبنی‌بر تصمیم سعید جلیلی برای ایجاد جبهه جدید در کنار جبهه پایداری به منظور حضور مستقل وی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما خواهان ایجاد وحدت و یکپارچگی بین اصولگرایان هستیم و معتقدیم که اگر این وحدت به وجود آید به موفقیت نزدیک هستیم اما اگر شکاف بین اصولگرایان اتفاق بیفتد از موفقیت دور خواهیم شد بنابراین از همه گروه‌های اصولگرا درخواست می‌کنیم تا با هم متحد شوند و برای ورود به عرصه رقابت انتخاباتی تصمیم واحدی بگیرند.وی در بیان علل وجود دیدگاه‌های مختلف بین آیت‌الله مصباح‌یزدی و جبهه پایداری تاکید کرد: آقای مصباح فرموده‌اند که رای‌آوری ملاک اصلح بودن نیست بنابراین تعبیرش این است که اصلح بودن ملاک‌های نیز دیگری دارد و رای‌آوری تنها ملاک اصلح بودن محسوب نمی‌شود چراکه ما در این مورد تکلیفی عمل می‌کنیم به‌همین دلیل اگر با دقت به این دیدگاه بیندیشیم به این نتیجه خواهیم رسید که مصداق بیانات آقای مصباح می‌تواند رای‌آور بودن هم باشد.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در اشاره به دلایل عدم اعلام رسمی اسامی ده نفری که بعد از رئیسی در جلسه جمنا به عنوان کاندیدای این جناح انتخاب شده‌اند، تصریح کرد: بنده فکر می‌کردم که ده نفر بعدی لیست اصولگرایان را هم به طور رسمی اعلام کرده‌اند ‌البته در این مورد سوالی هم نکرده‌ام که اسامی اعلام شده است یا خیر اما با توجه به اینکه این افراد بر اساس اکثریت آرا انتخاب شده‌اند بنابراین به زودی اسامی آنها نیز اعلام خواهد شد.این مطلب در انتخاب منتشر شده است.

 

واکنش آیت الله جنتی به طرح آشتی ملی

آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (سه‌شنبه) در دومین اجلاسیه رسمی دوره پنجم مجلس خبرگان با اشاره به طرح موضوع آشتی ملی، گفت: آشتی ملی یعنی چه، آشتی ملی یعنی اینکه ما هر بلایی دلمان خواست سر مملکت و مردم بیاوریم و الان هم دنبال نمایندگی مجلس و کرسی‌های مدیریتی هستیم و به ما جایگاه بدهند، آن‌ها درواقع می‌گویند به ما جایگاه بدهید.

 

کی‌روش در ایران می ماند؟

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم‌ملی فوتبال کشورمان با ارسال پیامی به سایت EWN Sport رسما اعلام کرد که در شرایط کنونی نمی‌تواند هدایت تیم‌ملی آفریقای جنوبی را بر عهده بگیرد و شاید در آینده نزدیک بتواند سرمربی آفریقای جنوبی شود.کی‌روش در پیام خود گفت: اکنون من آزاد نیستم و نمی‌توانم بدون توافق دو طرفه با فدراسیون آفریقای جنوبی قراردادم را با ایران لغو کنم. شاید در آینده نزدیک اگر بافانا به من اعتماد داشته باشد هدایت آفریقای جنوبی را برعهده بگیرم.

 

فشار بدهکاران کلان بانک سرمایه برای تغییر مدیرعامل

خبرگزاری فارس مدعی شد که در پی شکایت مدیرعامل بانک سرمایه از بدهکاران کلان این بانک و زندانی شدن تعدادی از آنها، عده‌ای فشار می‌آورند تا مدیرعامل بانک یاد شده را تغییر دهند.

 

همدستان بابک زنجانی در اختیار وزارت اطلاعات

کاظم پالیزدار دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگویی گفت: 3 نفر از همدستان بابک زنجانی در روزهای اخیر برای رسیدگی جامع‌ تر این پرونده در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفتند.

 

لاریجانی رئیس جمهور آینده را پیش بینی کرد

روزنامه «ایران» با انتشار بخش‌هایی از گفت‌وگوی خود با علی لاریجانی که مشروح آن را ۲۱ اسفند در سالنامه خود منتشر خواهد کرد، نوشت: رئیس مجلس هم «سرد» بودن فضای انتخاباتی را تایید کرده و یکی از دلایل آن را هم دور دومی بودن دولت حسن روحانی می‌داند؛ چیزی که به نظر قدری رمق رقبا را برای تحرک گرفته است.

 

حمله تند کیهان به نماینده اصغر فرهادی در اسکار

روزنامه کیهان نوشت: «فیروز نادری، یکی از دو نماینده اصغر فرهادی برای دریافت اسکار فیلم «فروشنده»، طی بیانیه‌ای ضد ایرانی که در وب سایت گویا نیوز (وابسته به سازمان سیا) انتشار یافت، اعتراف کرد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ایران فرار کرده و کشور او آمریکاست و به آمریکایی بودنش افتخار می‌کند!او در بیانیه خود که در ۲۰ بند تنظیم شده در حالی که از عدم سخنرانی علیه جمهوری اسلامی هنگام دریافت جایزه اسکار دفاع نموده اما فعالیت‌های ایران را مجرمانه و ضد حقوق بشر خوانده است! علنا اظهار داشته که ملت ایران توسط نظام جمهوری اسلامی به گروگان گرفته شده و از همین روی بمباران ایران توسط آمریکا کار درستی نیست! وی ضمن اعتراف به ملاقات با رضا پهلوی، او و پدرش (یعنی شاه خائن و جنایتکار) را آدم‌هایی وطن‌پرست معرفی کرده است!فیروز نادری در ادامه بیانیه‌اش رسما مسلمانی خود را تکذیب کرده و اعلام نموده که حکومتی سکولار و غیر دینی را برای ایران می‌پسندد! او در حالی که امروزه گردشگران خارجی بسیاری راهی کشورما هستند، ایران را کشوری خطرناک توصیف کرده که مسافرت به آن ریسک فراوانی می‌طلبد!

 

توضیحات معاون دادستان کل درباره فیلترینگ «ویز»

دالصمد خرم‌آبادی در گفت‌وگو با «میزان» تصریح کرد: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، دستوری در خصوص فیلترینگ نرم‌افزار «ویز» صادر نکرده و این نرم‌افزار با دستور یکی از مقامات قضایی فیلتر شده است.وی افزود: کلیه دستوراتی که مقامات قضایی دادسراهای سراسر کشور راجع به اعمال فیلترینگ صادر می‌کنند طبق بخشنامه دادستان کل کشور به معاونت امور فضای مجازی ارسال می‌شود و نظارت بر حسن اجرای آن با این معاونت است؛ لذا موضوع فیلتر این نرم‌افزار نیز از طریق دادستانی کل کشور پیگیری و به مرحله اجرا درآمده است.معاون دادستان کل کشور اظهار کرد: نرم‌افزار «ویز» در حقیقت یک ابزار جاسوسی متعلق به رژیم صهیونیستی است که به محض نصب روی گوشی به کلیه اطلاعات شخصی کاربر از جمله مسافرت‌ها و موقعیت جغرافیایی و سایر اطلاعات خصوصی وی دسترسی پیدا می‌کند و این امر می‌تواند برای امنیت مردم و کشور مشکلاتی ایجاد کند

.

ادعایی مبنی بر منتفی‌شدن کاندیداتوری رئیسی

سایت «روز نو» ادعا کرد: «با توجه به اينكه حجت‌الاسلام رئيسي در راي‌گيري «جمنا» حائز رتبه اول در ميان كانديداهاي اصولگرا براي انتخابات رياست جمهوري 96 شده بود، تصميم گرفت كه اين موضوع را با مشورت با بزرگان بررسي كند.او در هفته جاري طي جلساتي با نزديكان خود و چهره‌هاي شاخص اصولگرا اين پيشنهاد را مورد بررسي قرار داد و با تصميم جمعي كه از مشورت با نزديكان و بزرگان اصولگرا به دست آورد به اين نتيجه رسيد كه در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم كانديدا نشود و به فعاليت در آستان قدس رضوي ادامه دهد.مطرح‌شدن ابراهيم رئيسي براي انتخابات رياست جمهوري مورد خشنودي بخشي از اصولگرايان واقع شده بود اما اين موضوع در افكار عمومي با واكنش مثبتي مواجه نشده بود.»

 

توصیه عجیب معاون اول روحانی به مردم

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آیین طرح ساماندهی سهام عدالت که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به این موضوع که بعد از شروع واگذاری سهام عدالت افراد زیادی به مردم برای خرید سهام عدالت آنها مراجعه خواهند کرد گفت: مردم به هیچ عنوان زیر بار فروش سهام عدالت خود نروند چرا که 60 بنگاه اصلی طرح سهام عدالت از بزرگترین و بهترین بنگاههای تولیدی کشور هستند و در آینده سود زیادی را برای سهامداران به همراه خواهند آورد.

 

واکنش قالیباف به سخنان تند وزیر راه

قالیباف شهردار تهران به بخشی از صحبت‌های وزیر راه مبنی بر بحران پاسخگویی و سوداگری در مدیریت شهری واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه امروز افرادی که خودشان حداقل دو دهه مسئولیت در حوزه های تخصصی و سیاسی داشته اند و به تعبیر خودشان در بخش سوداگری مسکن هم ده سال تجربه دارند، به جای پاسخگویی درباره عملکردشان، با آمار و تحلیل غلط در نقش اپوزیسیون حرف می‌زنند؛ این عین بی‌انصافی‌ست همه ما باید پاسخگو دوران مدیریت مان باشیم، کما اینکه بنده هم باید پاسخگوی 11 سال مدیریت خودم باشم.

 

تهیه و تنظیم: وحید شعبانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار