در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شاهد تکاپوی احزاب و جریانهای سیاسی برای معرفی نامزد مقبولشان هستیم .هر چند تا کنون هیچ نامزدی از سوی هیچ جناحی بطور رسمی معرفی نشده است و همه چیز به آینده موکول می شود . به همین منظور خبرنگار الف به سراغ دو تن از چهره های اصلاح طلب رفته و در این باره گفتگویی انجام داده است که متن این گفتگوها بدین شرح است:
کد خبر: ۳۹۱۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸ 09 March 2017
به گزارش تابناک : حجت الاسلام محسن رهامی، رییس کمیته انتخاب احزاب اصلاح طلبان در مورد اینکه وعده های دولت از نظر اصلاح طلبان تا چه میزان تحقق یافته است،  اظهار داشت: از نظر اصلاح طلبان بخش زیادی از وعده های دولت در زمینه سیاست خارجی، گشایش سیاسی، خروج از قطعنامه های که علیه ایران تصویب شده بود و فضای جنگ علیه ایران ایجادکرده بود، و کاهش و کنترل تورم موفق بوده ، رشد قیمت ها هم نیز امری طبیعی است و می توان نمره قابل قبولی به هر حال به دولت داد.
 
وی تصریح کرد: اما باید گفت که متاسفانه دولت در ایجاد اشتغال و رونق بازار چندان موفق عمل نکرده و بسیاری از کارخانجات که  تعطیل بوده کماکان تعطیل میباشد. همچنین در مورد کاهش فساد و اینکه اتهاماتی که در دولت قبل به وجود امد و متاسفانه مسائل و اتهامات اقتصادی زیادی ایجاد شده بود، تاحدی کاهش یافته است.
 
عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاهها ادامه داد:ولی ما فکر میکنیم که در سال 92 با توجه به شرایطی که کشور قرار داشت، روحانی انتخاب خوبی بود و پشتیبانی می کنیم و احتمالا کاندیدای ما نیز در سال 96 روحانی خواهد بود ومیخواهیم که انسجام به وجود بیاید و با چند کاندیدا وارد انتخابات نشویم.
 
وی درپاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات روحانی خواهد بود یا فرد دیگری، افزود: در مورد این موضوع هنوز به قطعیت نرسیدیم چراکه اصلاح طلبی یک گفتمان است و حزب متمرکز نیست و طیف های مختلفی در آن وجود دارد که همگی جامع هستند لذا در مجموع جریان اصلاح طلب برای کاهش آسیب کاندیدای دیگری را معرفی میکنند و عده ای دیگر نیز اعتقاد دارند که ممکن است با مطرح کردن فرد دیگری تجزیه و تعدد آراء به وجود بیاید مانند همان اتفاقی که در سال 84 افتاد . مشخص نیست که اگر فرد دیگری را معرفی کنم آن کاندیدا به نفع اقای روحانی کنار بکشد، مگر اینکه روحانی از فرد مورد اعتماد خود بخواهد که با هم در انتخابات شرکت کنند.
 
رهامی ادامه داد: در شورای سیاست گذاری هم حزب وجود دارد و هم اشخاص اما در جبهه هماهنگی فقط حزب وجود دارد لذا نظرات با هم متفاوت است لذا ما داریم به یک جمع بندی هایی میرسیم که امکان دارد اصلا این جمع بندی تا زمان انتخابات طول بکشد، این نظر وجود دارد که فرد دیگری به جای روحانی معرفی شود ولی نظر اکثریت نیست. ما نشست های مختلفی داریم که امیدواریم به یک جمع بندی برسیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا روحانی در انتخابات پیروز خواهد شد یا اینکه تنها رییس جمهور تک دوره ای خواهد بود، خاطرنشان کرد: به نظر میرسد که روحانی رقیب جدی در انتخابات ندارد در سال 92 که محروم آیت الله مهدوی کنی بودند اصولگرایان نتوانستند به اجماع برسند به نظر میرسد به دلیل فقدان آیت الله مهدوی کنی و نبود اجماعی در اصولگرایان در این انتخابات هم چنین موضوع روی بدهد و اقای روحانی نیز رییس جمهور باشد.

 
*وعده های دولت با دعا و شعار حل نمیشود/ وضعیت کشور در زمینه اقتصادی و اجتماعی مناسب نیست

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی در مورد اینکه به نظر  شما میزان وعده های دولت تا چه اندازه از نظر اصلاح طلبان تحقق یافته است، گفت: اصلاح‌طلبان به طور طبیعی طیف متنوعی هستند و نمی‌توان گفت که در همه زمینه‌ها نظر واحدی دارند و لزومی هم به چنین وحدت نظری در همه امور نیست کافی است که فقط در موارد اساسی اشتراک نظر داشته باشند. با وجود این غالب آنان دولت را بطور نسبی موفق می‌دانند. هر چند وضعیت کشور بویژه در زمینه اقتصادی و اجتماعی مناسب نیست ولی وقتی می‌بینند که ادامه وضع دولت گذشته ما را به حالت امروز ونزوئلا در می‌آورد طبعا اوضاع خود را نسبت به چنان وضعیتی بسیار امیدوارانه می‌بینند. این به معنای نداشتن انتقاد نیست، که طبعا انتقادات گوناگونی هست و در مطبوعات هم به آنها اشاره می‌کنند. ولی انتقاد داشتن یک بحث است و ارزیابی کلی بحث دیگری است.

وی همچنین در مورد آرایش سیاسی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد که اصلاح‌طلبان در زمینه انتخابات ریاست جمهوری دچار اختلاف نظری باشند. بنابر این همه یکصدا خواهند بود. ولی در باره شوراها نمی‌توان با قاطعیت ابراز نظر کرد. گمان می‌کنم باید در این مورد با تامل بیشتری اظهار نظر کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در مورد اینکه وعده های دولت با شعار و دعا محقق میشود، افزود: اگر وعده‌های دولت‌ها با شعار و دعا حل شده بود که دولت پیشین، ایران را بهشت و بری از فساد و مظهر عدالت و برابری و رفاه و رشد اقتصادی کرده بود! نه این که شاخص بیشتر این ویژگی‌ها بدتر از دوره پیش از آن دولت شده باشد. ولی وعده‌ها را باید در پرتو امکانات و اهداف ارزیابی کرد.
 
عبدی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان دنبال كاندیدایی غیر از روحانی هستند، تاکید کرد: خیر، تا به حال در محیط‌های اصلی اصلاح‌طلبان نشنیده‌ام که ایده جدی در باره معرفی نامزد دیگری طرح شده باشد. حتی نامزدهایی که به نام پوششی طرح می‌شوند نیز مورد استقبال نبوده است.
 
وی در مورد جایگاه شورای سیاست گذاری با جبهه هماهنگی اصلاح طلبان و اینکه نظر کدامشان ارجحیت دارد، خاطرنشان کرد:طبیعی است که این دو در دو سطح گوناگون هستند. سیاستگذاری و اجرا دو شان متفاوت ولی در طول هم هستند. البته در سیاستگذاری نظرات مجموعه وسیعی از اصلاح‌طلبان لحاظ می‌شود به نوعی می‌توان گفت مباحث در سطوح میانی و بالاتر اصلاح‌طلبان بصورت گسترده‌تری در ظرف‌های گوناگون بحث می‌شود و جمع‌بندی آن نیز در سیاستگذاری رسمیت می‌یابد و در اجرا هم آن را هماهنگ می‌کنند. بنابر این ارجحیت معنایی ندارد و وجود هر کدام از این دو وجه برای سیاست‌ورزی لازم است.   




منبع: الف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار