رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«چه کسی مجری مناظره‌های انتخاباتی می‌شود؟»،«واکنش تند سخنگوی شورای نگهبان به علی مطهری»،«حمله کیهان به احسان علیخانی»،«حکم آیت الله مکارم برای وسایل چهارشنبه سوری»،«رهبر انقلاب چه نوع درختی کاشتند؟»،«دلخوری دهقان فداکار از شایعه فوتش»رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۹۱۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ 09 March 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

چه کسی مجری مناظره‌های انتخاباتی می‌شود؟

معاون سیما از مرتضی حیدری به عنوان مجری احتمالی مناظره‌های انتخاباتی یاد کرد و در عین حال درباره‌ی حساسیت این مناظره‌ها و تجربه‌های تلخی که تلویزیون در این زمینه با آن روبه‌رو بوده است، تاکید کرد که صداوسیما تجربه‌های لازم را در این زمینه به دست آورده و نباید مردم را تحریک کند. میرباقری درباره‌ مجری مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، توضیح داد: مرتضی حیدری به عنوان یکی از کاندیداهای اجرا در مناظره‌ها مطرح است اما هنوز به تصمیم نهایی نرسیده‌ایم.ایسنا این خبر را منتشر کرد.


تصمیم ضرغامی برای انتخابات ریاست جمهوری

عزت‌الله ضرغامی در گفت‌وگویی در خصوص احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات گفت: من بیش از 10 سال است که با این پرسش روبرو هستم. پاسخ‌های من کماکان مشابه است. هنوز هم تصمیمی برای کاندیداتوری ندارم. فعال بودن در عرصه سیاسی اجتماعی ارتباطی به مسأله نامزدی انتخابات ندارد. صبح نو این خبر را منتشر کرد.


سرانجام ذلت آور نامه احمدی‌نژاد به ترامپ

نامه اخیر محمود احمدی‌نژاد به دونالدترامپ با حاشیه‌ای ذلت‌آور همراه شد. نامه رئیس دولت‌های نهم و دهم خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا تحویل نگهبان سفارت سوییس در تهران (به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران) شده است. چند روز بعد هم سفارت سوییس با اعلام این خبر به وزارت خارجه ایران گفته است این سفارت و کشور متبوعش نقش نامه‌رسان ندارند. این خبر از سوی احمدی‌نژاد و رسانه‌های حامی‌اش مسکوت مانده است. ۲۴آنلاین این خبر را منتشر کرد.


واکنش تند سخنگوی شورای نگهبان به علی مطهری

سخنگوی شورای نگهبان به اظهارات روز گذشته نائب رییس مجلس درباره بدعت‌گذاری شورا پاسخ داد. عباسعلی کدخدایی صبح امروز در واکنش به اظهارات علی مطهری در کانال تلگرامی خود نوشت: بدعت یعنی آنچه در گذشته وجود داشته و شما عمل می کردید اما امروز ناگهان شخصی خوشش نیامده و آنرا بدعت خوانده است، فارغ از اینکه چه استدلالی در پس آن وجود داشته است. عذر بدتر ازگناه یعنی اینکه کسی کار اشتباهی را مرتکب شده و شما باید به جای او عذر خواهی کنی؟! از این پس مطهرات را باید با آب کر شست! و طرفه آنکه هر اقدام قانونی چنان گناهی است که با آب کر هم پاک نمی شود وبایدش تا همه را عذر نهی. پس در این فضای واژگونی الفاظ و معانی، بهتر آن باشد تا فرهنگ نامه ها را هفت آب بشوییم و طرحی نو دراندازیم، چونکه خاقان را میلی دیگر آمده است.

روز گذشته علی مطهری در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که درک این مطلب کار مشکلی نیست که آنچه شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد می‌گیرد باید نظر خود شورای نگهبان باشد نه نظر مرجع دیگری از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام. او این گفته سخنگوی شورای نگهبان که "ارجاع ایرادات مدنظر مجمع تشخیص مصلحت به مصوبات برنامه ششم بدون بررسی و اظهارنظر شورای نگهبان به مجلس در برنامه پنجم هم رخ داده است و بدعت نیست"، را عذر بدتر از گناه مطرح کرده بود.انتخاب این خبر را منتشر کرد.


حمله کیهان به احسان علیخانی

کیهان نوشت: احسان علیخانی در اجرای اخیر خود، به اشتباه از مردم خواست تا به نظرات یک چهره لس آنجلسی و همکار شبکه‌های ماهواره‌ای معاند احترام بگذارند! وی در جریان اجرای برنامه دوشنبه شب «سه ستاره» با اشاره به صحبت‌های یک چهره ماهواره‌ای که صدای محسن چاوشی را ساختگی دانسته بود، خطاب به علاقه‌مندان این خواننده اظهار داشت: «خوب است که نقدپذیر باشیم؛ یک نفر آن سر دنیا نقدی به این مسئله دارد، به هرحال بزرگ‌تر است و در این حوزه تخصص دارد و این مسئله را بیان می‌کند، باید به او هم احترام بگذاریم و نظرش را محترم بشماریم.» مقصود احسان علیخانی از فردی که او را بزرگ‌تر و متخصص نامیده، یک خواننده شارلاتان لس آنجلسی است که کاری جز تولید و انتشار ترانه‌های مبتذل نکرده است. مجریان صدا و سیما گاه بدون اشراف بر موضوعات تخصصی، اجازه صدور حکم در حوزه‌های مختلف را به خود می‌دهند. در حالی که به اقتضای سرمایه‌گذاری عظیمی که دشمنان انقلاب و کشور در فضای رسانه‌ای جهانی دارند، مسئولیت «اجرا» نیازمند افزایش دانش سیاسی و قدرت تحلیل مجری رسانه‌ ملی است، علاوه بر همه اینها تعیین چارچوب‌های منطقی و منطبق بر معیارهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی برای مجری و التزام او به پرهیز از اعمال علایق و برداشت‌های شخصی می‌تواند از چنین اشتباهاتی جلوگیری کن


اختیارات دبیر شورای نگهبان زیاد است

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی پیشین شورای نگهبان در گفت‌وگویی در خصوص اختیارات شورای نگهبان گفت: «آئین‌نامه شورای نگهبان، اختیارات زیادی برای دبیر شورای نگهبان در نظر گرفته است؛ نظر شخصی من این بود و هست که این آئین‌نامه نیاز به اصلاح دارد. ما همه ملزم به رعایت قوانین و قواعد هستیم اما در عین التزام، می‌توانیم آن را نقد کنیم.روزنامه ایرن این گفت‌وگو را منتشر کرده است.


تبانی بانک‌ها با سرمایه‌داران برای اعلام ورشکستگی!

پورمختار عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: تقاضا برای ورشکستگی و صدور رای در این زمینه در کمتر از دو سال گذشته حدود ۷۰۰ درصد افزایش یافته است. برخی افراد با سوءاستفاده از ظرفیت های قانونی این امکان را برای خود فراهم می کنند تا با تقلب و تهیهه مدارک غیر واقعی و جعلی از مسئولیت‌ها و پرداخت معوقات بانکی و دیون خود فرارکنند. اگر بانک ها دلشان برای بیت‌المال می‌سوزد بایدد اسامی کسانی را که به دروغ اعلام ورشکستگی می کنند به کمیسیون اصل ۹۰ و یا ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کنند. عصر ایرانن این خبر را منتشر کرد.


جنتی رئیس کمیته اطلاعرسانی ستاد روحانی شد

علی جنتی، وزیر سابق فرهنگ وارشاد اسلامی دولت حسن روحانی که به تازگی رئیس ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه انتخاب شده بود به عنوان رئیس ستاد اطلاع رسانی حسن روحانی انتخاب شد. ستاد انتخاباتی حسن روحانی کم کم در حال شکلگیری است و گفته می شود تلاش خواهد شد تا این ستاد تا پیش از پایان سال به طور کامل شکل بگیرد. پیش از این نیز محمد علی نجفی به عنوان رئیس اتاق فکر و محمد علی شریعتمداری به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی برگزیده شده بودند. همچنین مرتضی بانک، معاون کل نهاد ریاست جمهوری نیز به عنوان قائم مقام ستاد و معاون امور استان های این ستاد برگزیده شده بود. در راستای تکمیل ستاد انتخاباتی روحانی علی جنتی هم به عنوان رییس کمیته اطلاع رسانی انتخاب شد و اسامی همچون علی شکوریراد دبیر کل حزب اتحاد ملت، عبدالله ناصری مدیر عامل اسبق خبرگزاری ایرنا و حسین عبدالهی مدیر مسئول روزنامه آرمان، برای تصدی عنوان معاونت ستاد اطلاع رسانی روحانی نام برده شده و قرار است طی روزهای آینده پس از رایزنی با نامبردگان یک نفر به عنوان معاون ستاد اطلاع رسانی انتخاب شود. همچنین طی روزهای آتی رییس کمیته جوانان روحانی از میان دو نفر از جوانانی که نامشان در ستاد مطرح شده انتخاب و معرفی خواهد شد. رویداد۲۴ این خبر را منتشر کرد.


آمار شگفت آور از مسافران نوروزی به ترکیه

علی نجفی خوشرودی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره سفر 30 هزار ایرانی به ترکیه در ایام نوروز با وجود ناامنی در این کشور اظهارکرد: به نظر میرسد گردشکران ایرانی و هموطنان ما به شرایط و وضعیتی که در منطقه از جمله ترکیه وجود دارد توجه کنند واین موضوع را در تنظیم برنامههای خود در نظر بگیرند. همچنین باید از طریق رسانههای گروهی اعم از رادیو و تلویزیون و سایر وسایل ارتباط جمعی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا و سرکنسولیگریهای کشورمان در مناطق مختلف ترکیه هشدارها و توصیههای لازم ارائه شود. در چنین شرایطی که در ترکیه وجود دارد باید هشدارها و راهنماییهای لازم به مردم داده شود تا ضریب هوشیاری مردم بالا برود و جوانب سفر به ترکیه را مورد ارزیابی قرار دهند. کشور ترکیه یکی از مقاصد گردشکری منطقه است و سالانه تعداد زیادی از ایرانیان به این کشور سفر میکنند منتهی در واقع بنده بر این باورم که در شرایط کنونی شهروندان ما باید ملاحظات لازم را درنظر بگیرند. ما در شرایط فعلی اعتقاد به ممنوعیت سفر ایرانیان به ترکیه نداریم چرا که این وضعیت اگر در شرایط حاد باشد باید از سوی دستگاه وزاتخارجه کشورمان اعلام شود از این رو مردم در سفر به ترکیه مختارهستند ولی باید اوضاع ترکیه را هم در نظر بگیرند.میزان این خبر را منتشر کرد.


محاکمه "جاسوس ایران" در آلمان!

محاکمه یک فرد 31 ساله پاکستانی در آلمان به اتهام ادعایی جاسوسی برای ایران امروز آغاز می‌شود. وی متهم است از رژیم "اسرائیل" و مراکز یهودی در آلمان و سایر مناطق اروپا جاسوسی کرده است.سید مصطفی اچ  که نام کاملش برای حفظ حریم شخصی منتشر نشدهه است  امروز برای تفهیم اتهامات جاسوسی در دادگاه حاضر می‌شود.وی که در سال 2012 وارد آلمان شد تا به دانشگاه برود، متهم استت اطلاعات مرتبط با یک استاد دانشگاه در پاریس و اطلاعات مرتبط با رئیس اسبق جامعه آلمانی-اسرائیلی و سایرین را در کشورهای اروپای غربیی جمع‌آوری کرده است.اچ در ژوئیه سال 2016 بازداشت شد و با حکم احتمالی 5 سال حبس مواجه است.این مطلب در العالم منتشر شده است.


واکنش نوبخت به انتقادات آیت الله جنتی

نوبخت درباره انتقادهای دیروز آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان به عملکرد دولت یازدهم تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی زیر نظر یک ستاد فرماندهی است و مرتب روزهای دوشنبه جلسه دارد. اگر کسی می خواهد متوجه نتیجه فعالیت ها در حوزه اقتصاد مقاومتی شود باید از نماینده ستاد اقتصاد مقاومتی برای طرح گزارش دعوت کند نه فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا به آن جلسه دعوت شود، این نشان می دهد شاید نمی خواهند مطلع شوند که چه اتفاقی در حوزه اقتصاد مقاومتی افتاده است.وی ادامه داد: مثل این می ماند که اگر مجلس خبرگان رهبری اطلاعاتی می خواهم بروم از سخنگوی مجلس شورای اسلامی دعوت کنم که درباره عملکرد مجلس خبرگان رهبری توضیح دهد. مشخص است شاید سخنگوی مجلس شورای اسلامی مطلع نباشد و بعد هم فکر کنیم اتفاقی نیفتاده و کاری در مجلس خبرگان رهبری صورت نگرفته است.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کارهای فراوانی انجام داده و گزارشش را هم حتما ارائه خواهد کرد. انشاءالله اینها همه سهوی است و مشکل مهمی نیست.


حضور ائمه جمعه در برنامه‌های انتخاباتی به مصلحت‌شان نیست

غروی ورود ائمه جمعه به برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی را برخلاف مصلحت‌شان دانست و از آنها خواست تا به عنوان پدران جامعه بدون حمایت از جناح‌های سیاسی تنها مردم را در مسیر تعیین شاخص‌ها و چارچوب‌ها ارشاد کنند.آیت‌الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در پاسخ به این پرسش که قانون مجوز حضور ائمه جمعه به برنامه‌های انتخاباتی به منظور حمایت از کاندیدا یا جناحی خاص را داده است گفت: حقیقت این است که بنده عین ماده قانونی که به این مهم اشاره دارد را نمی‌دانم اما انتظار این نیست که ائمه جمعه به این مسائل ورود پیدا کنند. این مطلب در انتخاب منتشر شده است.


حکم آیت الله مکارم برای وسایل چهارشنبه سوری

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به چهارشنبه‌سوری تصریح کرد: مردم مراقب باشند عید خود را عزا نکنند، زیرا بر اثر این حوادث، گاهی صورت و چشم و گوش یک فرد تماما می‌سوزد و به خاطر یک لحظه غفلت همه عمر پشیمان خواهد شد.وی ادامه داد: این همه تجربه شده و هر سال هم گفته می‌شود، باز هم این همه خسارت داریم؛ بارها گفته‌ایم که این کار حرام است، اما زمانی بود یک فتوا همه را تحت تاثیر قرار می‌داد، اما الان گوش شنوا کم است.وی افزود: قبل از هر کسی والدین باید مراقب باشند، همچنین وسایل ارتباط جمعی، معلمان مدارس و همه باید به میدان بیانید همچنین نیروهای انتظامی با قاچاقچیان این مواد برخورد شدید داشته باشد تا شاهد حوادث کمتری باشیم.


تیم احمدی نژاد روشی ماکیاولیستی در پی گرفته است

حسین کنعانی‌مقدم کارشناس سیاسی اصولگرا در گفت و گو با «انتخاب» در مورد اعلام حمایت احمدی‌نژاد از بقایی در انتخابات آتی در حالیکه پیش از این به طور رسمی هر گونه حمایت از کاندیدایی خاص را تکذیب کرده بود گفت: به نظر می‌رسد که تیم آقای احمدی‌نژاد وارد فاز دو قطبی‌کردن انتخابات شده‌ است و این در حالی است که مقام معظم رهبری آنها و سایر افراد را از اینکه در مسیری حرکت کنند که فضای انتخابات به سمت دو قطبی‌شدن پیش برود برحذر کرده بودند.عضو جبهه ایستادگی در مورد جمله‌ای که بقایی مبنی بر اینکه «آخر حماسه بالاخره یک نفر باید فدا شود» بیان کرده است تصریح کرد: بیان این جمله یک نوع اعلام جنگ در انتخابات بوده با وجود اینکه انتخابات یک نوع رقابت است که باید در چارچوب قوانین کشور برگزار شود و به هیچ‌عنوان روشی برای مخاصمه، جنگ و درگیری نیست بنابراین استفاده از این نحوه ادبیات نشان می‌دهد که آنها به‌دنبال این هستند که برای رسیدن به پیروزی از تمام ابزارهای ممکن استفاده کنند و این اقدام خطرناک و یک روش ماکیاولیستی است که نباید اتفاق بیفتد.


خبر مهم عارف از استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات

محمدرضا عارف نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا در کنار روحانی فراکسیون و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گزینه یا گزینه‌های دیگری را برای دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری مورد بررسی قرار خواهد داد یا خیر، اظهار داشت: ما به این سمت می‌رویم که گزینه نهایی ما آقای روحانی باشد، البته هنوز شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در این رابطه تصمیم‌گیری نکرده است. رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: حمایت از آقای روحانی به عنوان گزینه نهایی ما برای ریاست جمهوری است نظر شخصی من است که در نهایت به آقای روحانی می‌رسیم اما به طور طبیعی در این جریان (اصلاح‌طلبی) افراد دیگر هم کاندیدا خواهند شد و این طبیعی است.عارف بر همین اساس اضافه کرد: ما بارها اعلام کردیم که برای ریاست‌جمهوری در نهایت یک کاندیدا خواهیم داشت و دوستانی که علاقه‌مند هستند طبیعتا ثبت‌نام و فعالیت می‌کنند اما انتظار این است که به خردجمعی احترام بگذارند و تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را اصل و مورد احترام قرار دهند.


رد مصوبه سقف حقوق مدیران توسط شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با اشاره به ایرادات این شورا به لایحه برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: در جلسه شب گذشته اعضای شورای نگهبان با توجه به عدم اصلاح ایراد شورا در تبصره 38 لایحه برنامه ششم توسعه و اصرار مجلس بر همان مصوبه قبلی، لذا ایراد شورای نگهبان به مصوبه همچنان به قوت خود باقی است و شورای نگهبان آن را تأیید نکرد.


رهبر انقلاب چه نوع درختی کاشتند؟

- در هفته منابع طبیعی، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز چهارشنبه دو اصله نهال میوه سیب و گیلاس غرس کردند.


واکنش تند روحانی به سئوال آیت الله جنتی

دیروز آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری در سئوالی از رئیس جمهور عنوان کرده بود که اگر در اقتصاد مقاومتی موفق نبوده اید عذرخواهی کنید. امروز حسن روحانی روز چهارشنبه در جریان سفر به مشهد مقدس در کنگره بین‌المللی بزرگداشت روز شهید، پرسش درباره اینکه آیا در اقتصاد مقاومتی موفق بوده‌ایم یا نه را سوالی نامربوط دانست و اظهار داشت: ما قطعاً پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم. چرا که یک ملت بزرگ، دولت کارآمد و رهبری فرهیخته و آگاه داریم که هدایتگری می‌کنند و مردم در صحنه هستند و دولت نیز به وظیفه خود عمل می‌کند.


دلخوری دهقان فداکار از شایعه فوتش

باز هم شایعه فوت دهقان فداکار در فضای مجازی و حتی رسانه ها پیچید. کاری که به شدت موجب ناراحتی ریز علی خواجوی این پیرمرد دوست داشتنی آذری زبان و به دنبال آن نارحت شدن بسیاری از کاربران و مردم شده است.این اتفاق البته برای هنرمندان و مشاهیر دیگر کشورمان هم بارها تکرار شده است.معلوم نیست که شایعه پراکنان چه هدفی را دنبال میکنند ؟چه کسانی از ناراحتی مردم عزیزمان خوشحال میشوند.این فضای مجازی هم شده بلای جان خاطر مردم که هر روز شایعه مرگ یک عزیز در آن منتشر میشود و فقط کسانی باید بنشینند و این شایعات را تکذیب کنند. اما سرعت انتشار آن خبر بد و اثرش بر روحیه مردم کار خود را خواهد کرد.پیش از این که شایعه فوت دهقان فداکار منتشر شده بود باشگاه خبرنگاران به سراغ پیرمرد آذری زبان قصه های ما رفته و از حال وی جویا شده بود که ریز علی از ناراحتی شدیدش از شایعه پراکنی ها میگوید


بقایی: بدون اجازه احمدی نژاد آب نمی خورم

حمید بقایی در جمع حامیان خود در تهران سخنرانی کرده است. بخشی از محورهای سخنان حمید بقایی به نقل از سایت "دولت بهار" نزدیک به احمدی نژاد به این شرح است: گفته اند فلانی بدون اجازه احمدی نژاد آب نمی خورد. من افتخار می کنم که بدون اجازه دکتر احمدی نژاد آب نخورم، برخلاف کسانی که بدون اجازه بیگانه آب نمی خورند!


تهیه و تنظیم: وحید شعبانی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
احمدی نژاد ول کن نیست، بابا بیخیال شو،کم توی دنیا ضایع بازی دربیار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
:-)))
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار