کد خبر: ۳۹۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰ 10 March 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ در حالي كه تاكسي هاي اينترنتي به سرعت در كشور در حال افزايش هستند سازمان تاكسيراني شهر تهران نيز به فکر افتاده تا از رقيبي كه به سرعت در حال گسترش است عقب نماند.
 
نرم‌افزار درخواست حمل و نقل از طریق موبایل، اخیرا فعالیتش را در شهر کرج هم آغاز کرده است. اصفهان سومین شهر تحت پوشش خدمات اسنپ بوده و به زودی از شهرهای دیگر نیز رونمایی می‌شود.
 
براساس آماری که از سوی اسنپ ارائه شده تعداد کاربران اسنپ ۵۸۰ هزار نفر و تعداد رانندگان آن ۲۸ هزار نفر اعلام شده است ‌که رشد ۱۰۰ درصدی اسنپ در ماه‌های اخیر را به همراه داشته است. رتبه رضایت کاربران از ۵ نمره ۴.۶ اعلام شده،‌ هم‌چنین گفتنی است مسافران شهری با اسنپ بیش از ۲۳ میلیون کیلومتر سفر کرده‌اند که معادل ۵۸۱ بار دور زمین، ۱۳هزار‌بار رفت و برگشت از تهران تا مشهد و ۳۰ بار رفت و برگشت به کره ماه است.
 
اسنپ، یکی از استارت آپ‌هایی است که  حدود دوسال قبل فعالیتش را شروع کرده و روانه گوشی‌های هوشمند شده است. نرم‌افزاری که عده ای بازهم آن را کاملا ابتکاری ندانسته و نسخه ای از نرم افزار «اوبر»می‌دانند؛ یعنی باارزش‌ترین شرکت خصوصی دنیا با ارزش شصت میلیارد دلار. البته مدیر اسنپ، ادعایی درباره نوین بودن این ایده ندارد و معتقد است می‌توان از برنامه‌های دیگر الگوبرداری کرد و آن را با فرهنگ بومی‌تطبیق داد.

شهرام شاهکار خالق اسنپ در رابطه با نحوه شروع به کار اسنپ می‌گوید: خرداد سال قبل بود که نام تاکسی‌یاب به اسنپ تغییر پیدا کرد و نسخه آزمایشی اپلیکیشن اسنپ معرفی شد.

وی در رابطه با ارزان بودن قیمت‌های ارائه شده از سوی این اپلیکیشن می‌گوید: اسنپ به‌عنوان یک نرم‌افزار زمانی می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد که کاربران مسافر و کاربران راننده را راضی نگه دارد. دلیل موفقیت ما نیز تا به امروز بسیار ساده بوده است. مدل کسب ‌و کاری که اسنپ ایجاد کرده است این اجازه را می‌دهد که بهره‌وری رانندگان بالا رود به این معنا که برای یک راننده مسیر برگشت به محل ثابت حذف شده است و راننده می‌تواند بعد از رساندن مسافر به مقصد، بلافاصله از همان منطقه یک مسافر دیگر سوار کند. بنابراین تعداد سفرهای یک راننده بدون اتلاف وقت چندین برابر می‌شود. به همین‌دلیل نرخ کرایه مسافران نیز کمتر شده، درحالی‌که درآمد راننده افزایش می‌یابد.

در واقع وجه تمایز این تاکسی‌یاب‌ها با سایر روش‌های سنتی در ۳ چیز است. کیفیت، مقرون به صرفه بودن و دردسترس بودن و این ۳ مزیت در کنار هم منجر به خاص بودن و تمایز می‌شود. ممکن است یک سرویس دردسترس و مقرون به صرفه باشد ولی با کیفیت نباشد یا ممکن است که با کیفیت و دردسترس باشد ولی مقرون به صرفه نباشد. ضمناً اشاره به این نکته ضروری است که مقرون به صرفه بودن به معنای آن است که هزینه‌ای که مشتری پرداخت می‌کند باید متناسب با سرویسی که دریافت می‌کند باشد و ارزان‌تر یا گران‌تر بودن در اینجا ملاک نیست.

یکی از رانندگان آژانس در اين باره می گوید: «از زمانی که تاکسی های آنلاین وارد بازار کار شدند، تعداد مراجعه کنندگان ما از ۲۰۰ نفر به ۵۰ نفر رسیده و به همین دلیل با مشکلات اقتصادی و حقوقی بسیاری مواجه شدیم، باید مانند گذشته هزینه هایی را پرداخت کنیم، اما میزان درآمدمان کاهش یافته، وقتی علت استقبال مردم از تاکسی های اینترنتی را می پرسیم همگی به اتفاق به میزان کرایه اشاره می کنند و می گویند تاکسی های اینترنتی نصف آژانس های تلفنی کرایه می گیرند، ما رانندگان آژانس مبلغی اضافی از مردم دریافت نمی کنیم بلکه هزینه هایی به دفتر آژانس پرداخت می کنیم که تاکسی های آنلاین از پرداخت آنها معاف هستند به همین دلیل کمتر کرایه گرفتن برای آنها می صرفد. ما اعتراض خود را به گوش مسوولان رساندیم و منتظریم که برای حل این مساله فکری کنند».

با این شرایط باید گفت از دید مسافر قطعا تاکشی های اینترنتی به واسطه سرعت در حضور در محل و قیمتهای پایینتر خوشایند است ولی اگر همین مسافر خود را در جایگاه یک تاکسی دار قرار دهد قطعا نظرش عوض می شود.

آغاز رقابت تاكسيراني با اسنپ و تپسي
اما پس از ورود تاکسی های اینترنتی به کشور، حالا یک شرکت کانادایی – ونزویلایی با حمایت تاکسیرانی وارد رقابت با اسنپ و تپسی می شود.

اپلیکیشن کارپینو که اخیرا به بازار آژانس های اینترنتی وارد شده، شیوه جدیدی را در پیش گرفته، بدین ترتیب که درخواست کاربران را دریافت می کند و صرفاً به تاکسی ها منتقل می کند و به همین دلیل هم مورد توجه و حمایت سازمان تاکسیرانی قرار گرفته است.

در همین خصوص رییس سازمان تاکسیرانی ضمن بیان اینکه این اپلیکیشن در نوروز ۹۶ کارش را شروع می کند،گفت که در مرحله اول ۸۰۰۰ راننده تاکسی آموزش های لازم را در دانشکده تاکسیرانی خواهند دید تا بتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند.

وی افزود: «تنها تاکسی ها شهر تهران در این اپلیکیشن فعال هستند وپس از آن در ادامه آژانس های شهر تهران به این اپلیکیشن می پیوندند.»

رییس سازمان تاکسیرانی شهر تهران همچنین افزود که این تاکسی ها در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد هم تردد دارند: «متاسفانه اپلیکیشن های موجود به چنین امکانی دسترسی ندارند و در صورت تردد در این محدوده کرایه بیشتری می گیرند. اما در اپلیکیشن سازمان تاکسیرانی نه تنها مشکلی برای تردد در این محدوده ها وجود ندارد بلکه با کمبود خودرو هم مواجه نیستیم.»

مظفر در خصوص نحوه درخواست خودرو از طریق این اپلیکیشن نیز گفت: «مسافران می توانند از خودروی هیبریدی، خودروی مدرن، خودروی ون یا راننده زن استفاده کنند و قیمت ها بسیار پایین تر از اسنپ و تپسی خواهد بود.»

کارگروه مشترک بین مجلس و دولت برای فعالیت‌های اسنپ و تپسی
گفتنی است ديروز عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تشکیل کارگروه مشترکی بین مجلس و دولت برای بررسی فعالیت «اسنپ» و «تپسی» خبر داد.

عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، از برگزاری تشکیل کارگروه مشترکی بین مجلس و دولت برای بررسی موانع کسب و کارهای اینترنتی از جمله در حوزه حمل و نقل خبر داد و گفت: به تازگی کارگروهی متشکل از کارشناسان وزارتخانه‌های تعاون و ارتباطات و تعدادی از نمایندگان مجلس برای بررسی موانع ایجاد شده برای کسب و کارهای اینترنتی، به خصوص «اسنپ» و «تپسی»(تاکسی‌های اینترنتی) تشکیل شده است.

وی افزود: قرار است این کمیته با تشکیل جلساتی گزارشی از نحوه فعالیت‌ تاکسی‌های اینترنتی تهیه و به کمیسیون صنایع و معادن مجلس تقدیم کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: معتقدم که باید به موضوع اشتغال در زمینه به‌کارگیری تاکسی‌های اینترنتی(اسنپ و تپسی) توجه شده و آنها را با حفظ ضریب ایمنی و اطمینان‌بخشی گسترش دهیم، اما این مسئله نباید در روند کاری دیگر مشاغل خلل ایجاد کند.

اپلیکیشن مسیریاب Waze فیلتر شد
 گفتني است اپلیکیشن مسیریاب Waze بنابر دستور قضایی فیلتر شده و اکنون استفاده از این برنامه با مشکلاتی همراه است. این اتفاق در حالی رخ داده که بر خلاف اظهارات وزیر ارتباطات، جایگزین قابل اتکایی برای این اپلیکیشن وجود ندارد و همین موضوع دردسرهایی را به وجود آورده است.

تاثیر فیلتر شدن ویز شاید بیش از همه برای مجموعه اسنپ محسوس باشد. رانندگان این سرویس اینترنتی (که اکنون تعداد آن ها به بیش از ۵۰ هزار نفر می رسد) برای مسیریابی سفرهای خود از Waze استفاده می کردند و حالا باید به فکر گزینه ای جایگزین باشند.

به گزارش الف، بر همین اساس اسنپ طی بیانیه ای اعلام کرده که از مدتی پیش با اتکا به دانش بومی و نخبگان علمی و دانشگاهی، در حال آماده‌سازی یک نرم‌افزار کاملا بومی و امن بدون هیچگونه خروج اطلاعات از کشور، برای استفاده در سرویس‌های ناوبری این شرکت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار