سفر یک روزه سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سیستان و بلوچستان بهبود زیر ساخت های فرهنگی و وضعیت اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه این دیار را نوید می دهد.
کد خبر: ۳۹۲۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷ 11 March 2017
به گزارش ایرنا یکی از دغدغه های هر جامعه ای مسائل اجتماعی و فرهنگی است؛ زیرا کار فرهنگی به عنوان یک جریان مستمر و فعال بسیار پراهمیت شناخته می شود.
برای ایجاد تحولات فرهنگی و اجتماعی هیچ راهی بهتر از زبان هنر و هنرمند نیست بر همین اساس بسیاری از جوامع توسعه یافته بیشترین سرمایه گذاری ها را در حوزه فرهنگ و هنر انجام می دهند.
سهم سیستان و بلوچستان به عنوان نوجوانترین استان کشور از امکانات و فضاهای فرهنگی و هنری نظیر سینما، کتاب، مطبوعات، هنرهای نمایشی و تجسمی به ویژه سرسراهای تئاتر و غیره بسیار ناچیز و نیازمند حمایت ویژه دستگاه های فرهنگی است.
سیستان وبلوچستان سرزمینی وسیع از پیکره ایران اسلامی است اما به گفته بسیاری از کارشناسان سهم مردم آن از آثار فرهنگی و هنری از جمله موسیقی، کتاب، مجله ها و مطبوعات گرفته تا هنرهای نمایشی شامل تئاتر، تعزیه، سینما، انیمیشن و هنرهای تجسمی بسیار ناچیز است.
به گفته کارشناسان، استان سیستان وبلوچستان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی در خط مقدم تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان قرار دارد، استانی با این موقعیت از نظر داشتن امکانات و مکان های فرهنگی جزء محروم ترین استان هاست.
افزایش نشاط اجتماعی، سیاسی و ملی با استفاده از ابزارها، شیوه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری با توجه به باورهای دینی و ارزش های ایرانی اسلامی از اهمیت خاصی در این استان برخوردار است.
به نظر می رسد با توجه به کمبود فضاهای فرهنگی، هنری و ورزشی و نبود سالن سینما و تئاتر در این استان ضروری است تمام سالن های اداره ها به فراخور حال و کاربری مورد نظر در ساعت های اداری و غیراداری در اختیار بخش خصوصی برای استفاده عموم مردم قرار گیرد.
ساخت مجتمع های بزرگ فرهنگی هنری، خانه های فرهنگ، توسعه انجمن های مختلف هنری از نیازهای اساسی حوزه فرهنگ سیستان وبلوچستان است.
سفر یک روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیار همدلی و مهربانی و پایتخت وحدت اقوام و مذاهب که با انجام برنامه های مختلف از جمله غبار روبی مزار شهدا، شرکت در نشست های شورای اداری و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و دیدار با خانواده شهید و افتتاح نخستین منزل گازدار شده در زاهدان همراه بود نوید بهبود زیر ساخت های فرهنگی و بهتر شدن وضعیت اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه این دیار را می دهد.
** سیستان و بلوچستان نگین درخشان فرهنگ و تمدن ایرانی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بدو ورد به سیستان و بلوچستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: این استان نگین درخشان فرهنگ و تمدن ایرانی است و همه باید فرهنگ این مرز و بوم را تکریم کنند.
دکتر سید رضا صالحی امیری افزود: فرهنگ این منطقه یکی از افتخارات فرهنگ و تمدن ایرانی است که مانند نگینی در ایران می درخشد.
وی افزود: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان برخوردار از انسان های بزرگ و سرمایه های فرهنگی زیادی است با بکار بردن لفظ کم برخوردار برای این استان زیاد موافق نیستم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیستان و بلوچستان استانی نیازمند برخورداری بیشتر از ظرفیت های اقتصادی از طریق استفاده بهینه از سرمایه های انسانی و فرهنگی است.
سید رضا صالحی امیری همچنین در نشست شورای اداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه توزیع عادلانه قدرت، ثروت و رعایت منزلت همه اقوام ایرانی سیاست اصولی دولت است، گفت: معتقدیم ایران اسلامی کشوری متنوع و متکثر است که در عین تنوع از وحدت برخوردار است.
وی با بیان اینکه نگاه دولت کاهش شکاف در استان ها به ویژه استان های کمتر برخوردار است اظهار داشت: تنوع و تکثر اقوام در ایران امری خدادادی است و هر فردی با تنوع و تکثر مخالفت کند با مبنای عقلی، شرعی و قانونی مخالفت کرده است.
وی ادامه داد: ایران اسلامی در یک بستر طبیعی، تاریخی و تمدنی شکل گرفته است و از این منظر زیست اقوام در هر نقطه از این جغرافیا یک فلسفه درونی دارد.
صالحی امیری با تاکید براینکه نگاه دولت به اقوام در قالب توزیع عادلانه قدرت و ثروت و رعایت منزلت است افزود: اقوام چیزی از مسئولان فراتر از توان نظام مطالبه ندارند به گونه ای که مطالبه آنان شامل رعایت منزلت همه اقوام بدون توجه به رنگ پوست و مذهب، توزیع عادلانه منابع درآمدی کشور میان همه مناطق و پرهیز از تبعیض اقتصادی و پذیرش اصل عدالت توزیعی و مشارکت همگان در اداره کشور است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما در سرزمین رنگین کمان اقوام زندگی می کنیم و زیبایی ایران به دلیل رنگ های مختلف از اقوام گوناگون است.
وی تاکید کرد: در سیستان و بلوچستان می توانیم پرچم وحدت اسلامی را بلند کنیم و اگر دیگران در خارج این جغرافیا در این حوزه مداخله نکنند مردم این استان با هم مشکل ندارند.
وی افزود: ما باید اصل تنوع و تکثر را در این جغرافیا بپذیریم، یکسان سازی جامعه ناممکن است و این تکثر در زمینه های فرهنگی، سیاسی و قومی متجلی می شود و این ما هستیم که باید بدانیم با این تنوع و تکثر چگونه برخورد کنیم.
صالحی امیری ادامه داد: برخی از کشورها سیاست همانند سازی را به اجبار پیش گرفتند در صورتی که سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران پذیرش تکثر در دل وحدت است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما معتقدیم ایران اسلامی کشوری متکثر و متمدن با برخورداری از وحدت ملی است.

** زیرساخت های فرهنگی سیستان و بلوچستان باید تقویت شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در جمع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سیستان و بلوچستان تاکید کرد: زیر ساخت های فرهنگی استان باید تقویت شود که در این زمینه مذاکراتی با استاندار این استان صورت گرفته است.
وی گفت: مذاکراتی میان استانداری سیستان و بلوچستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان برنامه و بودجه انجام شده تا مجتمع بزرگ فرهنگی با سرسراهای متعدد تخصصی برای استقرار انجمن ها و نهادهای صنفی در مرکز این استان به منظور برگزاری جشنواره ها و همایش ها ملی و استانی ایجاد شود.
صالحی امیری ادامه داد: ما تلاش می کنیم فیلمی مستند از جذابیت های سیستان و بلوچستان تولید و در همه پرده های سینمای کشور به نمایش گذاشته شود.
وی ادامه داد: درخواست های هنرمندان سیستان و بلوچستان در مساله بیمه، چاپخانه، درجه های هنری و غیره بعد از بازگشت به تهران مورد بررسی قرار می گیرد.

** سیستان و بلوچستان ظرفیت قطب فرهنگی شدن را دارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیستان و بلوچستان می تواند قطب فرهنگی توسعه ملی در دهه آینده باشد و قطعا این ظرفیت در این استان وجود دارد.
وی افزود: این استان به لحاظ تمدنی، تاریخی و هویتی قدمتی بسیار عظیم دارد.
صالحی امیری با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی سیستان و بلوچستان بیان کرد: این استان به عنوان پاره تن ایران اسلامی، نگین درخشان و پیشانی ملت و جزو افتخارات ایران محسوب می شود.
وی گفت: بسیار جای افتخار است از فرهنگ غنی و تمدن چندین هزار ساله مردم دین دار و اخلاق گرای سیستان و بلوچستان در منابع اصیل و ارزشمند جهان نام برده شده است.
وی اظهار داشت: هر ایرانی بخاطر وجود سیستان و بلوچستان باید احساس غرور و هویت کند زیرا بخشی از غرور ایران متعلق به این جغرافیاست.

** سیستان و بلوچستان گنج ناشناخته در جغرافیای کشور است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سیستان و بلوچستان گنج ناشناخته در جغرافیای کشور است و ایرانیان باید به داشته های فرهنگی و هنری این استان افتخار کنند.
وی گفت: رسالت اصحاب رسانه برای شناساندن تصویر زیبای سیستان و بلوچستان در کشورهای منطقه و دنیا بیش از دیگران است.
وی با اشاره به بیمه هنرمندان اظهار داشت: هم اینک 47 هزار نفر شامل روزنامه نگاران، هنرمندان، نویسندگان و خادمان قرآن عضو صندوق هنر هستند که 12 هزار نفر آنان بهمن امسال به این لیست اضافه شده اند.
وی گفت: در مذاکراتی که با وزیر صنعت معدن و تجارت داشتیم تفاهم نامه ای به امضا رسید تا صنعت چاپ در ایران به عنوان یک صنعت شناخته شود تا بتواند از تسهیلات صنایع برخوردار شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: صنعت چاپ نیازمند تسهیلات است و ما با مذاکراتی که خواهیم داشت سعی می کنیم در این خصوص گام هایی برداریم.
صالحی امیری تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رسانه های سیستان و بلوچستان در حوزه مجوزها و یارانه ها نگاه ویژه ای خواهد داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه به اتفاق جمعی از مسئولان این وزارتخانه به زاهدان سفر کرد و در فرودگاه مورد استقبال استاندار و شماری از مسئولان سیستان و بلوچستان قرار گرفت.
دکتر صالحی امیری پس از ورود به زاهدان و حضور در گلزار شهدا بهشت مصطفی با ذکر فاتحه به ساحت مقدس شهدا ادای احترام کرد.
وی صبح روز جمعه زاهدان را به قصد تهران ترک کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار