بهشتی فرد در خصوص کوره های زغال در بخش تشان استان خوزستان و استفاده این کوره ها از جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: برای از بین بردن و جمع آوری کوره های زغال در این منطقه باید اقدامات مشترک بین استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و همکاری سازمان جنگلها صورت گیرد.
کد خبر: ۳۹۲۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹ 11 March 2017
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهمترین عامل تخریب منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع این استان آتش سوزی هاست.

به گزارش ایسنا، عزت الله بهشتی فرد در جمع خبرنگاران افزود: این آتش سوزی ها طی سال جاری 50 تا 60 میلیارد تومان به جنگلهای این استان خسارت وارد کرد. ماه‌های مرداد و شهریور پیک آتش سوزی جنگلها و مراتع استان بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مهم ترین عامل تخریب منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد آتش سوزی هاست. آتش سوزی جنگلها و مراتع استان طی سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل 20درصد کاهش یافت. طی دوسال اخیر 8دستگاه خودرو اطفاء حریق به منابع طبیعی استان اختصاص یافت.

وی عنوان کرد: مهمترین عامل تاثیرگذار در مهار آتش سوزی های جنگل ها و مراتع نیروی انسانی و به موقع رسیدن به منطقه دچار حریق است.

بهشتی فرد تاکید کرد: رسانه ها و مطبوعات می توانند در فرهنگ حفظ منابع طبیعی تاثیر گذار باشند و تاکنون در این استان نقش خود را به خوبی انجام داده اند که جای تقدیر دارد. اولویت منابع طبیعی، فرهنگ سازی و مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی است که رسانه‌ها می توانند در این زمینه تاثیر بسزایی داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: تاکنون 34هزار هکتار از عرصه های منابع ملی زیر کشت گیاهان دارویی رفته که از این میزان 18هزار هکتار در دولت تدبیر و امید انجام شد. همچنین 2000 هکتار جنگل کاری مشارکتی در استان صورت گرفت.

بهشتی فرد بیان کرد: در برخی روستاهای استان به موقع سوخت نمی‌رسد که مجبور می شوند برای گرم کردن خانه و پخت و پز از سوخت منابع طبیعی و چوب های جنگلی استفاده کنند به طوریکه در برخی مناطق استان سالانه به ازای هر خانوار 2700کیلو گرم چوب جنگلی مصرف می شود. به همین خاطر در منطقه سیلاب کلوار برای مردم این روستا آبگرمکن های خورشیدی نصب و راه اندازی شده که این مسئله در کاهش 30درصدی قطع درخت و جنگل در این منطقه موثر بوده است. 75درصد از روستاهای این استان تاکنون گاز دار شده‌اند که این امر می‌تواند در حفاظت و نگهداری از جنگلهای استان نقش بسزایی داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها با وجود محاسنی که داشت اما خساراتی به منابع طبیعی و جنگلهای این استان وارد کرد، افزود: مردم روستایی استان به علت پایین بودن توان مالی برای خرید سوخت و بالا بودن قیمت حاملهای انرژی به سمت قطع درختان روی می آورند.

بهشتی فرد عنوان کرد: طی سال جاری بیش از 350هکتار از اراضی ملی استان بدون تشکیل پرونده قضایی رفع تصرف شده‌اند که بابت همکاری در تمام موارد از جمله جلوگیری از تصرف منابع طبیعی و حفاطت از منابع ملی و طبیعی استان دستگاه قضایی، همکاری و مساعدت مطلوبی داشته اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با بیان اینکه برای حفاظت بهتر از منابع ملی و طبیعی استان با کمبود قرقبان مواجهیم، خاطرنشان کرد: به ازای هر 20هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد یک قرقبان وجود دارد در حالی که به طور استاندارد باید برای هر 2000هکتار یک قرقبان وجود داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خشکیدگی درختان بلوط در این استان تصریح کرد: یکی از مهم ترین دلایل خشک شدن جنگلهای زاگرس به خصوص استان کهگیلویه و بویراحمد پدیده ریزگردهاست. ارزش جنگل تنها فرآوردهای چوبی و میوه ای نیست بلکه در تولید آب، جذب رسوب و ریزگردها نقش قابل توجهی دارد.

بهشتی فرد در خصوص کوره های زغال در بخش تشان استان خوزستان و استفاده این کوره ها از جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: برای از بین بردن و جمع آوری کوره های زغال در این منطقه باید اقدامات مشترک بین استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و همکاری سازمان جنگلها صورت گیرد.

وی بیان کرد: کوره های زغال در بخش تشان استان خوزستان هم مرز با استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارند که زمینه تخریب و قطع درختان و جنگلهای ما را فراهم کرده است. تاکنون اقداماتی برای مبارزه و مقابله با این کوره ها و جلوگیری از قطع درختان صورت گرفته و طبق قانون به شدت با متخلفان برخورد می کنیم و گشت زنی هایی نیز در منطقه داریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار