رئیس اداره تعاون آموزش و پرورش قم گفت:با توجه به کاهش اعتبارات نسبت به سال قبل امسال تنها 300 مدرسه قم برای اسکان زائران آماده سازی شده است.
کد خبر: ۳۹۲۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۸ 12 March 2017
به گزارش تابناک قم، حسن عبدالهی در مورد وضعیت اسکان در مدارس قم افزود : با توجه به پیش بینی 10 تا 15 درصدی افزایش مسافران دستور استاندار قم مبنی بر آماده سازی مدارس بیشتری برای اسکان است که باید در پیک سفر تعداد 400 مدرسه را آماده سازی کرد.

به گفته وی؛فقط 300 مدرسه جزء گروه الف و ب است و امکانات لازم از جمله فرش و یخچال و تلویزیون و پتو و ...را دارد و 100 مدرسه دیگر که جزء گروه ج هستند، این امکانات را برای اسکان ندارد.

وی در تشریح مدارس آماده سازی شده در نوروز 96 گفت:این 300 مدرسه شامل 2 هزار و 800 کلاس گروه ویژه و الف و ب در شبانه روز ظرفیت پذیرش تا 15 هزار نفر را دارند .

رئیس اداره تعاون آموزش و پرورش قم یادآور شد: امسال اسکان مدارس از 26 اسفندماه آغاز می گردد و تا پایان روز 13 فروردین سال آینده ادامه دارد ضمن اینکه ثبت نام اینترنتی اسکان فرهنگیان نیز از 5 تا 25 اسفند ماه تعیین شده است.

وی گفت:در ایام نوروز بیش از 400 نفر عوامل اجرایی و خدماتی به زائران خدمت رسانی می کنند و تلاش شده است در طول سفر رفاه و امنیت و آسایش زائران در طرح اسکان مورد تاکید قرار گیرد.

وی ادامه داد: استان قم جزء کارگروه ملی توسعه و تبیین فرهنگ زیارت است این کارگروه در استان های قم، فارس و خراسان رضوی به دستور ریاست جمهوری تشکیل شده تا فرهنگ زیارت را در جامعه گسترش یابد این کارگروه همچنین امکانات را در نظر می گیرد.

وی در این باره گفت: استاندار خراسان رضوی در این زمینه ورود پیدا کرده و آموزش و پرورش این استان را از نظر ریالی و تجهیزات مورد مساعدت قرار داده است اما استان قم شرایط اعتباری و ریالی محدودی دارد.

رئیس اداره تعاون آموزش و پرورش قم بیان کرد: علی رغم علاقه ای که استاندار قم به پذیرش زائران با رفاه و خدمات حداکثری و رضایتمندی لازم دارد متاسفانه از نظر اعتباری دست استان و اداره کل خالی است.

وی گفت:البته در صدد تکمیل 100 مدرسه دیگر هستیم که امکانات لازم را می خواهد و بیش از یک میلیارد  و 500 میلیون تومان هزینه فرش برای این 1000 کلاس نیاز است که هنوز تحقق نیافته است.

عبدالهی خاطرنشان کرد: وقتی از استان قم در مسیر تحول سخن به میان می آید یکی از شاخصه ها افزایش اسکان و ماندگاری زائران است در قم بسیاری از زائران ارادت ویژه ای به کریمه اهل بیت(ع) و مراجع دارند و به این استان سفر می کنند که در این راستا ما نیز باید آرامش را برای زائران و ایجاد ابعاد فرهنگی فراهم نمائیم.

وی ادامه داد:کارگروه تخصصی استان قم جلسات زیادی را برگزار کرده و معاونت تسهیلات زائران پیگیری زیادی داشته و مدیریت آموزش و پرورش نیز در تلاش جهت توسعه زیرساختهای اسکان است.

رئیس اداره تعاون آموزش و پرورش قم اظهارکرد: در سال گذشته خانه معلم شماره 1  حدود 130 درصد ظرفیت اسکان و رستوران آن افزایش داده شد ولی این توسعه وابسته به اعتبارات لازم است و هر میزان زیرساخت های اعتباری افزایش یابد می توان در خدمت و اسکان زائران موفق تر باشیم.

وی گفت: با امکانات لازم می توان رضایت زائران را نیز تامین کرد به ویژه قم پرچمدار مکتب تشیع است و می توان الگوئی برای زندگی شخصی و فردی دیگران باشیم و زائران چند صباحی در قم حضور یافته و از ظرفیت های فرهنگی و معنوی بهره بگیرند.

عبدالهی عنوان کرد: سال گذشته مدارس بیشتری در قم در خدمت اسکان زائران بوده است امسال مقام عالی وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند که برای تکمیل فرهنگیان مدارس باید در دو گروه الف و ب دارای امکانات لازم به ارائه خدمات بپردازند بر این اساس گروه های ج که شاخصه ها و امکانات را ندارند حذف شده است.

وی تصریح کرد: سیستم پذیرش فرهنگیان در کشور از طریق سامانه انجام می شود و مدارسی که امکانات گروه های الف و ب را ندارد و جزء گروه ج هستند از طریق این سیستم حذف شده اند چرا که اگر این مدارس ج در گروه الف و ب قرار بگیرد دوباره با سامانه باز می گردد.

رئیس اداره تعاون آموزش و پرورش قم یادآور شد: با توجه به اینکه امسال اعتبار لازم را برای آماده سازی برخی از مدارس را نداریم برای ایام نوروز در حدود 100 مدرسه و در حدود 1000 کلاس نسبت به سال قبل کم شده است.

وی گفت: سال گذشته 400 مدرسه و تقریبا در تعطیلات نوروزی 550 هزار نفر را پذیرش کرده بودیم ما علاقه مند به آماده سازی مدارس هستیم، اما باید همه دستگاه های آموزش و پرورش مشارکت کنند رسالت اصلی آموزش و پرورش اسکان نیست و هتلینگ شهر بر عهده گردشگری است .

عبدالهی بیان کرد: تبدیل وضعیت چیدمان مدرسه به چیدمان هتل و مسافر خانه هزینه بالایی را دارد و نیروی انسانی و وضعیت بهداشتی زیادی را می طلبد باید در مسیر خدمت به زائران، امکانات لازم فراهم باشد تا مبادا به دلیل کمبود امکانات و تراکم بیش از اندازه زائر،بهداشت و سلامت و رفاه زائران به مخاطره بیفتد.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش در جهت رفاه و خدمات به زائران در طرح اسکان، دارای 8 کمیته تخصصی شامل حراست، تدارکات، روابط عمومی و اطلاع رسانی، ارزیابی عملکرد، کمیته حفاظت، تامین امنیت، سلامت و بهداشت است تا همه دست در دست هم بتوانند خدمات را به بهترین نحو به مسافران ارائه کنند.

رئیس اداره تعاون آموزش و پرورش قم عنوان کرد: انتظار می رود کارگروه زیارت که زیر نظر مستقیم نهاد ریاست جمهوری فعالیت می کند ، استان قم را همانند فارس و خراسان رضوی در امکانات مالی و ریالی را در نظر بگیرد چرا که استان قم قطب الگوئی کشور است و از نظر جغرافیایی نیز محور مواصلاتی کشور محسوب می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط جاده و خستگی بسیاری از زائران یک شب برای استراحت در قم می مانند و همین یک شب ماندن ها هزینه های سفر را برای آموزش و پرورش بیشتر کرده است در حالی که در خراسان رضوی و فارس ضریب ماندگاری مسافر چند شب است.

عبدالهی بیان کرد: این در حالی است که وقتی در قم مسافر یک شب می ماند باید برای تحویل به مسافر دیگر دوباره اتاق را مرتب تحویل زائر بعدی بدهیم که همین امر هزینه های اسکان و نیروی انسانی آموزش و پرورش قم را بیشتر می کند. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار