غلامرضا خواجی مطرح کرد:
از هنگامی که نتایج انتخابات دوره چهارم شورای شهر مشهد در خرداد 1392 منتشر شد، حرف و حدیث‌ها پیرامون افراد منتخب شورای شهر شروع شد.
کد خبر: ۳۹۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴ 13 March 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از اتفاقیه، یکی از موضوعاتی که بیشتر از بقیه مسائل پیرامون اعضای منتخب مطرح شد این بود که از 25 نفر عضو شورای شهر که رای لازم برای ورود به ساختمان شورای شهر را کسب کرده بودند، 19 نفر از آنها جزء لیست مورد حمایت جبهه پایداری بودند. همین موضوع باعث شد که در تمامی مطبوعات و محافل سیاسی کشور اینطور القاء شود که شورای شهر شهر مشهد متعلق به جبهه پایداری است. به همین جهت تصمیم گرفتیم با یکی از منتقدین این دوره شورای شهر که از اعضای دوره سوم شورای شهر بوده و به صریح اللهجه بودن مشهور است گفت و گویی داشته باشیم. غلامرضا خواجی که دکترای حقوق و روابط بین الملل از دانشگاه مک کواری استرالیا را دارد، عضو هیئت علمی گروه حقوق و استاد دانشگاه فردوسی و دانشگاه‌آزاد اسلامی مشهد است. وی در دوره سوم شورای شهر رئیس کمیسیون مشارکتهای کلان اقتصادی بوده است و در انتخابات دوره چهارم شورای شهر رای لازم را برای ورود به شورای شهر کسب نکرد و در حال حاضر نفر هفتم علی البدل شورای شهر است. خواجی می‌گوید اعضای شورای شهر در ابتدای شروع به کار و در حال حاضر هیچ برنامه ای برای اداره شهر ندارد و همین بی برنامگی باعث شد که برای تخصص گرایی ارزشی قائل نشوند. مشروح گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.

نظر شما در مورد رویکردهای شورای شهر فعلی چیست؟
اکثر اعضای شورای شهر به اینکه یک فرد متخصص و کارشناس کاری را بر عهده بگیرد، اعتقادی ندارند. به عنوان مثال برخی از اعضای شورای شهر فعلی در اوایل شروع به کار گفتند که باید به سراغ علما برویم و از آنها در مورد شهر نظر بگیریم و علما مشکلات شهر را به شورای شهر بگویند بعد اساتید دانشگاه را دعوت کنیم و به اساتید بگوییم که حالا نظرات علما را اجرا کنید و بنده این نوع استدلال اعضای شورای شهر را متوجه نمی‌شوم. در کل شورای شهر فقط 3 نفر از 25 نفر تخصص شهری دارند و این فاجعه به حساب می‌آید و برخی به جای اینکه کمیسیون مرتبط با رشته و تخصص خود را تقویت کنند چون تخصصی ندارند، کمیسیون تشکیل داده اند. به عنوان مثال کمیسیون امر به معروف و نهی از منکر تشکیل داده اند در صورتی که در معاونت فرهنگی شهرداری از این قبیل کارها می‌شود انجام داد و همچنین کمیسیون حاشیه شهر نیازی نبوده است بلکه باید در قالب کمیسیون‌های دیگر کارگروه حاشیه شهر ایجاد شود. شورای شهر فعلی در همان شروع به کار برنامه ای برای شهر نداشت و الان هم بنظر می‌رسد برنامه ای ندارد.

عملکرد آقای مرتضوی را چطور تحلیل می‌کنید؟
همان موقع که اسم آقای مرتضوی برای شهرداری مطرح شد، مصاحبه‌هایی با برخی اعضای شورای شهر صورت گرفت و برخی از اعضای شورا گفتند کسی که متدین باشد حتما به کار شهری مسلط است چون در اسلام سیاست و دیانت از یکدیگر جدا نیست. اشتباه بزرگ شورای شهر فعلی روی کار آوردن آقای مرتضوی بود. حتی همان موقع شائبه‌هایی مطرح شد که می‌خواهند احمدی نژاد و یا دکتر جلیلی را برای شهرداری انتخاب کنند چون بالاخره این دونفر با جریان جبهه پایداری قرابت فکری دارند. همانطور که عرض کردم این شورا به کار تخصصی بهایی نمی‌دهد، آقای مرتضوی چه تخصص شهری دارند که شهردار شده اند؟ به نظر من ایشان از لحاظ تخصص شهری در حد صفر است. در سی سال گذشته در سمت‌های فرمانداری، استانداری و معاون سیاسی وزیر مشغول به کار بوده اند و ایشان اصلا یک مصاحبه دوخطی در رابطه با مدیریت شهری انجام نداده اند که حال شهردار شده اند. اعضای شورای شهر در مورد شهردار هم سکولاریستی فکر می‌کنند یعنی شورای شهر تصمیم می‌گیرند که یک شهردار برای مشهد انتخاب کنند و حال به شهردار می‌گویند که زیرنظر شورا کار کنید. شهردار باید مسلط به امور شهری باشد در غیر این صورت به شهر لطمات جدی وارد می‌شود و اگر تخصص کافی نداشته باشد چند نفر مشاور استخدام می‌کند و از آنها در مورد مسائل مختلف شهر مشاوره می‌گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار