وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تمام کسانی که در سایت جامع رسانه‌هاي كشور ثبت نام کردند بیمه می‌شوند و اگر مديركل ارشاد لیستی تهیه کند آن را پیگیری خواهیم کرد.
کد خبر: ۳۹۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰ 15 March 2017
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تمام کسانی که در سایت جامع رسانه‌هاي كشور ثبت نام کردند بیمه می‌شوند و اگر مديركل ارشاد لیستی تهیه کند آن را پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش فارس، سیدرضا صالحی امیری در گردهمایی اصحاب فرهنگ و هنر استان همدان با بیان اینکه همدان دیار بسیار مهمی در فرهنگ این سرزمین است، اظهار کرد: سخن از همدان شیرین است و تکرار شیرینی برای شما هم شیرین‌تر.

وی با بیان اینکه همدان دارای رمز و رازی است که هنوز مکشوف نشده است، گفت: باید بار دیگر تلاش گسترده‌ای برای کشف حقایق این سرزمین شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جوانان این استان باید برای زندگی در این جغرافیا که دارای تمدن و فرهنگ دیرینه‌ای است، افتخار کنند، گفت: این منطقه نقطه درخشانی به نام هگمتانه دارد و معتقدم همدانی بودن یک افتخار است.

وی با بیان اینکه این جغرافیا در تحولات تمدنی مرکزی برای تلاقی و تحول فرهنگی بوده است که این مهم نیز یک افتخار است، باید آن را قدر دانست.

صالحی امیری با اشاره به اینکه برای انجام کار فرهنگی گفتمان دولت تدبیر و اعتدال مبتنی بر چهار اصل «انسجام فرهنگی»، «تنوع فرهنگی»، «عقلانیت فرهنگی» و «دیانت فرهنگی» است، ادامه داد: ما بر اساس گفتمان روشن و شفافی این نظام را مدیریت می‌کنیم و آنچه شکل گرفته و مدیریت می‌شود بر پایه گفتمان فرهنگی استوار است.

وی با بیان اینکه «انسجام» به معنای یکی شدن نیست بلکه به معنای هماهنگ کردن همه ظرفیت‌های فرهنگی به سمت تعالی فرهنگی است، گفت:  برای به سامان رسیدن مشکلات فرهنگی نیاز به انسجام است.

* باید حق آزادی قلم را بپذیریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه روزمرگی و رفتار سلیقگی و خودمحوری نباید در این انسجام جا داشته باشد، اظهار داشت: باید حق آزادی قلم را بپذیریم و بدانیم فرهنگ در کشور و همچنین همه افراد از هر قومی، هویت دارند و باید این هویت را بشناسیم زیرا به رسمیت شناختن افراد بستر رشد و خلاقیت خواهد شد.

وی با بیان اینکه نفی واقعیت‌ها نفی عقلانیت است، افزود: رفتار غیر عقلانی آن چیزی است که انسان نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

صالحی امیری با بیان اینکه هر کسی که عمل غیرعقلانی نشان می‌دهد در برابر فطرت انسانی صف‌کشی کرده است در حالی که ما در جایی زندگی می‌کنیم که مبتنی بر دین و وحدانیت است، گفت: هر حرکتی در این جامعه باید مبتنی بر اعتدال و عقلانیت دینی باشد.

وی گفت: ما نه به تحجر، نه اجبار، نه به باید و دستور، نه به اباگری و رهاگری فرهنگی معتقد هستیم زیرا در کشور ما پایه‌های اسلامی حاکم است و این دو باید بر پایه اعتدال دینی و فرهنگی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما بر این باوریم باید به تدریج کل فعالیت‌های فرهنگی به موسسات و خانه‌ها و تشکل‌های فرهنگی واگذار شود، افزود: حمایت و بسترسازی و نظارت فرهنگی وظیفه دولت است و باید مدیران کل استان‌ها به تدریج برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و امور فرهنگی را به اصحاب فرهنگی واگذار کنند.

وی با اشاره به اینکه باور به جامعه فرهنگی و ایمان به آن امری مهم است، اظهار داشت: تجربه می‌گوید اهالی فرهنگ دلسوز فرهنگ و هنر هستند و باید مسوولیت را واگذار کنیم که آنها در فرایند فرهنگی مشارکت کنند.

* در کمیسیون فرهنگی دولت ایجاد سازمان نظام رسانه‌ای تصویب شده است

صالحی امیری با بیان اینکه در کمیسیون فرهنگی دولت ایجاد سازمان نظام رسانه‌ای تصویب شده است، گفت: فردا در دولت تصمیم‌گیری نهایی برای واگذاری مسوولیت رسانه کشور به اصحاب رسانه و مطبوعات کشور انجام خواهد شد، زیرا دولت بر آن است که بهترین انسان‌ها برای مدیریت رسانه خود اصحاب رسانه هستند.

وی ادامه داد: طی مذاکره با خانه موسیقی، سینما، تئاتر و سایر نهادها در حال تدوین نهاد سازمان هنر کشور هستیم و بخش زیادی از مسوولیت‌های این صنف را به خود آنها واگذار خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: نکته بعدی توجه به عدالت فرهنگی است به این معنا که تهران، فقط ایران نیست، به همین دلیل در استان‌ها حضور می‌یابیم زیرا به عدالت فرهنگی در کشور باور داریم.

وی با بیان اینکه در سال 96 جهشی در رفتار فرهنگی استان‌ها شکل خواهد گرفت، گفت: اینکه می‌گویند سه چهارم منابع در تهران است درست نیست چون منابع در کشور توزیع می‌شود.

صالحی‌امیری با اشاره به اینکه 23 هزار کانون فرهنگی، هنری مساجد در کشور فعال است و 2 هزار و 500 موسسه قرآنی نیز تحت حمایت ارشاد است، افزود: از مطبوعات نظام شفاهی داریم و اینکه هرکسی چقدر یارانه گرفته شفاف است زیرا سیاست قطعی ارشاد شفاف سازی فرهنگی است.

وی با بیان اینکه حوزه نشر، کتاب، قرآن و بازی‌های رایانه‌ای و هنرهای تجسمی شفاف خواهد بود، گفت: مسوولان هر بخش موظف هستند گزارش خود را به اصحاب فرهنگ و هنر ارائه دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه از این پس فضای بسته‌ای در ارشاد حاکم نخواهد بود و این مجموعه نقطه تاریکی نخواهد داشت، گفت: این موضوع که بر نشریات نظارت باشد را در کارگروه ها دنبال می‌کنیم و اصلاح قانون را برای صلاحیت‌های حرفه‌ای در برنامه خواهیم داشت.

*صدور 2 هزار و 500 مجوز رسانه‌ای در کشور

وی از صدور 2 هزار و 500 مجوز رسانه‌ای در کشور خبر داد و در ادامه با بیان اینکه با تخریب مخالفیم، اضافه کرد: رسانه‌ها باید نقد کنند اما سازنده و به دور از تخریب، زیرا بی‌توجهی به این امر یأس و ناامیدی را در پی خواهد داشت.

صالحی امیری با بیان اینکه نقد با هدف خیرخواهی است و تخریب انتقام‌جویانه، گفت: نقد با رعایت انصاف بوده و تخریب بی‌عدالتی را به دنبال خواهند داشت.

وی نقد را یک عمل عقلانی و تخریب را اقدامی غیر عقلانی دانست و با اشاره به اینکه عده‌ای نام و نانشان در تخریب دولت است و واقعیت‌های کشور را انکار کنند و یا نادیده می‌گیرند، افزود: قبلاً دنیا با ایران دچار چالش شده بود، این دولت حداقل کاری که روند ناصحیح قبل را متوقف کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز زنجیر تهدید و تحقیر پاره شد و این دولت جز به منافع ملی به چیزی فکر نمی‌کند، خطاب به آنهایی که دولت را تخریب می‌کنند، اظهار داشت: از تخریب چه عاید شما می‌شود؟ چرا کام ملت را تلخ می‌کنید؟ اگر بنا بود ما مسیر گذشته را تکرار کنیم الان شاخص‌های ما کجا بود؟

وی با اشاره به اینکه دولت به سختی به اینحا رسید، از اینکه همه شاخص های اقتصادی رو به رشد است، سخن به میان آورد و گفت:  بنا نیست کشوری که تحویل گرفتیم را مخروبه تحویل دهیم، امروز ما در حال آواربرداری هستیم.

صالحی امیری با بیان اینکه امروز دشمن اعلام می‌کند که ایران بازیگر اصلی خاورمیانه است، اظهار داشت: دولت مسیر عقلانی را در پیش گرفته است و دنبال مناقشه و دعوا و نفی حقایق نیست.

*عبور از چالش‌های کنونی با گفت‌وگوی فرهنگی 

وی جهت‌گیری دولت را صحیح دانست و با بیان اینکه دولتمردان در تلاش برای رفع مشکلات مردم هستند، گفت: ما نیازمند افزایش سرانه فرهنگی هستیم و برای کاهش معضلات اجتماعی باید مصرف فرهنگی افزایش یابد و متناسب با نیاز و ذائقه تولید و مصرف شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جامعه دچار سوء مصرف فرهنگی است که افزایش آن کاهش معضلات اجتماعی و فرهنگی را منجر می‌شود، اظهار داشت: جامعه فرهنگی موجب ایجاد اعتماد و مشارکت و نشاط می شود لذا سیاست قطعی ما ایجاد زیست فرهنگی است.

وی راه عبور از چالش‌های کنونی را در گفت‌وگوی فرهنگی دانست و با بیان اینکه باید بپذیریم باید تنوع فرهنگی وجود داشته باشد و اشترکات فرهنگی شکل گیرد؛ در ادامه افزود: توسعه فرهنگ قرآنی باید در بطن جامعه شکل گیرد، البته مردم با قرآن مانوس هستند و کار ما نظارت بر فعالیت‌های قرآنی است.

صالحی امیری گفت: 47 هزار نفر عضو صندوق هنرمندان هستند که 18 هزار و 700  نفر بیمه بودند، 12 هزار نفر نیز به این تعداد اضافه شد و به 30 هزار نفر رسیدند، دو هزار نفر از این 12 هزار نفر بیمه قرآنی هستند.

وی در پایان اظهار داشت: همه کسانی که در سایت جامع رسانه‌های کشور ثبت نام کردند بیمه می‌شوند و اگر مدیرکل ارشاد لیستی تهیه کند آن را پیگیری خواهیم کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار