رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «گلایه سخنگوی شورای نگهبان از مجلس»، «محور اصلی دیدار نمایندگان اصلاح طلب با روحانی»، «پیشنهاد عجیب پایداری‌ها به اصلاح‌طلبان در سال 92»، «انتقاد عارف از عملکرد دولت در موضوع گرد و خاک خوزستان» رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۹۵۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵ 17 March 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید

گلایه سخنگوی شورای نگهبان از مجلس

عباسعلی کدخدایی در خصوص بررسی لایحه بودجه در شورای نگهبان اظهار داشت: مجلس لایحه بودجه را دیر به شورای نگهبان ارائه داد؛ ما تلاش می‌کنیم اما مشخص نیست در هفته جاری بتوانیم گزارش ایرادات را به مجلس ارائه کنیم. وی ادامه داد: شورای نگهبان از مجلس به خاطر دیر دادن بودجه به شورا گلایه دارد. افکار نیوز این خبر را منتشر کرد.

 

مصباح یزدی: دفع افسد به فاسد می‌کنم

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی گفت: با کسانی که ترویج اسلام و اجرای احکام الهی را جزو وظایف خود نمی دانند کاری نخواهیم داشت؛ ولو این که برخی از آن‌ها بنا بر مصلحت، از اسلام سخن بگویند. شاید امروز هم در بین سیاستمداران کسانی باشند که در ظاهر و به جهت مصالحی، از ولی فقیه و اسلام دم بزنند، اما در عمل کاملا بر خلاف رأی رهبری، بلکه بر خلاف دستورات ایشان عمل کنند، و ته دلشان هم این باشد که ولی فقیه یک مقام تشریفاتی است. همین الآن حرکت‌های فرهنگی جاری در کشور به سمت و سویی هدایت می‌شود که چنین به مردم القا کنند که امام (ره) نیز اشتباه کرد. نمی توانم به کسی قولی دهم که از فلانی حمایت می‌کنم، چون حجتی پیش خدا ندارم. اگر قرار است کسی رأی بیاورد که ضررش بیشتر است، دفع افسد به فاسد می‌کنم . تسنیم این خبر را منتشر کرد.

 

حسنی مبارک آزاد می‌شود

دادستانی شرق قاهره امروز موافقت خود با آزادی «حسنی مبارک» دیکتاتور سابق مصر در پی تبرئه وی در پرونده قتل انقلابیون را اعلام کرد. فارس این خبر را منتشر کرد.

 

ماجرای اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار

قربانی معاون بانک مرکزی گفت: در سال ۹۴ بانک مرکزی انتشار آمار نداشت چراکه در ارقام رشد اقتصادی سال ۹۳ با مرکز آمار اختلاف داشتیم، بنابراین دولت تصمیم گرفت که ارقام مرکز آمار را منتشر کند و کارگروهی هم برای دلایل اختلاف تشکیل شد که در نهایت، رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی در دیماه سال جاری نیز به بانک مرکزی و مرکز امار دستور داد که سال پایه را ۹۰ اعلام کنند. بر همین اساس ارقام سال ۹۵ را منتشر کردیم. مهر این خبر را منتشر کرد.

 

محور اصلی دیدار نمایندگان اصلاح طلب با روحانی

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به برگزاری دیدار مجمع عمومی فراکسیون امید با رییس‌جمهوری اعلام کرد: بحث ممنوع‌التصویری آقای خاتمی نیز از دیگر نکاتی بود که در این جلسه مطرح و تأکید کردیم آقای رئیس‌جمهور باید به‌عنوان مجری قانون باید بیش از این به موضوع ممنوع‌التصویری آقای خاتمی توجه می‌کرد و همچنین در مورد بحث زندانی‌های سیاسی اقدامات موثرتری انجام می‌داد.

 

دولتی ها برنامه تلویزیونی قالیباف را کنسل کردند

يك منبع آگاه دولت در گفت وگو با رويداد خبر داد: قرار بود امشب قاليباف به صدا و سيما بيايد اما با رايزني هايي كه با مديران صدا و سيما داشتيم توانستيم اين برنامه را كه شبهه تبليغاتي داشت كنسل كنيم! اين منبع آگاه همچنين از بررسي تخلف صدا و سيما در مورد دعوت از حجت الاسلام رئيسي در برنامه زنده تلويزيون خبر داد.

 

عده ای با تشكيل جبهه مي خواهند روحاني را زمين بزنند

بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: افرادي كه جمع شدند و تشكيل جبهه داده‌اند مي خواهند روحاني را زمين بزنند ولي خدا با روحاني است. بحثي كه رییس مجلس مطرح كردند كه رياست جمهوري روحاني دو دوره اي است مشخص كننده خيلي چيزهاست. حسن روحاني قطعا ريس دولت دوازدهم خواهد شد. عصر ایران این خبر را منتشر کرد.

 

توصیه توییتری مشاور روحانی به ابراهیم رئیسی

مشاور رئیس‌جمهور در پی شنیده شدن زمزمه‌های انتخاباتی از مشهد در توئیتر خود یک یادداشت منتشر کرد. متن پیام توئیتری حسام‌الدین آشنا به شرح زیر است؛

شایسته نیست احترام آستان قدس رضوی را به کارزار سخت و تلخ انتخابات بکشانیم. مصلحت نیست قاضی را در معرض قضاوت عمومی قرار دهیم. از گذشته عبرت بگیریم.

 

پیشنهاد عجیب پایداری‌ها به اصلاح‌طلبان در سال 92

عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان با اشاره به انتخابات شوراها گفت: در سال 92 چون همگی نگاه‌ها در ماه‌های نزدیک به انتخابات متوجه ریاست‌جمهوری بود و رد صلاحیت هاشمی شوک بزرگی به جامعه هواداران ایشان و اصلاح‌طلبان وارد کرد، اصلاح‌طلبان توجه لازم را به شوراهای شهر نداشتند.آنان شورای شهر را به کارگروهی سپردند که فهرستی را منتشر کرد که 50 - 50 بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تقسیم شده بود. قالیباف وارد عمل شد و توانست این توازن 50-50 را به هم بزند.همان زمان برخی اصولگرایان پیروز شده در انتخابات شورای شهر تهران که از جبهه پایداری بودند به اصلاح‌طلبان پیغام دادند که ما به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که قالیباف به خاطر عملکرد 8 سال گذشته‌اش دیگر شهردار تهران نباشد. اگر شما بتوانید درباره یک نامزد کارآمد برای شهرداری تهران به توافق برسید ما نیز به وی رای می‌دهیم تا شهر از این وضعیت ناهنجاری که گرفتارش شده نجات یابد. آنها حتی از آقای ترکان، حبیب‌الله بیطرف و... هم یاد کردند و گفتند روی هر کدام از اینها توافق کنید ما هم به وی رأی خواهیم داد و او شهردار می‌شود. اما متأسفانه برخی دوستان رفتند و روی محسن هاشمی توافق کردند. آیت‌الله هاشمی هم به این توافق رضایت داد و رقابت بین محسن هاشمی و قالیباف شکل گرفت. همان موقع برخی بزرگان اصلاح‌طلب هم به ما توصیه کردند که به میدان آوردن محسن هاشمی یعنی شکست در انتخاب شهردار و تثبیت دوباره قالیباف به‌عنوان شهردار و گفتند بهتر است هاشمی نامزد نشود. اما دوستان زیر بار نرفتند و قالیباف باز هم شهردار ماند.

 

اشرفی‌اصفهانی: به نفع «روحانی» کنار نمی‌روم

رئیس هیأت بدوی تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری بعد از اعلام کاندیداتوری‌اش گفت که به نفع روحانی از انتخابات کناره‌گیری نخواهد کرد.حجت‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی رئیس هیأت بدوی تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: انشاءالله قرص و محکم وارد صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری خواهم شد و انشاءالله بعد از تعطیلات نوروزی نیز برنامه‌های خود را به طور کامل به مردم ارائه خواهم کرد.وی در پاسخ به اینکه در صورت کاندیداتوری، آیا قرار است شما به نفع حجت‌الاسلام روحانی کناره‌گیری کنید، گفت: قطعاً به نفع آقای روحانی یا گزینه‌های دیگر کناره‌گیری نخواهم کرد؛ من وارد عرصه کاندیداتوری شوم برای دفاع از خط امام و رهبری و دفاع از خون شهدا تا آخر در عرصه خواهم ماند.اشرفی‌اصفهانی گفت: بنده مستقل، مستقل هستم و به عنوان کاندیدای مستقل در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری حضور خواهم داشت.

 

واکنش جالب لاریجانی به سؤالی درباره احمدی‌نژاد

لاریجانی درباره ائتلاف نانوشته خود و روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 اظهار کرد: من رفیق روحانی هستم. در انتخابات نیز بنای دخالت ندارم و مصلحت مجلس هم نمی دانم به این حوزه ورود کند. دوره های قبل هم نبود. در واقع مصلحت نیست به خاطر انتخابات همه کشور در گیر شود.وی درباره نفی احمدی نژاد برای ورود به عرصه انتخابات و فعالیت های کنونی و حمایت او از یکی از نزدیکان خود و نامه نگاری های اخیرش علیه دولت گفت: سؤال بهتری نداشتید؟ قرار ندارم به این سؤال ها جواب دهم چون مسائل گوناگونی باید دیده شود که دلیلی برای پاسخگویی نیست.

 

دلیل نرفتن لاریجانی به جمنا به روایت کریمی قدوسی

روزگذشته، بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفت وگو با «انتخاب» از ائتلاف نانوشته بین علی لاریجانی و حسن روحانی سخن گفت و حاضران در «جمنا» را همان افرادی دانست که مُهر و تسبیح به رئیس مجلس پرتاب کردند. او همچنین دلیل عدم پیوستن لاریجانی به ائتلاف تازه اصولگرایان یا «جمنا» را حضور مهاجمین به رئیس مجلس در قم عنوان کرد و گفت که لاریجانی اکنون از گذشته تجربه گرفته است.حال، جواد کریمی‌قدوسی که از چهره های شناخته شده اصولگراست. وی ضمن انتقاد شدید از لاریجانی به خاطر عدم عدم پیوستن به «جمنا» به خبرنگار سیاسی «انتخاب» می گوید که رئیس مجلس به «جمنا» نرفت چون اعضای «جمنا» مقابل او زانو نزدند.وی ادامه داد: لاریجانی کمی عصبانی بود چراکه اعضای جمنا برای ایجاد این تشکیلات با وی مشورت نکرده بودند در حالیکه انتظار داشت اصولگرایان به وی مراجعه کرده و اجازه بگیرند.این نماینده فعال جبهه پایداری در مجلس گفت: اعضای جمنا مقابل آقای لاریجانی زانو نزدند که ببینند در مورد ایجاد این تشکیلات چه نظری دارد.

 

اجرای انتخابات 88 تکرار نشود

یکی از مراجع تقلید با اشاره به سنگین بودن مسئولیت نظارت بر صلاحیت کاندیداها و صیانت از آرای مردم گفت: جریانات سال 88 تلخ‌کامی را برای مردم و مسؤولان به دنبال داشت و نباید بگذاریم دوباره تکرار شود.

 

توضیح وزیر دادگستری در مورد شکایت دولت از حمید روحانی

وزیر دادگستری در مورد شکایت دولت از حمید روحانی گفت: این یک شکایت اولیه است. باید ببینیم در این مورد دادسرا چه اقدامی انجام می‌دهد و آیا تا کنون فرد مورد شکایت را احضار کرده یا خیر.حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که شکایت دولت از حمید روحانی به کجا رسید، گفت: در این مورد باید از معاونت حقوقی دولت و سخنگوی قوه قضاییه بپرسید.او افزود: این یک شکایت اولیه است. باید ببینیم در این مورد دادسرا چه اقداماتی انجام می‌دهد و آیا فرد مورد شکایت را احضار کرده یا خیر. البته این مسائل هم قابل ذکر نیست اگر هم موضوعی باشد توسط سخنگوی قوه قضائیه اعلام می‌شود.

 

انتقاد عارف از عملکرد دولت در موضوع گرد و خاک خوزستان

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید امروز دوشنبه ۲۳ اسفندماه گفت و گویی با روزنامه آفتاب یزد انجام داده است که در بخشی از آن می خوانیم:« دولت باید فعال‌تر با مسئله ریزگردها و مشکلات مربوطه برخورد می‌کرد دولت باید پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌داد. در بحث گرد و غبار بخشی از آن عامل درونی و داخلی دارد و بخشی از آن عامل بیرونی. در هر دو بخش دولت باید جدی‌تر کار می‌کرد. به خصوص در برابر مردم خوزستان که دین بزرگی گردن دولت دارند و 8 سال جنگ را تحمل کردند و خدمات، شجاعت‌ها و نجابتشان همواره در یاد خاطره مردم باقی خواهد ماند. باید با پیش‌بینی‌های اصولی و منطقی از وقوع چنین حوادثی جلوگیری می‌شد. همین اقداماتی که اخیراً انجام می‌شود قابل پیش‌بینی بود. باید از ماه‌های قبل اقدام به چنین کارهایی می‌شد. به نظر می‌رسد برخی دستگاه‌ها در قبال خوزستان کوتاهی کرده‌اند. همین کاری که الان وزارت نیرو دارد انجام می‌دهد و به تمیز کردن مقره‌ها می‌پردازد را یک سال پیش باید انجام می‌داد.»

 

رابطه دولت با رهبر انقلاب چگونه است؟

اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) در همایش ملی مشاوران ایثارگران با اشاره به برخی چالش های مهم پیش روی کشور نظیر بیکاری، محیط زیست، نظام بانکی، بودجه دولت و منابع آب اشاره کرد و گفت: حل این مشکلات بزرگ نیازمند انسجام و عزم ملی است و همه باید در سطوح مختلف کشور در یک جهت برای حل این مسائل قرار بگیریم. وی تأکید کرد: بهترین ارتباط و تعامل میان رهبر معظم انقلاب و دولت وجود داشته و دارد، گفت: دولت معتقد است جز با عزم ملی و تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری امکانی برای عبور از این چالش ها وجود ندارد.جهانگیری اضافه کرد: برای حل این چالش ها برنامه و طرح وجود دارد و نظام مدیریتی کشور برنامه های مستحکمی تدبیر کرده که پیش نیاز آن انسجام ملی است.معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه وقتی جایی می شنوم که می گویند دولت یا رییس جمهور مقابل فرمان رهبر معظم انقلاب ایستادگی کرده‌اند، بعنوان یک انسان غصه دار می‌شوم، گفت: راهی جز انسجام و تبعیت از رهبر معظم انقلاب برای عبور از مشکلات وجود ندارد و همه جریان های سیاسی کشور، مسئولین و نیروهای مسلح باید در کنار هم قرار گیرند تا بتوانیم از این معضلات عبور کنیم.

 

روحانی چقدر حقوق می‌گیرد؟

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به مصوبه مجلس برای سقف حقوق مدیران گفت: مجمع این مصوبه را رد و نظر شورای نگهبان را تایید کرد وسقف حقوقی که قبلا اعلام شده بود منتفی شد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت مصوبه ای دارد که طبعا آن مصوبه مبنا قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: بر اساس مصوبه دولت سقف حقوق مدیران کشور زیر 10 میلیون تومان است که برای رئیس جمهور 9 میلیون و 500 هزار تومان مشخص شده است. باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار