کد خبر: ۳۹۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸ 17 March 2017
به گزارش تابناک یزد، پیکر زنده یاد افشین یداللهی، شاعر و ترانه سرای نامی، امروز جمعه در میان اشک دوستداران داغدارش از تالار وحدت تشییع شد.
در آخرین جمعه سال 1395 بار دیگر اهالی و دوستداران فرهنگ و هنر در محوطه پر از خاطره های تلخ و شیرین تالار وحدت گرد آمدند تا از جایگاهی که پیش از این ترانه سرایان نامداری چون استادان اسماعیل نواب صفا و بیژن ترقی را بدرقه کرده بودند، این بار ترانه سرای خاطره ساز دیگری را رهسپار دیار باقی کنند؛ ترانه سازی به نام افشین یداللهی.

** همه آمده بودند
محوطه ی بهاری تالار وحدت از همان ساعت 8 صبح، شلوغ شده و بود و هر لحظه بر تعداد حاضران افزوده می شد. نوای روحانی قرآن در فضا پخش می شد تا تسلایی باشد بر دل های سوخته از داغ رفتن ناگهانی دکتر ترانه سرای دهه های اخیر موسیقی ایران.
در کنار مردم، هنرمندان قشرهای گوناگون هم آمده بودند برای آخرین وداع آخر با یداللهی شاعر، با یداللهی روان شناس؛ و با یداللهی خاطره ساز.

از سینمایی ها حسن فتحی، محمدرضا ورزی، محمد حاتمی، محمدرضا فروتن، سعید داخ، کتایون ریاحی، امیریل ارجمند،‌ هدایت هاشمی و ... آمده بودند تا در کنار ترانه سرایانی چون بامداد جویباری، تورج شعبانخانی، عبدالجبار کاکایی، محمد سلمانی، اهورا ایمان، یغما گلرویی، ناصر فیض و بابک صحرایی بایستند و تسلیت بگویند داغِ نشسته بر دل ترانه را.
دکتر قاضی زاده هاشمی (وزیر بهداشت و درمان)، دکتر علیرضا زالی (رئیس سازمان نظام پزشکی)،‌ علی مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد)،‌ حجت الاسلام سید محمود دعایی و حمیدرضا نوربخش (رئیس خانه ی موسیقی)، نیز از حاضران در این آیین تشییع بودند.
از قافله ی موسیقی نیز بسیار آمده بودند خوانندگان و آهنگسازانی که ترانه های افشین یداللهی را خوانده و آهنگسازی کرده بودند. از این گروه هم افرادی چون خشایار اعتمادی، حمید حامی، علیرضا قربانی، احسان خواجه امیری، فردین خلعتبری، محمد مهدی گورنگی، فاضل جمشیدی، ستار اورکی، علیرضا عصار، عبدالحسین مختاباد و شاهین آرین به چشم می آمدند.

دیگرانی چون سید علیرضا میرعلی نقی (منتقد و پژوهشگر موسیقی)، محمد سریر، رضا رفیع، فاضل نظری، غلام علمشاهی، داوود گنجه یی، حسین علیشاپور و علی بوستان نیز به وداع افشین یداللهی آمده بودند.

سید عباس سجادی که اجرای مراسم را بر عهده داشت، اشاره کرد به اینکه افشین یداللهی چه زحمت هایی کشید برای راه اندازی خانه ی ترانه؛ خانه یی که زین پس باید آن را «خانه ی ترانه ی افشین یداللهی» نامید.

پس از دیرکردی که زود گذشت، پیکر افشین یداللهی را به محوطه تالار وحدت آوردند و ترانه سرایان رفتند زیر تابوت رفیق خود را گرفتند و لا اله الا الله گویان،‌ افشین را که آرام بر مرکب چوبینِ مزیّن به پرچم ایرانِ عزیز خفته بود، آوردند. اشک هایی که حمید حامی، خواننده باسابقه موسیقی پاپ با دیدن این منظره ی غم بار می ریخت، نمایی ماندگار در ذهن نظاره کنندگانِ اندوهناک رقم زده بود.

** افشین یداللهی طبیبی مهرورز بود
دکتر علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، نخستین کسی بود که به جایگاه آمد تا در فراق دکتر افشین یداللهی سخن بگوید؛ او گفت: افشین عزیز همیشه می گفت که جاده ها به بن بست می رسد، اما افسوس که خودش نیز در جاده به بن بست رسید؛ و باید بگویم که اصلِ حادثه از دست رفت.
دکتر زالی گفت: در سال 95 حادثه های غم بار فراوانی روی داد، و سکانس آخر این سال سخت و اندوه بار را رفتنِ تراژیک افشین یداللهی رقم زد. افشین، یک طبیب مهرورز بود؛ طبیبی خوشنام و باوجاهت و مردم دوست. او با وجود مشغله های فراوان، همواره به مطب می رفت و می گفت از بودنِ در مطب لذت می برد. او طبیبی حاذق بود و اطلاعاتش در روان پزشکی به روز بود.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور همچنین گفت: ترانه های او صرفاً ترانه هایی موزون نبود، بلکه ترویج دهنده عشق، محبت و امید بود؛ افشین از ترویج پوچی و یأس پرهیز می کرد. او در ترانه های خود شکل متفاوتی از رموز جهان امروز را به تصویر می کشید. افشین یداللهی در شهریور ماه 1392 به انتخاب سازمان نظام پزشکی، پزشک نمونه ی کشوری شد و این، در کمتر جایی اشاره شده است.

** افشین یداللهی دو خانه داشت
سپس مهدی ایوبی، یکی از ترانه سرایان که در خانه ی ترانه با یداللهی همکاری می کرد، به جایگاه آمد و درباره ی رفیق خود گفت: من و بسیاری از ترانه سرایان اوج گرفتن و پریدن را از صندلی های خانه یی آغاز کردیم که مسئولش امروز نشان داد که از همه بهتر پرواز را بلد است. او دو خانه داشت؛ همان قدر که دلش برای خانواده اش می تپید، برای خانه ترانه هم به همان اندازه دلش می تپید. آرزوی او این بود که دستاورد زندگی اش که همانا خانه ی ترانه است، به راه خود ادامه دهد.

** یداللهی یکی از تکیه گاه های ترانه بود
در ادامه علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت میکروفون ایستاد و ضمن عرض تسلیت، گفت: افشین یداللهی، شاعر خوش ذوق و جوان و تأثیرگذارِ ترانه، امروز در میان ما نیست و این، ضایعه یی بزرگ است. او یکی از بهترین ها و بااخلاق ها بود که که هرگاه او را می دیدیم، وجودش آرامش بخش بود.
مرادخانی گفت: ما در جامعه هنری، به ویژه در موسیقی پاپ، در حوزه ی محتوا مشکل فراوانی داریم؛ اما یکی از تکیه گاه های کا در ترانه، افشین یداللهی بود، که به جز خوبی و نیکی چیزی از او ندیدیم. آثار باقیه یی که او از خود بر جا گذاشته، نامش را جاودان خواهد کرد.
علی مرادخانی در پایان کلامِ خویش با خواندن دعا برای شادی روح افشین یداللهی طلب مغفرت کرد.

** افشین یداللهی، شانسی بود که در خانه ی ترانه را زد
خشایار اعتمادی، خواننده ی نامدار موسیقی پاپ ایران، دیگر فردی بود که به جایگاه آمد تا در رثای ترانه ساز خاطره ساز سفرکرده سخن بگوید. او گفت: دنیای ما اگر قشنگ مانده، به سبب وجود عزیزانی است که خوب آن را نوشته اند، خوانده اند، تفسیر کرده و سروده اند؛ و اینان، کسانی نیستند، جز اهل فرهنگ و هنر. افشین دنیای ما را ترک کرد، اما ما را ترک نکرد. او شانسی بود که در خانه ی ترانه را زد.
سپس خشایار اعتمادی پیام تسلیت سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، را برای حاضران خواند.

** دردهای مردم، درد او بود
محمدرضا فروتن، بازیگر سینما که به تازگی آلبومی را بر اساس ترانه های روانشاد یداللهی خوانده و منتشر کرده است، نفر بعدیی بود که می بایست به جایگاه می آمد و از افشین می گفت. پیش از آمدنِ او، سجادی (مجری برنامه) گفت که قرار بود وی، فروتن و افشین یداللهی دوم فروردین ماه به ارمنستان بروند تا به مدت یک هفته به اجرای برنامه های فرهنگی و هنری بپردازند؛ افشین برای این سفر خواسته بود تا همسرش که به تازگی با هم عقد کرده بودند نیز همراه باشد.
سجادی سپس اشاره کرد به اینکه متأسفانه خانم شبنم رحمتیان، همسر افشین یداللهی، نیز که به همراه برادر خود در سانحه ی تصادف همراه افشین بوده، در بیمارستان بستری است و این دو تن نیز حالشان وخیم است. سجادی از حاضران خواست تا برای سلامتی این دو عزیز نیز دعا کنند.
سپس محمدرضا فروتن پشت میکروفون استاد و با بغضی در گلو گفت: احساس تهی و خالی بودن می کنم؛ چون احساس می کنم نه یک رفیق، که یک لشکر رفیق را از دست داده ام. بسیاری از زندگانی ام را مدیون دکتر افشین یداللهی عزیز هستم که همیشه حالم را پرسید و کمک و راهنمایی ام کرد. او با زندگی اش به من درس زندگی داد و بسیار خوشحالم از برای شکل زندگی اش. او مردم را دوست داشت و دردهای مردم، درد او بود. او یکی از معجزه های زندگی من بود.

** شعرخوانی خلعتبری و آواز علیرضا قربانی
سپس سجادی اعلام کرد که به سبب اینکه جمعه ی آخر سال است و مسیر بهشت زهرا (س) بسیار شلوغ است، باید مراسم را سریع تر خاتمه داد تا پیکر افشین عزیز زودتر به خانه ی ابدی برسد. در ادامه او از فردین خلعتبری، آهنگساز ترانه هایی چون «شب دهم» که آثار بسیاری را با شعرهای یداللهی ساخته، به جایگاه آمد و سروده یی از یداللهی را که با صدای علیرضا قربانی اجرا شده است، خواند؛ شعری به مطلع:
«آدم به زمین آمد، این حادثه رؤیا نیست / این فرصت بی تکرار، عشق است، معما نیست...».
پس از او نیز علیرضا قربانی، خواننده موسیقی ایرانی، آواز محزونی را با غزلی از سیف فرغانی، بدین مطلع خواند:
«دل بی رخ خوب تو سر خویش ندارد / جان طاقت هجر تو از این بیش ندارد...».

** شعرهای او تحلیل روان‌شناسانه داشت
پایان بخش آیین تشییع پیکر افشین یداللهی، سخنرانی برادرش، آرش، بود. آرش یداللهی سخنش را با این مصراع از حافظ آغاز کرد: «هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق».
وی سپس گفت: سوگوار برادر بودن سخت است؛ و سخت تر آنکه برادر، برادری باشد اهل هنر. او به میهن و مردمش عشق می ورزید. شعرهای او افزون بر تحلیل جامعه شناسانه، تحلیل روان‌شناسانه را هم داشت و چون از دل برآمده بود، بر عمق دل نیز می نشست.
با ختم کلام برادر افشین یداللهی، نماز میت به امامت حجت الاسلام سید محمود دعایی اقامه شد و درحالی که صدای «ایران خوانی» افشین یداللهی در فضا پیچده بود، دوباره تابوت این ترانه ساز بر دست دوستداران هنر روان شد تا در آرامگاه ابدی خویش آرام گیرد؛ جایی که مادر افشین یداللهی به استقبال فرزند خویش خواهد آمد.

* مجلس ختم روانشاد افشین یداللهی روز یکشنبه، 29 اسفند ماه، ساعت 17 تا 18:30 در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار می شود.



ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار