در راهنمای سفر تهران، به شرق پایتخت سر می‌زنیم تا ببینیم در این بخش از تهران چه دیدنی‌هایی وجود دارند.
کد خبر: ۳۹۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴ 18 March 2017

به گزارش تابناک : سابقه‌ی زندگی در تهران به ۵ هزار سال پیش از میلاد برمی‌گردد. اکنون تهران بیست و هفتمین شهر بزرگ دنیا است که از دهه‌ی ۱۳۴۰ تا کنون پذیرای مهاجران زیادی از شهرهای گوناگون کشور بوده است. جمعیت تهران در حل حاضر از مرز ۱۳ میلیون نفر گذشته است. ساکنان قدیم تهران، قوم‌های فارسی زبان بوده‌اند و اکنون بیشتر مردم تهران به زبان فارسی با لهجه‌ی تهرانی سخن می‌گویند.

صیاد شیرازی

عکس: الماسی- پانورامیو

نام تهران پس از هجوم اعراب کم‌کم به طهران تغییر پیدا کرد،‌ اما همزمان با جنبش مشروطه و تغییر در نگارش فارسی، املای «طهران» منسوخ شد و دوباره «تهران» نوشتند.

شرق تهران

عکس: حسن خسروی- پانورامیو

حمل و نقل عمومی

علاوه بر اتوبوس‌های تندرو یا BRT که از غرب به شرق تهران و برعکس در حرکت هستند، می‌توانید با اتوبوس‌های خطی درون شهر سفر کنید. در محدوده‌ی نوبنیاد، پیروزی و نارمک می‌شود با خط‌های شرق مترو سفر کرد. مانند همه جا، در محدوده‌ی شرق تهران هم تاکسی‌های خطی و گردشی مسافران را به مقصد می‌رسانند.

بیشتر بخوانید:

اتوبوس

هتل‌های شرق تهران

از هتل های تهران در محدوده‌ی شرق، در خیابان پاسداران، هتل برج سفید واقع شده که برای دو نفر حدود ۴۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند. هتل شهر تهران در سه‌راه تهران‌پارس ۳ ستاره است و حدود ۱۹۰۰ هزار تومان برای یک شب هزینه دارد.

بیشتر بخوانید:

برج سفید پاسداران

دیدنی‌های شرق تهران

پیست اسکی آبعلی

در ۵۷ کیلومتری تهران و در جاده هراز، پیست اسکی آبعلی واقع شده است. آبعلی پنج پیست اسکی‌بازی، تله‌کابین و تله‌اسکی دارد.

آبعلی

آبعلی

لواسان

شهر لواسان که به لواسون مشهور است، در ۱۱ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد. لواسان با داشتن آب و هوای ییلاقی، محل خوبی برای گذراندن تعطیلات است. سد لتیان در همین محدوده واقع شده است. اگر علاقه‌مند به کوهنوردی هستید، سری بزنید به روستای کوچک افجه نزدیک لواسان. افجه بسیار تماشایی است.

لواسان

عکس: جواد آل‌علی - پانورامیو

لواسان

عکس: امیر لواسانی- پانورامیو

فشم

فشم که در گفتار عامیانه به اوشون فشم هم مشهور است، در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار گرفته است. فشم باغ میوه فراوان و چند آبشار دارد.

فشم

آبشار لار نزدیک دوراهی گرمابدر به آبنیک در ۱۳ کیلومتری شرق فشم واقع شده است. از ده گرمابدر به آبشار لار دسترسی دارید. آبشار آبنیک فشم بعد از لالون در مسیر گرمابدر قرار گرفته است. دشت جانِستون یا جانستان هم از دیدنی‌های حوالی فشم است. دشت جانستون نزدیک روستای آبنیک قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید پیاده‌روی کنید.

جاده فشم

جانستون

شهر کتاب مرکزی

کتاب‌دوست‌‌ها و کتاب‌خوان‌ها، تعطیلات را فرصت خوبی برای مطالعه می‌دانند. در شهرکتاب شعبه‌ی مرکزی با سه طبقه‌ی هیجان‌انگیز روبرو هستید. کتاب کودک، بازی فکری و نوشت‌افزار، کتاب‌های خارجی و کتاب بزرگسال‌، موسیقی و کافی‌شاپ. طبقه‌ی زیرزمین بهشت بچه‌ها است.

شهرکتاب مرکزی

شهر کتاب

گذشته از کتاب‌های متنوع، نوشت‌افزار هیجان‌انگیز، کیف و دفتر مدرسه، اسباب‌بازی‌ و وسایل نقاشی می‌تواند ساعت‌ها بچه‌ها را مشغول کند. زمین بازی کوچکی در نظر گرفته شده که کار بچه‌دارها را ساده‌تر کرده است.

شهر کتاب

بعد از خرید هیجان انگیز کتاب، سی‌دی موسیقی، مجله و تقویم‌ و سررسید سال نو (اگر در نوروز به تهران سفر کرده‌اید)، در  کافی‌شاپ شهر کتاب خستگی را از تن بیرون کنید.

شهر کتاب

کنار شهرکتاب مرکزی، پارک کوچکی قرار گرفته که زمین بازی آن می‌تواند انرژی بچه‌ها را تخلیه کند.

شهرکتاب

پردیس سینمایی آزادی

سینما آزادی تهران واقع در خیابان عباس‌آباد یا شهید بهشتی، یکی از مدرن‌ترین سینماهای کشور است. در مجموعه‌ی آزادی ۵ سالن، چند کافی‌شاپ و رستوران و طبقه‌ی تجاری وجود دارد. 

پردیس آزادی

بازار و مرکز خرید در شرق تهران

مرکز خرید پارسیان

در مرکز خرید پارسیان همه‌ی آنچه باید در یک مرکز خرید مدرن وجود داشته باشد، پیدا می‌شود. از پوشاک و زیورآلات تا کامپیوتر و لوازم خانگی. بعد از خرید می‌توانید در کافی‌شاپ مجموعه رفع خستگی کنید یا در رستوران آن غذا میل کنید. مرکز خرید پارسیان در فلکه دوم تهرانپارس قرار دارد.

مرکز خرید سپید

برای خرید پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه می‌توانید به مرکز خرید سپید در فلکه اول تهرانپارس بروید.

خیابان هفت‌حوض نارمک

در هفت‌حوض نارمک همه چیز پیدا می‌شود. کافی است قدم‌زنان فروشگاه‌ها را یکی‌یکی ببینید که از پوشاک تا لوازم دکوراسیون خانه می‌فروشند. بدون شک در پایان با چند ساک خرید آن‌جا را ترک می‌کنید.

 مرکز خرید اندیشه

اندیشه واقع در میدان پالیزی یا شهید قندی انتخاب خوبی برای خرید خانم‌ها است. این‌جا علاوه بر کریستال و پوشاک، کیف و کفش، ساعت و عروسک و خرده‌ریز دیگر پیدا می‌شود. طبقه‌ی همکف مرکز خرید اندیشه برای بازدیدکنندگان تشنه و گرسنه بهترین جا است. انواع اسنک و نوشیدنی را همین‌جا میل کنید.

پالیزی

 مرکز خرید پاسداران

نزدیک برج سفید معروف خیابان پاسداران، مرکز خرید پاسداران قرار گرفته است که طلا، ساعت و زیورآلات و پوشاک در آن عرضه می‌شود.

مرکز خرید احتشامیه

در خیابان نیستان هفتم پاسداران، مرکز خرید احتشامیه قرار گرفته که علاوه بر فروشگاه‌های لوکسش، طلافروشی کیا گالری را با طرح‌های ویژه‌ و معروف در خود جا داده است.

پارک‌های شرق تهران

پارک لویزان

اگر به دنبال یک فضای طبیعی و پر از درختان تنومند هستید، پارک لویزان واقع در شمال شرق تهران انتخاب ایده‌آلی است. پارک ۱۱۰۰ هکتاری لویزان از شمال به بزرگراه بابایی و از شرق به بزرگراه باقری منتهی می‌شود.

لویزان

عکس: پانورامیو

چندین آلاچیق و کبا‌ب‌پز و نیمکت‌های بسیار نوید یک روز پرنشاط خانوادگی را می‌دهند. نزدیک پارک هم رستوران، سفره‌خانه، کافی‌شاپ و مسجد وجود دارد. تماشای تهران از پارک لویزان در هنگام شب، یکی از خاطره‌های فراموش‌نشدنی است.

لویزان

عکس: عرشیا دلاور

پارک سرخه حصار

پارک ملی سرخه حصار در شرق تهران و در منطقه‌ی آب‌وهوایی نیمه‌خشک قرار دارد. قدیم‌ترها و در زمان فتحعلی‌شاه، این محدوده به‌عنوان شکارگاه سلطنتی حفاظت می‌شد.

سرخه حصار

اکنون سرخه‌ حصار علاوه بر پوشش گیاهی متنوع، حیات وحش جانوری قابل‌توجهی را در خود جا داده. آهو، گراز، پلنگ، روباه قرمز، عقاب ماهیگیر، عقاب طلایی، اناع مار و افعی از جمله حیواناتی هستند که در این محدوده زندگی می‌کنند.

پلنگ

سرخه حصار واقع در بزرگراه بسیج، مسیر دوچرخه‌سواری، آلاچیق و کلینیک گل‌وگیاه دارد.

سرخه حصار

سرخه حصار

سرخه حصار

پارک شریعتی

در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، پارک شریعتی قرار گرفته است که زمین بازی و زمین والیبال و فوتبال گل‌کوچک دارد. دسترسی به پارک شریعتی با تاکسی یا اتوبوس بسیار آسان است.

پارک شریعتی

بوستان بهشت مادران

این پارک ویژه‌ی خانم‌ها است و داخل پارک حجاب اجباری نیست. پارک بهشت مادران که در بزرگراه همت، خیابان جلفا، خیابان کاویانی غربی قرار گرفته، محوطه‌ی بسیار پردرخت و سرسبزی دارد که برای ورزش و پیاده‌روی عالی است.

پارک مادران

در بعضی روزهای تعطیل این پارک همگانی و خانوادگی است.

کاخ و موزه‌های شرق تهران

 موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی در سال ۱۳۵۶ افتتاح و به یاد نقاش مشهور دوره‌ی صفوی، رضا عباسی نامگذاری شد.

موزه عباسی

در طبقه‌ی اول موزه آثار نگارگری و خوشنویسی به نمایش در آمده است. اثر ویژه‌ی این تالار، برگی از شاهنامه است که از سده ۸ هجری برجا مانده است. طبقه‌ی دوم دو تالار دارد که آثار هنری دوره‌ی اسلامی را به نمایش گذاشته است.

موزه عباسی

در طبقه سوم آثار هنری پیش از اسلام قرار دارند که ظرف‌های سیمین دوره‌ی ساسانی در آن خودنمایی می‌کنند.

موزه عباسی

موزه عباسی

باغ موزه مینیاتوری

می‌توانید در خیابان جانبازان غربی، نبش اتوبان امام علی، به باغ موزه‌ مینیاتوری سر بزنید.

مینیاتور

در این باغ، ماکت‌ مینیاتوری آثار میراث جهانی ایران در فضای باز به نمایش گذاشته شده است، آثاری مانند تخت‌جمشید، چغازنبیل، میدان نقش جهان اصفهان، ارگ بم و گنبد سلطانیه.

موزه مینیاتوری

عکس: همشهری آنلاین

موزه مینیاتوری

موزه مینیاتوری گالری، پارکینگ، کتابخانه، فروشگاه محصولات فرهنگی و چای‌خانه هم دارد.

موزه مینیاتوری

عکس: سیر ایران

موزه عروسک‌های ملل

از مهر ماه سال ۱۳۹۳ و همزمان با روز جهانی صلح موزه عروسک‌های ملل کار خود را آغاز کرد. در این موزه ۵۴۰ عروسک فرهنگی را از ۵۳ کشور دنیا می‌توانید تماشا کنید.

موزه عروسک ملل

عکس: خبرگزاری میراث فرهنگی

همچنین می‌شود بخش عروسک‌های سلسله‌های تاریخی ایران، عروسک‌های قومی و ادبیات را در این موزه دید. عروسک روسی ماترویشکا، عروسک‌های ارمنی، اتریشی، چند نخی، افغان، تاجیکی، عثمانی، کورن دال و غصه از جمله مجموعه‌هایی است که تماشای آنها شما را به دل تاریخ می‌برد.

موزه عروسک ملل

موزه عروسک‌های ملل که در خیابان پاسداران، نگارستان پنجم قرار گرفته، نه‌تنها برای بچه‌ها، برای بزرگترها هم خیلی جذاب و دیدنی است.

 موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد

در خیابان موزه واقع در خیابان دارآباد، موزه‌ی طبیعت و حیات وحش میزبان علاقه‌مندان است.

دارآباد
عکس: الماسی- پانورامیو

در این موزه می‌توانید از بخش آبزیان، پرندگان، پستانداران، بخش زمین‌شناسی، سالن پروانه‌ها و کارگاه تاکسیدرمی بازدید کنید. در کافی‌شاپ مجموعه خستگی را از تن بیرون کنید.

موزه دارآباد

عکس: توحید اردخانی- پانورامیو

رستوران‌های شرق تهران

اگر مایل هستید غذا را در رستوران لوکس و باکیفیت میل کنید، رستوران نایب فشم بهترین گزینه در محدوده‌ی شمال شرق است. رستوران البرز در خیابان سهروردی، گزینه‌ی بعدی شما است. رستوران گردان برج سفید در خیابان پاسداران نمای زیبای تهران را هنگام صرف غذا پیش روی شما قرار می‌دهد. اگر به‌دنبال غذاهای خورشی‌ خوشمزه هستید، به رستوران هانی پارسه واقع در خیابان عباس‌آباد یا شهید بهشتی بروید.

هانی

فست‌فود پرپروک در هفت‌حوض خیابان بهمن غربی و در میدان پالیزی شعبه دارد.

اگر در محدوده‌ی سهروردی و سیدخندان باشید، در میدان پالیزی، معجون پالیزی را امتحان کنید. ردیف ساندویچی‌های منتهی به مرکز خرید اندیشه، گزینه‌های ارزان‌ و خوشمزه‌ای دارند. می‌توانید به نبش خیابان دهم پاسداران، فست‌فود باگت بروید و پیتزای خوشمزه‌ای آن‌را امتحان کنید. میانگین هزینه‌ غذا در رستوران‌های لوکس ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و در فست‌فودها ۲۰  تا ۳۰ هزار تومان است.



منبع : کجارو

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز ، سفر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار