براساس نتیجه گیری از گزارش های نهادهای متولی چون سازمان حفاظت محیط زیست، هوای استان ایلام در سالی که هم اکنون آخرین روزهای آن در حال سپری شدن است به طور متوسط هر چهار و نیم روز یک روز آلوده به گرد و غبار بوده است.
کد خبر: ۳۹۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰ 18 March 2017
 به گزارش تابناک ایلام؛، بیش از یک دهه است که پدیده ریزگردهای عربی که از سمت کشورهای عراق، سوریه و عربستان وارد مرزهای کشور می شوند، چهره استان ایلام به عنوان یکی از رویشگاه ها و ذخیرگاه های گیاهی کشور و منطقه کدر کرده است.
 
ورود توده های غلیط از گرد و غبار در این سال ها خسارت های زیادی را به بهداشت محیطی و محیط زیست استان ایلام وارد کرده است.
 
توصیه به نوشیدن شیر فراوان، عدم خروج از منزل، اجتناب از انحام فعالیت ها و ورزش هوازی، پرهیز از کوهنوردی، استفاده از ماسک فیلتر دار از تاکیدهای مکرر مرکز بهداشت استان به عموم مردم بویژه گروه های حساس چون کودکان، سالخوردگان، افراد شیمیایی، بیماران قلبی عروقی، تنفسی، زنان باردار بخاطر کاستن از عوارض الودگی ناشی از گرد و غبار هوا است.
 
با وجود هشدارها و پیشگیری های انجام گرفته برای مصون ماندن از غباری که با هوای تنفسی عجین شده است گرد و غبار موجب افزایش بیماری های تنفسی در بین مردم این استان است.
 
همچون محبط زیست انسانی، غبار موجب تخریب زیستگاه های جانوری و گیاهی استان زاگرسی ایلام شده است از جمله این خسارت ها می توان به تخریب زیستگاه های گیاهی و جانواری ایلام اشاره کرد، آسیب تخریب زایی که بخش بارز و برجسته شده آن خشکیدگی یا پژمردن درختان کهنسال بلوط است که عمده ترین درختان منطقه رویشی زاگرس هستند.
 
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 80 روز آلوده بیش از حد مجاز بخاطر پدیده ریزگردها در هوای این استان ثبت شده است.
 
علی طاهر سارایی اظهار کرد: براساس شاخص های هوا سنجی هوای ایلام در این مدت 62 روز در موقعیت هشدار 70 روز اضطرار و 11 روز بحرانی بوده است.
 
وی با بیان اینکه ریزگردها همه نقاط استان را تحت تاثیر خود قرار داد، یادآور شد: شهروندان ساکن در شهرستان های مهران با 54، دهلران 36، ایوان 23 و ایلام 14 روز بیشترین میزان آلودگی و غباری بودن هوا را نسبت به سایر نقاط استان پشت سر گذاشتند.
 
 
 سارایی افزود: در این میان بیشترین میزان ثبت شده گرد و غبار در استان متعلق به شهرستان ایوان در تاریخ 27 خرداد با مقدار 2 هزار و 821 میکروگرم بر متر مکعب و 19 برابر حد مجاز بود.
 
به گفته معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام، این تعداد روزهای آلوده گرد و غباری میانگین 24 ساعت حضور و فعالیت توده های ریزگرد در استان است.
 
به گزارش تابناک ایلام، میزان حد مجاز ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم در متر مکعب است، هشت ایستگاه سنجش میزان ذرات معلق در هوای استان را اندازه گیری و ثبت می کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار