پس از عبور از شهرستان بدره و گذر از کوه های سر به فلک کشیده کبیرکوه، دشت های دو سویه جاده که انگار دست طبیعت آن را منحصر به فرد به رنگ سبز خاصی نقاشی کرده چشمانت را نوازش می دهد و تو را بی دعوت بسوی خود می خواند.
کد خبر: ۳۹۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ 21 March 2017
تابناک ایلام::سبزینه هایی مسحور کننده که زمین آن را در فصل بهار به مردمانش هدیه می دهد، اینجا تا جایی که چشمانت کار می کند سبز است و دشت های پهناور سبز به تو خوش آمد می گویند.
 
گندمزارهایی زیبا در کنار دیگر محصولات کشاورزی که حاصل زحمات کشاورزان است و ارتفاعات کبیرکوه که شانه به شانه ایستاده و دور تا دور آنها را در بر گرفته، دشت هایی سر سبز که گه گاه با حرکت احشام زیباتر می شوند با صدای آب رودخانه پر خروش سیمره، براستی که اینجا صدای زندگی شنیده می شود، تنها کمی باید گوش خواباند. پس از عبور از پیچ و خم جاده به اولین روستا 'عباس آباد' میرسی و بدنبال آن باید چند روستای دیگر را از قلعه تسمه گرفته تا وزیر آباد و چغاپوکه بگذری که به پایتخت تمدن برسی.
 
شهرستانی که هر روستایش یادگاری از تاریخ را نگه داشته است، از روستای فرهادآباد گرفته که قلعه میر غلام هاشمی با دالان های متعدد و خشت هایی قدیمی در میان آن جا خوش کرده و هر روز نظاره گر رودخانه روستاست تا قلعه شیخ مکان که در روستای شیخ مکان واقع شده است.
 
تنگه بهرام چوبین هم در مسیر روستای ارمو و آبشار هفت آسیاب نیز در دیگر نقطه این شهرستان همگی نمادی از تاریخ و فرهگ و تمدن این منطقه را تشکیل می دهند.
 
شهرستان دره شهر با داشتن ده ها اثر تاریخی از دوران ساسانی از مهمترین مناطق بکر و منحصر به فرد گردشگری استان ایلام و غرب کشور محسوب می شود که طبیعت زیبا و آب و هوای خوش آن هر سال بویژه نوروز مسافران زیادی را از دورترین نقاط به سوی خود فرا می خواند.
 
وجود 400 اثر تاریخی در دره شهر نظیر تنگ بهرام چوبین، شهر تاریخی سیمره، پل گاو میشان، قلعه میر غلام هاشمی و غیره که 145 مورد آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بهانه ای برای جذب گردشگران به این خطه تاریخی است.
 
از طرفی آب و هوای معتدل و طبیعت منحصر به فرد و سرسبز این شهرستان و مهمان نوازی مردم نیز صدها گردشگر را به این منطقه فرا می خواند.
 
مسافران نوروزی با ورود به استان راهی شهرهای مختلف استان می شوند که بر اساس اعلام مسئولان میراث فرهنگی عمده آنها علاقه مند به دیدن دره شهر هستند.
 
طبیعت زیبا و دست نخورده این منطقه آماده اند تا سنت حسنه پذیرایی از مسافران و مهمانان را بار دیگر بجا آورند.
 
بارش باران در روزهای اخیر زیبایی طبیعت اینجا را دو چندان کرده و جلوه ای دیدنی تر به این منطقه خوش آب و هوای استان ایلام بخشیده اند.
 
کار اسکان مهمانان و مسافران نوروزی در مدارس، مراکز رفاهی و اقامتی این شهرستان نیز از روز گذشته آغاز شده است.
 
برپایی نمایشگاه های صنایع دستی، اجرای موسیقی و رقص محلی در جوار اماکن تاریخی، پخت آش محلی و نان ساجی از جمله برنامه هایی است که توسط ستاد تسهیلات سفر شهرستان دره شهر برای ایام نوروز پیش بینی شده است.

فرماندار دره شهر: آماده استقبال از 300 هزار گردشگر نوروزی هستیم
فرماندار دره شهر از برنامه ریزی و فراهم شدن امکانات و اتخاذ تمهیدات لازم برای استقبال از 300 هزار گردشگر در این شهرستان در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد.
 
علی اکبر شفیع زاده اظهار کرد: برای استقبال از مهمانان نوروزی برنامه ریزی و هماهنگی لازم با ادارات مختلف از چند ماه گذشته انجام شده است.
 
وی با اشاره به مهیا شدن 18 مدرسه در این شهرستان برای اسکان مهمانان نوروزی گفت: این فضاها با 200 کلاس درس به منظور رفاه حال مسافران نوروزی به امکانات اولیه نظیر موکت، فرش، یخچال و سیستم گرمایشی تجهیز شده اند.
 
شفیع زاده افزود: همچنین از ظرفیت مهمانسراهای ادارات مختلف این شهرستان نیز استفاده و با هماهنگی هلال احمر در صورت نیاز چادرهای اسکان به تعداد 30 تخته برای مهمانان نوروزی نیز در مناطق مختلف بر پا خواهد شد.
 
فرماندار دره شهر از هماهنگی برای فعالیت 12نانوایی این شهرستان به صورت کشیک در ایام تعطیلات نوروزی امسال خبر داد و گفت: با توزیع آرد اضافی بین این نانوایی ها به منظور رفاه حال مسافران فعالیت آنها تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت.

فراهم شدن تمهیدات لازم برای پذیرایی از مسافران نوروزی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دره شهر گفت: این شهرستان در تعطیلات نوروزی 96 ظرفیت اسکان 150 هزار مسافر نوروزی را دارد.
 
سید مجتبی فرهادی اظهار کرد: با توجه به اینکه این شهرستان همه ساله در تعطیلات نوروز پذیرای هزاران گردشگر از مناطق مختلف استان ایلام و دیگر شهرهای کشور است به همین منظور امکانات لازم برای پذیرایی و اسکان این مهمانان فراهم شده است.
 
وی ادامه داد: برای اسکان گردشگران وارد شده به این شهرستان اماکن اقامتی از جمله مدارس و خانه های معلم با همکاری آموزش و پروش، خوابگاه ها، اماکن خصوصی با نظارت میراث فرهنگی و خانه های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری در نظر گرفته شده و امکانات لازم نیز برای استقرار این مسافران فراهم است که ظرفیت اسکان 100 هزار نفر را دارند.
 
فرهادی برپایی نمایشگاه صنایع دستی، بازدید از موزه باستان شناسی، پخت غذای محلی و سیاه چادر، اجرای موسیقی محلی و ورزش های بومی، محلی در جوار اماکن تاریخی را از جمله برنامه های پیش بینی شده برای میهمانان نوروزی در این شهرستان برشمرد.
 
وی تاکید کرد: در سه روستای این شهرستان شامل گاو میشان، شیخ مکان و هاشم آباد به عنوان روستاهای هدف گردشگری برنامه های پخت غذای محلی و متنوع در خانه های بومی گردی روستایی برای آشنایی گردشگران با نحوه زندگی و رسوم تاریخی مردم این شهرستان تدارک دیده شده است.
 
فرهادی عمده اماکن تاریخی این شهرستان را که مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد تنگه بهرام چوبین، شهر تاریخی سیمره، چهار طاقی دره شهر، قلعه میرغلام هاشمی، پل تاریخی گاو میشان، قلعه تاریخی شیخ مکان و دژ شیخ مکان اعلام کرد.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دره شهر ابراز امیدواری کرد که با تمهیدهای اندیشیده شده استقبال مطلوبی از گردشگران نوروزی در این شهرستان صورت گیرد.
 
به گزارش تابناک ایلام، شهرستان تاریخی دره شهر با داشتن آثار تاریخی فراوان، طبیعی منحصر به فرد و آب و هوایی بی نظیر یکی از مناطق مهم گردشگری استان ایلام محسوب می شود.
 
این شهرستان تاریخی دارای 400 اثر تاریخی نظیر تنگ بهرام چوبین، قلعه میرغلام هاشمی، چهار طاقی، شهر تاریخی، پل گاو میشان است که از این تعداد 145 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
مزیت های رقابتی دره شهر به لحاظ گردشگری طبیعی و گردشگری تاریخی باعث شده که نوروز هر سال این شهرستان میزبان شمار زیادی از مسافران و میهمانان از مناطق مختلف کشور باشد.
 
دره شهر واقع در 110 کیلومتری جنوب مرکز استان ایلام قرار داد و در تعطیلات نوروزی پارسال 244 هزار گردشگر وارد این شهرستان شدند و 100 هزار نفر نیز در این منطقه اسکان یافتند./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار