پیمانه اقتصادی؛
این پیمانه موضوعاتی همچون پیش‌بینی رشد قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم، قیمت گاز افزایش یافت، قیمت طلا کاهش یافت، بازار بزرگ گاز مایع استرالیا برای نروژ، بحران گوشت در برزیل و قطع واردات چین و اتحادیه اروپا از این کشور، روز گذشته قیمت نفت افزایش یافت و فرودگاه مهرآباد بازهم رکورد زد را در بر دارد.
کد خبر: ۳۹۷۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ 22 March 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون پیش‌بینی رشد قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم، قیمت گاز افزایش یافت، قیمت طلا کاهش یافت، بازار بزرگ گاز مایع استرالیا برای نروژ، بحران گوشت در برزیل و قطع واردات چین و اتحادیه اروپا از این کشور، روز گذشته قیمت نفت افزایش یافت و فرودگاه مهرآباد بازهم رکورد زد را در بر دارد.



وضعیت افرادی که سهام عدالت ندارند چه می‌شود؟

از سه‌شنبه ۱۷ اسفند سال گذشته مشمولان سهام عدالت می‌توانستند از طریق سایت www.samanese.ir  صورت حساب سهام عدالت خود را ببینند. از آن روز تعداد زیادی از اشخاصی که به دلایل مختلف در طرح سهام عدالت ثبت نام نکرده بودند برایشان این سوال پیش آمد که آیا می‌توانند برای گرفتن سهام عدالت ثبت نام کنند یا خیر؟ علی‌اشرف عبدالله‌پوری حسینی - رییس سازمان خصوصی‌سازی - در این‌باره می‌گوید تا زمانی که ساماندهی ثبت نام شدگان قطعی که تعدادشان ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر است انجام نشود، سازمان خصوصی‌سازی به فکر ثبت نام جدید نخواهد بود. به گفته او، در شرایط فعلی که باید سهام  ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر ساماندهی شود، کار سخت و حتی شاقی است که فایل جدیدی برای ثبت نام سهام عدالت باز شود. عبدالله‌پوری حسینی اظهار امیدواری کرده است که در اواسط یا اواخر سال ۱۳۹۶ ساماندهی سهام عدالت برای ثبت نام شدگان فعلی به سر انجام برسد و موضوع ETF ها تعیین تکلیف و اجرایی شود. او می‌گوید بعد از گذشت ۶ الی ۹ ماه از این موضوعات مسئولان امر از مشکلات سهام عدالت فارغ می‌شوند و تصمیمی درباره افرادی که ثبت نام نشده‌اند اتخاذ می‌کنند. به گزارش ایسنا، او در بخشی از صحبت‌هایش گفته که شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ هم به دولت تصریح کرده که می‌تواند از آن افراد با ساز و کاری ثبت نام به عمل آورد. پوری حسینی تاکید کرده که "در این مورد وقتی سرمان خلوت‌تر شد بررسی می‌کنیم که پیشنهادها در این زمینه چه می‌تواند باشد."

پیش‌بینی رشد قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه وضعیت معاملات مسکن در ماه های دی و بهمن ماه افزایش یافته، افزود: امیدوار هستیم این روند افزایش رشد معاملات مسکن در حوزه خرید و اجاره نیز بهبود یابد. وی با اشاره به اینکه با رشد معاملات، قیمت مسکن رشد نداشته، گفت: از ابتدای سال شاهد سیر صعودی معاملات مسکن بودیم ولی این سیر صعودی همزمان با رشد قیمت ها نبوده است. عقبایی تصریح کرد: همزمان با زمان سررسید ارائه تسهیلات مسکن انتظار رکود چند ساله مسکن به کف رسیده و میزان معاملات مسکن رشد یافته و این حجم در واحدهای کوچک بیشتر نشان داده می‌شود. وی از رشد 10 درصدی قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم خبر داد و تاکید کرد: حجم معاملات مسکن در تابستان سال آینده افزایش خواهد یافت و همچنین شاهد رشد قیمت نیز خواهیم بود، البته این رشد متناسب با میزان تورم در کشور است.

قیمت گاز افزایش یافت

براساس تصمیم دولت قیمت هر متر مکعب گاز از روز اول فروردین ماه تا پایان آبان ماه با نرخ ثابت و متر مکعبی 150 تومان محاسبه می شود و دیگر از نظام مصرف پلکانی در تعیین گازبها برای این مدت خبری نیست. مهرماه سال گذشته بود که شرکت ملی گاز ایران با درج این مطلب که « مشترک گرامی با توجه به مصوبه قانون بودجه سال 95، تعرفه فروش گازبهای خانگی از تاریخ 03/07/95 الی تاریخ 30/08/95 براساس نرخ مصوب 1500 ریال به ازای هر متر مکعب گاز محاسبه می گردد». عملا از تک نرخی شدن قیمت هر متر مکعب گاز در ماه های گرم سال خبر داد و پس از آن با پیگیری های خبرنگار فارس مشخص شد که ظاهرا با ابلاغیه هیئت دولت قیمت هر متر مکعب گاز در بخش خانگی و تجاری در مدت ابتدای فروردین ماه تا پایان آبان ماه که پیشتر براساس جدول و پلکان مصرف تعیین می شد از تاریخ 3 مهر ماه سال 95 با نرخ ثابت هر متر مکعب 150 تومان محاسبه می شود. مدیرشرکت گاز استان تهران در همین رابطه به خبرنگار فارس گفت: همه بخشهای مصرف کننده گاز مانند صنایع، نیروگاه ها، پتروشیمی ها و غیره قیمت گاز بهایی که پرداخت می کردند ثابت بود اما با این ابلاغیه هیئت دولت بخش خانگی و تجاری نیز نرخ گاز بهایشان در مدت 8 ماه گرم سال نیز ثابت و در مدت 4 ماه سرد سال یعنی از ابتدای آذرماه تا پایان اسفند ماه براساس پلکان تعیین خواهد شد و مشترکین باید گاز بهای خود را براساس فرمول پرداخت کنند.

انگلیس ۹ فروردین رسماً روند خروج از اتحادیه اروپا را آغاز می‌کند

دولت انگلیس اعلام کرد که «ترزا می» نخست‌ وزیر این کشور چهارشنبه هفته آینده رسماً آغاز به جریان انداختن ماده ۵۰ «پیمان لیسبون» (آغاز روند خروج از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت) را به اتحادیه اروپا اعلام می‌ کند. بر این اساس، دولت انگلیس قرار است ۲۹ مارس (۹ فروردین) رسما روند خروج از اتحادیه اروپا را آغاز کند. لازم به ذکر است، دیوان عالی انگلیس چندی پیش با صدور دستوری، آغاز برگزیت را به رأی نمایندگان مردم در مجلس عوام منوط کرده بود و لذا دولت «ترزا می» بدون کسب آراء نمایندگان، دیگر نمی توانست به فعال سازی ماده ۵۰ معاهده لیسبون بپردازد. گفتنی است، مردم انگلیس در ۲۳ ژوئن سال جاری میلادی با شرکت در یک همه پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند؛ اما تا کنون فرایند خروج که لازمه آن به جریان انداختن ماده ۵۰ معاهده لیسبون است، شروع نشده است.

قیمت طلا کاهش یافت

قیمت هر اونس طلا روز گذشته با 04 درصد کاهش به 1228 دلار و 60 سنت رسید. انگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز گفت، پس از آنکه قیمت طلا نتوانست از سطح مقاومت فنی 1237 دلار عبور کند، انتظار می رود قیمت فلز زرد به رقم 1221 دلار کاهش یابد. شاخص دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی، روز گذشته با 0.2 درصد کاهش به 100.240 رسید. به گفته تحلیلگران و تجار، عدم اتخاذ یک سیاست اقتصادی مشخص از سوی دولت دونالد ترامپ سرمایه گذاران را نگران ساخته و زمانی که بازارهای بورس با افت مواجه می شود، افراد بیشتری به خرید طلا روی می آورند. پس از آنکه بانک مرکزی آمریکا هیچ صحبتی از سرعت بخشیدن به سیاست افزایش نرخ بهره خود نکرده، گمانه زنی ها در مورد اینکه فدرال رزرو برای مقابله با سیاست های تورم زای دولت ترامپ نرخ بهره را بیشتر افزایش خواهد داد، تضعیف شده است. به گزارش تسنیم، حجم دارایی های اس پی دی آر گلد تراست، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا از 834.10 تن در روز جمعه، 0.46 درصد کاهش یافته و به 830.25 تن در روز دوشنبه رسیده است.

بازار بزرگ گاز مایع استرالیا برای نروژ

شرکت نروژی «هو ال ان جی هولدینگ»، استرالیا را به عنوان مقصد بعدی خود برای واردات گاز طبیعی مایع در نظر دارد. مدیر ارشد اجرایی این شرکت در روز دوشنبه اعلام کرد که شرکت «لیف هو» قصد دارد تا شکاف شکل گرفته عرضه این گاز را که باعث افزایش قیمت ها شده است پر کند. به نقل از رویترز، «لیف هو» شروع به مذاکره با خرده فروشان انرژی استرالیا نموده است و مصرف کنندگان بزرگ گاز را با وجود شناور بودن گازسازی مجدد و واحدهای ذخیره سازی به عنوان مشتریان بالقوه خود می بیند که به آن ها امکان دسترسی به بازار جهانی را می دهد.
استرالیا در حال تبدیل شدن به بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع است اما با کمبود گاز در داخل کشور مواجه شده است چرا که تولید کنندگان بر تأمین گاز برای کارخانه ها در خارج از مرز تمرکز کرده اند. این کارخانه ها تا 20 سال قرارداد صادرات گاز دارند.

بحران گوشت در برزیل و قطع واردات چین و اتحادیه اروپا از این کشور

چین و اتحادیه اروپا واردات گوشت از برزیل را محدود کردند. پلیس در یک تحقیق ضد فساد، بازرسان بزرگترین صادر کننده گوشت گاو و طیور را متهم به گرفتن رشوه کرد. بنابر تحقیق پلیس، این بازرسان برای دادن مجوز به فروش گوشت های فاسد شده و آلوده به سالمونلا رشوه می گرفتند. دولت از این اقدام پلیس به عنوان اقدام جنجال آفرین انتقاد کرده است. به نقل از رویترز، بدنبال عمیق تر شدن رسوایی، «بلیرو ماگی» وزیر کشاورزی برزیل گفت دولتش صادرات از 21 واحد فرآوری گوشت را به حالت تعلیق در آورده است. با این حال او از تحقیقات انجام شده توسط پلیس فدرال برزیل درباره شرکت های بسته بندی گوشت این کشور انتقاد کرد و از نظر او یافته های این تحقیق هوچی بازی است. او گفت که آن ها تنها بخاطر چند مورد کوچک کل صنعتی را که استاندارد های سختگیرانه را رعایت می کند لکه دار کرده اند.

روز گذشته قیمت نفت افزایش یافت

روز سه شنبه قیمت آتی نفت خام برنت بین‌الملل، نسبت به قیمت بسته‌شده روز قبل حدود 24 سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای 51.86 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز، با افزایش 13 سنت نسبت به‌ روز قبل بشکه‌ای 48.35 دلار صورت گرفت.

فرودگاه مهرآباد بازهم رکورد زد

فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران رکورددار نشست و برخاست هواپیما و جابجایی مسافر از  ۲۵ تا ۳۰ اسفندماه سال ۱۳۹۵ بود. در این بازه زمانی ۹ هزار و ۳ نشست و برخاست هواپیما در تمامی فرودگاه های کشورمان انجام شد که از این میان، فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران با ۲۴۷۸ فروند نشست و برخاست هواپیما پرترافیک ترین فرودگاه بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، پس از آن نیز فرودگاه امام خمینی(ره) با ۱۳۰۲ فروند نشست و برخاست هواپیما و فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد با نشست و برخاست هواپیما 1129 فروند در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

تمایل اوپک به تمدید توافق کاهش تولید

به نقل از رویترز، منابع آگاه در درون اوپک گفتند، تولید کنندگان عضو این سازمان به نحو فزاینده ای به تمدید توافق کاهش تولید پس از ماه ژوئن تمایل پیدا کرده اند، اما روسیه و دیگر تولید کنندگان غیر عضو نیز باید همچنان بخشی از این توافق باقی بمانند. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) توافق کرده که در نیمه نخست سال جاری میلادی تولید خود را حدود 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این اولین توافق کاهش تولید در طی 8 سال گذشته است. روسیه و دیگر تولید کنندگان غیر عضو اوپک هم متعهد شده اند که تولید خود را حدود 600 هزار بشکه در روز کاهش دهند. منابع آگاه در اوپک در ماه فوریه گفته بودند که اگر میزان ذخایر نفتی به رقم هدف گذاری شده کاهش نیابد، این سازمان ممکن است توافق کاهش تولید را تمدید کند، یا حتی از ماه جولای کاهش تولید های بیشتری را در دستور کار قرار دهد. به گزارش تسنیم اوپک قصد دارد میزان ذخایر نفتی در کشورهای صنعتی را به رقم متوسط 5 سال گذشته برساند. بر اساس اکثر داده های منتشر شده اخیر، در ماه ژانویه، میزان ذخایر نفت خام و فرآورده های نفتی 278 میلیون بشکه بالاتر از این سطح بوده است. 5 منبع دیگر در اوپک گفتند، به نحو فزاینده ای دارد روشن می شود که بازار برای تثبیت شدن به کاهش تولید بیش از شش ماهه نیاز دارد، اما این منابع افزودند که همه تولید کنندگان در داخل اوپک به اضافه تولید کنندگان غیر عضو این سازمان باید در مورد کاهش تولید توافق کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار