کد خبر: ۳۹۷۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 24 March 2017
به گزارش «تابناک یزد»، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا تصریح کرد که دروغگویی‌های دولت ترامپ و کاخ سفید، امنیت ملی آمریکا را دچار آسیب می‌کند.

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا در بین سالهای 2013 تا 2017 و نماینده دائم آمریکا در بین سالهای 2009 تا 2013 طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» تحت عنوان «وقتی کاخ سفید، حقیقت را تحریف می‌کند، امنیت همه ما کاهش می‌یابد»، به دروغ‌هایی که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرده است، اشاره کرد.

در این گزارش نوشته شده بود، هفته گذشته، سازمان اطلاعات انگلیس (GCHQ)، ادعاهای دولت ترامپ مبنی بر اینکه این سازمان در حین مبارزات انتخاباتی 2016 از ترامپ جاسوسی کرده است را رد کرد و آن را «کاملاً مزخرف» خواند.

روز دوشنبه، «جیمز کومی» مدیر «اف بی آی» تصریح کرد که هیچ اطلاعاتی در اختیار ندارد که از اتهامات ترامپ علیه دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا مبنی بر شنود مکالمات وی در حین مبارزات انتخاباتی 2016 حمایت کند.

سوزان رایس با اشاره به این اتهامات واهی و بی اساس ترامپ ادامه داد که این اظهارات دروغین کاخ سفید، بخشی از الگوی آشفته رفتاری دولت ترامپ است که خطرات بالقوه عمیقی برای امنیت ملی آمریکا به همراه دارد.

مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد که آمریکا به منظور حفظ حاکمیت بی‌رقیب خود می‌بایست احترام و اعتماد را حفظ کند اما وقتی کاخ سفید از روی عمد، حقایق را پنهان می‌کند و به صورت پی در پی حقایق را تحریف می‌کند، در واقع حاکمیت جهانی آمریکا در بین دوستان و دشمنان این کشور در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.

رایس ادامه داد، قدرت آمریکا به طور مداوم تابعی از توانمندی این کشور در همراه ساختن کشورهای دیگر برای پیوستن به اهداف واشنگتن است. بعنوان مثال «جرج هربرت بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بیش از 30 کشور را ترغیب کرد تا در سال 1991، «صدام حسین» رئیس‌جمهور معدوم عراق را از کویت اخراج کنند.

این گزارش ادامه داد که «جرج بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، از ناتو و کشورهای دیگر برای مبارزه با القاعده در افغانستان بعد از حادثه 11 سپتامبر کمک گرفت.

این گزارش ادامه داد، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نیز ائتلاف گسترده‌ای برای مبارزه با داعش ایجاد کرد و تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد، روسیه را به دلیل اقداماتش در اوکراین تنبیه کرد و توافق آب و هوایی پاریس را نهایی کرد و شیوع ویروس ابولا را متوقف کرد.

رایس تصریح کرد که اغلب پیروی کردن از درخواست‌های آمریکا برای کشورهای دیگر پرهزینه و از نظر سیاسی دشوار است و بنابراین تنها زمانی این درخواست‌ها را اجابت می‌کنند که متقاعد شوند، اهدافی که از آن دفاع می‌کنیم، قانونی است و منافع آنها در هم راستا بودن با آمریکا تأمین می شود.

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید سپس با اشاره به این مواد این گونه ادامه داد، بنابراین اگر یک روز جامعه جهانی به نیات ما شک کند و شواهد طور دیگری نمایان شود و در این شرایط آمریکا تعیین کند که ایران برجام را نقض می‌کند، احتمالاً در متقاعد کردن کشورهای دیگر برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد، ثانیاً همپیمانان و نزدیک‌ترین شرکای آمریکا از آمریکا انتظار دارند که در مقابل دشمنانشان از آنها حمایت کند و چندین دهه است که آنها به تعهدات آمریکا اعتماد دارند زیرا آمریکا به تعهدات و وظایف خود عمل کرده است اما وقتی مشخص شود که حرف‌های مقامات آمریکایی دروغ است، شبهاتی به وجود می‌آید و همپیمانان آمریکا وابستگی خود را به آمریکا کاهش می‌دهند و به دنبال بهبود روابط با دشمنان آمریکا می‌روند.

وی ادامه داد که ثالثاً، دوستان آمریکا باید بتوانند به حرف‌های رئیس‌جمهوری واشنگتن اعتماد کنند. بعنوان مثال وقتی «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در سال 2013 گزارشاتی از استراق سمع ارتباطات شخصی رهبران آلمان، فرانسه، برزیل و کشورهای دیگر فاش کرد، آمریکا با بحران‌هایی در روابط کلیدی دوجانبه روبرو شد.

بنا بر این گزارش، در وهله چهارم، رقبای آمریکا همچنان به دنبال استنباط نیات این کشور و محدود کردن آرزوهای واشنگتن هستند و وقتی تردیدهایی درباره صحت اظهارات مقامات آمریکایی به وجود آید، پیش‌بینی‌های غلط بیشتری احتمالاً مطرح می‌شود. آیا روسیه واقعاً مطمئن است که ما به هر قیمتی از ناتو دفاع می‌کنیم؟ آیا چین واقعاً فکر می‌کند که ما خواستار یک جنگ تجاری هستیم یا به دنبال روابط پایدار اقتصادی می باشیم؟ آیا «کیم یونگ اون» رهبر کره شمالی واقعاً نگران است که ما علیه این کشور یک حمله پیش‌دستانه برای مهار قابلیت‌های هسته‌ای و موشکی آغاز کنیم؟ حرف‌هایی که مقامات آمریکایی می‌زنند مهم است. محاسبات مهم بر اساس اعتباری که ما داریم، صورت می‌گیرد.

رایس ادامه داد، در نهایت، وقتی اظهارات نادرست و تحریف‌ شده‌ای مطرح می‌شود، بسیاری از مردم آمریکا دچار  تشویش می‌شوند. وقتی مردم آمریکا، اظهارات رئیس‌جمهوری را زیر سؤال ببرند، آن هنگام توانمندی وی برای جلب حمایت عمومی به منظور مقابله با یک بحران عمومی، تضعیف می‌شود.

وی در پایان نوشت که اگر ترامپ و کاخ سفید حقایق را بیان نکنند، امنیت ملی آمریکا دچار آسیب می‌شود.
 
 
الف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار