ماهان ابراهیمی در گفتگو با تابناک:
کارشناس ارشد بهداشت محیط گفت:آلودگی شیمیایی به طور مستقیم یا غیرمستقیم، سلامت انسان استفاده کننده از آب را تهدید می کند.
کد خبر: ۳۹۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸ 23 March 2017
 ماهان ابراهیمی امروز در گفتگو با خبرنگار تابناک از کرمانشاه، اظهار داشت:در دانش اکولوژی تاثیر ارتباط انسان با محیط زیست و نتایج دخل و تصرف انسان در محیط بررسی و ارزیابی می شود.

کارشناس ارشد بهداشت محیط با بیان اینکه در محیط با مبادله مداوم ( اخذ مواد لازم و دفع مواد زائد) همراه است، گفت:  انسان برخلاف سایر موجودات زنده در محیط زندگی خویش تصرف کرده تا شرایط را طبق خواسته اش، ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات باقی ماندن مواد زائد علاوه بر آلودگی محیط، باعث دشواری های دیگری در پاکسازی محیط می شود، افزود: گاهی ممکن است برخی از مواد شیمایی و مضر به واسطه ی عمل انسان وارد آب رودخانه ها شوند.

ابراهیمی به ترکیب شیمیایی مواد شوینده ای که به آسانی در طبیعت تجزیه نمی شوند، اشاره کرد و گفت: بنابراین بقایای آن هم آب های سطح زمین و زیر زمینی را آلوده کرده که درنهایت انسان و سایر موجودات زنده از بقایای آن آسیب ببینند.

 او اظهار داشت: آب *مایه ی حیات* است و زندگی بدون آن ، برای هیچ موجود زنده ای امکان ندارد بنابراین بهداشت آب، به عنوان یک مایع پاکیزه کننده در زدودن آلودگی ها مقدمه ی تامین سلامت انسان است.

این کارشناس آب سالم، را آبی بدون رنگ، بو و آلودگی میکروبی دانست و خاطر نشان کرد: آبی را می توان سالم نامید، که علاوه بر موارد گفته شده، در آن سمی نباشد و موادآلی و معدنی موجود در آب بیشتر از حد مجاز نباشد.

ابراهیمی گفت: تامین آب سالم از ابتدایی ترین و در عین حال اساسی ترین گام هایی است که به طور کلی برای تامین حداقل بهداشت باید برداشته شود که مصارف عمده ی آب شامل مصارف خانگی، صنعتی، کشاورزی، دامداری، تولید نیرو، مصارف تفریحی است.

وی ادامه داد: آب در انتقال برخی از بیماری ها ی مهم میکروبی،  ویروسی( هپاتیت عفونی نوع A، حصبه، شبه حصبه، اسهال های خونی و معمولی و....)  انگل ها( کرمک، آسکاریس) مستقیما نقش دارد.

کارشناس ارشد بهداشت محیط  تاکید کرد :همچنین آب محل رشد و نمو میزبان واسط بیماری های بیلارزیوز ( بیماری انگلی که منجر به ادرار خونی می شود)  مالاریا و کرم رشته (پیوک) بوده است.

او به نقش آب در تامین مواد معدنی( ید )  بدن نیز اشاره و عنوان کرد:اما برخی از مواد زیان بخش مانند سولفات ها، نیترات ها،جیوه، کروم، و... در صورت آلودگی آب به این مواد موجب بیماری در انسان می شوند.

ابراهیمی اظهار داشت: ورود هر گونه ماده خارجی که نتوان با روش های ساده آن مواد را از آب حذف و برای مصارف معمولی آماده کرد، * آلودگی آب* نامیده می شود، که منابع آلودگی آب ها مختلف هستند.

وی با بیان اینکه جوشاندن آب از نظر حذف باکتری ها، تخم انگل ها و سایر عوامل بیماری زا زنده مطمئن بوده، تشریح کرد: برای تصفیه آب در مقیاس کوچک(فردی یا خانگی)، باید آب را پس از صاف کردن به مدت ده دقیقه جوشاندن در ظرف پاکیزه ای ریخته شود.

ابراهیمی متذکرشد: برای اینکه مقدار کافی اکسیژن در آب حل شود و همچنین رفع طعم گس آن، آب جوشیده سرد شده را چندین بار ظرف به ظرف کرد.
گفتگو از حدیث جمشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار