این محصولات کشاورزی به طور منظم به قیمت ده‌ها هزار دلار در حراجی‌های سراسر ژاپن به فروش می‌رسند. برای مثال، دو عدد گرمک مخصوص هوکایدو با رقم 27.240 دلار (سه میلیون ین) فروخته شد.
کد خبر: ۳۹۸۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ 25 March 2017
با نگاهی به قیمت‌ها فکر می‌کنید که نکند اشتباها وارد مغازه جواهرفروشی شده باشید! اما در تمام شعب سمبیکیا (Sembikiya) توکیو، قیمت‌های نجومی را خواهید دید که شما را شگفت زده خواهند کرد!

به گزارش فرادید به نقل از سی ان ان، از هندوانه‌های شکل قلب گرفته تا انگورهای "یاقوتی رومی" که هر کدامشان اندازه یک توپ پینگ پونگ است را می‌توان در این نمایشگاه میوه دید؛ نمایشگاهی که محصولاتش آب را از دهان شما جاری خواهد کرد و هزینه‌هایش، اشک را از چشمانتان!

این میوه‌های گران‌قیمت که کاملا با دقت کشت شده‌اند تنها منحصر به فروشگاه‌های سمبیکیا نیستند. این محصولات کشاورزی به طور منظم به قیمت ده‌ها هزار دلار در حراجی‌های سراسر ژاپن به فروش می‌رسند. برای مثال، دو عدد گرمک مخصوص هوکایدو با رقم 27.240 دلار (سه میلیون ین) فروخته شد.

هندوانه‌های 100 میلیون تومانی!
میوه‌های لوکس در سراسر ژاپن طرفدار دارد

سویئون شیم، مدیر گروه بوم شناسی انسانی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسن، در گفتگو با سی ان ان گفت: «در فرهنگ آسیایی و به ویژه در فرهنگ ژاپن، میوه‌ها از جایگاه متفاوتی برخوردارند. خرید و مصرف میوه با رسوم اجتماعی و فرهنگی مردم گره خورده است. میوه علاوه بر اینکه جایگاه خاصی در رژیم غذای مردم دارد، به عنوان یک کالای لوکس نیز محسوب می‌شود و نقش کلیدی را در فرهنگ سنتی ژاپن یعنی دادن هدایای گران‌قیمت ایفا می‌کند.»

کشت محصولات
کشت محصولات گران قیمت به اقدامات سخت و دقیق از سوی کشاورزان ژاپنی نیاز دارد. اوکودا نیچیو، توت فرنگی‌های بزرگ بیجین-هیمه (شاهزاده‌های زیبا) را تولید می‌کند که به قول خودش، هر یک شبیه ملاقه هستند. وی می‌گوید: «درست کردن شکل این توت فرنگی‌ها کار بسیار دشواری است. گاهی اوقات ممکن است که توت فرنگی‌ها شبیه یک توپ بزرگ گرد شوند. 15 سال زمان برد تا من به این سطح برسم.»

هندوانه‌های 100 میلیون تومانی!
اندازه هر یک از این توت فرنگی‌ها با اندازه توپ تنیس برابری می‌کند و قیمت هر کدام نیز 500.000 ین (4395 دلار یا کمی بیشتر از 16 میلیون تومان) است

هر کدام از توت فرنگی‌های نیچیو در طول 45 روز در مزرعه اوکودا در استان گیفو ژاپن رشد می‌کند. او می‌گوید: «قطعا راز این کار را فاش نخواهم کرد زیرا رقبا یاد می‌گیرند اما به نظرم مهم‌ترین مسئله همین زمان است که باید به خوبی گذرانده شود.»

نیچیو حدودا سالی 500 توت فرنگی به اندازه توپ تنیس تولید می‌کند که قیمت هر یک به حدود 4395 دلار می‌رسد.

یکی از تاکتیک‌هایی که تولید کننده انگور یاقوت رومی ژاپن به کار می‌گیرد، تولید کم محصول است تا به دلیل نایاب شدندش به قیمت بالاتری خریداری شود. این تولید کننده سالانه تنها 2400 خوشه انگور بزرگ قرمز تولید می‌کند. هیراو کیسوکه، سخنگوی این شرکت، می‌گوید: «این انگورها برای پر کردن شکاف موجود در بازار میوه‌های لوکس ژاپن روانه بازار شدند... این انگورها بزرگ و قرمز هستند درست مانند یاقوت. ما سختی زیادی را متحمل شدیم تا بتوانیم به این رنگ خاص دست پیدا کنیم.»

هندوانه‌های 100 میلیون تومانی!
انگورهایی که شبیه جواهرند!

انگورهای یاقوتی نخستین بار در سال 2008 تولید شدند و هر خوشه آن به قیمت 100.000 ین (880 دلار) فروخته می‌شوند اما قیمت آن‌ها احتمالا فراتر خواهد رفت. برای مثال، یک سوپرمارکت برای خرید کشت نخستین خوشه انگور رقم 1.1 میلیون ین (9700 دلار) پرداخت کرد. از آنجایی که آن خوشه انگور 30 حبه داشت، قیمت هر حبه 320 دلار (حدود یک میلیون و 200 هزار تومان) بود.

رسوم هدیه دادن ژاپنی‌ها
حال سوال اینجا است که چرا ژاپنی‌ها حاضرند تا این اندازه برای میوه‌ها خرج کنند؟

غربی‌ها سیب و پرتقال را تنها بر حسب ارزش غذایی آن قیمت گذاری می‌کنند، اما ژاپنی‌ها به بُعد معنوی این میوه‌ها کار دارند و آن‌ها را مرتب به عنوان هدیه به خدایانشان در بوتسودان (محراب بودایی؛ محل روحی که بودا شده) هدیه می‌دهند. از این رو، میوه‌های گران‌قیمت برایشان نماد احترام را به دوش می‌کشند.

شیم تحقیقی جامع را بر روی صنعت میوه‌های لوکس ژاپن انجام داده و می‌گوید: «مردم این میوه‌های گران قیمت را خریداری می‌کنند تا نشان دهند که مخاطب‌هایشان تا چه اندازه برایشان اهمیت دارند؛ مثلا شخصی که دارای اهمیت خاص اجتماعی است مانند کارفرما.»

کن گرت، استاد بازاریابی دانشگاه سن خوزه کالیفرنیای آمریکا می‌گوید که این میوه‌ها در فصول دادن هدیه در اوچوگن و اوسِیبو به نمادی بسیار مهم بدل می‌شوند زیرا مردم می‌خواهند تا احترامشان را به دیگری اثبات کنند. وی در ادامه می‌گوید: «فرآیند ظریف و پیچیده کشت محصولات در ژاپن از جمله دلایل دیگری است که مردم تصمیم می‌گیرند به یکدیگر میوه‌های گران قیمت و خوب هدیه دهند.» آقای گرت تحقیقی را بر روی بازار مصرفی ژاپن انجام داده تا کشاورزان آمریکایی درک بهتری از بازار این کشور پیدا کنند.

سلیقه‌های متفاوت
در بازار میوه‌های لوکس ژاپن می‌توان انواع و اقسام هدایا را مشاهده کرد: مثلا یک عدد توت فرنگی در ظرفی تزیین شده که شبیه به جعبه جواهرات به نظر برسد در حالی که هندوانه بدون هیچ جعبه‌ای و تنها به کمک یک ربان تزیین می‌شود.

گرت می‌گوید: «می‌گویند که ژاپنی‌ها با چشم‌هایشان غذا می‌خورند. میوه‌های لوکس نیز به همین خاطر طرفدار پیدا کرده‌اند.»

هندوانه‌های 100 میلیون تومانی!
ژاپنی‌ها در بسته‌بندی‌های میوه‌ها نیز بسیار دقت می‌کنند

برچسب بالای قیمت‌ها، برخلاف اینکه به عنوان یک مانع حساب شوند، به ارزش و کیفیت محصولات می‌افزاید. سیسیلیا اسمیت فوجیشیما، استاد فرهنگ تطبیقی دانشگاه شیرایوری توکیو، می‌گوید: «میوه‌ها در ژاپن مانند شکلات‌های لوکس هستند که تقدیم آن‌ها به دیگری نشان از ارزش و احترام مخاطب دارد.»

ناگفته نماند که همه ژاپنی‌ها تمایلی به خرید میوه‌های لوکس را ندارند اما بسیاری از مزه‌های آن تعریف کرده‌اند؛ البته بعید نیست که بسته‌بندی لوکس و قیمت بالا، نظر افراد در مورد مزه این میوه‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده باشد.

منبع: CNN
ترجمه: وبسایت فرادید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار