نتایج بررسی های 5ساله اخیر نشان داد؛
در استان ایلام نیز از سال 90با انتصاب "جعفر دارابخانی "در راس معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان ایلام ،طرح‌های زیادی در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم ارائه وبه مرحله اجرا در آمد که منشاء تحولات عظیمی در حوزه کاهش جرایم در استان ایلام گردید.
کد خبر: ۳۹۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸ 25 March 2017

تابناک ایلام ::قانون اساسی در اصل ۱۵۶ پنج بند و وظیفه را بر عهده قوه قضاییه گذاشته است که چهار وظیفه آن عبارت است؛ از رسیدگی به تظلمات، صدور حکم، احقاق حقوق عامه، کشف مجازات و تعقیب مجرمین .

قوه قضاییه در سال های اخیر با پیگیری های مستمر واجرای عدالت در سطح جامعه حقیقتا عملکرد مثبتی را از خود برجای گذاشته؛ اما متاسفانه قانونگذار در بند پنجم اقدام موثری را برای پیشگیری انجام نداد که یکی از دلایل آن  عدم وجود قانون مستقل در زمینه پیشگیری بود .

پس از انتصاب آیت الله آملی لاریجانی در راس دستگاه قضایی، ‌ایشان برای احقاق بند پنجم اصل ۱۵۶ قانون اساسی معاونتی را تحت عنوان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه ایجاد کردند.

رییس قوه قضاییه در همان ابتدا دستور داد تا معاونت پیشگیری در سراسر کشور تاسیس شود.از سال ۸۹ تاکنون نیز این معاونت اقدامات بسیار خوبی در زمینه اجرای برنامه های قوه قضاییه در زمینه پیشگیری از وقوع جرم انجام داد ودر بسیاری از جرایم نیز منشاء کاهش چشم گیری از جرایم بوده است.

اما در استان ایلام نیز از سال 90با انتصاب "جعفر دارابخانی "در راس معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم  دادگستری استان ایلام ،طرح‌های زیادی در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم ارائه وبه مرحله اجرا در آمد که منشاء تحولات عظیمی در حوزه کاهش جرایم در استان ایلام گردید.

پیگیری واجرایی شدن این امورات در استان ایلام ،باعث شد تا مسؤولين بادل وجان پذیرای این برنامه ها شده و  با استقبال از اجرای آن ،نتیجه ملموسی از اجرای درست ومنطقی ان ها حاصل شود.

درطول این دوره، نگاه به معاونت اجتماعی بعنوان یک مرجع قابل اعتماد توسط مسئولین دستگاههای مختلف اجرایی ،انتظامی و عموم مردم باعث شد تا اجرای برنامه ها وطرحهای پیشگیرانه این معاونت در استان ایلام، به نتیجه دلخواه و مد نظر مسئولین قوه قضاییه  منتهی  بشود. 
 
اینک که این قاضی جوان خوشنام استان ایلام ،استان البرز را برای ادامه خدمت خود برگزیده اند ،برآن شدیم بخشی از موفقیتها و دستاوردهای معاونت اجتماعی وپیشگیری از جرم دادگستری استان ایلام در دوره 5ساله اخیر را به رشته تحریر درآوریم . انتظار می رود دستگاه قضایی با بهره گیری از توان وظرفیت این قاضی خوشنام وجوان استان ایلام در سایر نقاط کشور ،بتواند این موفقیت ها وتجربیات را به سایر نقاط کشور تعمیم دهد.
بخشی از اقدامات معاونت اجتماعی وپیشگیری از جرم دادگستری استان ایلام در 5ساله اخیر بدینشرح است:

١- عيني شدن دغدغه پيشگيري از جرم واسيب هاي اجتماعي

٢- جا انداختن بحث فراقوه اي بودن پيشگيري مستند به فرمايشات مقام معظم رهبري وتعيين وظائف همه دستگاهها براساس استعدادها وامكانات

٣- توجه ويژه به مقوله اطلاع رساني وارتقا اگاهي هاي عمومي با استفاده از كليه ظرفيت هاي رسانه،مطبوعات، اهل قلم، هنرمندان وجامعه مرجع

٤- تاكيد بر نقس بي بديل ريش سفيدان وبزرگان قبايل در امر پيشگيري

٥- توجه به بخث علمي پيشگيري. با استفاده از نظريات اساتيد، قضات، وكلا، جامعه شناسان

روان شناسان وعلماي ديني

٦- دقت لازم در توليد محتوي با بررسي در كارگروههاي تخصصي

٧-توجه ويژه واكيد به مديريت افقي در جلسات كارگروه هها وإيجاد جو برادري ودوستي بجاي تحكم

موفقيت ها

١- كسب رتبه اول كشوري در زمينه برنامه هاي اطلاع رساني وارتقا اگاهي هاي عمومي

٢- كاهش محسوس وملموس اختلافات مدني وجرائم براساس امارهاي إعلامي

٣- كسب درجه یک  توانمندی  از مديران ستادي معاونت قوه

٤- تقدير در جلسه هيات دولت از فعاليت هاي موثر معاونت

تقدير نماينده محترم ولي فَقِيه در استان از برنامه ها

تقدير استانداران دو دوره گذشته

تقدير نمايندگان مجلس دو دوره گذشته

تقدير مسئولين اجرايي. انتظامي استان از برنامه ها


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار