رصد‌خانه «تابناک»؛ ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«روایتی از استقبال گرم سعود الفیصل از نمایندگان وزارتخارجه ایران»،«تقدیر مشاور فرمانده کل سپاه از یک اقدام روحانی»،«بهترین عیدی رئیس جمهور چیست؟»،«عجیب‌ترین روش‌های اعدام داعش در موصل»... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۹۸۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷ 25 March 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

روایتی از استقبال گرم سعود الفیصل از نمایندگان وزارتخارجه ایران

معاون سابق عربی و آفریقای وزارت امورخارجه با پیش کشیدن سفر به جده و آخرین دیدارش با وزیرخارجه اسبق سعودی گفت: سعود الفیصل نزدیک به 3 دهه وزیر خارجه عربستان بود و ما بنا داشتیم که مذاکراتی بین وزرای خارجه ایران و عربستان انجام شود. با این هدف و در پی ارسال سیگنال های مثبت از سوی آقای دکتر روحانی و همچنین آقای دکتر ظریف در سال اول شروع بکار دولت یازدهم به جده رفتم ، سعود الفیصل به نشانه احترام به نماینده دولت ایران در منزل شخصی خود به گرمی استقبال و مذاکره کرد. آقای حسین صادقی سفیر کشورمان در ریاض و آقای دکتر دهقانی پوده سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان همکاری اسلامی نیز در ملاقات حضور داشتند.اگر سعودالفیصل صادقانه عمل می کرد شاید ادامه حیات سعودالفیصل مانع برخی از رفتارهای خصمانه سعودی می شد.وی در ادامه گفت: سعود الفیصل در گفت و گویی که داشت ؛ مواضعی را مطرح کرد که شاید اگر عمرش اجازه می داد مانع برخی از رفتارهای خصمانه سعودی در قبال ایران و منطقه می شد. وزیرخارجه سعودی زمانی گفت که آمریکایی ها همان برنامه ای که در مورد حسنی مبارک ، بن علی و علی عبدلله صالح اجرا و این متحدین را رها کردند ، درباره سعودی نیز به موقع خود خواهند کرد.امیرعبداللهیان تصریح کرد: وزیرخارجه عربستان ، از بازخورد اقدامات داعش بر امنیت عربستان نیز به شدت نگران بود.


واژگونی قایق عضو مجلس خبرگان در تالاب هورالعظیم

فرماندار هویزه با اشاره به حادثه واژگونی قایق عضو مجلس خبرگان رهبری در تالاب هورالعظیم گفت: واژگون شدن قایق حامل آیت‌الله فرحانی در تالاب هورالعظیم خوشبختانه هیچ مشکلی یا اتفاق خاصی ایجاد نکرد.ناظم ثبوتی اظهار کرد: ۴ فروردین ماه، آیت‌الله عبدالکریم فرحانی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جریان سفر به هویزه پس از بازدید از قرارگاه شهید هاشمی و بخش رفیع، ساعت حدود 16:30 جهت بازدید از تالاب هورالعظیم سوار قایق شد که به فاصله زمانی و مسافتی بسیار کمی قایق حامل آیت‌الله فرحانی که از قایق‌های محلی و سنتی هور بود، واژگون و این حادثه منجر به افتادن آیت‌الله فرحانی و سایر سرنشینان قایق در تالاب شد.وی ادامه داد: با توجه به اینکه قایق حامل آیت‌الله فرحانی در فاصله حدود 10 متری از اسکله واژگون شده بو د، تیم حفاظتی همراه و همچنین تیم حفاظتی تالاب هورالعظیم سریعا نسبت به کمک به آیت‌الله فرحانی و سایر سرنشینان قایق اقدام کردند و خوشبختانه هیچ مشکلی برای این افراد و آیت‌الله فرحانی ایجاد نشد.فرماندار هویزه با تاکید بر اینکه مشکلی برای سلامتی آیت‌الله فرحانی ایجاد نشده است، گفت: ظاهرا علت حادثه غیراستاندارد بودن و ایمن نبودن قایق حامل آیت الله فرحانی بوده است. البته آیت‌الله فرحانی از بومیان منطقه هستند و با شرایط تالاب و منطقه کاملا آشنایی دارند.ثبوتی عنوان کرد: برای سفر امروز آیت‌الله فرحانی به هویزه و بازدید از تالاب هورالعظیم هیچ هماهنگی با فرمانداری و نیروی انتظامی هویزه و هنگ مرزی انجام نشده بود و بنده به عنوان فرماندار از سفر آیت‌الله فرحانی مطلع نبودم. در هر حال خوشبختانه این حادثه ختم به خیر شد.


هشدار قائم مقام وزیر کشور به کاندیداها

قائم مقام وزیر کشور همچنین درباره برخورد وزارت کشور با متخلفان انتخابات با تاکید بر اینکه زمان تبلیغات داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از هشت روز پیش از برگزاری انتخابات آغاز و روز قبل از انتخابات پایان می یابد خاطر نشان کرد: داوطلبان تنها هفت روز آن هم پیش از برگزاری انتخابات فرصت دارند که تبلیغات خود را انجام دهند. در همین راستا هرگونه تبلیغات خارج از این ایام خلاف قانون انتخابات بوده و هیات های اجرایی حتما موارد گزارش شده را پیگیری کرده و در روند بررسی صلاحیت ها لحاظ خواهند کرد.مقیمی در توصیه به داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار کرد: همه دواطلبان باید قانون را مورد نظر و تاکید خود قرار دهند. مسئولین و برگزار کنندگان انتخابات نیز باید براساس مر قانون عمل کنند تا تخلفی صورت نگیرد.


آخرین خبرها از پرونده تخلفات احمدی‌نژاد

رییس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصادی و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی خواستار شفافیت هرچه بیشتر ازسوی دیوان محاسبات شد و گفت: دیوان محاسبات حدود ۱۳ هزار میلیارد از تخلفات احمدی‌نژاد را مسترد کرده است.محمود صادقی درباره آخرین وضعیت پرونده تخلفات احمدی‌نژاد بنابر اعلام دیوان محاسبات گفت: جزئیات و اطلاعات جدیدتری ازسوی دیوان محاسبات مجلس درباره تخلف ۴۸ هزار میلیارد تومانی رییس دولت‌های نهم و دهم عنوان نشده اما آن‌چنان که در جریان تصویب لایحه بودجه شاهد بودیم، موضوع تسویه بدهی‌های دولت منجر به افشای بخش دیگری از تخلفات دولت احمدی‌نژاد شد.او گفت: در واقع در جریان این مسئله، چشمه‌ای دیگر از تخلفات دولت‌های نهم و دهم و همین‌طور برخی دیگر از نهادها و سازمان‌های دولتی در دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد همچون نیروی انتظامی مشخص شد که در جریان فروش نفت تخلفاتی را مرتکب شده بودند.عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: متاسفانه دوستان در دیوان محاسبات تاحدودی تعلل می‌کنند و آن‌چنان که باید و شاید، نتیجه زحمات‌شان را به مردم گزارش نمی‌دهند. چرا که در همین بحث تخلفات دولت نهم و دهم، دیوان محاسبات حتی موفق شد حدود ۱۳ هزار میلیارد از مجموع ۴۸ هزار میلیارد تومان را مسترد کرده‌اند.


ادعای روزنامه کویتی بر سر حضور ایران در سوریه

روزنامه کویتی الرأی مدعی شد اسرائیل با روسیه و آمریکا برای اخراج ایران از سوریه به توافق رسیده است.روزنامه کویتی الرأی در شماره امروز خود (شنبه) به نقل از برخی منابع بلندپایه دیپلماتیک در واشنگتن مدعی شد آمریکا، روسیه و اسرائیل بر سر اخراج ایران از سوریه به توافق رسیده‌اند.این منابع دیپلماتیک اعلام کرده اند سفر اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن و مسکو نیز با همین هدف انجام شد تا با آنها توافق کند حضور نیروهای هوادار ایران در سوریه، از جمله حزب الله لبنان، خطری حیاتی برای اسرائیل به حساب می آید؛ مسأله ای که سبب شده حملات این رژیم داخل خاک سوریه طی ماه‌های اخیر افزایش یابد.


کنایه شریعتمداری به دولت

مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه دولت در کلاس اقتصاد مقاومتی رفوزه شده است، گفت: کنار بکشند، این هم به نفع ملت است هم به نفع خودشان.حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آغاز سال جدید، اظهار داشت: وقتی مقتدای امت چند سال پی در پی بر ضرورت اقتصاد مقاومتی تأکید می‌کنند، نشانه آن است که مسئولان اجرائی کشور در این کلاس رفوزه شده‌اند.وی افزود: این رفوزه شدن فقط می‌تواند دو علت داشته باشد، یا نمی‌توانند و تخصص لازم را ندارند و یا نمی‌خواهند و دغدغه ندارند و در هر دو صورت نتیجه یکسان است.مدیرمسئول روزنامه کیهان در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه چاره، کناره‌گیری آنان است وگرنه این قافله تا به حشر لنگ باقی می‌مان، این کناره‌گیری هم با نفع مردم است و هم به نفع خودشان.


گلایه عباس جدیدى

عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران از تخریب رقبا در انتخابات گلایه کرد.عباس جدیدی با حضور در محل فرمانداری و اعلام کاندیداتوری خود برای انتخابات شورای شهر پنجم با بیان اینکه پنج شش ماه است که رسانه‌ها ما را مشت و مال می‌دهند گفت: سوالات آسان بپرسید.وی با بیان اینکه شورای چهارم یکی از قدرترین شوراهای شهر بود که اگر سیاسی نمی‌شد می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد گفت: متاسفانه شورای چهارم نمی‌خواست که سیاسی شود اما سیاسی شد و شاهد بودید که در دو سال اخیر فضای شورای شهر چنان سیاسی شد که حتی نگرانی‌هایی را نیز ایجاد کرد.وی با بیان اینکه شورا نباید سیاسی شود در پاسخ به این سوال که آیا امیدوارید مردم به شما رای بدهند گفت: انتخابات ارزنده و ارزشمندی است و مردم را باید در فضای انتخابات آزاد گذاشت و از تخریب رقبا پرهیز کرد و نباید فضای انتخابات را به سمت و سویی ببریم که موجب تشویش افکار عمومی شود.جدیدی افزود: باید به رای مردم احترام گذاشت و ما سر تعظیم در مقابل هر رایی که از صندوق بیرون بیاید فرود می‌آوریم.


تقدیر مشاور فرمانده کل سپاه از یک اقدام روحانی

مقدم فر با بیان اینکه مسئولین اگر بدانند که این سفرها و رفت و آمدها به یادمان های دفاع مقدس، چه سرمایه معنوی عظیم و باارزشی را در آنان شکل می دهد، از انجام سفرهای راهیان نور دریغ نمی کنند و حتما سالی یک بار را به این مناطق سر می زنند، یادآور شد: شاید این حضور برای همه مسئولین کشور ما لازم و ضروری باشد.مشاور فرمانده کل سپاه در پایان نیز گفت: البته اگر ما بخواهیم در یک مورد از آقای روحانی تقدیر کنیم، این است که ایشان هفته ای یک مرتبه به خانواده های شهدا سر می زنند و امیدواریم این رویه در سایر وزرای دولت نیز ایجاد شود.


واکنش سپاه به ماجراجویی امریکایی ها در خلیج فارس

سردار جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: آمریکا بیش از گذشته نسبت به رفتار ناوهایش در خلیج فارس کنترل داشته باشد.معاون ستاد کل نیروهای مسلح افزود: انتشار خبرهایی از سوی منابع آمریکایی در مورد رفتار غیرحرفه ای شناورهای ایرانی عاری از حقیقت است. این خبرها یا بر اساس گزارش های غلط بوده و یا اغراض دیگری را دنبال می کند.سردار جزایری تصریح کرد: ما تاکید می کنیم که مقصر هرگونه ناآرامی در خلیج فارس، آمریکاییها خواهند بود و به همین خاطر مجدداً هشدار می دهیم که نظامیان آمریکایی باید رفتار خود را تغییر دهند.


سومین هواپیمای خریداری شده ایران از ایرباس در مهرآباد

سومین هواپیمای خریداری شده از شرکت فرانسوی ایرباس و در قالب قرارداد خرید 100 فروند هواپیما، هم اکنون در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. این هواپیما از مدل A330-200 است که تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) شده و هم‌اکنون توسط خلبانان ایرانی در باند فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.


جاسوسان چشم بادامی‌ در اردوی تیم ملی

تمرینات تیم ملی فوتبال ایران بعد از فتح قطر برای آماده سازی دیدار مقابل چین در حالی از امروز در تهران آغاز می‌شود که از اردوی چینی‌ها خبر می‌رسد چند نفر مرتبط با کادرفنی این تیم زودتر از کاروان این تیم به صورت مخفیانه وارد تهران شده‌اند تا با حضور در اردوی تیم ملی و حتی تمرینات این تیم به کسب آخرین اطلاعات از شاگردان کی‌روش در آستانه دیدار حساس دو تیم بپردازند.این در حالی است که کاروان چین فردا راهی ایران شده اما قرار است اطلاعات تیم ملی زودتر از موعد مقرر استخراج شده و به مارچلو لیپی سرمربی چینی‌ها منتقل شود.در هر صورت در مقطع باقی مانده تا آغاز دیدار ایران و چین می‌طلبد تا کادرفنی تیم ملی کشورمان با هوشیاری بیشتری کار را دنبال کرده و در اردو و تمرینات مراقب این جاسوسان دسته چندم چینی باشند تا به هر صورت در آستانه دیدار حساس دو کشور، اطلاعات خاصی از اردوی تیم ایران خارج نشود.


بهترین عیدی رئیس جمهور چیست؟

حسن روحانی روز شنبه در این مراسم با بیان اینکه اشتغال جوانان بهترین عیدی ما است ، تلاش برای اشتغال جوانان و اتحاد، همدلی و همکاری همه قوا و دستگاه‌ها را برای شکوفایی کشور مورد تأکید قرار داد و گفت: برای تولید و اشتغال همه قوا و نهادها باید کمک کنند.


نرگس کلباسی تبرئه شد

نرگس کلباسی اشتری بانوی نیکوکار ایرانی از اتهام به قتل تبرئه شد.نرگس کلباسی در کانال تلگرام خود نوشت:دقایقی پیش حکم دادگاه تجدید نظر در شهر رایاگادا در مورد پرونده من اعلام و از همه اتهامات وارده تبرئه شده و بی‌گناه شناخته شدم.در حکم دادگاه اعلام شده در صورت تمایل می توانم به خاطر تمام مشکلات و سختی هایی که این مدت برایم ایجاد کرده اند اعلام خسارت کنم.ممنونم از همه حمایت های شما هموطنان عزیزم, از مقامات محترم سیاسی تا شهروندان عادی...


عجیب‌ترین روش‌های اعدام داعش در موصل

یک زن عراقی که از دست داعش در موصل فرار کرده حقایقی را درباره جنایات این گروه تروریستی روایت کرده است.به گزارش «العالم»، این زن عراقی بیست و چند ساله که از دست داعش در موصل فرار کرده و از عملیات اعدام مردم این شهر توسط این گروه تروریستی در اولین روزهای اشغال آن نجات یافته، حقایقی را درباره جنایات داعش روایت کرده است.این زن که از اعضای تیم الکترونیکی و میدانی موصل بوده است، در این باره گفت: از نظر عناصر داعش تیرباران قربانیان عملی خسته‌کننده بود، از این رو روش‌های جدیدی ابداع کردند که از آن جمله می‌توان به انداختن در آب جوش اشاره کرد. همچنین آنها سر یک کودک را به اتهام اهانت به ذات الهی از تن جدا کردند.وی افزود: داعش در قتل‌عام غیرنظامیان میان کودکان، بزرگسالان، زنان و مردان تفاوتی قائل نیست و دستگاه کشتار این گروه تروریستی از همه گروه‌های سِنی، قربانی می‌کند.این زن روایت کرد: عناصر داعش، یک زندانی را در قفس شیر گرسنه‌ای انداختند که یک هفته هیچ غذایی در اختیارش گذاشته نشده بود. شیر گرسنه، این زندانی را زنده زنده خورد.


طرح دوفوریتی مجلس برای تروریستی اعلام کردن ارتش آمریکا

علاءالدین بروجردی با اشاره به ارائه طرح تحریم های جدید علیه کشورمان در امریکا افزود: با توجه به رفتارهای ظالمانه امریکا، اعم از کنگره و دولت این کشور علیه جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران، از مدتی قبل با هماهنگی تعدادی از همکاران در مجلس، طرحی تهیه شده است که در نخستین جلسه رسمی پس از تعطیلات آن را مطرح خواهیم کرد.وی گفت: ارتش امریکا با حضور در بحران های متعدد منطقه شامل افغانستان، عراق، سوریه و یمن و همچنین حمایت گسترده ای که از سازمان های تروریستی انجام می دهد، عملا به پشتوانه بزرگ گروه های تروریستی تبدیل شده است که در منطقه مشغول کشتار مردم مظلوم هستند و عملیات محرمانه و مخفی امریکا و سازمان اطلاعاتی این کشور را هدایت می کنند.بروجردی افزود: سازمان اطلاعاتی امریکا و همچنین ارتش امریکا، سازمان های تروریستی دولتی تمام عیار هستند. گفت: با توجه به رفتار امریکایی ها در دوره جدید درخصوص برجام و نقض مکرر آن و همچنین تصویب تحریم های جدید و یا اعلام تحریم های جدید، ما یک جمع بندی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیته هسته ای در این باره انجام خواهیم داد که پس از تعطیلات به استحضار ملت ایران خواهد رسید.بروجردی درباره عنوان این طرح افزود: روح حاکم بر عنوان این طرح، تروریستی بودن ارتش امریکا و سازمان اطلاعاتی این کشور (سیا) است.


مذاکره با پیام رسان جدید برای حذف تلگرام صحت ندارد

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اطلاعیه ای مذاکره با پیام رسان خارجی را تکذیب کرد.در اطلاعیه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آمده است: ضمن عرض تبریک سال نو خدمت هموطنان گرامی و آرزوی سالی خوش و پرنشاط برای هم میهنان عزیز، در چند روز گذشته اخباری در شبکه های اجتماعی مبنی بر مذاکره وزارت ارتباطات با یک سرویس پیام رسان خارجی و پرداخت مبلغ ٨٠ میلیارد تومان به آن شرکت در ازای انتقال سرور به ایران و سپس مسدود سازی تلگرام، مطرح شده است. این اطلاعیه می افزاید: ضمن تکذیب این خبر، اعلام می دارد، سیاست حمایتی دولت از پیام رسان های بومی شفاف و برای همه یکسان بوده و در خصوص تعامل با سرویس دهندگان بین المللی نیز تا کنون هیچ مذاکره ای از سوی وزارت ارتباطات با پیام رسان مذکور انجام نشده است.


توصیه رهبر انقلاب به فرزند هاشمی

محسن هاشمی در بیانیه ای در مورد کاندیداتوری اش در انتخابات شوراها نوشت:« توصیه پدرانه ودلسوزانه مقام معظم رهبری نیز به این فرزند کوچک خود ، برگزیدن مشی انقلابی در فعالیتهای سیاسی واجرایی است که این رهنمود نیز رهنمای پیمودن این مسیر دشوار خواهد بود.»


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار