کد خبر: ۳۹۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱ 26 March 2017

 به گزارش تابناک یزد،حمام خان یا گرمخانه نور  با کاربری جدید تحت عنوان  رستوران سنتی، پذیرای مهمانان شهر کویری یزد است.

کارشناس میراث فرهنگی گفت: حمام خان معروف به گرمخانه نور حمامی است بنا شده توسط محمد تقی خان بافقی حاکم یزد به سال 1212(ه.ق) درمیدان خان و در کنار مجموعه خان یزد واقع می باشد.

فاطمی افزود : این حمام در زمینی به مساحت 1170 متر مربع و با زیر بنای 900 متر مریع بنا گردیده که شامل بخش های مختلفی از جمله گاوروتون، شاه نشین و خزینه ‌ باشد. امروزه از این بنا به عنوان چایخانه و رستوران سنتی استفاده می شود.

وی اشاره کرد : حمام خان (گرمابه نور) دارای سه مسیر دسترس است که آن را به میدان خان، بازارچه کاشیگری و بافت مسکونی مجاور مرتبط می سازد.

فاطمی گفت: بنای حمام مشتمل بر ورودی ها، سربینه، گرمخانه و فضاهای مرتبط با آنها و همچنین استخری در کنار گرمخانه می باشد. فضای سربینه از نظر مساحت و تزیینات از سایر فضاها مشخص تر بوده و در اطراف آن سکوهای نشیمن و رخت کن و جای نهادن کفش تعبیه شده است.

وی اشاره کرد : این فضا با پوشش طاق و گنبد مسقف شده و روشنایی آن از طریق نورگیر زیبای تعبیه شده در گنبد تامین می شود. سطوح داخلی سربینه در اصل با نقاشی هایی مزین بوده که امروزه تنها بخشی از آن تزیینات برجای مانده است. حمام خان یزد در دوره اخیر تعمیر و بازسازی شده و با تغییر کاربری به چاپخانه سنتی تبدیل یافته و  به ثبت تاریخی نیز رسیده است.

کارشناس میراث فرهنگی گفت: جنس دیوارها از سنگ یا آجر با اندود شفته‌ی آهک است؛ روی دیوارهای نبش شاه‌نشین در بدو ورودی حمام، آثاری از نقاشی‌های مربوط به اواخر دوره‌ی قاجار دیده می‌شوند که متاثر از شاهنامه‌اند. در مصالح به‌کار رفته در حمام، سنگ در شالوده، کف‌سازی، قرنیزها، حوض‌ها و قرینه‌ها، آجر در ساختمان، ستون‌ها، دیوارسازی، جرزها و تیغه‌های سقف و خشت در ساختن دیوارها، سقف فضای پشتیبانی، گاورو و طویله استفاده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار