کد خبر: ۳۹۸۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶ 26 March 2017
شهرستان مرزی سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان با وجود داشتن ظرفیت های فراوان گردشگری از جمله آثار تاریخی، صنایع دستی، چشم اندازهای طبیعی و آبشارهای جذاب و دیدنی اما برای بسیاری از هموطنان ناشناخته مانده است.

به گزارش ایرنا در سرزمین چهار فصل سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران چنان تنوع آثار تاریخی و طبیعی وجود دارد که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد. 
شهرستان سراوان واقع در جنوب شرق سیستان و بلوچستان که اکنون به سه شهرستان «سراوان، سیب سوران و مهرستان» تقسیم شده در میان کریدور هامون تا مکران همچون نگینی بر انگشتر جاذبه های دیدنی استان می درخشد که متاسفانه به دلایل مختلف کمتر مورد توجه قرار گرفته است. 
این سه شهرستان با 54 قلعه باستانی دارای بیشترین حجم قلعه در منطقه بلوچستان هستند، امری که از وجود تمدن کهن در این منطقه حکایت می کند و همچنین با توجه به دارا بودن نخلستان ها، باغستان ها، چشمه ها و آبشارها، این منطقه جایگاه ویژه ای در برنامه های توسعه اقتصادی و گردشگری سیستان و بلوچستان دارد. 
مهم ‌ترین بناهای تاریخی این شهرستان ها «قلعه سب، قلعه و مسجد جامع دزک، قلعه خیرآباد، قبرستان قدیمی گشت، قلعه کنت، قلعه پسکوه، مسجد جامع آسپیچ، سنگ نگاره‌های نگاران ناهوک، منطقه سرجو، قبرستان قدیمی پیرسیر واقع در پسکوه ، سرو قدیمی سرجو و تپه کلاتک» هستند.
آبشارها از میان جاذبه های طبیعی مهم شهرستان سراوان است که هر کدام از آنها ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر و توریسم دارند. 
فرماندار سراوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برنامه ریزی برای اسکان مسافران در ایام نوروز در مدارس و نمازخانه های بین راهی و نصب چادر در بوستان های مهم و تفرجگاه های این شهرستان از سوی ستاد تسهیلات نوروزی در نظر گرفته شده است. 
درویش نارویی اظهار داشت: همچنین سفره های هفت سین ویژه نوروز در چند نقطه شهرستان از جمله ورودی شهر، مقابل فرمانداری و مرکز سفال کلپورگان برپا شده است. 
وی تصریح کرد: شهرستان سراوان با وجودی که از ظرفیت های فراوان گردشگری از جمله آثار تاریخی، صنایع دستی، چشم اندازهای طبیعی و آبشارهای جذاب و دیدنی برخوردار است اما برای بسیاری از مردم ایران ناشناخته مانده است. 
وی اظهار داشت: سنگ نگاره ها، تپه های تاریخی محوطه های باستانی، قلعه های خشت و گلی، مساجد و مدرسه های باستانی تنها بخشی از ظرفیت های گردشگری سراوان است. 
وی خاطرنشان کرد: موزه طاس و کپل، خاک کلپورگان و موزه های محلی سراوان به عنوان فضاهایی برای معرفی جذابیت های گردشگری و تاریخی، فرهنگ و آداب و رسوم مردم این شهرستان در تعطیلات نوروز دایر است. 
رئیس میراث فرهنگی سراوان نیز گفت: این شهرستان بناهای تاریخی و صنایع دستی بسیار زیادی دارد که می توان از آن به عنوان قطب گردشگری جنوب شرق کشور یاد کرد. 
الهین بخش رئیسی اظهار داشت: از مهمترین اولویت های میراث فرهنگی در سراوان حفظ و مرمت بناهای تاریخی است. 
وی بیان کرد: با حضور بخش خصوصی و مشارکت مردم می توان آثار باستانی را برای آیندگان حفظ و نگهداری کرد. 
وی تصریح کرد: میراث فرهنگی در نظر دارد با تیم کارشناسی شده به مرمت آثار باستانی بپردازد. 
وی خاطر نشان کرد: اگر بخش خصوصی در این زمینه وارد نشود تمام آثار باستانی ما تخریب خواهند شد. 
رئیس اداره میراث فرهنگی سراوان اظهار داشت: اعتبارات در نظر گرفته شده در مرمت آثار باستانی کافی نیست و با مشارکت مردم بسیاری از بناهای تاریخی در حال مرمت است. 
رئیسی اظهار داشت: مجتمع تفریحی ناهوک را باید به بخش خصوصی واگذار کنیم تا از تخریب آن جلوگیری شود. 
آبشارها از جاذبه های طبیعی مهم شهرستان سراوان است که هر کدام از آنها ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر و توریسم دارند. 
** آبشار پالیزوک 
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سراوان گفت: آبشار پالیزوک یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان در 12 کیلومتری غرب روستای ناهوک قرار دارد. 
«روستای ناهوک از توابع بخش جالق شهرستان سراوان در فاصله 25 کیلومتری شمال غربی جالق و در 35 کیلومتری سراوان واقع شده است» 
رئیسی اظهار داشت: از تاریخچه این روستا، اطلاع دقیقی در دست نیست ولی سنگ نگاره‌های بسیار قدیمی و بدیع پیرامون آن نشانگر قدمت زیاد آن است. 
وی تصریح کرد: ناهوک نگارخانه ‌ای از سنگ نبشته‌ها و نقوش حکاکی شده بر سنگ است که بر اساس آن، مورخین و باستان‌ شناسان، عمر روستا را بیش از هزار سال تخمین می‌ زنند. 
وی ادامه داد: نقوش دره نگاران را می توان درسه دوره قدیم، میانه و جدید مورد مطالعه قرارداد که کهن ترین نقوش آن متعلق به هزاره های چهارم تا هشتم قبل از میلاد است اما عمده نقوش آن به دوره میانه یعنی هزار تا هزار و 500 سال قبل از میلاد تعلق دارد.

**آبشار کوهک 
رئیس اداره میراث فرهنگی سراوان گفت: آبشار کوهک از ارتفاعات جنوبی روستای کوهک سرچشمه گرفته و از ارتفاع 15 متر از دل صخره ای بلند به پایین می ریزد.
«آبشار کوهک درجنوب روستای کوهک این شهرستان در سه کیلومتری نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان قرار دارد»
رئیسی اظهار داشت: آبشار کوهک شرقی ترین آبشار شناخته شده ایران است که ریزش آب در حاشیه آبشار بر روی صخره ها، مناظر زیبایی ایجاد کرده و در صورت سرمایه گذاری مناسب می تواند به یکی از قطب های گردشگری ایران تبدیل شود. 
وی تصریح کرد: از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به سنگ نگاره های کوهک اشاره کرد که خود دلیلی بر قدمت سکونت در این منطقه ناشناخته کشور است. 
«در حوزه تمدنی سراوان بزرگ که در حال حاضر شهرستان های فعلی سراوان، سیب وسوران و مهرستان را در برمی گیرد بالغ بر 40 نقطه سنگ نگاره شناسائی شده که بیشترین حجم آنها در کوه سیاهان قابل مشاهده است»

**آبشار چوتین گون 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دست و گردشگری سراوان گفت: نام این آبشار برگرفته از گَوَن، نام محلی درخت بنه بوده که حاکی از وجود جنگل هایی از بنه در این منطقه است.
«آبشار چوتین گَوَن با 20 متر ارتفاع در 40 کیلومتری شهرستان سراوان درنزدیکی دهستان ناهوک و در دره معروف به نگاران واقع شده است»
رئیسی اظهار داشت: جاری بودن آب در اکثر روزهای سال و طبیعت بکر و زیبای این آبشار باعث شده تا سالانه گردشگران زیادی از این منطقه دیدن کنند. 
شهرستان سراوان با جاذبه های گردشگری بدیع خود از جمله آبشارهای بکر ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری داخلی و خارجی را دارد که این امر تنها از طریق معرفی بیشتر آن امکان پذیر است. 
به گزارش ایرنا سراوان با وسعتی حدود 13 هزار و 905 کیلومترمربع و 175 هزار و 728 نفر جمعیت و داشتن سابقه ای تاریخی و تمدن کهن، شرقی ترین شهرستان سیستان و بلوچستان است که در 347 کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز این استان و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار