کد خبر: ۳۹۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷ 26 March 2017
 مشهد، شهر زیارتی است که هرساله و در همه ایام سال، میزبان زائران حضرت خورشیدست،گزارش زیر بخشی از این حال و هوای زائران و خدمتگزاران امام هشتم (ع) است.
 به گزارش تابناک رضوی،با دلی پر از شور و عشق برای زیارت هشتمین قبله آسمانی قدم در راه گذاشته اند. شوق وصال دلدار سختی راه را اسان می نماید. به شهر بهشت رسیده اند ، از پل سلام سلامی به یار می دهند و روانه می شوند به سمت حریم حرمش. امسال هم همانند سال های قبل خادمین حریم رضوان در مبادی ورودی شهر با برپایی ایستگاه های استقبال از زائر به پیشواز کبوتران سفرکرده رفته و غبار خستگی را به سرانگشت مهر از چهره مملو از احساس و عشق میهمانان ضامن آهو می زدایند.
یکی از این ایستگاه ها، مکانی است در ورودی شهر از سمت نیشابور در منطقه هفت مشهد که آراسته به زیبایی ها بصری و حال وهوای معنوی است. اینجا خادمین شهر بهشت، به رسم ادبی که با گوشت وخون مجاورین ثامن الحجج آمیخته است، به میزبانی مسافران نوروزی می روند.
ایستگاه پر از هیاهو و ازدحام است. عده ای در حال پذیرایی و صرف چای، عده ای در حال دریافت اطلاعات و بسته های اطلاع رسانی؛ چند خانواده دورادور هم جمع شده و با خوش وبش از خاطرات جاده می گویند.
روی صندلی های ایستگاه که برای رفع خستگی و استراحت موقت قرارداده شده دیگر جا نیست. روبروی همه غرفه شلوغ است. همه دستگاه های مرتبط با زائر اینجا حضور دارند؛ شهرداری مشهد، آستان قدس، نیروی انتظامی ، نیروهای امداد و ... .
مردی مسنی به همراه خانواده اش، در حالی که نقشه مشهد را از غرفه راهنمای زائر دریافت کرده، شروع می کند به تعریف از جاذبه های گردشگری مشهد. نزدیک می شوم، گویا تعدادی از اطرافیان وخانواده اش برای اولین بار است که به مشهد الرضا مشرف می شوند. با اشتیاق به وصف های بزرگ خاندانشان گوش می دهند و گه گاه سوالی میپرسند که نشان از کنجکاوی زائدالوصفشان است. اجازه می دهم صحبت هایشان تمام شده و مشغول صرف چای شوند.
ایستگاه های استقبال نمونه بارز میهمان نوازی مشهدی هاست
مرد مسن خودش را رضا محبی معرفی می کند. درباره حال وهوایش می پرسم، جواب میدهد: این چه سوالی است؟ قیافه ام مشخص است که از خوشحالی در پوست خود نمی گنجم. با اینکه تقریبا هر 2 سال یک بار برای زیارت راهی مشهد می شویم اما هر بار حال وهوایی غریبی دارم و حس عجیبی در هنگام ورود به مشهد به من دست می دهد.
از میزبانی مشهدی ها میپرسم. بدون مکث می گوید: عالی! مردم مشهد مردم خوب ومیهمان نوازی هستند، البته اطراف حرم برخی فروشگاه ها گاهی گران فروشی می کنند ولی این را نمی شود به حساب همه مردم خوب مشهد گذاشت. ما با خیلی ها دوست شدیم.
وی با اشاره به ایستگاه استقبال از زائراضافه کرد: همین ایستگاه استقبال، نمونه بارز میهمان نوازی مشهدی هاست. واقعا برخورد خوبی را از غرفه داران و کسانی که اینجا هستند دیدیم.
این زائر سمنانی در پاسخ به این سوال که در زمان تشرف نائب الزیاره چه کسانی می شوید ادامه داد: امام رضا امام مهربانی است و من هر زمان که به حرم مطهر ایشان مشرف می شوم برای همه مسلمانان و عاشقان ایشان که نتوانسته اند به حرم ایشان بیایند به خصوص بیماران، شهدا و امام راحل دعا می کنم و نائب الزیاره همه می شوم.
بسته های فرهنگی واطلاع رسانی نقش مهمی در مدیریت سفر دارند
از زن وشوهر جوانی که روبروی ما وروی نیمکت های ایستگاه نشسته اند و از ابتدای مصاحبه به گفتگو ما توجه می کردند میخواهم که نظرشان را درباره میزبانی مشهدی ها بگویند. جوان که گویا چند جمله را از قبل آماده کرده بود، نگاهی به همسرش کرده و گفت: من دفعه چهارم است که به مشهد می آیم و در این چند بار به جز یک بار که یک مشکل کوچک برای ما پیش امد سایر موارد را می توانم به جرات، جز بهترین سفرهای عمرم نام ببرم.
وی خود را علی رادمهر از شهر زیبای رامسر معرفی می کند و ادامه داد: مردم مشهد بسیار میهمان نواز و خونگرم هستند و به جز عده ای معدود، کسبه خوب و منصفی هم دارد.
وی همچنین با اشاره به بسته فرهنگی که از غرفه راهنمای زائردریافت کرده می گوید: پذیراییی خوب و هدایایی خوبی که در این ایستگاه ها به مسافران داده می شود به خصوص نقشه و این کتابچه های معرفی مشهد  تاثیر زیادی در استفاده بهتر و مدیریت برنامه های ما در سفر دارد و با مطالعه این موارد بدون سردرگمی میتوانیم اوقات سفر خود را به خوبی برنامه ریزی کرده و حداکثر بهره را ببریم.
-بهترین میزبانی وظیفه ماست
علی رضا عصمت پرست ، شهردار منطقه هفت مشهد در خصوص خدمات ارایه شده در این ایستگاه می گوید: ایستگاه استقبال از زائرین در منطقه هفت به واسطه اینکه این منطقه بیشترین میزان ورودی را داراست،  پرتردد ترین ایستگاه شهر است که طی چند سال اخیر در تعطیلات نوروزی میزبان زائرین ثامن الائمه بوده است.
وی در خصوص خدمات ارایه شده در این ایستگاه می گوید:راهنمایی و پاسخ گویی به سوالات زائران و گردشگران در بدو ورود، توزیع اقلام و محصولات اطلاع رسانی نظیر نقشه، بروشور، معرفی خدمات عمومی حوزه ی زائر و مسافر نظیر تورهای گردشگری،
برنامه های فرهنگی و فراغتی فرهنگسراها و مناطق، خدمات انتظامی، پذیرایی، خدمات اوژانس ، خدمات اسکان و فضاهایی مخصوص کودکان و همچنین اتوبانک از جمله خدماتی است که در ایستگاه‌های استقبال از زائران ازائه می‌شود.
شهردار منطقه هفت با اشاره به استقبال خوب زائرین از خدمات ارایه شده ، افزود: در 6 روز گذشته بیش از 185 هزار نفر در این ایستگاه از خدمات ارایه شده بهره مند شده اند.
عصمت پرست همچنین ادامه داد: وظفیه ما بهترین میزبانی و خادمی زائرین امام رئوف است و امیدواریم بتوانیم به بهترین نحو از میهمانان امام هشتم پذیرایی و استقبال کنیم.
وی ادامه داد: هدف اصلی ما در این طرح ساماندهی، هدایت مناسب  و استقبال شایسته از زائران حضرت رضا(ع) با رویکرد ترویج فرهنگ میزبانی، اطلاع‌رسانی ظرفيت‌هاي موجود زيارتي- اقامتي، گردشگري و تفريحي،  خدمات فرهنگی و رفاهی در محل ایستگاه استقبال است.
عصمت پرست با اشاره به خدمات ایستگاه‌های استقبال گفت: ایستگاه های مبادی ورودی مشهد برای استقبال از زئران بارگاه منور رضوی فعالیت خود را از 28 اسفندماه آغاز کرده و تا 13 فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.
علی طوسی/ تابناک رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار