این روزها در مقابل چشمان دوستداران طبیعت ،تبرهای شوم طمع ورزی وسودجویی ،درختان بلوط استان را نشان گرفته اند .قلع وقمع پرتعداد درختان بلوط حوزه سیروان ،پرده ای دیگر از نیات طمع ورزان به عرصه های طبیعی استان وقصور ماموران حفاظت از جنگلها رابه نمایش گذاشته است.
کد خبر: ۳۹۹۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۵ 27 March 2017

تابناک ایلام ::بخش بزرگی از استان ایلام به دلیل استقرار در رشته کوه زاگرس ،کوهستانی است.در جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی استان، رشته‌کوه مرتفع و طولانی کبیر کوه به طول تقریبی 160 کیلومتر و با قله ورزین به ارتفاع 3 هزار و 62 متر از سطح دریا قرار دارد.

بر اساس نقشه پوشش گیاهی، جنگل‌های استان ایلام حدود 642 هزار هکتار از کل استان را در بر می‌گیرد که جزء جوامع جنگلی مناطق خشک و نیمه‌خشک سلسله جبال زاگرس است. تیپ غالب آن گونه بلوط ایرانی با 90 درصد ترکیب گونه‌ای و گونه‌های همراه آن عبارتند از گونه پسته وحشی (بنه) با  6 درصد و 4 درصد بقیه ترکیب گونه‌ای را بادام کوهی، داغداغان، کیکم، بادامک، زالزالک و ... تشکیل می‌دهد.

جنگلهای استان ایلام ،بعنوان ارزشمند ترین داشته طبیعی و شریان حیاتی استان  محسوب شده که نقش به سزایی در وضعیت آب وهوایی استان ایفا می نمایند.جنگلهای بلوط استان این سالها حتی به کمک شهرنشینی استان شتافته و جور خلاء کمبود سرانه فضای سبز شهرهای استان را به دوش کشیده وبه مامن مورد اطمینانی برای گردشگران و فرار شهرنشینان از هیاهوی شهر تبدیل شده است.

اما سالهاست عواملی انسانی کمر همت بسته اند تا این شریان حیاتی و ذخیره ارزشمند طبیعی مردم استان ایلام را از مردم استان بگیرند .هرچند بسیاری از کارشناسان در طول سالیان اخیر وقوع آتش سوزی ها با منشاء انسانی را مهمترین تهدید جنگلهای بلوط استان به حساب آورده اند ،اما حقیقتا آفتی بنام قاچاق چوب وذغال وبی توجهی بخشی از گردشگران استان  ،تخریب ونابودی جنگلهای استان را نشان گرفته است.
 
اگر چه نباید تلاشهای ماموران کم تعداد جنگلبانی استان در زمینه صیانت از عرصه های طبیعی و جنگلی وسیع استان  را نادیده گرفت ،اما تشدید فعالیت سود جویان در قطع درختان جنگلی و تبدیل آن به ذغال ،شائبه ی نفوذ پدیده قاچاق چوب به درون جنگلهای استان را پررنگ تر کرده است.
 
اگر این روزها ازمسیر جاده سرابله به ایلام گذرتان افتاده باشد ، یقینا قلع وقمع تعداد زیادی درخت بلوط آن هم درست در حاشیه سمت راست جاده اصلی نظرتان را به خود جلب کرده است .قلع وقمعی که هرگونه شک وتردید در خصوص قاچاق چوب در جنگلهای استان را به یقین تبدیل خواهد کرد.
 
با وجود اینکه این اقدام ضد منابع طبیعی می تواند اقدامی منسجم وبرنامه ریزی شده درراستای تاراج سرمایه های ملی این استان به حساب آید ،اهمال و بی توجهی ماموران جنگلبانی ومنابع طبیعی شهرستان سیروان که این اتفاق تاسف بار در حوزه استحفاظی آنان به وقوع پیوسته است به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.
 
بدون شک سودجویانی که چشم طمع به ذخیره گاه ارزشمند طبیعی استان دوخته اند ،تعطیلات چند روزه نوروز را فرصتی مغتنم برای دستیابی به اهداف شوم خود دانسته ودر سایه این تعطیلات وبدور از چشم ماموران جنگلبانی مبادرت به قطع پرتعداد درختان بلوط این منطقه زیبای طبیعی استان نموده اند که  لازم بود با پیش بینی گشتهای کشیک تمهیدات لازم به منظور پیشگیری از وقوع این جنایت در حق منابع طبیعی اندیشیده می شد.
 
هرچند با پیگیری تابناک ایلام ،موضوع فوق به اطلاع مدیرکل منابع طبیعی استان رسانیده شد وایشان در زمینه پیگیری و بررسی سریع موضوع قول مساعد دادند ،اما انتظار می رود چنانچه دراین زمینه اهمالی متوجه هرکدام از رده های تحت امر اداره کل منابع طبیعی استان است ،بدون اغماض با رده قصور کننده برخورد قاطع صورت گیرد.
 
بدیهی است برای هرکدام از سازمانها وادارات، طبق قانون شرح  وظایفی تعریف شده و وظیفه خاص صیانت از جنگلها و منابع طبیعی نیز برعهده "یگان حفاظت از جنگلها "گمارده شده است ،اگر وظیفه حفاظت از جنگلها بعنوان تنها وظیفه قانونی این یگان از آنان ساقط شود؛ انشااله پاسخ درخوری برای  این سوال داشته باشند که" پس آنها چکاره اند ودر قبال انجام کدامین وظیفه حقوق ومزایا دریافت می کنند؟!"
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار