به بهانه جوابیه مدیر منابع طبیعی سیروان به خبر قطع درختان بلوط
پیشنهاد می شود ،مدیران محترم به جای اینکه وقت خود را صرف تنظیم جوابیه برای فرار از مسئولیت و شانه خالی نمودن از زیر بار فشار افکار عمومی بنمایند ،با تلاش مضاعف از بروز مسایل ومشکلات به وجود آمده پیشگیری نموده تا از این طریق رضای خدا وخلق راتوامان کسب نمایند.
کد خبر: ۳۹۹۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶ 28 March 2017

روزگذشته خبری با مضمون " آیا پدیده شوم قاچاق چوب به جنگلهای بلوط ایلام هم سرایت کرده است؟مسولان منابع طبیعی چه پاسخی برای قلع وقمع درختان پرتعداد بلوط جنکلهای حوزه سیروان دارند؟" درخصوص قلع وقمع تعدادی از درختان بلوط حاشیه جاده سرابله ایلام دراین سایت خبری منتشر شد که واکنش مسئول منابع طبیعی شهرستان سیروان را به این خبر بدنبال داشت.

اگر چه براساس قانون مطبوعات ،ارسال جوابیه توسط اداره مورد نظر وانتشار آن توسط این سایت یک حق شناخته شده وقانونی است ،اما مسئولین محترم اداره منابع طبیعی سیروان وسایر ادارتی که مخاطب خبرهای انتقادی این رسانه قرار می گیرند بدانند که ارسال جوابیه در اصل موضوع تغییری ایجاد نکرده وانتشار خبرهایی از این دست صرفا درراستای مچ گیری از مدیران و ارسال جوابیه متقابل و انکار حقایق اظهر من الشمس توسط این عزیزان صورت نمی گیرد.

لذا پیشنهاد می شود ،مدیران محترم به جای اینکه وقت خود را صرف تنظیم جوابیه برای فرار از مسئولیت و شانه خالی نمودن از زیر بار فشار افکار عمومی بنمایند ،با تلاش مضاعف از بروز مسایل ومشکلات به وجود آمده پیشگیری نموده تا از این طریق رضای خدا وخلق راتوامان  کسب نمایند.

مدیر محترم منابع طبیعی به جای بررسی صحت وسقم خبر،با ارسال جوابیه ای ،نسبت به رد اصل موضوع مبادرت نموده اند دراین جوابیه آمده است :

مسئول محترم سایت تابناک ایلام جناب آقای اسدی

با سلام و احترام

در خصوص خبر درج‌شده در آن سایت با کد ۳۹۹۳۶۳ مورخ 8/1/96 این اداره تمامی موارد ذکرشده در متن خبر را رد می‌نماید و به استحضار می‌رساند این اداره در طی سال گذشته با تمام توان در راستای حفاظت از اراضی، جنگل‌ها و مراتع شهرستان که سیمای زیبای این شهرستان می‌باشند به برقراری کشیک‌ حفاظتی در طول سال و کشیک شبانه‌روزی کاملاً فعال در ایام تعطیلات نوروزی سال اخیر در سطح شهرستان جهت خدمتگذاری به عزیزانی که برای تفریح و گذراندن ایامی شاد در دامان پرمهر طبیعت سکنی گزیده‌اند اقدام نموده است و ارشادات لازم را در راستای حفاظت از جنگل‌ها به همشهریان عزیز داشته‌اند.

به هر تقدیر برهمگان مبرهن وروشن است که حفاظت وصیات از جنگل ها وظیفه ذاتی اداره منابع طبیعی بوده وبرقراری کشیک شبانه روزی یا توجیه گردشگران به منظور حفاظت از جنگلها ومراتع نیز در راستای پرداختن به این وظیفه ذاتی آنان صورت گرفته واین موضوع مستوجب تقدیر یا تجلیل نخواهد شد،اما اینکه با وجود تلاشهای صورت گرفته تعداد زیادی ازدرختان بلوط واقع شده در حوزه استحفاظی وماموریتی آنان قلع وقمع شده و موضوع با این درجه اهمیت توسط آنان به کلی انکار می شود، واقعا جای تامل بیشتری دارد! اگرچه دیوار حاشا همیشه بلند بوده اما حقیقتا "حاشا "در اصل موضوع تغییری ایجاد نکرده ودر سطح پاک کردن صورت مساله باقی خواهد ماند .

درادامه این جوابیه آمده است : همچنین به استحضار می‌رساند در سال گذشته این اداره ضمن برگزاری جلسات جداگانه و متعدد با دامداران، کشاورزان، زنبورداران و دوستداران طبیعت و با حضور فعال بسیجیان، شوراهای اسلامی و دهیاران سطح شهرستان اقدام به جذب همکاری فعال این عزیزان در راستای حفاظت از اراضی، جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان سرمایه اصلی شهرستان سیروان نموده است به‌طوری‌که پیشگیری صددرصدی از حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع در تابستان سال گذشته که در بین تمامی شهرستان‌های تابعه استان به‌عنوان شهرستان نمونه شناخته شد ثمره این تلاش‌ها می‌باشد. قدردانی از اقشار مختلف مردم فهیم شهرستان بخصوص دوستداران طبیعت در راستای نیل به این هدف را وظیفه این اداره می‌دانم. ضمناً به استحضار می‌رساند در منطقه یادشده در خبر مذکور و سایر مناطق شهرستان هیچ‌گونه مشاهداتی دال بر قلع‌وقمع درختان و قاچاق چوب مشاهده نگردیده که نشان از درک بالا و نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در بین آهاد مردم می باشد.

نکته جالب دراین جوابیه توجیه قلع وقمع درختان بلوط در منطقه ماموریتی اداره منابع طبیعی سیروان است که با پاراگراف اول جوابیه مبنی بر رد موارد ذکر شده که در ابتدای جوابیه آمده کاملا درتناقض است:

به‌وضوح در تصاویر خبر درج‌شده مشخص است که عامل خشکیدگی و افتادن درختان عوامل کاملاً طبیعی مانند باد بوده است و بر جای ماندن تنه خشکیده درختان افتاده در سطح جنگل با ادعای قاچاق چوب درختان بلوط در خبر مذکور کاملاً مغایر می‌باشد. در پایان اینجانب از حضرتعالی و سایر مسئولین محترم آن سایت خبری که دغدغه حفاظت از جنگلها را از اهم وظایف خویش دانسته‌اید و همچنین تمامی کارکنان خدوم این اداره که باوجود مشکلات فراوان در راستای انجام وظایف محوله نهایت تلاش خود را بکار گرفته‌اند تقدیر و تشکر می‌نمایم.

حسین کاظمی‌پور

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سیروان

در پاسخ به این ادعای مدیر محترم منابع طبیعی شهرستان سیروان باید به اطلاع برسانم ،اگر واقعا وزش باد عامل قطع درختان بلوط بوده ،اولا چرا فقط باید در یک منطقه مشخص از جغرافیای سرزمینی شهرستان سیروان این  اتفاق افتاده باشد ؟ آیا سایر نقاط جنگلی این شهرستان فاقد درختان خشک شده وآسیب پذیر درمقابل وزش باد بوده وتمام درختان آسیب پذیر در یک نقطه متمرکز شده اند؟ آیا در سایر مناطق جنگلی استان وشهرستان باد شکن احداث شده که درختان آن در مقابل وزش سنگین دچار آسیب نشده اند ومابی خبریم ؟ آیا فقط دراین نقطه مشخص باد وزیده ؟ اگر چنین است پس برای آثار تبرهای موجود بر تنه درختان قطع شده چه توجیهی می توانید ارایه دهید؟

به هرتقدیر این رسانه برخود لازم می داند بعنوان نماینده افکار عمومی در قبال موارد اینچنینی حساسیت نشان داده و بدور از هرگونه حب وبغض ،تنها به رسالت خبری خود اندیشیده ومسئولین را در راستای مسایل متعدد نظیر صیانت از جنگلها و فرهنگ سازی در این خصوص یاری رساند.درپایان تصاویر درختان قطع شده جهت قضاوت مخاطبین منتشر می گردد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار