مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان: کنسولگری در چابهار برای سفر به عمان راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: ۳۹۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴ 29 March 2017
زهرا کشوری/مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان از افزایش ده درصدی گردشگران ورودی نوروز به این استان نسبت به سال گذشته خبر داد.
به گزارش «ایران»، سیستان و بلوچستان از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور مقصد گردشگری سال 96اعلام شد. 25نفر از خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی کشور اسفندماه سال گذشته به جنوب شرقی ایران سفر کردند تا جاذبه‌های تاریخی-طبیعی استان را معرفی کنند.
کامبیز مشتاق گوهری در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران فعالیت‌های تبلیغاتی برای جذب گردشگر را مؤثر دانست و به «ایران»گفت:تعداد گردشگران ورودی به چابهار، هامون، زاهدان و ایرانشهر این نوید را می‌دهد که این استان در پایان تعطیلات با تعداد قابل توجهی از گردشگران رو به رو شود.او بویژه حضور گردشگران را در بندر چابهار بسیار متفاوت از سال‌های گذشته اعلام کرد.
چابهار تنها بندر اقیانوسی کشوراست که به آبهای آزاد راه دارد. آب و هوای مدیترانه ای آن، زمستان و پاییز را از این منطقه ساحلی گرفته است و آب و هوایی معتدل و بهاری  برای پذیرایی به آن داده است. بادهای 120روزه هم باعث شده تا سواحل سیستان و بلوچستان برخلاف سواحل شمالی در مرداد ماه یکی از بهاری‌ترین و دلپذیرترین فصل‌های کشور را تجربه کند. چابهار فقط در طلوع و غروب زیبای ساحل مکران خلاصه نمی‌شود، کوه‌های مریخی و پدیده گل افشان از دیگر جاذبه‌های منحصر به فرد چابهار هستند. پدیده گل افشان
فقط در چهارنقطه جهان دیده می شود که چابهار یکی از آنهاست.
گوهری از راه‌اندازی خانه‌های بومگردی در مناطقی چون قلعه نو، سرباز و جنوب استان پس از پایان تعطیلات خبر داد و گفت:در حال حاضر گردشگران نوروزی در مراکز اقامتی رسمی اسکان یافته‌اند.
به گفته او افزایش گردشگران در اقامتگاه‌های رسمی استان از جمله هتل‌ها با رشدی 20 درصدی رو به رو شده است. بسیاری از گردشگران، ایرانشهر را باهدف دیدن قلعه نظامی بمپور که یک بنای ساسانی 1700ساله است انتخاب می کنند. شاید بسیاری از گردشگران این شهر ندانند ایرانشهر روستای قدیمی به نام «آبادان» دارد و علاقه‌مندان به پارچه‌های مرغوب از بازار آن دست پر برمی گردند. ایرانشهر چند آبگرم هم دارد که خستگی را از تن گردشگر می‌گیرد.
گوهری از دایر بودن بازارچه‌های صنایع دستی برای فروش محصولات هنرمندان در 15شهرستان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: برنامه کارگاه گردی در شهرهای زابل، سراوان و... انجام می شود.
سراوان ،برخلاف تصوری که بسیاری از سیستان و بلوچستان دارند هم آبشار دارد و هم رودخانه اما آنچه این شهر را روی زبان‌ها انداخته است صنایع دستی منحصر به جغرافیای آن، سفال کلپورگان است. سفال کلپورگان که علاقه‌مندان زیادی هم در کشورهای اروپایی دارد قدمتی 4تا6 هزارساله دارد. این سفال بعد از هزاران سال با خاکی ویژه و به صورت بدوی در این روستا ساخته می شود تا گردشگران به‌عنوان سوغات با خود ببرند.
گوهری گردشگران ورودی به استان را از محورهای نهبندان-زابل، جاسک-چابهار، بم-ایرانشهر و کرمان-زاهدان دانست و گفت: تعداد پروازها در این ایام به‌دلیل محدودیت‌ها ثابت بوده اما تعداد قطارها افزایش یافته است.
آثار تاریخی- اسلامی کوه خواجه سیستان در کنار هامون هم از جمله مقاصد گردشگری این استان است که هرساله تعدادی توریست را به سمت خود می‌کشاند. جالب است بدانید کفش‌های «کوه»‌ دست دوم بازار هرمزگان از جاذبه‌های ویژه گردشگری مرکز این استان است. همچنین
بوی ادویه در ایران گردشگری را
به دو نقطه کشور می‌کشاند یکی آبادان در خوزستان و دیگری چابهار
در سیستان و بلوچستان.
گوهری همچنین از تلاش برای ارائه ویزای کنسولگری در چابهار برای سفر ایرانی‌ها به عمان خبر داد و گفت:در حال رایزنی برای ایجاد کنسولگری در چابهار یا راهکار دیگری برای صدور ویزا در منطقه به مقصد عمان هستیم.
به گفته گوهری کسانی که ویزا دارند می‌توانند از طریق سیستان و بلوچستان به عمان سفر کنند. سیستان و بلوچستان از استان‌های پرجاذبه کشور است که دو اثر تاریخی و طبیعی «شهرسوخته» و «بیابان‌های لوت» را در فهرست جهانی یونسکو دارد.این استان به بهشت باستان شناسان معروف است. سیستان و بلوچستان تنها استان کشور است که به آبهای آزاد راه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار