مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: موزه راه آهن برای نخستین بار در کشور در ایستگاه راه آهن زاهدان راه اندازی شده و مورد استقبال مسافران قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۹۹۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴ 29 March 2017
مجید ارجونی گفت با عنایت به اینکه راه آهن سیستان و بلوچستان ادامه راه آهن هندوستان به شمار می رود و از سال 1916میلادی ساخت خط ریلی آن آغاز شده آثار تاریخی به جای مانده از سده گذشته جاذبه های گردشگری بسیاری را ایجاد کرده است.
وی افزود: رونمایی از جرثقیل حمل ذغال سنگ با قدمت 135سال در میدان ورودی ایستگاه راه آهن زاهدان با حضور استاندار سیستان و بلوچستان اقدامی شایسته و گامی ارزشمند در معرفی این ظرفیت ها است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: آثاری مانند باسکول وزن بار مسافر با قدمت 77 سال، روغن دان پیستون های دیزل، زونکن پاکستانی به همراه اسناد، انواع آچار و مهر راه آهن، چراغ های فانوسی مورد استفاده سر سوزن ها و سه نما، میخ تراوری و چند اثر به جای مانده دیگر با قدمت 100 سال در موزه ایستگاه زاهدان به نمایش گذاشته شده است.
وی ادامه داد: ایستگاه راه آهن میرجاوه با بدنه و سقف چوبی با قدمت 100سال یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این منطقه است.
ارجونی گفت: خانه روسای پاکستانی با قدمت 100 سال با سبک معماری پاکستانی، لوله های شستشوی قطارها و منبع آب با قدمت 100سال از دیگر جاذبه های گردشگری به شمار می رود.
وی افزود: با اینکه پروژه ساخت ادامه راه آهن هندوستان در سال 1918 میلادی به اتمام رسیده اما برخی آثار به 135 سال قبل بازمی گردد.
مدیر کل راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان تصریح کرد: با گسترش فضای اداره کل راه آهن جنوب شرق زمینه برای ایجاد فضاهایی از این قبیل نیز فراهم خواهد شد.
بررسی های صورت گرفته نشان از عمر بیش از 90 ساله راه آهن در زاهدان دارد که خود به معنی توانمندی استان پهناور سیستان و بلوچستان در استفاده از خطوط ریلی در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
به گفته صاحب نظران در رابطه با پیشینه و تاریخچه صنعت ریلی در استان، راه آهن در سال 1298 هجری شمسی از پاکستان به زاهدان رسید و از ابتدا مقرر شده بود این راه آهن تا سرخس ادامه پیدا کند و برای جابه جایی ادوات جنگی و نظامی مورد استفاده قرار گیرد اما با پایان جنگ در همان سال توسعه راه آهن نیز متوقف می شود.
تا سال 1348 راه آهن زاهدان را پاکستان اداره می کرد و تحت نظارت این کشور بود اما از آن پس از نقطه صفر مرزی تا شهر زاهدان به ایران واگذار شد.
به گفته مدیرکل راه آهن جنوب شرق، کلنگ راه آهن زاهدان - بم - کرمان از سال 1373 به زمین زده شد اما به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات این خط آهن در سال 1389 به بهره برداری رسید.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار