رئيس ستاد فرماندهي مرکزي ايالات متحده آمريکا با تکرار ادعاها عليه ايران گفت: تهران مي‌خواهد قدرت مسلط در منطقه باشد.
کد خبر: ۴۰۰۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ 30 March 2017
به گزارش تابناک : ژنرال جوزف ووتل، رئيس ستاد فرماندهي مرکزي ايالات متحده آمريکا در اظهاراتي با تکرار ادعاها عليه ايران گفت که تهران مي‌خواهد قدرت مسلط در منطقه باشد. 
وي که در کميته نيروهاي مسلح مجلس نمايندگان آمريکا صحبت مي‌کرد از افزايش تنش‌ها با ايران به عنوان چالشي ياد کرد که نيازمند توجه و تلاش آمريکا است. 
«ووتل» در بخشي از اظهاراتش در اين نشست با اشاره به اقدام پارلمان عراق در بازشناسي نيروهاي حشد شعبي به عنوان نيروهاي رسمي امنيتي اين کشور مدعي شد که مشارکت اين نيروها در آزادسازي شهر موصل از چنگ داعش باعث ايجاد چالش‌ها و مشکلاتي خواهد شد.
ووتل مدعي شد که «نيروهاي بسيج مردمي» (حشد شعبي) دنبال گسترش نفوذشان در عراق از طريق کانال‌هاي سياسي و نظامي هستند. 
رئيس ستاد فرماندهي مرکزي ايالات متحده آمريکا گفت: «ما کماکان شاهد اثرگذاري مخرب ايران در سراسر عراق و سوريه هستيم. در حالي که آنها بر مقابله با داعش در عراق متمرکز هستند، ما کماکان از تلاش‌هاي ايران براي حمايت از حکومت سوريه در برابر معارضان اين کشور نگران هستيم.»
جوزف با بيان اين ادعا که ايران در صدد افزايش دادن «نقش مخرب خود نه تنها در سوريه بلکه در سراسر کشورهاي عربي در منطقه است» گفت: «اين، در راستاي بلندپروازي ديرينه آنها براي به دست آوردن هژموني در منطقه است.»
فرمانده آمريکايي در ادامه با بيان اين ادعا که ممکن است بعد از کاهش تهديد داعش توجه ايران به سمت هدف قرار دادن پرسنل و زيرساخت‌هاي آمريکا معطوف شود گفت: «علاوه بر اين، ما بايستي مراقب باشيم که اقدامات ما به صورت غيرتعمدي به تقويت موضع ايران در داخل منطقه منجر نشود.»
«ووتل» ادعا کرد: «ايران مهم‌ترين تهديد عليه منافع ما و منافع شريکان و متحدان ما است.»
وي به سوال يک نماينده کنگره درباره اينکه آيا «اقدامات مخرب ايران در منطقه» بعد از برجام افزايش يافته است، پاسخ مثبت داد و گفت که واشنگتن در حال همکاري با متحدانش براي واکنش به اين موضوع است. 
اين ژنرال آمريکايي همچنين گفت: «ما بعد از برجام شاهد هيچ بهبودي در رفتار ايران نبوده‌ايم. ايران به دنبال اين است که يک هژمون منطقه‌اي باشد و نيروهاي آن با منافع آمريکا در عراق، يمن، لبنان، غزه و سوريه در تعارض است.»
ووتل گفت که آمريکا بايستي در واکنش به اين اقدامات براي مسئوليت‌پذير کردن ايران و مقابله با ايدئولوژي انقلابي اين کشور تلاش کند. او گفت: «نگراني ما مردم ايران نيست بلکه ايدئولوژي انقلابي اين کشور است.»
وي تصريح کرد: «توافق هسته‌‌اي دست‌کم براي چندين سال يکي از تهديدهاي کليدي ايران را از بين مي‌برد. متأسفانه، اين توافق موجب شده عده‌اي فکر کنند که ما تا اندازه زيادي مشکلاتي که ايران ايجاد مي‌کند را حل کرده‌ايم اما چنين نيست. ايران علاوه بر قابليت سلاح هسته‌اي، منشأ چندين تهديد باورپذير ديگر نيز هست. آنها يک برنامه موشکي قدرتمند دارند و ما از فعاليت‌هاي سايبري و دريايي ايران و همچنين اقدامات نيروهاي سپاه و سپاه قدس ايران و شبکه وابستگان آنها نگران هستيم.» 
فرمانده آمريکايي همچنين تصريح کرد: «با علم به اينکه ايران بزرگترين تهديد درازمدت عليه منافع آمريکا است بايستي از فرصت‌ها براي اطمينان خاطر دادن به متحدانمان و شکل‌دهي به رفتارهاي ايران استفاده کنيم.»


منبع : فارس
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار