رصد‌خانه «تابناک»؛ ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «هشدار انتخاباتی وزارت کشور به شهرداری‌ها »، «انتقاد چندباره مراجع از عملکرد بانک‌ها»، «به راه افتادن «کمپین انصراف» در میان اصلاح‌طلبان»، « جریان احمدی نژاد مشکوک است! »... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۰۰۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱ 31 March 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

نگران امتیازهایی هستیم که دولت به آل‌سعود داده است

محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به دیدگاه غربی‌ها نسبت به "محمد بن سلمان" گفت: در چنین فضایی ما با یک وضعیت دوگانه روبرو هستی ، ارزیابی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها این است که سعودی‌ها شانسی برای پیروزی ندارند اما رفتار خود کم‌بینانه و رفتار بسیار ضعیف، بودن فکر و بدون شناخت واقعیات دستگاه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید؛ اجازه پیشروی‌های جدی را به سعودی‌ها داده و باید نگران این باشیم که دولت به اصلاح تدبیر و امید چه امتیازاتی را به سعودی‌ها داده و چه عقب‌نشینی‌هایی را نسبت به آن‌ها داشته است. وی افزود: هیچ‌کسی در جمهوری اسلامی شعله‌ور شدن آتش جنگ و منازعه بین ایران و عربستان را صلاح نمی‌داند اما نحوه مقابله با این مسئله می‌تواند مقتدرانه باشد، مثل اقدامی که رهبری در سال 94 در دانشگاه نوشهر انجام دادند و بااقتدار با سعودی‌ها رفتار کردند و البته دولت می‌تواند برخورد ذلیلانه با سعودی‌ها داشته باشد و رفتاری توأم با عقب‌نشینی و امتیاز دادن نسبت به سعودی‌ها. این استاد دانشگاه تهران در جمع‌بندی اظهارات خود گفت: بنابراین دو نگاه امروز در کشور نسبت به سعودی‌ها وجود دارد، نگاه اول می‌گوید که باید جلوی سعودی‌ها ایستاد به آن‌ها لگام زد و از جایگاه اقتدار مانع پیشروی و اقدامات گستاخانه آن‌ها شد و نگاه دوم که معتقد است با امتیازدهی به سعودی‌ها باید با آن‌ها رفتار کرد. نسیم این خبر را منتشر کرد.


چند  میلیارد دلار ایران در عمان بلوکه است؟

رستم قاسمی، وزیر سابق نفت گفت: دولت نباید از دایره پاسخ‌گویی خارج شود و روحانی باید در قبال تحقق ۱۱۰ وعده اقتصادی داده شده، فعالیت خود را تشریح کند. در زمان تحریم و در دولت دهم شرایط عادی نبود، اما طی دو سال ده‌ها میلیارد دلار نفت به روش‌های مختلف فروخته شد و به غیر از ۱۲ میلیارد دلار همه پول‌ها وارد ایران شد. باید از این دولت پرسید شما توانستید چه مقدار پول در شرایط سخت وارد کشور کنید، ۵ میلیارد دلاری را هم که بر اساس توافق لوزان به ایران دادند در کشور عمان بلوکه است. فارس این خبر را منتشر کرد.


توصیه های فوتبالی سعید جلیلی!

سعید جلیلی در کانال شخصی خود نوشت: تمرکز زدایی فقط در یک عرصه خاص نیست. بلکه باید در سایرعرصه‌ها مثل فرهنگ، اقتصاد و حتی ورزش نیز تلاش کرد تا همه چیز محصور به یک شهر و به طور خاص تهران نشود. چه اشکالی دارد بازی‌های تیم ملی فوتبال به جز ورزشگاه آزادی در سایر شهرها برگزار شود؟ این کار باعث می شود تا هم مردم سایر شهرهای کشور نسبت به ساکنان تهران فرصت برابری برای تفریح و دیدن بازی های تیم ملی از نزدیک پیدا کنند. چرا بسیاری از همایش‌های ملی فقط در تهران و مشهد و یا حتی کیش باید برگزار شود، و در سایر نقاط کشوربه ویژه استان های محروم برگزار نشود؟ توزیع عادلانه فقط درامکانات مادی نیست بلکه توزیع صحیح این فرصت ها که بعضا هزینه ای هم ندارد می تواند موجب هم افزایی ملی و توجه بیشتر به سایر نقاط کشور شود. فارس این خبر را منتشر کرد.


هشدار انتخاباتی وزارت کشور به شهرداری‌ها

سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور گفت: در اختیار گذاشتن و همچنین استفاده از وسایل و امکانات ادارات، شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها و تمامی نهادهایی که به هر میزان از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، در فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها ممنوع بوده و مرتکبین آن تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. هیات‌های بازرسی وزارت کشور عملکرد کلیه دستگاه‌ها و شهرداری‌ها را رصد کرده و در صورت مشاهده هر گونه استفاده غیر قانونی از امکانات، مراتب را اعلام خواهند کرد. نتایج این بازرسی‌ها در رسیدگی به صلاحیت نامزدهای شورای اسلامی شهر لحاظ می‌شود، برای شهردارانی که این امکانات را به صورت غیر قانونی در اختیار نامزدها قرار دهند نیز پرونده تخلفات اداری تشکیل خواهد شد. از استانداری‌ها خواسته‌ایم این گونه پرونده‌ها را خارج از نوبت رسیدگی و با رویکرد پیشگیرانه نسبت به مسئله برخورد نمایند. در این خصوص وزارت کشور با دقت، رعایت حق‌الناس و عدم در اختیار گذاشتن امکانات دستگاه‌ها خصوصاً شهرداری‌ها را مد نظر دارد. ایرنا این خبر را منتشر کرد.


كارمندان سفارت آمريكا در افغانستان معتاد شدند

سفارت آمریکا در کابل تایید کرد که قرارداد شش کارمند این سفارت به دلیل استفاده و یا در اختیار داشتن "مواد ممنوعه" در محل کار لغو شده و این افراد دیگر سمتی در این سفارتخانه ندارند. دفتر مطبوعاتی سفارت آمریکا در کابل ضمن تایید برکناری این افراد به بی‌بی‌سی گفت هر نوعی تخلفی توسط کارمندان وزارت خارجه و یا کسانی که از طریق شرکت‌های قراردادی در سفارت مشغول کار هستند را جدی گرفته و پس از بررسی، اقدام لازم را در مورد آن به عمل می‌اورد. سفارت آمریکا در کابل تأکید کرده که تأمین امنیت شهروندان و کارمندان دیپلماتیک آمریکایی از اولیت‌های اصلی کار آنهاست. گزارش‌ها حاکی از آن است که این افراد به قاچاق و استفاده از مواد مخدر در داخل محوطه سفارت آمریکا متهم هستند. بر اساس گزارش‌ها، این ۶ نفر عمدتا شهروندان آمریکا هستند، اما جزو تیم دیپلماتیک نبوده و فقط پیمانکاران می‌باشند. شبک اطلاع رسانی افغانستان این خبر را منتشر کرد.


دعوت مصباح یزدی از رئیسی برای حضور در انتخابات

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو جبهه پایداری در گفت و گو با«انتخاب» در رابطه با انتشار خبری مبنی‌بر تماس تلفنی آیت‌الله مصباح‌یزدی با رئیسی برای دعوت از وی به منظور حضور در عرصه انتخابات ضمن تایید تاکید آیت‌الله مصباح‌یزدی بر حمایت از رئیسی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اصولگرایان اظهار کرد: در جلسه‌ای که اعضای جبهه پایداری با آیت‌الله مصباح‌یزدی داشتند، ایشان توصیه فرمودند که برای انتخابات ریاست جمهوری به سراغ آقای رئیسی بروید و اگر شرایطی فراهم شد که به صحنه رقابت انتخاباتی ورود پیدا کرد از وی حمایت کنید. وقتی اعضای جبهه پایداری برای ورود به عرصه انتخابات با آقای مصباح رایزنی می‌کنند این موضع هم مشخص شده و با این نکته که وی در جهت حمایت از آقای رئیسی مطرح کرده است موضع جبهه پایداری هم به طور کامل مشخص شده است. اگر اعضای جمنا هم به همین جمع‌بندی برسند که از آقای رئیسی به عنوان کاندیدای واحد اصولگرایان حمایت کنند و بر روی انتخاب وی به اجماع برسند اتفاق میمون و مبارکی در جهت حفظ وحدت بین اصولگرایان رقم خواهد خورد.


کنایه روحانی به منتقدان و رسانه‌هایشان

روحانی در گیلان گفت: عده ای می خواهند همه چیز را معکوس وانمود کنند. تلاش عده ای برای ناامید کردن مردم از آینده خودشان و ایران، توطئه ای است که می خواهد این حرف غلط را بگوید ای مردمی که سال 92 رأی داده اید، کار خوبی نکردید! مردم سال 92 کار درستی انجام دادند که پای صندوق رأی آمدند و به فردی که مورد نظرشان بود، رای دادند. آنکه انتخاب می شود، فرد نیست که بگوییم خوب یا بد است؛ بلکه منتخب و نماینده مردم است. وی در خاتمه سخنانش، به حلول ماه رجب اشاره کرد و با بیان اینکه رجب المرجب باید ماه انسجام بیشتر باشد، گفت: امیدواریم برخی رسانه ها، شیوه های نادرست را حداقل برای این سه ماه کنار بگذارند.


ادعای کریمی قدوسی بازهم نادرست از آب درآمد

«کریمی قدوسی» که در چند ماه اخیر بارها اظهاراتش حاشیه‌ساز شده بود، این بار هم خبر از «دیدار انتخاباتی مسعود پزشکیان با رئیس دولت اصلاحات» داد که یکی از رسانه های جریان همسو با آقای کریمی قدوسی منتشر کرده، گفته که از آقای پزشکیان شکایت دارد! انصاف نیوز با اشاره به این خبر نوشت: خبری که کریمی قدوسی بر مبنای آن اظهارنظر کرده، کاملا دروغ بوده و پزشکیان دیداری انتخاباتی نداشته است و همه ی محتوای خبر دروغ است.


انتقاد چندباره مراجع از عملکرد بانک‌ها

آیت‌الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان با گلایه از عملکرد برخی بانک‌ها اظهار داشت: کار اصلی بانک‌ها، به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد است، ازاین‌رو بانک‌ها باید تولیدکنندگان را حمایت کنند و مدام نباید به دنبال جریمه کردن تولیدکنندگانی که در پرداخت وام‌‌های خود تأخیر داشته‌اند، باشند. وی بابیان این‌که بانک‌ها باید از مهارگسیختگی درآیند، ابراز کرد: بانک‌ها باید جایگاه خود در اقتصاد کشور را بدانند و بدانند که با جریمه کردن وام‌گیرندگان مشکلات اقتصادی پیچیده‌تر می‌شود. آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: مورد سوم دولت است، دولت در مسئله سرمایه‌گذاری باید حمایت ویژه‌ای از تولیدکنندگان داشته باشد زیرا بدون حمایت دولت مشکل تولیدکنندگان برطرف نمی‌شود.


به راه افتادن «کمپین انصراف» در میان اصلاح‌طلبان

جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از کاندیداهای اصلاح‌طلب انتخابات شورای شهر دعوت کردند در راستای تقویت حرکت جمعی و با هدف رسیدن به "لیست واحد" به "کمپین انصراف" بپیوندند. ۱۳ نماینده مجلس در نامه‌ای خطاب به ثبت‌نام کنندگان در انتخابات شوراها نوشتند: ما وکلای ملت ضمن احترام به شایستگی نامزدهای محترم برای نشستن بر صندلی شورای شهر، انتظار داریم در راستای تقویت حرکت جمعی با هدف رسیدن به "لیست واحد " با حضور در " کمپین انصراف " مسیر را برای به بار نشستن دوباره «حماسه امید» مهیا سازند. بی شک گذشت تصمیم سازان و پیشگامی آنان برای حضور در کمپین مذکور، تاثیرات سیاسی و فرهنگی دو چندانی داشته و اسباب پیروی سایرین را میسر نموده و همگی اثبات خواهند کرد که فضیلت انصراف در راستای اتحاد و کار جمعی بی شک بالاتر از ماندن و دستیابی به پیروزی فردی است. انصراف دهندگانی که برای زدودن هرگونه ابهام از روند تهیه لیست واحد اصلاح‌طلبان، از حق نامزدی خود بگذرند، به یقین برای همیشه در قلب و ذهن ملت ایران، به نیکی ماندگار خواهند شد. ایسنا این خبر را منتشر کرد.


جریان احمدی نژاد مشکوک است!

غلامحسین کرباسچی، در پاسخ به پرسشی درباره نامه اخیر اسفندیار رحیم مشایی به سید محمد خاتمی و نزدیک شدن به جریان اصلاحات برای فعالیت انتخاباتی آن‌ها گفت: از آنجایی که ارتباطی با این جریان و مجموعه ندارم اطلاعات دقیقی از برنامه‌ها و تفکرات آن‌ها ندارم و معتقدم دستگاه‌های ذیربط باید اطلاعات‌شان در این زمینه را تحلیل کنند که بالاخره این جریان که طی هشت سال با فریفتن کسانی در جناح راست، پشتیبانی گروهی را در آن جناح جلب و جایگاهی در قدرت کسب کنند و بعد از مدتی واقعیت آن‌ها برملا شد و جناح راست یا اصولگرا متوجه شد، فعالیت و مدیریت این گروه به نفع کشور نیست و از حمایت‌ آن‌ها بازگشتند که البته این خود جای سوال است که چرا یک جریان سیاسی قوی و ریشه دار هشدارهای شخصیت‌های بزرگ انقلاب را نادیده گرفت تا این جریان در قدرت بماند. اینکه جریان اصولگرای قدیمی که در ایام مبارزات و انقلاب بوده است، چگونه توانست شخصیت‌های اصیل و قدیمی انقلاب مانند آقای ناطق و هاشمی که عضو موسس جامعه روحانیت مبارز بودند را به خاطر گروهی کنار بگذارد و در نهایت مجبور شود آن‌ها انحرافی بخواند پرسش مهمی است. وی ادامه داد: این مجموعه که به نظر من مشکوک است؛ تنها به تصاحب قدرت می اندیشد،و در شرایطی که متوجه شده است عموم جامعه اعتماد خود را به این جریان به دلیل عملکرد ناصحیح دولت گذشته از دست داده است، تصمیم گرفته‌اند به جریان رقیب اصولگرا نزدیک شوند.آنا این خبر را منتشر کرد.


کنارگذاشتن بازیکن پدیده به اتهام تبانی با پرسپولیس

امروز رضا مهاجری سرمربی پدیده اعلام کرد مهرداد کفگشری به دلیل فنی از تیم کنار و در اختیار باشگاه قرار گذاشته شده است. این بازیکن ساعتی بعد متنی در اینستاگرام خود منتشر کرد که نشان می دهد در پدیده به وی تهمت تبانی با پرسپولیس و نفت تهران را زده اند. وی در این متن اعلام کرد که به افرادی که در حد و اندازه های او نیستند پاسخی نمی دهد و یاد گرفته برای ماندن عرق بریزد و در جمع اشک نریزد. کفشگری در بخشی از متن خود به اتهاماتی که به وی زده شده اشاره و تاکید کرد متهم شده که از ابتدای فصل در فکر پرسپولیس بوده در حالی که بهترین بازی اش را برابر این تیم انجام داد ضمن اینکه اتهام تبانی با نفت تهران نیز به وی زده شده و این در حالی است که دایی به امثال وی فکر هم نمی کند!نامه‌نیوز این خبر را منتشر کرد.


توان رئیس جمهور شدن را دارم

محمدمهدی زاهدی عصر امروز در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران و جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به وضعیت بد اقتصادی در جامعه اظهار کرد: کشور دچار بحران اقتصادی و فرهنگی است و سند فرهنگی هنوز اجرایی نشده است. وی با اشاره به توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف خاطرنشان کرد: توان رئیس جمهور شدن را دارم و آرزوی بنده خدمت به مردم است و باید دولت انقلابی تشکیل دهیم و از همه توان خود استفاده کنیم و اقتدار علمی در کنار مدیریت انقلابی باشد.


گمانه‌زنی جدید درباره اختلال روانی ترامپ

انتشار یک ویدئو در فضای مجازی، به گمانه‌زنی‌های تازه‌ای درباره احتمال ابتلای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به اختلالات روانی منجر شده است.این ویدئو که بیش از 10 هزار بار در توئیتر بازنشر شده و هزاران نفر درباره آن اظهارنظر کرده‌اند به جمع‌آوری مواردی پرداخته که «دونالد ترامپ» اشیای روی میز کاخ سفید را جابجا کرده و آن را نزدیک به خود قرار می‌دهد.انتشار این ویدئو باعث شده عده‌ای احتمال ابتلای رئیس‌جمهور آمریکا به «اختلال وسواس فکری - عملی» را مطرح کنند. در واقع، تلاش ترامپ برای حرکت دادن اشیای روی میز، همانند کردارهای تکراری و کلیشه‌واری فرض شده که افراد مبتلا به این اختلال برای کاهش اضطراب خود انجام می‌دهند.


یک سال محرومیت برای بانوان اعزامی به مسابقات

بانوان اعزامی به مسابقات آزاد چین به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی یک سال محروم شدند.به گزارش ایسنا، کمیته انضباطی فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس اعلام کرد بانوان اعزامی به مسابقات آزاد چین به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی به مدت یک سال از حضور در تمامی مسابقات داخلی و خارجی محروم می‌شوند.این کمیته همچنین اعلام کرد اسامی متخلفان متعاقبا و به صورت کتبی به هیات‌های استانی مورد نظر اعلام خواهد شد.


جلوگیری از تخریب منطقه توسط ایران هدف مشترک آمریکا و ترکیه است!

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با «مولود چاوش اوغلو» همتای تُرک خود در آنکارا در کنفرانس خبری شرکت کرد. وی در ادامه تصریح کرد: جلوگیری از تخریب منطقه توسط ایران یک هدف مشترک برای واشنگتن و آنکارا محسوب می شود!تیلرسون همچنین افزود: با مقامات ترکیه در رابطه با ایجاد مناطق آزاد در سوریه نیز گفتگو کردیم.


بازداشت یک زن ایرانی در آمریکا

مامورین فدرال «عالیه قندی» مسافر ایرانی را که با ویزای توریستی و به قصد دیدار با خانواده خود راهی آمریکا شده بود، در حین ورود به فرودگاه «پورتلند» بازداشت کردند. این زن ایرانی که ۲۹ سال سن دارد، پس از آنکه چندین ساعت در فرودگاه پورتلند بازداشت بود به زندانی در ۸۰ مایلی محل فرودگاه منتقل شد.


واکنش وزیر دفاع به اظهارات اخیر آمریکایی‌ها

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به ادعاهای دروغ و تنش زای فرماندهان نظامی آمریکا اظهار داشت: آمریکایی‌ها در خلیج فارس چه کار دارند؟ بهتر است از این منطقه خارج شوند و برای کشور های منطقه ایجاد مزاحمت نکنند.وی افزود: آیا پذیرفتنی است دزد مسلح جاهلی وارد خانه کسی شود و انتظار داشته باشد برای او فرش قرمز هم پهن کنند؟ این هم از موارد جاهلیت مدرن قرن بیست و یکم است.


واکنش سردار کوثری به ویدئو اخیر داعش

سردار اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی مجلس نهم و رئیس اسبق اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح در گفت وگو با میزان در خصوص ویدئو تهدید آمیز اخیر داعش بیان داشت: زمانی که مجموعه ای مانند داعش، آلت دست کسان دیگری مانند آمریکا، صهیونیست ها و عربستان باشند آنها به داعش یاد می دهند که چه بگوید و چه زمانی تهدید کند و چه زمانی خاموش باشد.وی با بیان اینکه ما نباید از فعالیت های خرابکارانه آنها غافل شویم، ادامه داد: با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان و نیز نیروهای مسلح توطئه های آنان بر علیه کشور تاکنون خنثی شده و خواهد شد.عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: دشمن ممکن است اقدامات زیادی برای ایجاد ناامنی در کشور انجام دهد و همانطور که تاکنون نتوانسته اند هیچ غلطی کنند از این به بعد هم راه به جایی نخواهند برد.


خشم دوباره کی‌روش از نکو به خاطر یک پست اینستاگرامی؟

سایت روزنامه خبرورزشی نوشته پست جواد نکونام در اینستاگرامش سبب می‌شود پرونده بازگشت او به تیم‌ملی بسته شود. کی روش دیروز یادداشت جواد نکونام در صفحه شخصی اش را خواند. جواد نوشته بود آدمی باید دو چیز را فراموش کند. اینکه به کسی خوبی کرد و یا کسی به او بدی کرد. طبیعتا طعنه جواد نکونام به کی روش بود که او را با این هم سابقه بازی ملی از کادر کنار گذاشت! با این نوشته کی روش اگر هم قصد بازگرداندن جواد نکونام را داشت این پرونده را برای همیشه بست و باید تا زمان حضور کی روش در تیم ملی پروسه بازگشت جواد نکونام را فراموش کنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار