قدرت زمین‌لرزه‌ای که دقایقی پیش مشهد و برخی از شهرهای استان خراسان رضوی را لرزاند، 6 ریشتر و در عمق 10 کیلومتری زمین اعلام شده است. مرکز این زمین‌لرزه، سفید سنگ خراسان رضوی بوده است. وقوع این زمین لرزه ساعت 10:39:10 بوده و تا این لحظه منجر به جان باختن 2 تن از هموطنانمان شده است.
کد خبر: ۴۰۲۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸ 05 April 2017
بنابر اعلام مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران، قدرت زمین‌لرزه‌ای که دقایقی پیش مشهد و برخی از شهرهای استان خراسان رضوی را لرزاند، 6 ریشتر و در عمق 10 کیلومتری زمین اعلام شده است.
 
به گزارش «تابناک»، مرکز این زمین‌لرزه، سفید سنگ خراسان رضوی (در طول جغرافیایی: 60.26 و عرض جغرافیایی: 35.83) بوده و در ساعت 10:39:10 بوده است، اما به دلیل شدت زیاد، در شهرهای دیگر این استان از جمله مشد مقدس نیز احساس شده است.
 
 
 
نزدیک‌ترین شهرها به کانون این زلزله، 24 کیلومتری سفید سنگ (خراسان رضوی)، 38 کیلومتری قلندرآباد (خراسان رضوی) و 40 کیلومتری فریمان (خراسان رضوی) و همچنین نزدیکترین مراکز استان، 81 کیلومتری مشهد و 319 کیلومتری بجنورد است. 

لرزش در شهر مشهد و خصوصا ساختمانهای بلند به شدت احساس شده و وقوع پس لرزه‌های پیاپی موجب شده برخی از مردم احساس نگرانی کرده و به خیابان ها بروند؛ جمعیتی که در بسیاری از نقاط شهر مقدس مشهد، حتی پیرامون حرم رضوی دیده می‌شود. گفته می‌شود همزمان با وقوع این زلزله، برخی از اهالی مشهد صدای مهیبی شنیده‌اند.
 
«زلزله شدید» خراسان رضوی و مشهد را لرزاند 
 
علاوه بر اینها، از این شهر خبر می‌رسد که برخی خانه‌ها در حواشی شهر مشهد که از مقاومت خوبی برخوردار نبوده‌اند، خساراتی دیده اند و علاوه بر آن، ترک خوردن دیوار و آسفالت نیز در نقاطی از این شهر و دیگر شهرهای مجاور کانون زلزله از جمله فریمان گزارش شده است. از آخرین باری که شهر مشهد زلزله‌ای بزرگ را تجربه کرده، بیش از 6 قرن می‌گذرد.
 
این در حالی است که هنوز خبری در خصوص میزان خسارات جانی و مالی وارد آمده از زلزله در روستاهای مجاور کانون لرزه مخابره نشده است. روستاهایی که برخی گزارش های رسیده شمارشان را هشت روستا ذکر کرده‌اند و جمعیت آنها را کمتر از 300 نفر خوانده‌اند.
 
«زلزله شدید» خراسان رضوی و مشهد را لرزاند 
اقامه نماز آیات در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد
 
تا حدود نیم ساعت پس از زلزله، پس‌لرزه‌هایی با بزرگی 4.7، 4، 3.6، 4.4، 3.7 و 4.6 ریشتر در حوالی سفیدسنگ به ثبت رسید که به ترتیب در 96، 86، 91، 98، 93 و 93 کیلومتری مشهد مقدس بوده است.
 
اعزام تیم‌های ارزیاب هلال احمر به منطقه
 
در پی وقوع زلزله، تیم‌های ارزیاب هلال احمر به‌منظور بررسی خسارات احتمالی زمین‌لرزه به منطقه اعزام شدند و علاوه بر آن، هماهنگی‌های لازم با فرودگاه برای اعزام احتمالی نیرو و اقلام زیستی صورت گرفت.
 
شاهین فتحی، معاونت عملیات امداد و نجات هلال احمر گقت: آبادی های دارای سکونت تا شعاع ٥ کیلومتر از مرکز زمین لرزه  ٨ روستا با ٢٥٣ نفر سکنه است. تمام نیروهای امداد و نجات در خراسان رضوی و استان های معین در آماده باش کامل هستند.
 
اعزام دو بالگرد امدادی به محل زلزله/ لطفا به مناطق زلزله زده نروید!
 
به دنبال این زلزله، نخستین جلسه اضطراری رسیدگی به وضعیت منطقه زلزله‌زده در ساعت 11:30 با حضور دکتر ضیائی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در محل ستاد مرکزی بحران جمعیت برگزار شد و در انتهای آن، دبیرکل جمعیت و رئیس سازمان امداد و نجات به مشهد اعزام شدند. 
 
همچنین، مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام بالگرد امدادی هلال احمر استان کرمان به خراسان رضوی و آماده باش بالگرد هلال احمر مازندران در صورت نیاز خبر داد و گفت: 8 تیم ارزیاب و 3 تیم واکنش سریع به این استان اعزام شده است.
 
وحید رحمتی، مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر از مردم خواست از حضور در مناطق آسیب‌دیده و تحت تاثیر زلزله در خراسان رضوی خودداری کنند و افزود: لازم است مردم از حضور در منطقه آسیب دیده و تحت تاثیر زلزله در این استان جدا خودداری کنند و رسانه ها و مردم خبرها را تنها از منابع رسمی دریافت کرده و از تماس با افراد غیر مسئول خودداری کنند.
 
نخستین آمارها از خسارات زلزله
 
بر اساس گزارش هلال احمر، زلزله صبح امروز مشهد تا کنون4 مصدوم داشته و بر اثر آن یک تن فوت نموده است. این در حالی است که از زمان بروز زلزله تا کنون، 15 پس لرزه (که بزرگترینشان 4.7 ریشتر قدرت داشته است) این مناطق را لرزانده است.
 
بر اساس این گزارش، چهار روستای «چلاته منار»، «چلاته حاجی کار»، «خارزار» و «چارمزار» در شهرتان سرخس دچار خساراتی شده و منازل مسکونی در آنها از 40 تا 100 درصد تخریب شده‌اند.
 
از تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس مناطق زلزله‌زده تا اعلام وضعیت امور جاری

دانشگاه‌ها و مدارس کلیه مقاطع در شهرستان‌های فریمان ،مشهد، سرخس، تربت جام و کلات تعطیل شد. 
 
مدیر کل روابط عمومی راه آهن گفت: اختلالی در حرکت قطار های به سمت مشهد ایجاد نشده است.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد: هیچ مشکل فنی از نظر ارتباطی در این استان وجود ندارد و تنها به دلیل ایجاد ترافیک ارتباطی و تماس های مکرر هموطنان در شهرهای زلزله زده، احتمال اختلال وجود دارد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: اختلالی در پروازهای مشهد ایجاد نشده است.

پلیس راهور خراسان رضوی با عادی خواندن ترافیک در شهر مشهد، از آماده‌باش کامل نیروهای پلیس خبر داد.

آستان قدس رضوی اعلام کرد: در پی وقوع زلزله در مشهد مقدس، به‌حمدالله با اقدامات ایمنی انجام شده هیچ گونه خسارتی به حرم مطهر وارد نشده و خادمان بارگاه منور رضوی اقدامات و پیش بینی های لازم را در این زمینه تدوین نموده‌اند. 
 
شمار جان باختگان به دو تن رسید
 
12:36 بر اساس آخرین گزارش هلال احمر، شمار جان باختگان زلزله امروز سنگ سفید به 2 تن افزایش یافت.
 
این در حالی است که اورژانس کشور شمار مصومان این حادثه را 8 تن ذکر می‌کند و بر اساس گزارش های لرزه نگاری، تا کنون 31 پس لرزه به ثبت رسیده که بزرگترینشان 4.9 ریشتر قدرت داشته است.
 
13:50 سرپریت اورژانس کشور اخرین جزییات اسامی مصدومان زلزله مشهد را اعلام کرد:
سعید عزیزی/ بیمارستان سجادیه تربت جام
فاطمه دیباک/ سجادیه
لیلا میهن پناه/سجادیه
محمد سیاوش/ سجادیه
نازنین منصوری/سجادیه
آمنه فکری /سجادیه
خانم براتی/فریمان
ملیحه ناظم تقوی/در حال انتقال فریمان
علی سلمانی/در حال انتقال فریمان
محمد سلمانی/ فریمان
شفا سلمانی/فریمان
وحید پورمحمد یار/فریمان
نرگس سلمانی/فریمان
خانم گلسالاری/فریمان
علی شفا سلمانی/فریمان
نسا محمد پور /فوتی
 
فعالیت این گسل مسبب زلزله امروز بود

14:10 مدیرگروه زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه زلزله‌شناسی گفت: گسل مسبب راستایی شمال‌غربی- جنوب‌شرقی با تمایل شرقی - غربی داشته و سازوکار آن نیز فشاری بوده است. این گسل در راستای گسلی است که از فریمان به موسی‌آباد می‌رسد و از شمال سنگ سفید عبور می‌کند.
 
وی افزود: بررسی تاریخی گسل مسبب زلزله استان خراسان رضوی نشان می‌دهد که زلزله‌های مهمی نداشته، ولی تاکنون چندین زلزله با بزرگای 6 ریشتر را ایجاد کرده است.

14:30 جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان رضوی: مجموعه بررسی‌ها حاکی از ورود خسارات به 20 روستا در شهرستان‌های فریمان، سرخس و مشهد دارد.

میزان خسارات متفاوت بوده و گزارش بروز خسارت تا 80 درصد نیز داشته‌ایم. براساس گزارشات واصله در چهار روستا در بخش رضویه مشهد قطع برق رخ داده که تا امروز وصل خواهد شد. در شهرستان‌های مشهد، فریمان، تربت حیدریه، تربت‌جام و سرخس پیش‌بینی اسکان اضطراری برای امشب شده است.

16:00 فرماندار سرخس: شایعه‌ای که از تخریب 40 تا 100 درصدی شهرستان سرخس منتشر می‌شود را تکذیب می‌کنیم؛ زلزله هیچ گونه خسارت جانی و مالی را تا این لحظه برای شهرستان سرخس به همراه نداشته است. موضوع دیگر اینکه روستاهای خوانسار، بوته‌زار، کلاته علی که در بخش رضویه واقع و در پی زلزله امروز دچار تخریب شده اند را مربوط به شهرستان سرخس دانسته‌اند. فقط 2 خانه در روستاهای پسکمر و اطراف صالح آباد ترک برداشته‌اند و خسارت دیگری در سطح شهرستان سرخس تا این لحظه به ما اعلام نشده است.

16:30 در پی وقوع زلزله 6 ریشتری امروز در شهر مشهد، سینماهای هویزه، آفریقا و قدس این شهر امروز چهارشنبه 16 فروردین ماه تعطیل شد.
 
استاندار خراسان رضوی مطرح کرد: تا کنون 65 پس لرزه پس از زلزله 6 ریشتری رخ داده است. خانه های آسیب دیده روستاییان با طرح های هادی مسکن بازسازی خواهد شد.

17:15 دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به همراه رئیس سازمان امداد و نجات و به منظور بررسی و ارزیابی خسارات احتمالی مناطق زلزله زده خراسان رضوی حضور یافتند.

18:00 مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مجروحان زمین لرزه شش ریشتری در خراسان رضوی به ۳۲ نفر افزایش یافت.

19:26 مدیرکل بحران استان خراسان رضوی: تنها یک خانم ۶۰ ساله در یکی از روستاهای فریمان فوت کرده است/ آخرین تعداد مصدومین هفده نفر است./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار