بنابر گزارش مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران، قدرت زمین‌لرزه‌ای که خراسان را لرزاند، 6 ریشتر و در عمق 10 کیلومتری زمین اعلام شده است.
کد خبر: ۴۰۲۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸ 05 April 2017
به گزارش تابناک رضوی،بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری، ساعت 10 و 39 دقیقه، زمین لرزه ای به قدرت 6 ریشتر سفید سنگ در استان خراسان رضوی را لرزاند.
  زلزله در منطقه سفیدسنگ که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری مشهد واقع شده اتفاق افتاده است. شدت زمین لرزه به حدی بود که کاملا در شهرمشهد احساس شده و مردم در معابر عمومی حضور یافتند. 
اسامی مصدومان و فوتی زلزله خراسان رضوی
پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور اسامی ۱۵ نفر از مصدومان و یک نفر از فوتی‌های زلزله خراسان رضوی را اعلام کرد که به این شرح است: 
۱-سعید عزیزی ۲۹ ساله – سنگ سفید – بیمارستان سجادیه تربت جام
 ۲-فاطمه دیباک ۳۰ ساله – سنگ سفید – بیمارستان سجادیه تربت جام
۳- لیلا میهن‌پناه ۲۳ ساله - سنگ سفید – بیمارستان سجادیه تربت جام
۴-محمد سیاوش ۳۰ ساله - سنگ سفید – بیمارستان سجادیه تربت جام
۵-نوشین منصوری ۲۹ ساله - سنگ سفید – بیمارستان سجادیه تربت جام
۶-آمنه فکری ۳۲ ساله - سنگ سفید – بیمارستان سجادیه تربت جام
۷-خانم براقی ۳۵ ساله - سنگ سفید – بیمارستان فریمان
۸-ملیحه ناظم‌تقوا ۴۴ ساله - سنگ سفید – بیمارستان فریمان
۹-علی شفاسلمانی ۷۲ ساله - سنگ سفید – بیمارستان فریمان
۱۰-نساء محمدپور ۶۰ ساله – براشک (فوتی) – بیمارستان فریمان
۱۱-علی سلمانی یک ساله – براشک – بیمارستان فریمان
۱۲-محمد سلمانی یک ساله – براشک – بیمارستان فریمان
۱۳-شفا سلمانی ۷۴ ساله – براشک – بیمارستان فریمان
۱۴-وحید پورمحمدیار ۲۶ ساله – براشک – بیمارستان فریمان
۱۵-نرگس سلمانی ۲۴ ساله – براشک – بیمارستان فریمان
۱۶-گلشا سالاری ۷۰ ساله – براشک – بیمارستان فریمان
دو کودک ۱۰ ماهه دو قلو در میان مصدومان
سرپرست اورژانس کشور، دکتر پیرحسین کولیوند از حضور تیم‌های اورژانس در مناطق زلزله‌زده خراسان رضوی خبر داد.
بنابر اعلام وبدا، رییس اورژانس کشور گفت: دو کودک ۱۰ ماهه دو قلو در میان مصدومان هستند.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر با توجه به سردی هوا در مناطق زلزله‌زده، مردم این مناطق بیشتر نیاز به اسکان دارند.
کولیوند افزود: با توجه به ساعت وقوع زلزله و فعالیت مردم در زمین‌های کشاورزی، احتمال می‌رود تعداد مصدومان حادثه بالا نباشد.
 جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان رضوی: مجموعه بررسی‌ها حاکی از ورود خسارات به ۲۰ روستا در شهرستان‌های فریمان، سرخس و مشهد دارد.
 میزان خسارات متفاوت بوده و گزارش بروز خسارت تا ۸۰ درصد نیز داشته‌ایم.
 براساس گزارشات واصله در چهار روستا در بخش رضویه مشهد قطع برق داشته‌ایم که تا امروز وصل خواهد شد.
  وی افزود : در شهرستان‌های مشهد، فریمان، تربت حیدریه، تربت‌جام و سرخس پیش‌بینی اسکان اضطراری برای امشب شده است.
 بیستمین پس لرزه با قدرت 3.6 ریشتر در ساعت 15:15 و بیست و یکمین پس لرزه با همان قدرت 17 دقیقه بعد از آن با کانون منطقه سفیدسنگ در مرکز لرزه نگاری کشور ثبت شد.
مدیر عامل شرکت آبفار روستایی خراسان رضوی اعلام کرد: هیچ یک از تاسیسات آب رسانی در خراسان رضوی آسیب ندیده است.  دو تانکر ۱۰ هزار لیتری آب شرب به سفید سنگ ارسال شد.
 سینماهای هویزه، آفریقا و قدس امروز (چهارشنبه) تعطیل شدند.**
مهدی زارع  مدیر گروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه زلزله شناسی گفت : حدود 114 سال گذشته زلزله 6.2 ریشتری در منطقه سفیدسنگ به ثبت رسیده است و امروز نیز زلزله 6 ریشتری در آن رخ داد.
 گسل مسبب نیز راستایی شمالغربی-جنوبشرقی با تمایل شرقی-غربی داشته و سازوکار آن نیز فشاری بوده است. گسل مسبب این زمین‌لرزه به احتمال زیاد روندی گسله است که از فریمان به موسی‌آباد می‌رسد و از شمال سفید سنگ عبور می‌کند.
 پس‌لرزه‌ها قطعا تا ماه‌های آینده ادامه خواهند داشت، اما شدت آنها در روزهای آینده کاهش می‌یابد و رفته رفته احساس نخواهد شد.
 پیش‌بینی می‌شود این پس‌لرزه‌ها امشب به بیش از پنج ریشتر برسد بنابراین توصیه می‌شود مردم اقدامات امنیتی لازم را انجام دهند.

آماده باش فرودگاه های معین
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران زلزه اخیر در حوالی مشهد مقدس و شهرهای اطراف آن با اعلام برقرار بودن پروازهای فرودگاه بین‌المللی مشهد، به تمامی فرودگاه‌های معین فرودگاه مشهد، مرکز کنترل، ادارات کل مراقبت پرواز، ارتباطات و ناوبری و مخابرات دستور آماده‌باش داد.
 رحمت‌اله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در پی وقوع زلزله صبح امروز(۱۶ فروردین ۹۶) به تمامی فرودگاه‌های معین فرودگاه بین‌المللی مشهد، مرکز کنترل، ادارات کل مراقبت پرواز، ارتباطات و ناوبری و مخابرات دستور آماده‌باش داد.
وی همچنین عنوان کرد: هم‌اکنون آمد و شد پروازها در فرودگاه مشهد طبق برنامه در حال انجام  و تمامی سرویس‌های مرتبط فرودگاهی و خدمات ناوبری هوایی این فرودگاه برقرار است و طی بازدید میدانی انجام شده از سطوح پروازی و ترمینالی، وقوع زلزله صبح امروز، بر ایمنی پروازهای این فرودگاه آسیب جدی و تاثیرگذاری نداشته است.
رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: اکنون فرودگاه مشهد باز است و از آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان احتمالی زلزله را دارد.
 افزایش شماره مصدومان به 17 تن/ اسامی 13 تن از مصدومان
دکتر پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور اسامی مصدومان زلزله امروز خراسان رضوی را اعلام کرد.
 وی افزود : تا این لحظه 17 نفر مصدوم شده‌اند اما در حال حاضر اسامی 13 نفر از آنها مشخص شده‌است. سعید عزیزی (بیمارستان سجادیه تربت جام)، فاطمه دیباک، لیلا میهن پناه، محمد سیاوش، نوشین منصوری و آمنه فکری (در بیمارستان سجادیه)، خانم براتی (بیمارستان فریمان)، ملیحه ناظم تقوی، علی سلمانی، محمد سلمانی، محمدیار وحیدپور، نرگس سالاری، گلشا سالاری از مصدومان زلزله امروز خراسان رضوی تا این لحظه هستند.
وی همچنین گفت: نسا محمدپور نیز جان خود را در این حادثه از دست داده است.
آمار مصدومان به ۱۳تن رسید
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور گفت: آمار مصدومان زمین لرزه ۶ ریشتری در حوالی سفید سنگ خراسان رضوی به ۱۳تن رسید.
بنابر اعلام روابط عمومی اورژانس کشور، تعداد مصدومان زلزله امروز خراسان رضوی، به 11 تن رسید.
31 پس‌لرزه در خراسان رضوی/ 2 فوتی تا این لحظه
معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: تعداد فوتی‌های زلزله امروز خراسان رضوی تا این لحظه به دو تن رسیده است.
شاهین فتحی گفت: تا کنون 31 پس‌لرزه در مناطق تحت تاثیر زلزله در استان خراسان رضوی ثبت شده است.
وی گفت: متاسفانه تا این لحظه دو تن جان خود را از دست داده‌اند.
اعزام 6 مصدوم زلزله خراسان به بیمارستان تربت جام؛ تا این لحظه
سرپرست اورژانس کشور از اعزام شش مصدوم این حادثه به بیمارستان تربت جام خبر داد.
دکتر پیرحسین کولیوند افزود: احتمال افزایش تعداد مصدومان وجود دارد و در صورت نیاز نیروهای بیشتری از به این منطقه اعزام خواهند شد.

زلزله خسارتی به حرم رضوی وارد نکرد
 زمین لرزه 6 ریشتری پیش از ظهر چهارشنبه در مشهد هیچ خسارتی در اماکن متبرکه حرم مطهر امام رضا(ع) و سامانه قطار شهری این کلانشهر و نیز شبکه گازرسانی خراسان رضوی بر جا نگذاشته است.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ظهر چهارشنبه گفت: زمین لرزه هیچ ترک یا خسارتی در اماکن متبرکه و هجوم جمعیت به سمت خروجیها در حرم مطهر امام رضا (ع) نداشت. 
سید خلیل منبتی افزود: وقوع زمین لرزه پیش از ظهر امروز باعث ترس زائران و مجاوران در اماکن متبرکه و جا به جایی آنان در رواقها و صحنها شد اما این حادثه منجر به هجوم مردم به سوی خروجیهای حرم نشد. 
وی ادامه داد: فضای معنوی حرم و کنترل مناسب خدمه بارگاه منور رضوی وحشت ناشی از زلزله را برای زائران و مجاوران در حرم مطهر کاهش داد و اوضاع کاملا در کنترل قرار گرفت. 

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز تاکید کرد: در پی وقوع زلزله امروز هیچ مشکل و ریزش آواری در تونلهای خطوط یکم، دوم و سوم این سامانه حمل و نقل رخ نداد. 
کیانوش کیامرز افزود: تونلهای قطارشهری تحمل زلزله هشت و نیم ریشتری را دارند و در صورت آسیب دیدگی تونلها کل ساختمانهای واقع در روی آنها دچار خسارت و آوار می شود. 

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد نیز در خصوص سرویسدهی ناوگان قطارشهری گفت: در زمان وقوع زلزله هیچ توقفی در سرویس دهی خط یکم قطارشهری ایجاد نشد و تونل و قطارها سالم هستند و هیچ خسارتی وارد نشده است. 
قاسم طاهری افزود: نیروهای ایمنی و عملیاتی این ناوگان در حال آماده باش هستند و در صورت احتمال وجود خطر سرویس دهی ناوگان متوقف خواهد شد. 
وی ادامه داد: هم اکنون سرویس دهی قطارشهری مشهد بدون مشکل در جریان است. 
 شبکه گازرسانی آسیب ندیده است
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز گفت: تا کنون بر اساس گزارشهای دریافتی هیچگونه مشکل نشت گاز، خسارت به شبکه و ایستگاههای گاز مناطق متاثر از زلزله در این استان گزارش نشده است. 
سید حمید فانی افزود: بر اساس آخرین بررسیها تاکنون در مناطق مختلف فریمان، سفیدسنگ، قلندرآباد، تربت حیدریه، سرخس و مشهد هیچگونه مشکل نشت گاز در ارتباط با شبکه ها و ایستگاههای گاز گزارش نشده است. 
وی ادامه داد: تمامی روستاهایی که خسارت دیده و تخریب شده اند گازدار نبودند و سایر روستاها نیز تاکنون مشکلی نداشته اند. 
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با اشاره به اینکه گروههای بررسی هم اکنون در شهرها و روستاهای متاثر از زلزله حضور دارند، اظهار کرد: گروههای نشت یاب به مناطق مرکز زلزله اعزام شده اند تا در صورت بروز نشتی در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.
تخریب 40 تا 100 درصدی 4 روستا
احمدی سخنگوی هلال احمر مشهد اعلام کرد: چهار روستای کلاته منار، کلاته حاجی کار، خارزار و چهارمزار در شهرستان سرخس 40 تا 100 درصد تخریب شده است.
وی که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در شبکه خبر صحبت می‌کرد، اضافه کرد: بیش از 15 پس‌لزره تاکنون در منطقه احساس شده است و پیش‌بینی می‌شود که پس‌لرزه‌ها ادامه داشته باشد.
احمدی همچنین گفت: خوشبختانه کانون زمین‌لرزه در جایی نبوده است که جمعیت زیادی داشته باشد.
مدارس تعطیل شد
پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش خراسان رضوی اعلام کرد: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با ستاد بحران استانداری خراسان رضوی و جهت پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی برای دانش‌آموزان و فرهنگیان، امروز، چهارشنبه تمام مدارس نواحی هفتگانه مشهد و تبادکان تعطیل اعلام شد.

احتمال قطع آب در روستاهای مشهد/ مشهد خاموش نشد
براساس گفته‌های مسئولان این زلزله تاکنون موجب قطع آب و برق نشده است.

محمدرضا مزینی – مدیرعامل توزیع برق خراسان رضوی – در خصوص آخرین وضعیت برق مشهد، گفت: تاکنون گزارشی از وقوع خاموشی و قطع برق نداشته‌ایم.
وی از پایداری شبکه ۲۰ کیلوولت در پی وقوع زلزله شش ریشتری در سطح برخی شهرستان‌های استان رضوی خبر داد و افزود: در حال حاضر با تشکیل ستاد بحران شرکت مشغول جمع‌آوری اطلاعات از شهرستان‌های ایتان است.
مزینی ادامه داد: علاوه بر این گروه‌های ارزیاب به مناطق زلزله‌ زده اعزام شده‌اند تا بتوان شرایط را به طور کامل ارزیابی کرد.

 حمیدرضا جانباز – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور – در خصوص وضعیت آب مشهد گفت: وقوع زلزله موجب قطع آب در شهر مشهد نشده اما در مورد روستاهای اطراف مشهد هنوز اطلاعات کاملی در دست نیست.

آماده‌باش ترافیکی در محورهای منتهی به مناطق زلزله زده
رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از آماده‌باش ماموران پلیس راهور در محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده در استان خراسان رضوی خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی، درباره وضعیت ترافیکی در محورهای منتهی به مناطق زلزله زده استان خراسان رضوی اظهار کرد: عوامل پلیس راهور از همان دقایق نخست در محل حادثه حضور داشته و در آماده‌باش هستند.
وی درباره وضعیت ترافیکی نیز گفت: ترافیک در حال حاضر در این محورها عادی است و خودروها و دستگاه‌های امدادی و خدماتی در حال تردد هستند.
رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از شهروندان خواست که به مناطق زلزله‌زده مراجعه نکرده و اجازه دهند تا راه‌ها و مسیرها برای ترددهای ضروری باز باشد.
 رحمانی گفت : پلیس تمهیدات و تدابیر ترافیکی مربوط به این شرایط را در راه‌های روستایی و مواصلاتی مناطق زلزله‌زده اتخاذ خواهد کرد.

هنوز آماری از تعداد مصدومان احتمالی زلزله در دست نیست
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور، اقدامات اورژانسی انجام شده 
در پی بروز زلزله در بخش‌هایی از خراسان رضوی را تشریح کرد.
دکتر پیرحسین کولیوند، درباره آخرین جزئیات زلزله امروز خراسان رضوی گفت: 15 دستگاه آمبولانس و پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه زلزله اعزام شده است.
وی افزود: بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت در استان به صورت آماده باش هستند.
کولیوند گفت: طبق آخرین اطلاعات به دست آمده و بررسی‌های انجام شده، روستای دوبرقلعه بیش از 80 درصد آسیب دیده است.
وی گفت: اورژانس‌های مشهد، گناباد و تربت حیدریه بصورت آماده باش هستند.
کولیوند افزود: فعلا آماری از تعداد مصدومین در دست نیست. بالگرد و آمبولانس‌های اورژانس در حال بررسی در مناطق زلزله‌زده هستند.

دانشگاه‌ها و مدارس تمامی مقاطع در شهرستان‌های فریمان و مشهد،سرخس،تربت جام و کلات در نوبت عصر چهارشنبه تعطیل اعلام شد


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار