معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی:
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: هم اکنون از 68 نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، 51 نوع آن در استان آذربایجان غربی شناسایی شده است.
کد خبر: ۴۰۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴ 05 April 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی:عبدالحمید سرتیپی، با اشاره به اینکه بشر، از انسان نخستین تا انسان مدرن امروزی، برای رفع نیازهای خود متکی به منابع طبیعی بوده است اظهار داشت: بی‌تردید در بین منابع طبیعی، ذخایر معدنی و کشاورزی بیشترین اهمیت و نقش اساسی را در توسعه اقتصادی دارند زیرا کشاورزی ارتزاق روزانه بشر و معدن خوراک صنعت را تامین می‌کند.

 

وی با بیان اینکه معادن ماهیت غیر قابل تجدید شوندگی دارند گفت: زیرا میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا شرایط زمین‌شناسی زمینه تشکیل یک نوع ماده معدنی را فراهم کرده و بنابراین موقعیت استفاده از این ذخایر معدنی ممکن است برای هر کشوری تنها یک بار پیش آید.

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: بنابراین بهتر است که این ذخایر شناسایی و با به کارگیری فناوری‌های نوین در جهت توسعه اقتصادی و ایجاد صنایع مولد مورد بهره‌برداری قرار گیرند به نحوی که تخریب منابع آیندگان صورت نگیرد و زیان‌های زیست محیطی برای نسل‌های آینده به بار نیاید.

 

وی بیان کرد: خوشبختانه در استان آذربایجان‌غربی به لحاظ ساختار زمین‌شناسی و اینکه بسیاری از رخدادهای زمین‌شناسی در آن به وقوع پیوسته است، از این نعمت الهی و ثروت ملی به حد وفور و حتی در میزانی بالاتر از میانگین کشوری برخوردار شده است.

 

سرتیپی با بیان اینکه هم اکنون تنها در هشت درصد از استان عملیات اکتشافی معدنی صورت گرفته است افزود: این اکتشافات نیز بیشتر به صورت سطحی بوده و منجر به کشف یک میلیارد و و 300 میلیون تن ذخیره شده است.

 

وی با اشاره به اینکه از 68 نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور 51 نوع آن در این استان شناسایی شده است اظهار داشت: در این رابطه، 20 نوع آن در مرحله اکتشاف و 31 نوع آن در مرحله بهره‌برداری است.

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با ابراز خرسندی از اینکه استان آذربایجان‌غربی از لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه سوم کشوری را دارد بیان کرد: این استان از نظر تولید برخی از مواد معدنی از جمله طلا، باریت، میکا و انواع سنگ‌های تزئینی مستعدترین استان در سطح کشور است.

 

به گفته وی، امید است با رفع موانع توسعه‌ای بخش معدن، راه‌اندازی معادن بزرگ مقیاس و ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی مواد معدنی متناسب با کمیت و کیفیت ذخایر معدنی استان و رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های استفاده از املاح دریاچه ارومیه و منتج شدن عملیات اکتشافی انجام شده بر روی مواد معدنی فلزی از جمله مس، آهن، تیتان، پلی متال و طلا و با بهره‌برداری و استخراج آنها در آینده نزدیک شاهد شکوفائی هر چه بیشتر بخش معدن و به موازات آن توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی و صادرات آنها باشیم.

 

سرتیپی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور بخش معدن و صنایع معدنی است تصریح کرد: در این زمینه، نقش معدن در اقتصاد کشورهای جهان منحصر به مشارکت در افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی نشده، بلکه سهم معناداری نیز در ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش فقر در کشورها دارا است.

 

وی افزود: بی‌شک معادن می‌تواند یکی از کلیدهای اصلی برای دستیابی به آینده امیدبخش بوده و مشارکت موثر معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشورها می‌تواند به تامین اهداف توسعه پایدار کمک کند.

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی بیان کرد: عدم توازن میزان و تنوع تولیدات معادن استان با نوع و ظرفیت واحدهای فرآوری مواد معدنی موجود سبب شده، علاوه بر اینکه استان از ارزش افزوده حاصل از فرآوری مواد معدنی بهره اندکی داشته باشد، بلکه تبعاتی نیز از قبیل تضییع مواد معدنی، تخریب منابع طبیعی به دلیل انباشت ضایعات، استفاده مطلوب از ذخیره و محرومیت از اشتغال حاصله داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه جهت جلوگیری از تداوم خسارت فوق، ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی مواد معدنی جزء اولویت‌های اصلی فعالیت‌های این معاونت بوده است گفت: با تلاش و پیگیری‌های انجام شده در سه سال اخیر، اقداماتی جهت احداث اینگونه واحدها در سر معادن از قبیل احداث سنگبری در سر معادن مرمریت بسطام چایپاره، مرمریت بادکی چایپاره، تراورتن گنبد تکاب، مرمر آج واج سلماس، تراورتن قزل قشلاق تکاب و نیز احداث واحد دانه‌بندی و تولید پودر سیلیس در سر معدن قوپی باباعلی سلماس و تولید کنسانتره آهن در سر معدن آهن اسکندیان سلماس انجام شده است.

 

سرتیپی با بیان اینکه در آذربایجان‌غربی تعداد 805 واحد صنایع معدنی، در مجموع با اشتغال‌زایی 21 هزار و 737 نفر وجود دارد اظهار داشت: عمده صنایع معدنی بزرگ موجود در استان شامل صنایع استحصال طلا، نقره، جیوه و سیانور سدیم، صنایع سیمان، صنایع تولید آجر، صنایع تولید سفال، واحدهای شستشو و دانه بندی شن و ماسه، تولید آسفالت، تولید انواع محصولات بتنی و سیمانی و صنایع دانه‌بندی و فرآوری سیلیس است.

 

وی تصریح کرد: از سوی دیگر برخی از صنایع معدنی کوچک اما مهم نیز شامل صنایع فراوری گچ، سیلیس، میکا و باریت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار